Med Nintendos julekalende...

N-cast #38: Alien Isolati...

Se alle spillene behandle...

Maneater annonceret til S...

Vinderne af årets The Ga...

Samurai Shodown annoncere...

No More Heroes 3 får ny ...

Bravely Default II annonc...

Rise of the Phoenix-DLC t...

De nominerede titler til ...

Pokémon Sword / Shield

Sony og Microsofts næste...

Dit seneste køb

Luigi's Mansion 3

Spil på vej til Switch

Genial Bergsala Doku

Switch - spilrygter og sp...

Animal crossing switch

Hvad spiller du nu? Hvor ...

[Brætspil]

Tilbudstråden

Little samson og Flintsto...

S: Starfox-samling & 3DS-...

V: Little samson og Flint...

S: Luigis Mansion 3 + Lin...

Nintendo konsoller

S: The Legend of Zelda: L...

K: Club Nintendo magasine...

S: Masser af spil

S: Masser af spil

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions

Catan (Switch eShop)

Skrevet af KJ85 - 01-08-2019 21:23

Settlers of Catan, Settlers eller bare Catan – sådan lyder navnet på et af de mest populære brætspil i nyere tid, og Klaus Teubers spil fra 1995 har i mere end to årtier dannet rammen for spilaftener i et væld af lande. Spillet har af samme grund også gennem årene modtaget adskillige udvidelser såvel som videospilsadaptioner, og vi har blandt andet set det udgivet til Nintendo DS i 2010. De senere år har man dog forsøgt at samle spillere verden over på tværs af PC og mobile enheder i free-to-play-spillet Catan Universe fra Exozet Berlin og United Soft Media, og fra de samme folk kommer Switch-versionen, der blev udgivet af Asmodee Digital d. 20. juni.

Sandsynligheden for, at du allerede kender Catan, er stor, men skulle det ikke være tilfældet, så er der tale om et spil, der på eminent vis blander strategi, handling og held. I spillet konkurrerer 3-4 nybyggere på øen Catan om først at opnå et vist antal sejrspoint, og det gør de ved at indsamle råstoffer; træ, mursten, uld, korn og malm, der kan bruges til køb af veje, huse, byer og udviklingskort. Udgangspunktet er, at huse er 1 point værd, mens byer er 2 point værd, og dertil kommer muligheden for at opnå point for at have den længste handelsvej, største riddermagt eller sejrspointkort.


Dette er startskærmen i Catan.

Spillet på Switch kommer med muligheden for at spille tre forskellige udgaver af grundspillet såvel som et hav af varianter med Søfarere-udvidelsen, og kender du ikke spillet så godt, så kan du få det grundlæggende på plads i den indbyggede tutorial for hver af de to spildele. Grundlæggende består øen i et almindeligt spil af 19 sekskantede landfelter med skove (træ), enge (uld), agerjord (korn), lerjord (mursten), bjerge (malm) og ørken, og for at få råstofferne angivet i parentes skal du have huse eller byer, der grænser op til landfelter med disse. På hvert felt undtagen ørkenen ligger således talbrikker med numre fra 2 til 12, hvor 7 springes over, og et slag med to terninger afgør, hvilke landfelter der udløser ressourcer i hver tur. Bliver der f.eks. slået en femmer og en treer, så vil landfelter med tallet 8 producere ressourcer, og spillere med huse grænsende op til feltet vil modtage en af pågældende, mens spillere med en by vil modtage to af den.

I spillets indledende fase placerer spillerne på skift to huse med veje forbundet dertil, og der uddeles startressourcer til hver spiller på baggrund af den sidst placerede husklynge. Det forholder sig dog sådan, at spilleren, der sidst får lov til at placere huse, må placere begge sine husklynger lige efter hinanden, og herefter vender spilretningen midlertidigt, så den startende spiller også er den, der placerer til sidst. Herpå kaster samme spiller terningerne, hvorpå spillet går sin gang rundt om bordet i urets retning. Ved placering af bygninger gælder det i øvrigt til enhver tid, at de skal bygges minimum to strækninger fra andre bygninger, og efter den indledende fase kan der ikke bygges steder, hvor man ikke har ført en vej hen.


Her benyttes standardopstillingen til den grundlæggende variant af spillet.

