Virtua Tennis 2009 (Wii)

Skrevet af Grauling - 26-10-2009 00:58

Når man starter Story Mode i spillet, finder man hurtigt ud af at det er ret rodet. Man starter med en masse muligheder som fx at spille en turnering, spille et slags minispil eller købe sportsudstyr i en butik. Personligt valgte jeg for sjov at starte ud med et lille minispil kaldet Block Buster da jeg syntes det så tiltalende ud, men da jeg færdig med det, var den turnering jeg egentlig ville have spillet bagefter, væk.
Dette undrede mig meget indtil jeg fandt ud af at der faktisk var en kalender i spillet. En kalender man bliver nødsaget til at følge nøje for at undgå skader og huske at komme til de forskellige turneringer. Folkene bag spillet har sikkert tænkt, at dette vil være en god idé for at få spillet til at føles mere realistisk, som var man en rigtig professionel tennisspiller. Men i virkeligheden har de lavet spillet forvirrende og irriterende at spille. Man bliver nemlig konstant nødt til at gå ind i sin kalender for at tjekke om der er nogle turneringer i den uge man befinder sig i inde i spillet, od det er træls i længden.

Vær klar til nogle tætte kampe!

Ens skema er fyldt op med turneringer som man selvfølgelig gerne vil deltage i, men man bliver da også glad da der endelig er et hul i ens kalender, så man kan spille nogle af de mange sjove minispil som er med i spillet. Men hov hvad er det? Der er faktisk en stamina bar der viser hvor meget man kan holde til før man får skader. Det vil sige at man bliver nødt til at bruge de uger hvor der ikke er nogle turneringer til at hvile sig. Der er så også det alternativ at købe energidrikke som også får ens stamina op, men det koster penge, og penge er ikke noget man vælter i, i starten. Så der er ikke meget tid til at spille de forskellige minispil, hvilket er ærgeligt, da de både er sjove men faktisk også hjælper ens karakter i spillet til at blive bedre til forskellige ting som fx at løbe hurtigere eller lave en bedre serv.

Selve spillet fungerer sådan set meget godt. Det er nemt at gå til, men controllerne virker måske ikke helt som man måske ville have håbet. Man kan faktisk ikke mærke den helt store forskel mellem at have Wii MotionPlus på eller ikke. Ikke at controllerne ikke virker godt men langt fra lige så vellykket som i EA's Grand Slam Tennis. Dog er dette spil en del nemmere at gå til end Grand Slam Tennis er. Der er en stor blå firkant over ens spiller der viser hvornår man skal slå til for at få den over til modstanderen hvilket gør spillet en del nemmere. Der er faktisk også en coach med i spillet, der kan hjælpe dig med at lære nogle af de basale ting, såvel som nogle af de mere avancerede tekniker.

Klar til at serve?

En af de vigtigste ting i et tennisspil er nok en god multiplayer-del. Virtua Tennis 2009 har en rigtig god multiplayer-del med en masse muligheder. Man kan både spille normale kampe så vel som en double, turneringer eller nogle af de mange sjove minispil der er i spillet, uden at skulle kigge i en dum kalender for at finde ud af om man har tid. Man har mulighed for at spille med nogle af de største mandlige så vel som kvindelige tennisspillere. Dog er der ingen Caroline Wozniacki med.

Virtua Tennis har også en online-del men den virker langt fra så godt som den i Grand Slam Tennis. Det er ikke nemt at finde kampe online, men når man endelig finder en virker det egentlig forholdsvist godt. Dog er der slet ikke gjort ligeså meget ud af det som i Grand Slam Tennis, og der er ikke rigtig noget der motiverer en til at spille det online da man skal have mere end rigelig med tålmodighed før man kommer i gang med en kamp på grund af ventetiden.

Den lille blå boks kan hjælpe dig med at lave det perfekte slag

Grafisk er Virtua Tennis faktisk ret pænt, når man tænker på at det er et Wii spil. Personerne i spillet er rigtig godt animeret, især nogle af de mere kendte spillere man kan spille som. Man kan tydeligt se hvor meget tid de har brugt på at få folk som fx Roger Federer til at se realistisk ud. Lokationerne kan man tydeligt genkende fra TV, dog er der få steder hvor man måske godt kunne have gjort lidt mere ud af det. Fx i starten af Story Mode hvor man skal skabe sin egen karakter. Men alt i alt er spillet faktisk en fryd for øjet.

Lydsiden af spillet er ikke noget specielt men giver faktisk en meget sporty stemning som er med til at motivere en til at spille videre. En rigtig god ting ved Virtua Tennis er, at der ikke er nogle kommentatorer hvilket er rigtig dejligt. Den eneste person der snakker, er personen der fortæller en hvor mange points man har. Man kan vel sige at det følger tennis udtrykket "quiet please" meget godt.

Grafikken i spillet er virkelig pæn og realistisk

Virtua Tennis 209 er et rigtig godt tennis spil. Spillets Story Mode er dog ikke specielt god. Spillet prøver at være realistisk men lykkedes langt fra, da controllerne er ikke helt realistiske og kalenderen er bare irriterende og det hjælper ikke at de prøver at være realistiske når de minispil de har valgt at putte ind, handler om at ramme piratskibe eller fodre dyr med frugt. Dette stritter lidt imod konceptet, selv om det egentlig er meget sjovt. Grafisk er spillet i top og er klart en af grundene til at købe Virtua Tennis 2009 frem for Grand Slam Tennis som er grafisk knap så tilfredsstillende. Online-delen fungerer langt fra optimalt, mens offline multiplayer virker fantastisk og er perfekt til en hyggelig aften med vennerne eller familien.

Erfaren tennistræner Peder Lisbergs og 1. divisions tennisspiller Daniela Ivanas vurdering
Virtua Tennis skiller sig ikke så meget ud fra Grand Slam Tennis, spillet er i vores øjne flottere og de slag spillerne laver ligner mere de slag de laver i virkeligheden end i Grand Slam Tennis. En sjov detalje som vi lagde mærke til under spillet var, at det var muligt at lave trickshot ala' dette, brugergrænsefladen er enkel og spillet er nemt at lære. Man kan stort set gå i gang uden at læse manualen.
Dog så synes vi at spillet i single-player bliver lidt trivielt, det bliver ganske enkelt for let. Dog så vinder det præcis som næsten alle Wii-spil når man kommer til multiplayer, her havde vi mange hyggelige spiltimer. Slagudførelsen er ikke lige så avanceret i Grand Slam Tennis, der findes i mine øjne lige så mange måder at slå et tennisslag på.
Teknikken ligner ikke dem der slås i rigtig tennis, en ret hyggelig funktion er at de har enttræfometer som du bruger til at rette slagene med, dette gør at det hurtigt er nemt at rette slagene efter det ønskede område. Det øger i vores øjne gameplayet men mindsker realismen.
Vi synes generelt at Virtua Tennis 2009 er et hyggeligt spil, dog lidt mindre avanceret en Grand Slam Tennis, og dermed lettere at komme i gang med. Hvilket man fortrækker er lidt smag og behag, de er begge sjove at spille, men på hver sin måde.

0

4/5