Punch-Out!! (Wii)

Skrevet af aidbit - 28-06-2009 21:34

Denne anmeldelse er sponsoreret af Nintendo

Punch-Out!! udkom første gang på arkade i Japan og USA i 1984 og Super Punch-Out!! året efter. I 1987 udkom Punch-Out!! til NES som en semi-port af både Punch-Out!! og Super Punch-Out!! fra arkaderne. Sidstnævnte skal ikke forveksles med Super Punch-Out!!, der udkom til SNES i Europa i 1995.

Punch-Out!! sender nu Little Mac tilbage i ringen på Wii mod de gamle boksere i World Video Boxing Association. Under kyndig coaching af træner Doc Louis, kæmper vi os, som Little Mac, gennem 14 nævenyttige modstandere som bl.a. King Hippo, Bear Hugger og Super Macho Man, og hele vejen op til den nye WVBA Champion i egen behårede person. Spillet byder på to nye karakterer – og den ene er ikke Mike Tyson. Spillet byder til gengæld på både 1 player og 2 player gameplay – dog ingen online funktion.

Punch-Out!! har en sjov multiplayerdel hvor du kan tæve løs på dine venner

Som i de andre titler i serien, skal du bruge dine bedste jabs, hooks og power uppercuts til at slå modstanderne i gulvet og samtidig være opmærksom på ændringer i deres kropsholdning for at undgå kæberaslende slag.

Grundlæggende er Punch-Out forfærdeligt for os old school gamere. Hvor må det dog være skønt for de af jer, som er vant til at spille alle de spil med motion control, der udgives til Wii. I mister ikke rigtig noget, og er jo allerede inde i vanen med at klare jeres Wii motion spil. Men os med gode gammeldags gaming skills på et ganske normalt joypad og forventninger om oprigtig gameplay alene, I aner slet ikke hvad vi må gennemleve af ubehageligheder med et spil som Punch-Out!! til Wii. Punch-Out!! til Wii er ikke et originalt spil, men et produkt af old school.

Vores elskede klassiker er blevet overkompliceret med nymodens controls, der frarøver fokus fra gameplay. Endnu mere kompliceret bliver det når man tilslutter Balance Board og så skal bruge brættet til at dukke sig fra side til side.
Det er skuffende at motion controls mere er af nyhedskarakter end en effektiv måde at spille på, men personligheden, de nostalgiske bevægelser, de skjulte goodies og et gennemtestet nervepirrende gameplay demonstrerer at nogle ting aldrig går af mode.

Når man ser bort fra controls, så ligner spillet de to foregående titler i serien alt for meget. Nintendo har spillet på den sikre bokser denne gang. Det er svært at bebrejde dem, men det er stadig en smule skuffende, at de ikke tog kampen op og udvidede spillets indhold yderligere. Uanset hvad, så har Nintendo givet os fans hvad vi vil have, hverken mere eller mindre.

Vi fans af de tidligere Punch-Out!! titler, vi har nogle nye udfordringer, som vi skal overvinde for at spillet genvinder vores fanboy entusiasme. Tag ikke fejl, Punch-Out!! til Wii er gameplay på højeste plan. På trods af at spillet ikke er meget anderledes end de tidligere versioner i serien, så betyder det ikke så meget, fordi gameplayet er oprigtigt med lige dele sjov og udfordring.

Hurtighed frem for størrelse?

Wii Remotens controls er heldigvis præcise not til ikke at ødelægge det sjove og udfordrende ved gameplayet. I der møder Punch-Out!! serien som en ny serie, vil helt sikkert få en udfordring, da udfordringerne kan blive meget krævende i kampene senere i spillet. Punch-Out!! kan spilles af alle, fordi det er så let tilgængeligt – i hvert fald i starten af spillet. Vi fans af spillet har dog ikke noget at frygte, eller det har vi måske netop, for senere i spillet, bliver en ens nerver og temperament sat kraftigt på prøve. Præcis på samme måde som spil gjorde i gamle dage. Vi har bedt om den slags spil og Nintendo planter med glæde spillet lige mellem øjnene på os. Det er virkelig en udfordring at gennemskue modstandernes mønsterbrydende stilarter.
Spillet er på ingen måde en simulering af virkelighedens boksning, men gameplay med vidunderlige puzzles der skal løses og karakterer du hurtigt kommer til både at elske og hade.