En tur består af tre faser startende med terningeslaget, der kan udløse råstoffer til alle spillere. Herefter må spilleren med turen handle med de andre spillere – altså bytte råstoffer med dem – hvis de vil, men det er også muligt at handle med banken, hvor udgangspunktet er, at råstoffer kan byttes 4:1 – f.eks. fire stykker træ til én mursten. Rundt omkring ved kystlinjen findes imidlertid også havne, og har man bygget ved dem, så kan man alt efter havn veksle alle råstoffer 3:1 eller et bestemt råstof 2:1. Slutteligt må man så bygge veje (1 træ og 1 mursten), huse (1, træ, 1 mursten, 1 uld og 1 halm) og opgradere huse til byer (2 halm og 3 malm), og man må ligeledes købe udviklingskort (1 uld, 1 halm og 1 malm). Ejer man forud for sin tur et udviklingskort, så er det muligt at spille dette på et hvilket som helst tidspunkt i sin tur, men man kan kun spille et pr. tur.

Skulle en spiller slå 7 med de to terninger, så kommer røveren, der ved spillets start står i ørkenen, i spil, og alle spillere med mere end syv råstofkort på hånden skal smide halvdelen (der rundes ned ved ulige tal) væk. Hernæst placerer spilleren røveren på et landfelt, der, så længe brikken står der, ikke længere producerer råstoffer, og vedkommende må stjæle et råstofkort fra en spiller med en bygning grænsende op til feltet. Røveren flyttes først væk, når der igen bliver slået 7 med terningerne, eller hvis en spiller bruger udviklingskortet med en ridder, der tillader spilleren at flytte brikken og stjæle et råstofkort. Den første til at spille tre riddere modtager i øvrigt kortet ”største riddermagt”, der giver 2 sejrspoint, og dette kort skifter kun hænder, hvis en anden spiller overgår spilleren i antal spillede riddere.


Sådan ser det ud, når du vil tilbyde råstoffer i byt for andre.

Der er også 2 sejrspoint at hente for at have ”længste handelsvej” bestående af minimum fem forbundne veje, og dette kort kan skifte hænder efter samme princip som ”største riddermagt”. Dog kan det også være muligt at afkorte en anden spillers længste vej ved at bygge huse på den, hvis afstandsreglen tillader det, så det skal man være opmærksom på. I et almindeligt spil gælder det om at nå op på 10 sejrspoint, og med variabel spilleplade vil vejen til sejr være forskellig fra spil til spil. Det gælder dog altid, at man til at nå målet har 15 veje, 5 klynger med huse og 4 byer til rådighed, så man skal altid overveje, hvilken vej til point man vil gå.

Variationer til grundspillet inkluderer Harbormaster og Ore for Wool, og førstnævnte tilføjer kortet ”havnemesteren” fra Handelsmænd & Barbarer-udvidelsen, der ellers ikke findes digitalt. Kortet fungerer på samme måde som ”længste handelsvej” og ”største riddermagt”, udløser 2 sejrspoint, og det gives i første omgang til spilleren, der først opnår tre sejrspoint for sine bygninger ved havnepladser. Ore for Wool er til gengæld et scenarie, som du kun kan opleve digitalt, og i denne variant er der ikke megen malm til rådighed, da talbrikkerne derpå er 2, 11 og 12. Til gengæld er uld at finde på hyppigt slåede tal og der er en ekstra handelshavn dedikeret til dette råstof.


Riddere spilles for at flytte røveren og opnå største riddermagt.

Med i Catan til Switch følger som sagt også Søfarere-udvidelsen og med den kommer nye spilopsætninger med flere øer og muligheden for at købe og bygge skibe (1 træ og 1 uld), hvis man har en bygning ved kystlinjen. I princippet fungerer skibe som veje, og de tælles også med i længste handelsvej, men hver tur må man også flytte et skib, der ikke er bundet mellem to af sine bygninger, hvilket giver nye muligheder, og på scenarier med tåge modtager man råstoffer for at opdage landfelter i tågen. Dertil kommer guldminer, som udløser valgfri råstoffer, hvis et terningeslag aktiverer dem og et piratskib, der kan blokere videre sejlads og flyttes på samme måde som røveren.

Helt specifikt findes der 9 forskellige scenarier i Seafarers-delen af spilet hvoraf, cirka halvdelen findes i brætspilsversionen, og disse kan alle spilles med både tre og fire spillere, men nogle af dem ændrer spillepladen baseret på antallet af spillere. Det er vidt forskelligt, hvor mange sejrspoint der skal til i de forskellige varianter, men det kan du let få styr på, hvis du trykker + under et spil og åbner menuen Scenario Information, og der vil du også finde ud af, at nogle scenarier giver ekstra point for at bygge på nye øer. Ja, nogle af dem gemmer sågar på skatte at indsamle, og ved at gøre det kan man få både råstoffer, udviklingskort og ekstra veje/skibe.


I dette Søfarere-scenarie er alle øer synlige fra start.

