Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Mario Party 9 (Wii)

Skrevet af Bo130 - 25-06-2012 21:04

Har du spillet bare ét spil i Mario Party-serien, så er du bekendt med konceptet med et virtuelt brætspil mellem fire spillere, der mellem hver tur afbrydes af et minispil, hvor vinderen belønnes med nogle mønter der senere kan bruges på nogle stjerner. Personen med flest stjerner efter et bestemt antal ture er nu vinderen.

Efter otte iterationer af dette koncept er det dog ved at være nok. Spillene er blevet dårligere og dårligere ifølge den generelle vurdering, og små ændringer i forhold til items, mikrofoner og andre gimmicks har ikke gjort serien godt. Nu kom Mario Party 9 så, og jeg kan allerede nu sige at det er den titel i serien som formår at distancere sig bedst fra de tidligere udgaver. Er dette så godt eller dårligt? Det er ikke muligt at svare på som et simpelt ja-nej spørgsmål, så lad mig uddybe. Da jeg antager de fleste kender til serien har jeg valgt at holde mig til spillets ændringer i min gennemgang af spillet, men den samlede vurdering er selvfølgelig fortsat baseret på den samlede oplevelse.

Det gode

For første gang i Mario Party-serien render man ikke rundt for sig selv på brættet, men kører derimod rundt i en bil samlet, hvor det skifter hvem der får lov til at være chauffør. Desuden består et spil ikke længere af et antal runder, men derimod en bane der køres igennem én gang - som følge heraf er der ikke minispil efter hver runde. Minispillene bliver nu i stedet aktiveret af bestemte felter man lander på. I samme omgang har Nintendo valgt at fjerne mønter og stjerner fra serien og erstatte dem med én valuta; ministjerner. Nu er det desuden muligt at spille færre end fire spillere på et bræt, så man nu ikke længere skal sidde og vente på at computeren får spillet færdig. Disse ting samlet gør at Mario Party 9 lægger op til nogle kortere, mere intense spil, end serien tidligere har været kendt for - og det fungerer rigtig godt.


Generelt omkring minispillene, som stadig er det der afgør om et Mario Party-spil vil blive en succes eller ej, så har jeg godt nyt, for der er nemlig en del enormt underholdende minispil blandt de små 80 nye spil. I modsætning til Mario Party 8, så foregår kun få minispil ved hjælp af at skulle pege på skærmen, og de der gør, føles som om de faktisk bliver bedre af det. Det er rart at man ikke længere bliver tvunget til gimmicks på dette område, men det er trist at det skulle tage til slutningen af Wiis levetid før dette skete. Skulle man foretrække visse minispil over andre, så er det heldigvis muligt at vælge hvilke minispil man vil spille nu i løbet af brætspillet (blandt tre tilfældigt udvalgte), og derudover har man gjort alle minispil tilgængelige i hovedmenuen fra start af. I slutningen og midten af hvert brætspil møder man henholdsvis en boss og en miniboss. Her skal de (op til) fire spillere arbejde sammen om at besejre en fjende. Idéerne bag disse koncepter er ofte gode og man undrer sig egentlig over hvorfor de ikke bare har lavet disse som almindelige 2v2 minispil, da idéerne passer meget bedre ind dér. En sidste bemærkning omkring minispillene bør helt klart være en positiv overraskelse over at kun få spil i Mario Party 9 ligger på grænsen til det tilfældige, hvorimod flere spil kræver både hurtige reflekser og beslutninger, men til gengæld er en del af minispillene lavet til at spilleren er dårligere end man egentlig er, og efter blot 1-2 forsøg i minispillet vil alle klare spillet perfekt og derved ende uafgjort. Dette er virkelig ærgerligt.


