Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Forma.8 (Switch eShop)

Skrevet af KJ85 - 17-09-2017 22:32

Vi skriver nu september, 2017, og for en lille måneds tid siden udgav italienske MixedBag deres bud på et Metroidvania-spil i form af Forma.8 på Switch eShop, men det er ikke den første Nintendo-konsol, som spillet er udgivet til. Nogle husker måske, at det i sommeren 2015 var del af Nindies@Home-kampagnen, hvor demoer for ni kommende indie-spil til Wii U blev udsendt, og oprindeligt var det planen at udgive spillet samme efterår. Sådan skulle det dog ikke gå, og da spillet endelig udkom til Wii U d. 23. februar i år, så gik det lidt under radaren, fordi Switch kom på markedet ugen efter. Derfor giver det ganske god mening, at det nu er blevet portet til hybrid-konsollen, og jeg har denne gang fået kigget på spillet, så vi kan fortælle jer om det.

Forma.8 beskrives som sagt bedst som et Metroidvania-spil, og i spillet tager du kontrollen over en lille sfærisk opdagelsessonde kaldet forma.8, der ovenpå en hændelse i sit moderskib er strandet alene på en fremmed planet. Det er her din opgave at finde frem til en kraftig energikilde under jorden, men uden nogen som helst kræfter, våben eller hints om, hvor du skal bevæge dig hen, så står du ret meget på egne ben om opgaven. Du begynder selvfølgelig at gå på opdagelse, og efter forsigtigt at have passeret nogle lasere finder du ud af, at andre opdagelsessonder tidligere har været på planeten uden at vende funktionsdygtige tilbage derfra. Ved efterladenskaberne fra dem kan du dog få nogle brugbare evner, og inden længe får du både mulighed for at benytte et skjold og placere bomber.


Indledningen viser, hvordan den lille opdagelsessonde ender alene på den store planet.

Skjoldet er dit første middel til succes, og du kommer til at bruge det meget, men det synes en smule defekt, for det vil ikke forblive aktiveret. Derfor udsendes der blot en kraftudladning, når du aktiverer det på B, men heldigvis er det nok til at beskytte sonden mod de fleste fremmede væsner på planeten og skade dem, og kraftfeltet kan sågar aktivere paneler, der åbner op for nye veje – nogle gange dog først, når du har fundet en nøgle. De mest basale fjender kan elimineres med et par veltimede brug af skjoldet, men for at destruere planterne, hvorfra de fødes, og andre barrierer, så må du ty til bomberne. Disse placeres med et tryk på Y, og brug af skjoldet nær dem vil få dem ti at flyve afsted i en retning. I ganske lang tid må du klare dig på planeten med disse få evner, men i alt er der ti power-ups at finde frem til, hvoraf nogle er påkrævet for at komme videre og gennemføre spillet. Du vil blandt andet få mulighed for at teleportere over korte afstande, og hen mod slutningen får du sågar evnen til at camouflere dig som en af de fremmede på planeten.

Spillet består af op mod i alt 40 sammenhængende rum at udforske, og som det er kutymen indenfor genren, så vil man af og til skulle vende tilbage til tidligere udforskede rum, når man har fået evner, som lader en passere mod nye områder. Med evnen til at udføre en midlertidig hurtig acceleration vil man eksempelvis kunne passere slimede masser, der blokerer visse veje, men begrænsninger på din færd til trods, så føles spillet alligevel ret frit. Rummene er ofte store og med mange forskellige korridorer at undersøge, og dermed står man nærmest konstant over for at beslutte, hvor man vil bevæge sig hen. Et overfladisk kort, der fremkaldes med et tryk på L, indikerer, hvor i rummene, der er udgange, men udover det, så er man overladt til sig selv og sin hukommelse, når det kommer til udforskningen.


En ny evne venter her.

Rundt omkring i de underjordiske gange finder man ikke blot fjender og de jordiske rester fra andre sonder, for der er også adskillige samlerobjekter at opsnuse. Først og fremmest kan man finde store lysende kugler, som øger den maksimale energi for forma.8, når man har indsamlet tre af dem, og det kan blive en stor hjælp, da hvert område har masser af fjender, der forsøger at skade en. Skulle man alligevel ende med at dø, så er det aldrig værre end, at man starter på det sted, hvor man gjorde sin entre i det aktuelle rum, og før det kommer så vidt, så har man da også mulighed for at heale ved indsamling af mindre lysende kugler, der blandt andet efterlades, når fjender elimineres.

Foruden energi-opgraderinger er der 50 små sekskantede objekter at finde, og indsamling af disse kan føre til, at man opnår ikke-obligatoriske opgraderinger til forma.8. Med en af dem vil man blandt andet blive i stand til at placere to bomber i stedet for én, og en anden vil lade sonden teleportere med kortere pauser, men spillet kan som sagt gennemføres uden disse. Nogle samlerobjekter er placeret, hvor de er lette at få øje på, mens andre er gemt af vejen i afsidesliggende korridorer, bag beskyttende fjender, eller i skjulte passager, der først bliver synlige, når man bevæger sig derind. Af og til vil man sågar skulle klare udfordringer som at tænde en række flammer på tid for at åbne op for porte ind til dem, og der er også forskellige små puzzles at løse steder i spillet.