Catan er normalt et spil, der samler folk om bordet, men på Switch er det ikke muligt at spille multiplayer lokalt. Du kan i stedet spille alle varianter af spillet mod to eller tre af 10 computermodstandere, der alle findes i tre sværhedsgrader. Det kan du gøre ved udvælgelse af specifikke scenarier eller gennem en kampagnedel, der tager dig gennem dem alle. I kampagnen skal et eller flere scenarier vindes for at åbne op for mere, og i alt kommer du til at spille 15 missioner i denne del af spillet.

Muligheden for at spille online multiplayer er selvfølgelig også til stede, og i denne del kan du opsætte en Custom Match med dine egne regler, hvis du har en eller flere venner, der ejer spillet, at spille med. Den mulighed havde jeg ikke, så jeg har i stedet beskæftiget mig med Auto Match-delen, hvor man vælger en eller flere varianter, som man kunne være interesseret i at spille i grundspillet eller Søfarere-udvidelsen. Med dette gjort kan man så vente på, at modstandere bliver fundet, og herefter indledes spillet som eller. For at gøre det livligt er det dog muligt at reagere på spillets gang med humørikoner, og man skal sørge for at afslutte sin tur indenfor et bestemt tidsinterval.


Online benyttes dit profilbillede i spillet, så du vil se en blanding af Miis og Nintendo-figurer.

Ligegyldigt om du spiller single player eller multiplayer, så vil du optjene XP for hvert spillet spil – 50 for at vinde og 25 for at tabe – og med indtjening af erfaringspointene vil du løbende stige i niveau. Når det sker, kan der blive åbnet op for nye ting som andre temaer til spilbræt, brikker og landefelter såvel som nye bannere til at pryde din profil med. Efter et afsluttet multiplayerspil vil du imidlertid også blive tildelt eller fratrukket point på ranglisterne, der bygger på Elo-systemet, som også bruges til at rangere skakspillere i forhold til hinanden.

Det gode:
I det store hele fungerer Catan ganske fint på Switch, og selvom det ikke er det samme som at sidde ved siden af og overfor andre og placere sine brikker fysisk, så er det ret god underholdning. De mange forskellige scenarier gør det nemlig til et spil, som man kan spille masser af gange, uden det bliver kedeligt, og jeg har såmænd allerede spillet det i mere end 45 timer. På den tid har jeg gennemspillet kampagnen på de to højeste sværhedsgrader, ligesom jeg har spillet mod andre online 5-10 gange, og jeg har såmænd været godt underholdt i alle dele af spillet.


Længden på et spil kan variere fra 20 minutter til halvanden time som her.

Med til at gøre det en god oplevelse er det naturligvis, at Catan bare er et rigtig solidt brætspil for dem, der godt kan lide strategi, men samtidig kan leve med, at heldet ikke altid tilsmiler dem, og opbygningen af spillet med nye placeringer af landfelterne i hvert spil gør, at spiloplevelsen aldrig er den samme. Lige fra spillets start skal man overveje sine placeringer, og som spillet udvikler sig, kan man konstant blive tvunget til at sadle om og lægge nye planer. Som oftest kan det sagtens lade sig gøre at finde en vej til sejr til trods for, at man ikke lige kom fra land som ønsket, og det ændrer denne videospilsudgave heldigvis ikke på.

Præsentationsmæssigt har udviklerne naturligvis genbrugt, det de kunne fra Catan Universe, og derfor vil du på Switch høre den samme afslappende melodi brugt på PC og mobilenheder. Dette gør bestemt ikke noget, for den er ganske rar at lytte til, og lydeffekterne fremhæver på bedste vis, når handlinger udspiller sig, så du ikke mister opmærksomheden. Anderledes forholder det sig med det grafiske, for udviklerne har taget sig tid til at opgradere portrætterne for computermodstanderne, så de ser en del bedre ud på Switch, og angivelsen af detaljer som point, længste handelsvej og mere for hver spiller er blevet ændret til det bedre. Også når du vil bytte kort, er det blevet mere tydeligt, hvad man skiller sig af med kontra, hvad man modtager, så de grafiske forbedringer fortjener ros.


Så længe jeg ikke slår 7 nu, er sejren i hus.

Styringen på Nintendos konsol tager i første omgang lidt tid at vænne sig til, men når man har lært den at kende, så bliver det let naturligt. Spillet skal nok fortælle dig, hvor du kan bygge dine veje, huse og byer, når du ønsker at gøre det, hvilket er fint, og det er hurtigt at acceptere eller afvise byttehandler med andre spillere. Ligeledes har man på fornuftig vis modvirket uønskede handlinger ved utilsigtede tastetryk, for enhver handling udføres ved at holde den påkrævede knap inde i kort tid, og det er godt, selvom det tager lidt længere.