Hvis vi vender tilbage til gameplay, så skal Nintendo have stor ros for at kræse med oprigtigt gameplay og muligheden for old school controls, så vi med joypad-hænder hærdet tilbage fra firserne, lettere kan genfinde den nostalgiske følelse af at få banket kæberne fra side til side og så vi har en chance for at give modspil til de provokerende udfordringer i spillet.

Trods manglende nyheder i gameplay, så er spillet alligevel unikt og har potentiale for at blive endnu en klassiker i serien både for fans og nye til serien. Spillet er underholdende hvad enten du spiller det alene eller sammen med andre. For voksne, der kan lide Boxing fra Wii Sports såvel som for yngre gamere, der kan lide at tæske løs og fast med motion controls, så er Punch-Out!! også underholdende, sjovt og ikke mindst udfordrende. Spillet udnytter alle Wii'ens gængse tilgængelige muligheder for controls (på nær Wii MotionPlus), inklusive førnævnte Balance Board, hvilket gør at spillet appellerer til alle aldre.

Gameplayet er tilgængeligt og en ægte udfordring for gamere, der lige netop leder efter en udfordring. Spillet er et old school spil som er langt fra hvad vi er vant til af nye titler, men dette er ikke dårligt, da titlen er lige så sjov og udfordrende i dag som den var dengang. Spillet balancerer godt mellem at være et spil for hyggelig gaming, hvor vi kan tjatte nogle slag for sjov og et spil for seriøs dyb gaming hvor det ikke kun handler om at vinde, men hvordan vi vinder.

Nintendo og Next Level Games har taget en af de bedste serier og skabt en af de bedste titler til Wii med en overraskende, sjov og udfordrende titel, der alligevel har gjort 14 års ventetid det værd og en titel som er svær at lægge fra sig igen. Hvis du endnu ikke har en Wii og stadig leder efter en grund til at anskaffe dig en Wii, så har du den her.

Pas på du ikke bliver ramt af et uppercut

Spillet er fyldt med sjove øjeblikke og grafikken er dejlig overdreven med farvefyldte karikaturer som var farverne og former produceret i firserne – præcis som mange af os old school retro gamere. En stor og glædelig hyldest til hvordan spil var i gamle dage.
Ding, ding, ding – den klassiske lyd fra klokken går igen i udgaven til Wii og det er med til at der hurtigt sniger sig nostalgiske og samtidigt let skræmte smile frem mellem kæberne.

Spillet er ikke så langt, men det er udfordrende at komme igennem spillet. Selvom spillet er gennemført, så kan man spille det igen og igen, og ikke blot alene eller sammen med en ven. Spillet har så god underholdningsværdi for medseere, at det også fungerer godt som hyggespil eller festspil, hvor man kan skiftes til at tage udfordringerne op mod de sjove karikerede boksere og coache hinanden sammen med Doc Louis til en omgang underholdende vold (uden blod).
Spillet kunne have mere indhold, men der er flere spilmuligheder i spillet, som er med til at give det ekstra holdbarhed.

Selvom jeg er skuffet over at det har taget Nintendo mere end 14 år, at komme med en efterfølger i serien, og selvom jeg er skuffet over at nyhedsværdien i spillet primært er controls, så er Punch-Out!! til Wii en forfriskende, udfordrende og overraskende titel, som er unikt og har potentiale for at blive endnu en klassiker i serien.
Punch-Out!! viser hvor lidt spil i virkeligheden har ændret sig på et årti eller to. Heldigvis har spillet stadig sin gamle charme og er fyldt med overraskende dybde med god balance mellem sjov og udfordring, som vi kan forvente fra Nintendo.
Spillet er en fantasifuld genopfindelse af sig selv, der har fået et skud steroider og allerede kan betegnes som en moderne klassiker.

