Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas (Switch eShop)

Skrevet af JOEP - 03-07-2017 22:33

I 2013 udkom Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas fra Cornfox & Bros. og FDG Entertainment til iOS-enheder, hvor det fik glimrende kritik og blev kaldt for tablet-verdenens svar på The Legend of Zelda-spillene, og et par år senere så spillet så dagens lys på PC. Sidste år fandt det så vej til konsollerne fra Sony og Microsoft, hvor flere igen sammenlignede spillet med The Wind Waker fra Zelda-serien, og efter at være blevet udgivet på stort set alle aktuelle platforme, så kom det altså til Nintendo Switch for et par uger siden. Det er dermed nu blevet tid for en garvet Zelda-spiller som undertegnede at se, om spillet egentlig lever op til sin inspirationskilde.

En ung mands far har viet sit liv til at finde ud af hemmeligheden bag monstret, Oceanhorn, og en aften vælger han at drage ud igen, fordi kaldet til mysteriet nok engang bliver for stort. Han forsvinder imidlertid sporløst på rejsen, og hans søn – unavngivet i spillet, men omtalt som Hero – sætter sig for at finde ham og samtidig løse mysteriet. For at komme til bunds i det, får han hjælp af en eneboer, der fortæller ham, at han må finde tre medaljoner, Emblem of Earth, Emblem of Sun og Emblem of Ocean, som hver er gemt på forskellige øer i det store hav, der udgør verdenen i Oceanhorn. Hero sejler derfor ud på uudforsket hav i sin lille båd, og hermed starter spillet for alvor.


Det er billeder som disse, der er årsagen til sammenligningen med The Wind Waker.

Oceanhorn drager ganske rigtigt mange paralleller til Legend of Zelda-spillene og især Wind Waker, fordi du bruger en del tid på at sejle rundt mellem de små øer. Dertil kommer, at du undervejs i spillet møder mange af de samme genstande og gåder, som Legend of Zelda-spillene som regel er opbygget af. Du får hurtigt adgang til sværd og skjold, bomber, der kan sprænge skrøbelige vægge i stykker, og en bue, du kan bruge til at ramme målskiver, der åbner for forskellige hemmeligheder. Mange af gåderne i spillet omhandler flytning af kasser, så du kan gå på dem eller komme forbi dem, eller det at finde en kontakt, der åbner en dør. Lidt efter lidt får du også adgang til forskellige magier og andre typer udstyr, der alle kan hjælpe dig til at klare opgaverne, du støder på. Det er også tit nødvendigt at drage tilbage til en ø, som du tidligere har besøgt, fordi der var steder på den, hvilke du ikke kunne få adgang til tidligere.

Undervejs i spillet møder du fjender, som du kan slå ned med det udstyr, du nu engang har til rådighed. Du får tidligt i spillet din fars sværd og skjold, som udgør dit basale forsvar mod fjenderne, men senere kan du som sagt også benytte bomber, bue og pil med mere. Fjenderne har alle forskellige angrebsmønstre, som du bliver nødt til at lære, hvis du vil komme uskadt forbi dem, men der er ikke noget krav om, at du nedlægger dem alle. Der er dog også stærkere fjender, der agerer minibosser, og deciderede bosser, som er nødvendige at klare for at komme videre i spillet.


Eneboeren fortæller dig om de tre medaljoner, du skal finde for at finde din far.

Spillet byder også på et simpelt Level-system, hvor du får en smule XP for at besejre fjender og udføre små missioner undervejs på eventyret. F.eks. får du XP for at flytte 100 kasser, sprænge 10 vægge eller læse 15 skilte, og når du har XP nok, så stiger du i niveau. Du bliver ikke partout stærkere af det, men du får nogle nye evner, der hjælper dig. Du får blandet andet mulighed for at holde op til 15 pile i stedet for de 10, du starter med, og du kan få adgang til en lille pistol, som du kan bruge, når du sejler mellem øerne, eller sørge for at dine magiske angreb koster 20 % mindre mana. Dette giver et fint incitament til at besejre fjenderne frem for blot at styrte forbi dem. Hero har i øvrigt fire hjerter til at starte med, men i løbet af eventyret udvides disse ved at samle Heart Pieces – fire af dem giver et ekstra hjerte.

Skulle hovedhistorien blive lidt for kedelig for dig, så kan du også gå på opdagelse i verdenen. Hvis du hører navnet på en ø, får du adgang til at kunne besøge denne, og flere af disse øer er udelukkende til brug for side-missioner. Dertil kommer også et lille fiskespil, hvor du skal fange havets største fisk, hvilket godt kan blive lidt vanedannende. Kvaliteten af side-missioner svinger, men det giver dig trods alt lidt at lave og en grund til at udforske nogle af øerne lidt nærmere.


Spillets første boss byder på lidt udfordring.