Man skal skynde sig for at tænde alle flammer.

Det gode:
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Forma.8 var min favoritdemo i Nindies@Home-kampagnen for et par år siden, og den endelige version af spillet har bestemt sine kvaliteter. Aldrig er man i tvivl om, at man befinder sig alene på en fremmed planet, og med små enkle tricks giver udviklerne os fornemmelsen af, at det er en stor planet, vi er landet på. Når man befinder sig i store åbne omgivelser over jordens overflade, bliver der således af og til zoomet gevaldigt ud, og her ser man let, hvor lille en skikkelse man er i det samlede univers. Den grafiske stil med sorte silhuetter og en bred farvepalet til baggrundene har vi set før i titler som Knytt Underground og Typoman, men det er også her med til at skabe en atmosfære, der virker troværdig og spændende. Man bevæger sig fra overfladen med sol og skyer i pastelfarver til de mørkere underjordiske gange – kommer bl.a. til lavafyldte grotter i klare røde farver såvel som krystalgrotter i en blå farvepalet – og altid udforskes der til tonerne af et stille og atmosfærisk soundtrack, der er rart at lytte til.

Meget passende har man valgt at lade spilleren selv finde ud af, hvordan det hele hænger sammen, og det forstærker følelsen af at være på opdagelse. Når man får nye evner, så vises det således blot, hvilke knapper man skal trykke på for at aktivere dem, men hvad formålet er med evnerne, det skal man altså selv finde ud af, og der er ingen hjælp at hente i forhold til, hvor man skal bevæge sig hen. Kun den endelige destination er fremhævet på kortet, men det er ingen stor hjælp, da vejen dertil ikke er direkte og kræver adskillige evner, der først skal opnås. Det er altså på mange områder som spil var det i de gamle dage, og det er ganske rart selv at skulle bruge hovedet en gang imellem, så det sætter jeg pris på. Især er der nogle ganske fine puzzles at løse undervejs, og det gælder om at være opmærksom, hvis man vil have det hele med.


Spillets forskellige miljøer kan være ganske fascinerende.

Uden at have fået fat på alle objekter, så tog det mig i underkanten af ni timer at komme igennem spillet, og det synes som en ganske fin længde på spillet. Havde det varet meget længere, så kunne det godt begynde at blive lidt kedeligt, men samtidig er der plads til også at gå på opdagelse efterfølgende, hvis man vil klare spillet fuldstændigt og opnå den gode slutning. Jeg har den stadig til gode, men har bestemt tænkt mig at opnå den i den kommende tid, og for at det ikke bliver alt for uoverskueligt har udviklerne heldigvis sørget for, at spilleren efter at have fundet 45 af de 50 sekskanter modtager et kompas, som fremhæver, hvilke rum man skal gennemsøge for at finde de sidste. Det synes at være en rigtig god måde at gøre det på, for der er som sagt lige i underkanten af 40 rum i spillet, og at gennemgå dem alle igen ville være en kamp.

Det dårlige:
Skal der fremhæves noget negativt omkring Forma.8, så må det være den manglende variation i planetens fjendeudvalg. Stort set hele planeten er beboet af primært to slags væsner, og med tiden når man et punkt, hvor man end ikke gider at døje med at gøre det af med dem. Selvfølgelig følger de efter sonden, men flyver man hurtigt nok forbi dem og skifter retning i en korridor, så er de fleste af dem ikke kloge nok til at følge efter, og de kommer alligevel tilbage, når man flyver ind i et rum på ny. Kun når man har mistet energi er der en god grund til at tage sig af dem, og det er måske lidt skuffende. Havde de fremmede på planeten voldt spilleren større problemer, så kunne det i hvert fald have været en tand mere spændende og noget nær perfekt.


Det havde ikke gjort noget med flere unikke fjender/minibosser.

Konklusion:
Med Forma.8 har MixedBag formået at skabe et ganske interessant Metroidvania-spil, hvor man som spiller selv får lov at sætte brikkerne sammen, og det er rent faktisk et ganske interessant et af slagsen, som nu er landet på Switch. Som en lille opdagelsessonde på en stor planet med fremmede fjendtlige væsner føler man sig hurtigt alene, og med nogle enkle tricks får man som spiller en følelse af frihed, selvom spillet i bund og grund er ganske lineært. Der er masser af plads til at udforske de farverige omgivelser og opnå ekstra evner, men vejen til enden er klar og kræver, at man vender tilbage til rum, når man har fået en af de obligatoriske power-ups. Spillet ser ret godt ud med de mørke silhuetter og de farverige baggrunde, som gør planeten interessant at udforske, og det har en passende længde for et spil til 75 kr. Selv uden at have fundet alle samlerobjekter har jeg således fået en del fornøjelige timer ud af spillet indtil videre, og jeg vender sikkert tilbage for at opnå en gennemførsel på 100 %, men det ville nu have været lidt sjovere med flere unikke fjender på planeten.

Spillet fylder 611 MB.

2
1ups givet

4/5


Hjernegymnastik

Nemt at gå til

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

17-09-2017 23:01

Mens Niklas spillede Metroid, så har jeg været gennem mit eget lille rumeventyr på Switch i Forma.8, og jeg håber, at I kan bruge min anmeldelse Smiley
0
1ups givet