Tiger Woods PGA Tour 11 (Wii)

Skrevet af yasw - 08-07-2010 23:12

I andre golfspil til andre konsoller og PC har det mest gået ud på at trykke på en knap på det rigtige tidspunkt, for at få sendt bolden afsted i den rigtige retning. Men spiller man på en Wii skal man selv svinge køllen (eller Wii Remoten om man vil) med den passende kraft, hastighed, indfaldsvinkel og skru. For golfentusiaster må Wii-udgaven klart være at foretrække. Mit første indtryk af spillet var desværre ikke for godt. Som nybegynder prøver man selvfølgelig en indledende tutorial først. Indholdet af den var såmend fint nok, med en række forskellige typer slag man skulle igennem, men det var elendigt håndteret. For det første fik man ikke nogen nævneværdig hjælp udover hvad man skulle prøve at gøre. Røg bolden det forkerte sted hen, fik man bare at vide at man skulle prøve igen. Intet om at man måske slog for hårdt, slog skævt eller lignende. Det værste var dog at man ikke kunne få lov til bare at svinge igen. Man skulle hver gang i gennem præcis den samme indledende øvelse hvor man flytter en markør rundt på banen, for at angive hvor man vil sigte imod. Det bliver man enormt irriterret over at skulle gøre gang på gang, når man skal præcis det samme, men blot vil prøve at tage et nyt sving. Men med det sagt, så er resten af spillet altså fantastisk!

Langt til greenen

Der er et væld af muligheder for både nybegyndere og øvede. På lette sværhedsgrader skal man ikke tage stilling til hvilken type jern man skal bruge eller hvor det er godt at sigte hen, man skal bare svinge og det er kun kraften i svinget spillet tager højde for. Derfra kan man så justere op så man selv skal vælge mere, og hvor bevægelsessensoren også registrerer ens sving langt mere præcist med indfaldsvinkel, skru, hastighed osv. Ligeledes kan man gøre det endnu sværere ved at inddrage vind- og vejrforhold. MotionPlus er kun påkrævet ved de højere sværhedsgrader. Og man kan virkelig mærke forskel. På letteste sværhedsgrad kan en nybegynder som mig nemt lave hole-in-ones, mens det kun er pga. tyngdekraften at jeg overhovedet kan ramme jorden med de mere præcise indstillinger.

Masser af muligheder med MotionPlus

Den helt store nye ting i forhold til sidste års udgave, er first-person vinkel når man skal svinge. Man ser altså bolden fra oven og hvordan ens bevægelser påvirker golfkøllen på skærmen. Det er godt til at få føling med teknikken, og man ser hvor præcis den er, og det fungerer helt perfekt til putting, mens til de lange drives er det lidt ligemeget. En anden ny feature er at man kan spille Ryder Cup og i den mere gimmick-agtige ende, kan man spille baner rundt om i verden hvor vejrforholdene bliver sat efter en liveopdatering fra vejrmeldingerne fra det pågældende sted i verden.

FPP - First Person Putting

Udover almindelige omgange golf, og ikke mindst en karrieremode hvor man selvfølgelig spiller en PGA tour, er der også en lang række minispil og party-venlige spilformer. Herunder en fantastisk gennemført minigolf del med hele 36 udfordrende huller. Man kan også spille frisbee-golf, hvor man kaster en frisbee med Wiimoten på samme måde som i Sport Resort, hvilket faktisk er ret svært. Der er også forskellige former for skyde til måls spil og en masse varianter af point- og kampsystemer til almindelig golf. Der er masser af forskellige klubbers baner at spille de 18 huller på, primært fra USA, og ikke mindst mulighed for at spille som mange af de kendte golfstjerner.

Hverken grafik eller lyd er bragende imponerende, men behøver jo heller ikke at være det i et golfspil. Banerne er pæne, landskabet varieret og med flotte naturbaggrunde. Lyden består af det kling der lyder når man rammer bolden, et bump når den igen rammer jorden, samt lidt vejr og naturlyde, publikumsjubel og "eeej" og "åååh". Et par kommentatorer er der også, der dog ikke siger så meget udover at introducere banen, og lidt simpel baggrundsmusik.

En ting jeg ikke ligefrem kan sige jeg savner, men som kunne have været virkelig fedt, vil være understøttelse for Balance Board. I Wii Fit Plus er der mulighed for at prøve at svinge en golfkølle, hvor den måler vægtfordelingen og ens tyngdepunkt, hvilket vil give en endnu mere præcis måling af ens sving. Det ville virkelig være det ultimative hvis spillet kunne have målt på alle disse ting, men det kan jo være det kommer til næste år.

Sving køllen som Tiger Woods

Man skal selvfølgelig kunne lide golf bare lidt for at dette spil er interessant, men selvom de mange præcise målinger fra Motion Plus nok mest er for øvede spillere, er der stadig masser af muligheder for nybegyndere. Alle kan være med på det letteste niveau, og eftersom man kan skrue meget specifikt på de enkelte dele, kan man gradvist gøre det lidt sværere og arbejde med at blive bedre med en enkelt ting. Selvom spillet generelt er designet til den mere seriøse golfspiller, er der også gode muligheder for mere hyggelige "party"-spil for hele familien - såsom minigolf.

0

4/5