Noget af det bedste ved spillet er, at det kommer med hele 12 forskellige scenarier at spille, og dermed kan det vise spillere helt nye sider af Catan – ikke mindst fordi adskillige af dem ikke findes i brætspillet og dets udvidelser. Dette gør kampagnen med sine ligegyldige monologer forud for hvert spil til et særdeles godt tiltag, for det er en god måde at komme til at prøve det hele, og har man lyst til mere, så kan man tilmed købe udvidelsen Byer & Riddere for 45 kr. og dermed tilføre endnu flere muligheder. Det er bestemt ikke dårligt, og det er rart, at man ikke nødvendigvis skal have to eller tre venner på besøg for at have det sjovt med Catan.


Scenarier med skatte og ukendte felter giver en anderledes oplevelse.

Det dårlige:
Når vi snakker dårlige elementer i Catan, så er det selvfølgelig svært ikke at lade den manglende mulighed for at spille lokal multiplayer trække ned. Sagen er også bare den, at Catan ikke ville være sjovt at spille, hvis alle kunne se ens kort på hånden, og derfor kan det ikke lade sig gøre på traditionel vis, ligesom det ville være meget besværligt at gøre det ved at lade konsollen skifte hænder for hver tur, og jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan man ville gøre det muligt at bytte kort sådan. Jeg tænker dog, at det kunne lade sig gøre ved at udgive en tilhørende app til SmartPhones, som vi har set det i bl.a. Jackbox Party Pack, og derfor kunne det helt sikkert godt implementeres.

Udover manglen på lokal multiplayer, så har spillet ikke de store svagheder, men der er dog enkelte ting, som udviklerne bør kigge på. Efter endt spil vises ganske rart noget statistik, men nogle gange er der simpelthen fejl i den, for spillet har ikke ordentligt styr på antallet af sejrspointkort, som de enkelte spillere sidder med. Det er ikke noget, der påvirker udfaldet, så det er egentlig underligt, at det er tilfældet, men man kan jo let få den tanke, at der er andre ting, som spillet ikke har styr på, når statistikken er forkert. Lidt i samme boldgade vil man nemlig fra tid til anden opleve at få en fejlmeddelelse, når spillet skal uddele Elo-point efter endt multiplayerkamp online, og det er bare irriterende. Ligeledes er det irriterende at sidde og vente på, at spillet finder modstandere online, men så længe man holder sig til grundspillet, så lader det til at være muligt indenfor overskuelig tid.


Dette er vist ikke meningen.

Dertil kommer småting som ikke at være i stand til at bruge touchskærmen til at styre med, hvilket ellers ville være oplagt i håndholdt tilstand, og så burde grå bare ikke være en farvemulighed, da den minder for meget om andre farver, hvis man spiller med de Switch-eksklusive brikker, som ellers er meget pæne. En sidste ting værd at nævne er i øvrigt, at det tager enorm lang tid at få XP nok til at åbne op for alle de forskellige tilpasningsmuligheder til profil og udseende for spilbrættet, og efter 45 timers spil er jeg blot på niveau 12 af minimum 24, og der skal tilsyneladende flere og flere point til, så det havde været rart med en anden pointmodel

Konklusion:
Catan til Nintendo Switch er en solid repræsentation af Klaus Teubers klassiske brætspil fra 1995 med mange muligheder. Lokal multiplayer er ganske vist ikke en af dem, men til gengæld får du en god kampagne, der på bedste vis introducerer de 12 forskellige scenarier inkluderet i pakken, og selv som brætspilsejer vil du komme til at opleve helt nye sider af det populære spil, hvilket er rart. Spillet ser godt ud på Switch med den opdaterede grafik, og det kører som det skal med undtagelse af fejl i statistikken og Elo-systemet fra tid til anden. Med dette spil i din samling kan du således bekvemt tage dig et spil Catan uden at have venner eller familie at spille med, men det er selvfølgelig også oplagt at spille med andre online, og har du venner med spillet, så er de 150 kr. givet godt ud. Man kan selvfølgelig håbe, at udviklerne kunne implementere lokal mutiplayer gennem en smartphone-app forbundet til spillet, for så bliver det et must for alle brætspilselskere, men det er stadig et godt spil uden.

Spillet fylder 931 MB.

0
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Klassiker

Hjernegymnastik

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

08-08-2019 10:50

Spillet er blevet opdateret forleden, og det ser ud til, at udviklerne har fået styr på det med rangeringen af spillere efter ELO-systemet. Til gengæld er der nu ikke profilbilleder på dem, man spiller mod online.

Der er ikke udsendt patch notes, så jeg ved ikke, om andet har ændret sig.

Er der andre herinde, der spiller Catan?
0
1ups givet

Catan

Catan
Platform:
Switch Download Software

Udgivelse:
20-06-2019