Guitar Hero: Van Halen (Wii)

Skrevet af yasw - 28-03-2010 21:50

Der har ikke været meget fornyelse i de seneste par Guitar Hero-udgivelser og det behøver der måske heller ikke at være, så længe musikken er i orden og det er sjovt og udfordrende at spille sangene. Valget på Van Halen virker ikke helt oplagt. Bevares, det er da en relativt kendt rockgruppe med store hits som "Jump" samt coverversioner af "You Really Got Me" og "(Oh) Pretty Woman", men de er ikke et stort navn den dag i dag, som man fx kan sige om Metallica, der senest har fået et Guitar Hero-spil. Men derfor kan der jo godt være nogle fede guitarriffs i mellem alligevel. Det skal siges at det kun er det tidlige Van Halen musik der er med i denne udgivelse, så hvis man foretrækker bandets musik fra 1985 og frem, vil man blive slemt skuffet.

Back to the 80's

Der er ingen overraskende elementer i selve gameplayet. Der er en careermode, quickplay og two-player battle modes. Man optjener penge undervejs som man kan købe nyt tøj og udstyr for, men alle sange er tilgængelige fra starten. Når det er et spil med ét band på coveret, vil man forvente der var noget særligt Van Halen materiale i careermode - nogle cutscenes eller lidt historie, som der var med i Guitar Hero: Metallica. Men nej. Der er intet! Du spiller bare bandets numre og får åbnet for nye scener. Det er nok den første skuffelse man får. Det er selvfølgelig langt fra den vigtigste del af et Guitar Hero spil, men det virker underligt at man ikke har gjort bare lidt ud af at få noget mere af selve bandet med, når det nu er et helt spil dedikeret til Van Halen, udover at bandets medlemmer selvfølgelig er med som optrædende figurer.

Selve spillet ser ud som det plejer. Rimelig grafik, varierende og fantasifulde scener og lydkvaliteten er selvsagt helt i top. Intet at påpege her. Der er i alt 25 Van Halen sange og 19 sange fra diverse andre artister. Van Halens numre er fra de tidlige 80'ere og ikke specielt avanceret hard rock, med masser af guitar, simple rytmer og catchy omkvæd. Når man spiller dem føles de ret ens og der er langt mellem udfordringerne. Uanset om man af personlig smag foretrækker Metallica eller Van Halen, vil jeg mene at Metallicas musik fungerede langt bedre i Guitar Hero. Sangene er langt mere varierede, udfordrer alle instrumenter både teknisk, melodisk og i ren rå hastighed. Van Halen er mere simpelt og følger for det meste en standardopbygning. Der er selvfølgelig et par gode undtagelser. Guitarsoloen "Eruption" skal nok knække de fleste hærdede spiller og et nummer som "Painkiller" af Judas Priest er også en rimelig hård og sjov udfordring for alle instrumenter.

Enkelte soloer kan godt være en udfordring

For den mere almindelige spiller, der måske typisk tager Guitar Hero frem når vedkommende har gæster, er Van Halen måske lidt mere tiltalende. De fleste kan være med, guitarakkorderne er melodiske og ikke alt for hurtige, og sangene følger en simpel vers-omkvæd struktur med måske en enkelt guitarsolo. Det bliver bare hurtigt meget ensformigt og medmindre ens vennekreds er Van Halen fans, vil man næppe kende rent mange af sangene, og folk kan jo godt lide at spille hvad de kender.

Man kunne så håbe på at der blandt de 19 sange fra andre bands var noget godt, men nej. Siden det er Van Halens musik fra 80'erne, ville det være oplagt at have en masse andet rock/metal med fra den tid, men udvalget ligner mest af alt rester fra Guitar Hero 5. En blanding af moderne mere eller mindre kendte pop-punk-rock numre som fx The Offsprings 90-plage "Pretty Fly (For a White Guy)" eller i den anden ende, Queens gamle traver "I Want It All". Ingen Guns N' Roses, Def Leppard, Kiss, Whitesnake, Twisted Sister eller andre lignende bands fra den tid. Et enkelt Deep Purple nummer er det dog blevet til. I det hele taget får man det indtryk at udvalget af sange er anden og tredje prioriteringer af hvad man lige har kunne få rettigheder til. Jeg tror heller ikke Van Halen har været førstevalget, men har sikkert stået som nummer fem-seks stykker på en liste over bands man ville prøve at få en aftale med.

Han ligner ikke just en forsanger i et hard-rock band

Er man stor Van Halen fan køber man sikkert dette spil uanset hvad anmeldelserne siger og det vil man da nok også få lidt fornøjelse ud af. Men for de garvede Guitar Hero spillere er der kun en lille håndfuld nye svære udfordringer at hente her og for alle andre er der simpelthen bedre Guitar Hero udgivelser, hvis man blot vil have en portion sange at spille med vennerne. Man har tydeligvis ikke lagt ligeså meget arbejde i udviklingen af Van Halen spillet som man gjorde med Metallica, og det kan mærkes. Det er på alle måder ikke ligeså gennemført og mange vil nok tolke det som at Guitar Hero konceptet er ved at dø ud, når sådanne sidste salgsdato udgivelser er begyndt at komme. Jeg mener dog ikke det behøver at være tilfældet. Guitar Hero kan sagtens leve videre mange år endnu, det handler bare om at udgive noget ordentligt musik der passer godt til spilkonceptet, og ikke bare hvad som helst der lugter lidt af guitar.

0

3/5