Det gode:
I Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas finder du et hyggeligt adventure-spil, der tydeligt låner elementer fra nogle af de bedste spil indenfor genren, såsom Legend of Zelda-spillene. Spillet er godt egnet til begyndere indenfor genren, og den meget nuttede grafikstil gør det ideelt til det lidt ældre barn, der gerne vil have noget at spille. Lyden er fremragende, og selvom grafikken er lidt firkantet i sin stil, så er den alligevel charmerende at se på. Spillets længde er desuden passende – det kan gennemføres på 7-10 timer – og selv brugte jeg omkring 7,5 timer på at klare 47 % af spillet, hvilket i dette tilfælde er historien plus lidt ekstra, De sidste procenter opnås ved at samle alle Heart Pieces og ekstra udstyr, så det er ikke obligatorisk på nogen måde.

En af de gode ting ved spillet er, at der er god grund til at gå på opdagelse. Spillets verden er proppet med øer, der hver byder på sine hemmeligheder, og selvom mange af øerne ikke er super store, så kan man alligevel bruge lidt tid på dem for at finde de ting, der nu engang er. Om ikke andet er der på mange af øerne lidt baggrundsviden til verdenen, og hvad der er sket med den, så dermed virker det som et fint lille krydderi til oplevelsen.


Der er en hule nederst til venstre, som kræver, at du sprænger en væg i stykker for at komme ind.


Det dårlige:
Desværre er Oceanhorn bare ikke særligt udfordrende for den garvede adventure-spiller. Der tilføjes intet nyt til genren, og sværhedsgraden i spillet er lige i den lave ende. Puzzles er begrænsede i deres variation – der er megen skubben rundt med kasser og fund af knapper, der åbner døre, og disse er sjældent gemt godt af vejen. Der er desuden problemer med intuitionen og fysikken i spillet her, for nogle gange kan kasser flyttes et sted hen, hvor det absolut ingen mening giver, at de kan være. Andre gange har udvikleren ikke helt tænkt det igennem, og du kan derfor falde ned et sted, så du skal genstarte spillet, fordi du ikke kan komme væk igen – det skete for mig et par gange i løbet af spillet, hvilket var irriterende.

Styringen er desuden ikke særligt præcis, og kameravinklen er udfordrende til tider i forhold til styringen. Det betyder, at du tit kommer til at skubbe en forkert kasse eller en kasse i den forkerte retning, hvilket er småirriterende, men ikke kritisk, da alle gåder i spillet kan genstartes ved at finde en blå knap på jorden i nærheden. Mere problematisk bliver det straks, når du møder en boss, der kan kræve flere forsøg at besejre, enten fordi styringen eller kameraet giver dig en ulempe, eller pga. at mekanikken med at nedlægge bossen er besværlig, kontraintuitiv eller decideret ulogisk.


Der er en del små fjender på øerne, som giver dig XP, og spillet er desuden ganske nydeligt at se på.

Spillet lider desuden af, at historien er lidt kedelig og ej heller særligt godt fremført. Det er tydeligt, at det ikke lige er her, udvikleren har brugt for meget energi, men i adventure-spil er det ganske enkelt et ret vigtigt element. Der er et enkelt lille plottwist undervejs, men det kommer meget pludseligt, og der er ikke noget, der rykker din holdning til historien særligt meget.

Konklusion:
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas er et afslappende adventure-spil, der ikke byder på meget nyt og desværre heller ikke megen udfordring for garvede spillere. Det er dog pakket ind i en pæn grafikstil med en lækker lydside og et nogenlunde interessant område med en del små hemmeligheder at udforske, og min umiddelbare tanke er derfor, at et ældre barn (på måske 8-12 år) vil kunne hygge sig meget godt med spillet. Den erfarne spiller vil derimod nok blot blive frustreret over en halvdårlig styring, en lav sværhedsgrad samt en kedelig historie, og med en pris på 112,50 kr. er det måske ikke fuldkomment attraktivt. Det er ikke sådan, at det føles helt håbløst, for der er skam også sektioner i spillet, der føles helt gode, og overordnet set fortjener spillet en middelmådig score i mine øjne.

Spillet fylder 280 MB.

2
1ups givet

3/5


For de yngste

Fremragende lyd

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

04-07-2017 21:20

JOEP har taget et kig på Oceanhorn, og vi håber som altid, at anmeldelsen kan bruges.

Skriv også gerne, om det lyder til at være noget, som I kunne finde på at købe, eller giv lyd med egne meninger, hvis I har købt det, så der kommer noget aktivitet omkring vores anmeldelser Smiley
1
1ups givet

#2 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

04-07-2017 21:52

Især kunne jeg godt tænke mig lige at drøfte sidstebossen med nogen. For enten har jeg misser en vigtig linje tekst et sted, eller også er det noget af det mest ulogiske, jeg nogensinde har oplevet i et spil.
0
1ups givet