Rayman Raving Rabbids TV Party (Wii)

Skrevet af Erik Madsen - 25-03-2010 21:43

For at få det sagt først som sidst, er Rayman slet ikke at finde i spillet udover i et par cut-scenes, men det gør egentlig heller ikke noget, da kaninerne i sig selv nærmest har overgået den garvede Rayman i popularitet. De to foregående spil; Rayman Raving Rabbids og Rayman Rabbids 2 var stortset en samling mini-games med lidt historie indover. Denne gang har Ubisoft taget det fulde skridt og gjort Rayman Raving Rabbids TV Party til en samling mini-games uden så meget creme på kagen, hvilket bevirker dog også at man kan gå direkte til kagen første gang spillet sættes i Wii'en? Og dog, de enkelte minispil er først tilgængelige efter de er blevet gennemført én gang før.

De skøre kaniner skal igen ud på mange sjove aktiviteter

Rayman tager på en mission for at bekæmpe de vanvittige kaniner verden over, selvom man ikke lægger specielt mærke til at det skal forestille man selv er Rayman.
Spillet er delt op i en forskellige ture, eller rejser om man vil, hvor man vil stå ansigt til ansigt med kaninerne i en række skøre og vanvittige mini-games, hvilket eksempelvis kan være at bøvse om kap eller spytte i kaninernes drinks. Hver rejse eller kapitel slutter traditionen tro med de kendte on-railsbaner, hvor man i de forskellige storbyer skal rende rundt og skyde kaniner med svuppere, dog er fokusset ikke længere at skyde så mange kaniner som muligt, men at skyde de rigtige i en strategisk rækkefølge. Man styre ikke selv hvor man render rundt, hvilket kan irritere nogen, mens det for andre minder om en god gammeldags tur i arkaden. Idéen om at minispillene skal skaffes ved at vinde små pakker af minispil er god - dog ender man i single player delen tit med at kæmpe mod sig selv eller en alt for dårlig computerstyret modstander.
Folkene hos Ubisoft er uden tvivl kreative i deres kreationer af småfilm og minispil. Minispillene variere både i graden af gakkethed og advancering. TV-temaet har givet udviklerne bag spillet meget frie rammer at spille på. Wii Balance Board er velintegreret i spillet, hvor man fx i minispillet Godzilla skal læne sig til den ene eller anden side for at skyde løs på de nærliggende bygninger. Spiloplevelsen får dog et dyk nedad da de urimeligt lange loading-tider får enhver til at hænge med mulen.

Temaet TV Party giver frie rammer, hvilket er udnyttet med stor kreativitet

Hvad der virkelig skinner igennem i spillet er dets humor og ærlig talt ville spillet ikke være det samme uden. Kaninerne er kreativt og sjovt lavet, men rent grafisk tester spillet på ingen måde Wii'ens maskinkraft. Langt de fleste har i dag en fladskærm, og langt de fleste fladskærm er i bredformat. Med det in mente er det ufatteligt skuffende, at der i begge sider af skærmen stadig er sorte bjælker at finde efter man har været inde i indstillinger og ændre displayet til bredformat.

Leder man efter et godt grin, og er man blevet træt af at se de samme gamle tossestreger med Mr. Bean, så er det en rigtig godt ide at sætte Rayman Raving Rabbids TV Party i Wii'en. Det er ganske enkelt hylende morsomt at se de skøre kaniner fjolle rundt mens de skriger "Bwaaaah" - Musik- og lydeffekter er generelt ikke noget man lægger mærke til udover dette.

Leder man efter et godt single-player spil kan man godt kigge sig om efter et andet spil. Man vil have svært ved at finde motivation og udfordringer nok til at bruge mange timer på dette spil alene. Jeg tror man skal lægge vægt på sidste ord i spiltitlen, nemlig 'Party'. Spiller man spillet med sine venner finder man spillet langt sjovere og i den grad mere udfordrende end hvis man sad alene med det. Spillets potentiale som single-player spil og multiplayer spil er som sort og hvidt. På spillets cover finder man det velkendte WiFi-mærke, som betyder at spillet har online features. Det er i dette tilfælde næste en direkte løgn. Man kunne forestille sig at man kunne spille minispillene mod andre over nettet, men det kan man godt se langt efter. Den eneste online feature spillet indeholder er muligheden for at uploade sin highscore og sammenligne den med andres.

Rayman Raving Rabbis TV Party er kun sjovt sålænge man spiller sammen med andre

Raving Rabbids TV Party er gennemgående et ganske fint spil. Dog egner det sig overhovedet ikke til single-player, og dets online features er nærmest ikke eksisterende. Spiller man mod et par venner viser spillet sig dog at være noget mere spændende og udfordrende. Spillet byder på mange forskellige og ganske gode og sjove minispil, som udnytter Wii Remoten, Nunchuk og Wii Balance Board ganske godt. Det velkendte "Bwaah"-skrig kommer hurtigt ind på hjertet af en, og man får hurtigt revet sig med i den tossede stemning. Grafisk er spillet ikke særlig detaljeret, men det er næsten ikke noget at kritisere når man sammenligner med loadingtiden minispillene imellem, som godt kan gå ud over spiloplevelsen - og så tager det for lang tid.

0

3/5