Wario Land: The Shake Dimension (Wii)

Skrevet af CAPTAIN N - 02-05-2009 12:31

Pakke til en hr. Wario
Vi lægger ud med en flot animeret video, der fortæller os handlingen. Den onde Shake King har bortført en prinsesse, og buret hendes folk inde. Som om det ikke var nok, har han også stjålet en magisk pose, hvor der vælter penge ud i ubegrænsede mængder, når den rystes. Et af de små væsener, som Shake King ikke har fanget, flygter ud for at søge hjælp. Et helt andet sted finder vi Wario, som ligger og bestemt ikke har gang i noget fornuftigt. Wario modtager en pakke med en stor globus indeni. Ud af den dukker den lille skabning op, og tigger Wario om hjælp til at redde riget og prinsessen. Det kunne, som sådan, ikke rage Wario mindre i hele verden, men da den lille fyr nævner den magiske guldskænkende pose, bliver Wario straks mere interesseret, og vil selvfølgelig hjælpe til. Wario kan via et magisk teleskop rejse rundt på den lille globus, som repræsenterer The Shake Dimension. Her møder han den kvindelige pirat: Captajn Maple Syrup, som sendte ham globussen. Hun driver så en lille shop, hvor du kan købe ind. Efter det bliver du straks smidt ud i den første bane for at befri det tilfangetagne folk, samle penge og til sidst stå foran den onde Shake King.

Det er ikke for sjov, at den amerikanske undertitel er 'SHAKE IT!'

Shake It Wario... Nej vent, ved nærmere eftertanke
Wario Land-serien startede på Game Boy i starten af 90'erne, og har siden da haft stor succes med sine spil. Det er dog noget tid siden det sidste spil.
Spillene er typiske 2D platformere, hvor du skal fra den ene ende af banen til den anden, men selv bestemmer ruten. I Wario Land: The Shake Dimension, er der dog ændret en lille smule på det. For det første skal du ikke bare til den anden ende af banen. Når du er der, skal du nemlig befri en af de tilfangetagede små skabninger. Når det er gjort, går en timer i gang, og du skal så skynde dig tilbage til der, hvor du startede for ikke at blive fanget af Shake King. Det er sjældent et problem, da vejen ud oftest er meget hurtigere, end den vej du kom ind. Ud over det, er der små missioner på banerne du kan give dig i kast med, hvis du har mod på det. Det kan evt. bestå i at klare en bane uden at tage skade, komme ud af banen på en bestemt tid, indsamle et vidst antal mønter osv. Det er ikke nødvendig for at komme videre i spillet, men det låser op for nogle musiknumre, som du kan lytte til fra hovedmenuen, hvis det kunne være noget.

I dette skumle bur holder Shake King sine fanger fanget

Warioland er et udemærket platformspil
... Dog uden noget specielt nyt under solen. Du spiller med din Wii Remote på langs. Ryster du den, får du Wario til at slå hårdt i jorden, hvilket kan udløse forskellige ting under spillet, plus at det vil lamme fjender, som du så kan samle op. Når du har en fjende i dine hænder, kan du så kaste ham, for at ramme en kontakt eller en anden fjende, eller du kan ryste din Wii Remote, for at give ham en rystetur og se, om han har nogle spændende ting på sig - deraf kommer titlens navn. Når du skal kaste med noget, skal du så tippe Wii Remoten til den side, du gerne vil kaste den. Dette fungerer dog lidt mere irriterende end praktisk, da man ofte skal tage sig tid til at gøre det ordentligt.

Du skal, ligesom i et hvert andet godt platformspil, møde nogle bosser undervejs

Baner er der nok af. Der er 5 verdener med hver ca. 5 levels, plus en boss, og det skulle gerne kunne tage en lille weekend at komme igennem. Det kan dog godt blive ret trivielt, hvis man tager det hele på en gang.
Hvis du er glad for at undersøge ting og gerne vil have alle skattene på banerne med, vil det selvfølgelig tage længere tid at komme gennem det hele. Der er ingen power-ups til Wario på noget tidspunkt, så finder du en skat, som du ikke lige kan finde en vej indtil, er det oftest fordi du har overset noget, og mange af dem kan gå hen og blive rigtig tricky.

Skatte er der overalt og mange af dem er rigtig godt gemte

Som vi kan li' det
Der er som sagt masser af baner, med masser af pæn og tilpas varierende grafik. Det hele fungerer fint sammen og ser godt ud på skærmen. Musik er der også masser af og hver bane har sit unikke nummer. Det er ikke noget der måske lige får en til at stoppe for at kigge/lytte men det gør sit job for at holde stemningsniveauet oppe. Wario Land: The Shake Dimension leverer det hele pænt, men er næppe noget man vil se tilbage på om et års tid.

Det ses tydeligt at Wario har trænet med Wii Fit

Wario Land med nyt tapet
På den ene side har spillet en masse fint gameplay og en masse gode aspekter, men på den anden side er det et spil, som absolut intet nyt bringer med sig. Det hele kan godt gå hen og føles som noget, man har prøvet mange gange før. Men ser man bort fra det, kan man sige at spillet leverer et par gode timers gameplay, og endnu flere hvis man går efter at klare alle missioner og finde alle skatte. Wario Land: The Shake Dimension er et fint lille 2D-platformer til Wii, og faktisk er der ikke særlig mange 2D-platformere på Wii, så det kan være en god idé hvis man savner lidt fra den gamle skole. Så længe man sørger for at tage spillet i mindre portioner, vil man sikkert godt kunne nyde det. Noget der desværre også lidt mangler, er den charme, de første Wario Land spil til Game Boy havde, hvor der var lagt lidt mere vægt på udforskning, men det er en smagssag. Spillet kan anbefales til alle, der savner et nyt 2D-spil og allerede har været igennem de fleste store titler på Wii som Super Mario Galaxy og Metroid Prime 3: Corruption. Wario Land leverer forholdsvis godt gameplay men til prisen for et fuldt spil er der bedre titler på markedet.

0

4/5