Little King's Story (Wii)

Skrevet af Lukas Skywalker - 23-08-2009 15:18

En lille rødhåret dreng ved navn Corobo jagter en flok rotter, og støder tilfældigvis over en magisk kongekrone. Kronen han, bogstavelig talt, falder over, er magisk og gør ham straks til konge. Som konge kan han få næsten alle til at følge efter ham, som var de hans slaver. Sammen med sin trofaste rådgiver, Liam, er det nu op til hans (og dermed din) opgave at udvide byen, og besejre det onde.
Allerede fra starten finder man ud af, at økonomien ikke har det så godt. Derfor sendes man ud for at skaffe forskellige genstande, som så kan overføres til spillets valuta, Bol. Disse skal man bruge 100.000 af, og selvom det lyder af meget, så er det faktisk bare hvad der svarer til et par sten, nogle roer, og en pose guld. Når man har nået de 100.000 bliver der bygget en farm, hvor indbyggerne kan uddanne sig til at blive landmænd.
Landmændene er ligesom normale beboere, men langt hurtigere til de forskellige opgaver. Derudover kan de også grave i huller, hvilket er en nødvendighed for at komme videre. Så snart man får fat i nogle flere penge, kan man bygge flere ting – blandt andet en bygning der udddanner folk til riddere. Ridderne er gode til at slås, men kan dog godt bane vejen hvis der ligger et træ i vejen eller lignende. Allerede nu har man to "klasser" og det leder til mange problemer.

De forskellige cutscenes er flotte og stemningsfulde

Man kunne jo vælge at tage alle sine riddere med sig, så man klarer sig bedst mod fjender. Gør man det, så går det meget langsomt med at bane vej, og hvis man støder på huller hvor i der ligger ting gemt, ja så er det bare ærgeligt. Omvendt kunne man også vælge at tage alle sine bønder med, for så at kunne komme hurtigt i gennem det hele, og grave i huller. Det betyder dog at hvis man møder fjender, så skal de ikke være alt for stærke før man ender op med en bunke indtørrede undskyldninger for en flok bønder. Sidstnævnte er ment bogstavelig talt, for kommer bønderne ned og har ét hit-point tilbage, ja så tørrer de nærmest helt ind og bliver langt svagere end før.
Det er her hvor man står ved en skillevej og må vælge, og det er her hvor Little King's Story virkelig skinner i gennem – selvom det er så nuttet og afslappende, så er der stadig masser af udfordring, som især mærkes ved boss-kampene.

Kontrollen i spillet bliver nærmest ikke mere enkel. Du styrer med analog-stikket på Nunchuk, og når der skal sendes tropper afsted, vender du ganske enkelt i den retning de skal, og trykker på A-knappen. Det er lige til at gå til, og det eneste irritationsmoment der er, er når man sigter lidt forkert når tropperne skal sendes afsted. Skal man f.eks. ramme en sten som ens bønder skal hugge i småstykker, ja så skal man altså ramme den "spot-on", og rammer man ved siden af løber de til kanten af skærmen, stopper op, og vender tilbage.

Nedlæg den ko!

Som tidligere sagt kan man, hvis man har penge nok, bygge flere bygninger til sin by. De forskellige bygninger kan enten uddanne normale borgere til en ny profession, eller de kan øge indbyggertallet i byen. Desværre så er vi ikke ovre i Sim City-afdelingen når der skal bygges bygninger, for oftest kan man kun bygge én af hver bygning (at bygge flere ville heller ikke give så meget mening), og det er heller ikke ligefremt tit at du selv bestemmer hvor du vil placere den enkelte bygning. Det er lidt træls at man ikke kan få lov til at indrette sin by som man gerne vil have den, og det medvirker til at den røde tråd i Little King's Story, der ellers for det meste ikke er så tydelig, bliver fremhævet en del.

Alt er dog ikke bare lutter lagkage, for i hvert område hersker en boss, og for at indtage området, skal bossen besejres. Bossen kan være alt lige fra en rasende ko til en kæmpe frø. Selv hvis man kun har riddere med sig, så er det nogle lange og seje kampe, og hvis ens riddere dør, så er det bare ærgeligt – de kommer ikke tilbage igen (medmindre man genstarter sin Wii selvfølgelig). Selvom man selvfølgelig gerne vil undgå at ens riddere dør, så kan den opgave være mere eller mindre umuligt til tider. Heldigvis får man jo så et helt nyt område, som man så kan bygge flere bygninger på, og dermed få flere indbyggere.

Der bliver også tid til at udforske huler

Det tager ret lang tid at pløje sig i gennem Little King's Story – i hvert fald for mit vedkommende. Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men man kan sikkert overstå Little King's Story relativt hurtigt, hvis man bare virkelig går efter at gennemføre spillet så hurtigt som muligt. Dette er der dog ikke meget sjov ved, for Little King's Story skal nydes i rolige sessioner, og det handler om at tage tingene som de kommer – og det er lige netop dét der gør Little King's Story så godt. Man kunne også forestille sig at historien ikke ville være noget større element i Little King's Story. Dette er dog ikke helt tilfældet, for der er adskillige plots af vigtig betydning gennem spillet.

Grafikken er ikke noget at råbe et større hurra for, men den er fuldstændig perfekt til spillets stil. Hvis Little King's Story var udkommet til Xbox 360 eller PlayStation 3, ja så havde vi nok set en noget mere detaljeret grafikstil. Dette har spillet dog slet ikke brug for, så selvom vi på grafikskalaen ikke er oppe på The Conduit- eller Super Mario Galaxy-niveau, ja så virker den fuldstændig som den skal.
Lyden er derimod virkelig noget at råbe hurra for. Fuldstændig ligesom grafikken, ja så passer den spillet perfekt. Forskellen er så bare her, at lyden ikke rigtig kan blive meget bedre. Soundtracket varierer fra stille og roligt til direkte voldsomt, og at man måske ikke lægger så meget mærke til musikken, er lige netop det der gør den god – den formår at hoppe i ét med spillet som en kamæleon.

Endnu en grafisk flot cutscene der virkelig sætter stemningen

Little King's Story er velnok det mest afslappende spil der stadig er udfordrende, jeg nogensinde har spillet. Hvad det mangler i et avanceret kampsystem eller prangende grafik, har det til gengæld i ikke bare charme og "pick up 'n' play"-værdi, men i høj grad gameplay generelt. Little King's Story beviser virkelig det motto som Nintendo har prøvet at føre frem i 100 år og en formiddag – gameplay før alt andet, hvilket nok også forklarer at valget er faldet på lige netop Wii'en.
Little King's Story tager dig med på en fortryllende rejse, der holder fra start til slut. Synes du at spillet virker interessant og tiltalende for dig, så forholder det sig næsten med garanti også sådan for dig, når du kommanderer dine tropper rundt i Little King's Storys fantastiske verden.

0

5/5