Mario Party-serien er og bliver et multiplayer spil, og Mario Party 9 ændrer ikke på dette faktum. Det bør dog siges at det bestemt forsøger på det. En single-player-del, hvor man kan skaffe nye figurer og spildele, en time attack mode for de mest konkurrencevenlige minispil i spillet, samt mulighed for at opsamle point og købe nye køretøjer, soundtracks, baner og andet godt, der dog for det meste virker nyttesløse, er alt sammen skridt i den rigtige retning på vejen til at gøre det mere underholdende at eje en Mario Party-titel når man sidder alene.

Det dårlige

Det lyder jo alt sammen ret fint, men Mario Party 9 indeholder fortsat nogle store problemer. På trods af den nye struktur er spillet langvarigt og man sidder ofte og undrer sig over hvorfor et specielt gameplay-element ikke er blevet optimeret for at få mere gang i festen. Desværre gælder det også at serien fortsat i store mængder er afgjort af tilfældighed. Et minispil giver i Mario Party 9 fem ministjerner til vinderen og én ministjerne til sidstepladsen. I mellemtiden kan man på tilfældige felter pludselig blive tildelt 10 ministjerner, hvilket gør hele spillet enormt ubalanceret.


Konceptet med at man kører rundt i én vogn har været meget omtalt, og det er også her svært at sige om det fungerer godt eller dårligt. Spillet bliver uden tvivl mere ensporet, men når de samtidig har fjernet konceptet med at man skal forsøge at komme først hen til stjernefelterne, giver det egentlig meget god mening. Konceptet kommer især godt til udtryk i banen Magma Mine, hvor man kravler op igennem en vulkan imens lavaen stiger. Rammes man af lavaen mens man er chauffør mister man halvdelen af sine (hårdt?) indtjente ministjerner. Idet serien ikke længere består af mange items, men kun nogle få specielle terninger (1-10 terningen, 0-1 terningen, 1-3 terningen og 4-6 terningen foruden den normale 1-6 terning) som gives på tilfældige tidspunkter i spillet, så går dysten i høj grad ud på at være så tæt på lavaen at man ikke selv bliver ramt, men at modstanderen gør det.


Et sidste irritationsmoment i spillet må helt klart være at omkring 80% af alle minispil spilles med kontrolleren på siden, hvilket fungerer rigtig godt, men spillet kræver stadig at man vender kontrolleren vertikalt til når man skal slå med terningen på selve brættet. Det er sådanne elementer der får en til at undre sig overm hvorfor Nintendo ikke lige har optimeret dette inden spillets udgivelse.

Den ideelle spiller

Den ideelle Mario Party 9-spiller er helt klart personen der har en stor, spilglad familie, eller ofte har venner på besøg med interesse for spil. Sessionerne er kortere og man får mere lyst til både at gå i gang med et spil og ofte også at tage et spil til. Men tænkt dig om en ekstra gang før du køber spillet med intensionen om at spille det for dig selv.

Konklusion


Mario Party 9 er det bedste Mario Party-spil på Wii med flere længder, men hvis man ønsker et spil der er på højde med dem der udkom til Nintendo64, så bør man nok vente lidt endnu. Men Nintendo er, langt om længe, på vej i den rigtige retning med denne nyeste udgivelse. Så må man bare håbe på at det uundgåelige Mario Party 10 til Wii U ikke bliver endnu et forsøg på at afprøve gimmicks som Mario Party 8 var.

12
1ups givet

3/5


Essentiel multiplayerdel

Familiesjov

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

25-06-2012 21:42

Woo, min første anmeldelse herinde. En tak skal gå til dem der var med til at spille spillet her i weekenden Smiley.
1
1ups givet

#2 - Sillyyy

Level: 17 (Deku Baba)

25-06-2012 23:27

Jeg har ikke spillet Mario Party 9, men har set en masse playthroughs af spillet på Youtube, og synes ikke det ligner noget, jeg vil holde af. Jeg kan bedre lide strukturen fra de tidligere spil, hvor man samler Stjerner og mønter, er hver for sig, Minigames efter hver runde og så videre.

Jeg kan dog godt lide, at der er en Boss Battle. c:
0
1ups givet

#3 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

25-06-2012 23:29

Jeg var så ekstremt forvirret over at skulle vende wii remoten på boardet de første 2-3 spil, haha.

Som tilføjelse til disse mærkelige og uoptimerede tiltag så var der også nogle mini-games (fra bowserfelter?) hvor sidstepladsen/en anden skulle vælge mini-game, men så var det personen som landte på feltet som pludselig styrede i mini-game menuen. Begge skift mellem spillere var ekstremt forvirrende - og var det overhovedet et problem at alle spillerede tidligere kunne styre i mini-game menuen?

Er enig med stort set alt i denne anmeldelse Smiley
0
1ups givet

#4 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

25-06-2012 23:30

Der er ikke bare én boss battle, der er flere. Jeg synes dog sagtens man bare kunne tage de bedste af disse koncepter og overføre til almindelige minispil uden at miste noget ved det. Men det gør godt nok at spillene sluttes af mere intenst end i de tidligere spil i serien.

Men jo, det føles meget mærkeligt at der ikke er minispil efter hver runde. Vi fandt i hvert fald os selv sidde og håbe på at lande på et minispilsfelt og når vi skulle vælge veje blev det oftere afgjort af om vi kunne ramme et sådan felt end hvad der mest gjorde at vi kunne vinde.

Hvilket er dit yndlings Mario Party spil - og minispil? Smiley
0
1ups givet

#5 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

25-06-2012 23:32

Det gjorde det lidt kaotisk at alle kunne styre i minispilsmenuen, men nej, ville bestemt ikke kalde det et problem. Det var mere forvirrende at de ikke var konsekvente med hvem der skulle styre nu, synes jeg.

Hov, har helt glemt at nævne Reserve Minigames. Det er et (nyt?) felt når man besøger Bowser, der gør at man stilles ind i et minispil med målet at tabe spillet først. Ret underholdende koncept, men desværre ser det kun ud til man kan vælge mellem 3 spil og alle er ret ubalancerede når man spiller denne omvendte udgave af spillet. Men stadig en sjov idé!
0
1ups givet

#6 - AND

Level: 35 (Lakitu)

27-06-2012 07:33

Bo130 skrev:
Woo, min første anmeldelse herinde.



Velkommen i klubben, Bo Smiley Go anmeldelse, btw. Smiley

0
1ups givet

#7 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

28-06-2012 13:52

Også enig i anmeldelsen.

MP9 havde nogle ret sjove minispil! Selve board-delen er blevet uhyggeligt homogeniseret. Fordi man altid kører igennem de samme baner, bliver spillene ikke så unikke som i de tidligere iterationer. Dette går udover levetiden, men er ikke så evident i det første dusin spil.

Jeg tror at hele tilfældigheds-aspektet er fremstillet med fuldt overlæg. Idéen er at skill skal betyde mindre (5 stjerner for at vinde) og at den resulterende tilfældighed skal gøre at alle kan opnå følelsen af at være en vinder.

Mario Party got Brawl'd.
0
1ups givet

#8 - Magei00

Level: 5 (Cheep)

05-07-2012 00:34

Jeg syntes heller ikke spillet har vist sig at være sjovt på samme måde som i tidligere udgivelser, men så er det jo godt man har 8 andre at vælge imellem Smiley
1
1ups givet

#9 - DaneMarr

Level: 2 (Keese)

22-02-2013 04:32

Er jeg den eneste, som ser frem til MP10, så?Smiley)
0
1ups givet

#10 - Zintendo

Level: 10 (Bomchu)

22-02-2013 09:56

god anmeldelse!
Kan godt lide de har skåret i alle de ventetider ved runder, det gjorde spillene træls i længden! Dog synes jeg det er synd man ikke kæmper om stjerner og mønter på samme måde Smiley
0
1ups givet

#11 - effen4645

Level: 16 (Space Pirate)

16-09-2014 16:30

Syns bedre om Mario party 8
0
1ups givet