Anders Hansens vurdering 9/10
Anders Hansen har givet en second opinion af Punch-Out!!:
Da jeg så de korte glimt fra Punch-Out!! til Wii, kom det som en underlig "nå?"-overraskelse for mig, for lad mig sige det med det samme; jeg er KÆMPE Punch-Out!! fan. Super Nintendo-versionen er nok et af det bedste spil, jeg nogensinde har spillet, og jeg har den idé, at det gamle Punch-Out!! bare ikke kan overgås af det nye. Den charme og personlighed, der lå i de flotte 2D sprites var lige så levende som en Disney film og 3D har bare aldrig givet mig den tegnefilmsfølelse som de gamle håndmalede tegnefilm har. Men jeg skal love for at mine fordomme blev bragt til tæling.

Så snart Glass Joe træder frem på skærmen og marcherer stolt ind på ringen, mens han udbryder "Bonjuor, bonjour! Je suis Glass Joe!" (Goddag, goddag! Jeg er Glass Joe!) efterfulgt af et tykt fransk grin, kan man ikke andet end trække et stort smil og tænke "de har sku gjort det!". De har simpelthen lavet Punch-Out!! i 3D og gjort personerne endnu mere levende end deres gamle 2D-jeg.
Det hele er rigtigt! Det er som at se en gammel ven efter 14 år og han er fuldstændig som man husker ham. Som kampen går i gang tøver Glass Joe ikke et sekund med at hovere yderligere i alt hans mægtighed, og hele joken er jo at han er den eneste der ikke ved hvor elendig en boxer han er og det gør det hele utroligt morsomt. Der går ikke længe før jeg får fat i den sidste stjerne og som jeg skal til at lade den op, ser Glass Joe med åben mund og store øjne, før han i bedste Tom & Jerry-stil fylder skærmen med stjerner og croissanter, før han ryger i gulvet til stor jubel fra publikummet og tre-klang fra dong-dongen. TKO!

I løbet af den næste halve time får jeg kæmpet mig igennem den ene mere overdrevende kæmper efter den anden, alle med deres egen version af det klassiske Rocky-inspirerede Punch-Out!!-tema, som jeg stadig fløjter fra og til skole. Alle snakker deres modersprog og dette gør dem endnu mere levende og sjove, især hvis man kan forstå hvad de siger. Punch-Out!! til Wii har måske ikke det man typisk forstår ved flot grafik, da der hverken er enorme græsmarker eller store slotte. Men aldrig har jeg set figurer virke så levende før, ikke siden Super Punch-Out!! Ja, jeg skal gøre det kort, men grafikken er det første 3D-grafik jeg har oplevet, der har fanget den sjæl, som de gamle håndmalede Disney og Hanna-Barbera 5 min. tegnefilm gjorde, dengang man kunne mærke folk lagde energi i deres værk og ikke som de maskinskårede tegnefilm vi har kørende nu om dage.
Punch-Out!! til Wii er et af det mest levende og humoristiske spil til dato, og det er klart min forløber til årets spil lige nu. Hvis prisen lyder af lidt meget, så hent Super Punch-Out!! på Virtual Console til 800 Nintendo Points, og se om det er noget for dig. Dette er ren Nintendo-Magi når det er bedst! Og husk, Join the N-club today, Mac!

Køb Punch-Out!! i dag
Punch-Out!! fra NES og Super Punch-Out!! fra SNES kan du købe via Virtual Console på din Wii. Du kan købe Nintendo Points såvel som Punch-Out!! til Wii hos CoolShop.dk og samtidigt støtte N-club.dk ved at bruge dette link

0

5/5