Geometry Wars: Galaxies (Wii)
Skrevet af Kanin - 06-08-2008 19:35
Geometry Wars er, som sagt, et meget simpelt todimensionelt shooter. Du styrer et lille rumskib rundt på en bane og skyder alt, hvad der bevæger sig for at score point og samle multiplier til flere point. Fjenderne findes i en masse geometriske former og farver, samt har forskellige reaktionsmønstre. Nogle fjender flytter sig fra dine skud, andre deler sig i mindre dele. Bliver du ramt af en fjende mister du et liv. Føler du, at du har mistet overblikket eller bare at det bliver for hektisk med de store antal fjender på banen, bruger du en bombe til at rydde alt.
Geometry Wars er en modernisering af den "klassiske" shooter. Her skal der ligges ekstra tryk på ordet shooter!
Bizarre Creations har med denne udgave udvidet spillet med flere modes, baner, fjender og farver. Udover dette er Xbox Live versionen Geometry Wars: Evolved pakket med også, med en udvidet 2-spillers mode. Den største tilføjelse ligger i singleplayer-delen, hvor spillets basale gameplay har ændret sig en smule.
I Singleplayer-delen får man ikke multiplier af at skyde fjender, men af at samle de små prikker de efterlader sig, når man skyder dem. Grunden til den ændring ligger blandt andet i tilføjelsen af en computerstyret makker. Makkeren kan opgraderes med forskellige reaktionsmønstre og stige i niveau jo mere man spiller. F.eks. kan man gøre den meget defensiv, hvor den så forsøger at skyde alle de fjender, der kommer for tæt på dig. Du kan også vælge at få den til at indsamle de prikker fjenderne efterlader og derved hurtigere samle en høj multiplier.
Grundet spillets meget basale gameplay tager det ikke mange sekunder for en person, der er vant til de klassiske gameplay, at vende sig til dette nye indsamlings-gameplay.
Ved at opgradere makkeren bliver det således nemmere at score de antal point, der skal til for at kunne låse op for flere og mere interessante baner, der kan introducere nye udfordringer i form af f.eks. specielle låste tyngdepunkter, nye fjender eller forhindringer i form af bevægelige vægge. Alt sammen noget det simple farve-trip giver mere dybde og variation end man er vant til. Gameplayet er dermed sagt hverken revolutionerende eller unikt, men fungerer fremragende, og hvis man har hang til klassiske 2D shooters kan Geometry Wars hurtigt blive vanedannede.
Alt i dette billede er i bevægelse og du skal have taget en beslutning om, hvad du har tænkt dig at gøre inden det næste sekund...
Hektisk?... Bare lidt
Fra vanedannende til decideret ”narkotisk”-misbrug, ligger en hårdfør grænse, som de fleste spillere vil passere, hvis man da ikke er epileptiker (I så fald bør man holde sig langt fra Geometry Wars!). Spillet leverer en utroligt flydende og skarpt billede i adskillige skrigende farver på en mørk baggrund.
Forstil dig hundredevis af grønne, lyserøde og orange firkanter der mænger sig i gule skud der forvandler dem til endnu flere partikeleffekter. Tilføj dertil tre til fire ”sorte huller” der, når aktiveret, sluger alt til sig indtil de eksploderer i et virvar af farver og endnu flere fjender. Alt dette bliver afviklet uden nogen form for hastighedsnedsættelse.
Derved er det nemt hurtigt at miste overblikket i de hektiske situationer og bomberne bliver hurtigt en kærkommen ven… Som desværre kommer i et bestemt antal og kræver rigtig mange point at genvinde!
Til gengæld giver det en rigtig fed fornemmelse i maven når multiplieren stiger og pointene vælter ind, og ens koncentrationsniveau rammer Guitar-Hero-på-ekspert niveau.
Et point kommer sjældent alene og med en multiplier på 50 er man godt i gang med at gå efter high score. Bare husk ikke at blive ramt
Måden spillet styres på med Wii-remoten er desværre ikke nogen stor forbedring. Dette er et af de spil, der ikke bliver bedre eller mere revolutionerende med en Wii-remote. Du styrer dit rumskib med styrepinden på nunchucken og sigter med Wii-remoten på skærmen i den retning du ønsker at skyde. Det kræver forfærdeligt meget tilvænning, når man er vant til at styre det hele med to analogstik fra Xboxens joypads. Det er ikke muligt at reagere ligeså hurtigt i hektiske situationer, som det er med to styrepinde. Galaxies bliver heldigvis reddet af muligheden for at bruge det klassiske joypad, man kan købe til sin Wii, hvilket giver næsten samme præcision som på Xboxen.
Flad lydside
Lydsiden i spillet er hurtigt overhørt. Det er flade og til tider meget ensformige elektroniske melodier med meget lille variation mellem dem. De går meget godt til temaet i spillet - Men Wii-udgaven savner muligheden for at afspille hjemmebryggede soundtracks, som Xbox360 gjorde det muligt i Geometry Wars: Evolved. Mulighed for at afspille musik fra SD kort kunne have været en rar samt lækker tilføjelse til Galaxies.
Banerne i Geometry Wars: Galaxies kommer i mange former og farver og gerne med forskellige former for tyngdekraft også. Dette er et eksempel på en bane med takkede kanter, hvor fjenderne har det med at komme i bølger
Konklusion
Alt i alt er Geometry Wars en god lille retro shooter med en virkelig lækker grafisk side. Nogen kan få behov for en lille tur forbi den lokale afvænningsklinik i ny og næ, andre vil savne mere dybde og variation i grundstenene af spillet.
Men alle der spiller Geometry Wars: Galaxies vil med garanti føle, at de kommer med på et narkotrip på videospil form, som helt klart skal prøves. Nogen vil derefter investere i denne moderne kult-klassiker med det samme, mens andre nok vil være godt tilfreds med et enkelt trip, også komme videre.
Personligt nupper jeg lige en tur mere…
Forbeholdt niche gamere
Fremragende lyd
Nemt at gå til
Særdeles udfordrende
Øjeguf
Kommentarer: