Juli måneds NES- og SNES...

Ugens Downloads: Uge 28 2...

Vi streamer Super Mario M...

N-cast #59: Hvad har vi s...

Nintendo åbner døren fo...

Vi streamer Zelda II i af...

Vind Paper Mario: The Ori...

Captain Tsubasa: Rise of ...

Endnu en stor opdatering ...

Fairy Tail får ny traile...

Super Mario Maker 2

Nintendo Direct

Spil på vej til Switch

Paper Mario: The Origami ...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Zelda: Breath of the Wild...

Animal Crossing: New Hori...

Pokemon Home siger forker...

Nintendo Switch

Pokémon Sword / Shield

K: Heart Gold/Soul Silver

Tilbudstråden

Reserveskruer til Gameboy...

Animal crossing Amiibo ko...

S/B: Switch og PS4 spil

K: Hori game case white

Føler/råd om PS4?

S: Hollow Knight (uåbnet...

V/S: Naruto Gekitou Ninja...

S: Pikmin 2 & Punch Out f...

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Ori and the Blind Forest (Switch eShop)

Skrevet af ChampionOfWhat - 06-10-2019 23:23

Tilbage i 2015 under et gaming event fik jeg lov til at prøve et spil på Zones PC, som lige var udkommet, et spil som jeg syntes så spændende ud. Spillet, som blev udgivet af Microsoft, hed Ori and the Blind Forest og jeg faldt pladask for det. Efterfølgende fik jeg så en Xbox One og der fulgte spillet med, og jeg fik spillet det helt igennem på egen hånd og det var min største spiloplevelse i 2015. I 2016 kom der så en Definitive edition og den udgave blev jeg også nød til at eje og spille igen. Og her 3 år senere er Ori and the Blind Forest: Definitive Edition stik imod alt forventning nu også udgivet til Switch, og denne udgave har jeg fået æren af at anmelde. Så klik ind og tag på skovtur med Ori og undertegnede.

Ori and the Blind Forest er et Puzzle-Adventure spil med dybe rødder i Metroid-genren. Nogen ville nok vælge at ligge det under Metroidvania-kategorien, men grundet ting, som vi kommer ind på senere i anmeldelsen, vælger jeg at ikke ligge spillet der, men vil sige at det læner sig mere op ad Metroid-serien end alternativet. Spillet er skabt af det østrigske spilfirma Moon Studios og Switch-udgaven er også udgivet af Microsoft.

Ori and the Blind Forest starter med at forklare forhistorien til det eventyr man begiver sig ud på i spillet. Ori starter sit liv som et blad på lysets træ, men under en storm blæser vores ven af og bliver fundet af den yeti-lignende karakter, Naru. Da dette sker, bliver bladet omformet til et sødt lille væsen og Naru, der er ensom, tager Ori til sig som var det hendes eget barn. Ori og Naru lever sammen, men en dag kalder træet på Ori, og inden Ori når at reagere på kaldet samler Naru Ori op og tager vores hovedperson med hen til deres hule. Dette skaber ubalance i skoven og træet begynder at visne, hvilket fører til mangel på mad, og i en hjerteskærende slutning på vores intro dør Naru af sult og Ori bliver atter engang forældreløs, og det er her vores eventyr starter.



Gameplay er klassisk 2D, hvor du frit styrer Ori rundt på det enorme map som spillet foregår på. Verden du spiller i er delt op i sektioner som du så bevæge dig rundt i for at komme frem og tilbage i spillet, og puzzlesolving og opdagelse er hovedingredienserne i dette spil, og der er masser af det. I bedste Metroid-stil skal man nemlig rende rundt og låse op for nye områder og opdage nye evner, så du hele tiden kan komme nye steder hen du ikke kunne første gang du kom til et område.

Du styrer Ori ved hjælp af enten den venstre Analog-pind eller D-Pad'en og begge muligheder er solide. Styringen sider lige i skabet, til tider måske lidt for meget i skabet hvis du ikke har en rolig hånd, og det kan godt føre til et par unødvendige dødsfald, men det er ikke noget der ødelægger styringen eller spillet - det handler mere om at kende sin controller.



De resterende knapper på controlleren bruges til at skyde, hoppe og bruge forskellige evner, som man samler op i løbet af spillet. Og det er her gameplayet læner sig mere over mod ren Metroid og ikke Metroidvania. Spillet har nemlig et evnesystem og opgraderingssystem. Evnesystemet går ud på at Ori i løbet af spillet kan opgradere sit arsenal af ting, som Ori kan præstere, f.eks. bliver der et sted i spillet låst op for dobbelt hop, som gør at Ori kan hoppe i luften efter at havde hoppet fra jorden. opgraderingssystemet er til for at Ori kan opgradere styrken på sit våben, udvide radiusen for at samle ting op og andre ting der hjælper vores ven på sin færd.

Men for at Ori kan lave opgraderinger kræver det at han samler kugler, som fjender smider når de dør, disse kugler hober sig op indtil de bliver byttet ud med et skillpoint som så kan byttes til en upgrade. Ori kan også oprette save points når som helst ved at benytte sig af energikugler, som lades op på samme måde som health points.



Gameplayet i Ori and the Blind Forest er fantastisk, men det er ikke det eneste ved spillet, der gør det enestående, den grafiske side er nemlig også fuldkomment betagende. Spillet er flot og stemningen i de forskellige områder af skoven er skabt på hvert sin unikke måde, så lige meget hvor i spillet du kommer hen, så må man lige stoppe op et kort øjeblik og nyde synet. Spillet skifter grafisk stemning alt efter hvor du befinder dig, og det er også med til at gøre oplevelsen til noget helt særligt. Farvevalget til de forskellige områder er spot on og man kan se at Moon Studios virkelig har kræset for det visuelle.

Lydsiden ligger også helt i top. Tonen i spillet ændrer sig alt efter hvad der sker med vores lille ven og hvor Ori befinder sig henne. Dystre og mystiske områder har en vibe som får det til at virke, som var man i en film der omhandler magi, hvor fredelige og mere muntre områder har en lydside der minder om en Disney-film og farlige områder har en mere aggressiv betoning. Lydeffekterne er også lige i skabet og falder godt sammen med hvad der sker musikalsk i spillet.



Konklusion
Ori and the Blind Forest er et mesterværk på alle punkter. Gameplay, det visuelle, lydsiden og alt dette blandet sammen, gør spillet til noget helt særligt. Der er MEGET få ting, og jeg vælger at skrive meget med stort, fordi det virkelig er få ting man kan tale negativt om i dette spil. Personligt har jeg en lidt kort lunte omkring videospil, og sværhedsgraden er svingende selv på easy, så det er om at holde tungen lige i munden til tider, men dette er ikke noget der ødelægger oplevelsen ved spillet med mindre man er en dårlig taber. Ori and the Blind Forest er et spil jeg 100% vil anbefale til alle der elsker videospil. Nu er der kun tilbage at håbe at den kommende efterfølger, Ori and the Will Of The Wisps udkommer til Switch næste år.

Spillet fylder 3,5 GB.

5
1ups givet

5/5


Øjeguf

Fremragende lyd

Kommentarer:

#1 - JOEP

Level: 46 (Phantoon)

07-10-2019 06:30

Bliver lige nødt til at pointere, at det altså er et Metroidvania-spil ud fra definitionen på Wikipedia:

Metroidvania games generally feature a large interconnected world map the player can explore, though access to parts of the world is often limited by doors or other obstacles that can only be passed once the player has acquired special items, tools, weapons or abilities within the game. Acquiring such improvements can also aid the player in defeating more difficult enemies and locating shortcuts and secret areas, and often includes retracing one's steps across the map. Through this, Metroidvania games include tighter integration of story and level design, careful design of levels and character controls to encourage exploration and experimentation, and a means for the player to become more invested in his or her player character. Metroidvania games typically are sidescrolling platformers, but can also include other genre types.


I et Metroidvania får du opgraderinger, som låser op for nye områder (Metroid-delen), mens du også kan opgradere dine evner og gøre dine angreb stærkere, så du kan besejre sværere og stærkere fjender (hurtigere) - det er Castlevania-indflydelsen. På anmeldelsen her lyder det som om, det er Metroidvania grundet et skill-tree-system.

Det sagt er det helt sikkert et spil, jeg skal have i min samling, når der bliver plads i min spil-kalender igen. Jeg var i sin tid ret misundelig på Xbox-ejere, så det er super fedt, at det er et af de spil, der blev udgivet til Switch.

1
1ups givet

#2 - ŞųņņyŞpļąţ

Level: 2 (Keese)

22-12-2019 09:33

Har kun prøvet demoen. Ud fra hvad jeg har spillet i demoen, synes jeg at det er et virkelig fedt gameplay og en kanon fed storyline.
0
1ups givet

#3 - JOEP

Level: 46 (Phantoon)

18-01-2020 12:20

Jeg er netop blevet færdig med hoveddelen af spillet her - slutningen var lidt abrupt og jeg var faktisk ikke klar over, at det var end game, jeg var nået til. Udover det er det dog et følelsesmæssigt stærkt spil med et stærkt gameplay. Grafikken er super flot med flotte lyseffekter, og lydsiden er sublim.

Det sagt, så havde jeg undervejs nogle frustrationer. Jeg døde tit, fordi jeg mistede grebet om Ori, figuren er simpelthen for svævende til præcisionshop. Tit ville jeg også lige klatre op på en lille platform for så at se mig selv svæve langt hen over den til døden. Eller også foretog jeg et lille, uskyldigt hop ud på en platform, der bevægede sig, og bum, død. Sådan noget skete relativt tit og blev bare lidt træls til sidst. Ikke en dealbreaker.
Derudover var nogle af piggene altså for godt gemt ift. forgrund og baggrund. Det føltes ikke helt fair at komme løbende for så at tage skade, fordi der var helt mørke pigge på jorden. Dertil kommer så, at jeg følte at jeg tog meget variabel skade af pigge - nogle gange døde jeg helt, andre gange mistede jeg en enkelt life cell, andre gange igen halvdelen. Det var aldrig til at gennemskue.
Jeg følte også, at fjender ramte mig lidt for godt, og når deres projektiler er hurtigere end mit fald mod jorden blev jeg også lidt træt. Så er det altså svært at undvige fjender. Generelt savnede jeg et lidt mere sofistikeret kampsystem, eller hvor man som minimum kunne undvige angreb med et tryk på en knap (med rette timing). Det tror jeg havde gjort meget.

En ting er helt sikkert, jeg skal dælme ikke i gang med one-life-sværhedsgraden! Generelt var sværhedsgraden høj i platformssekvenserne, hvor det krævede hurtige reflekser, og fjenderne kunne holde til meget skade. Jeg spillede hele spillet på normal, og det er jeg glad for.

Jeg kan forstå, at der i det oprindelige spil ikke var noget fast-travel system, hvilket jeg er særdeles glad for, at der var her. Nærmest tilfældigt brugte jeg min aften på at rydde op og finde ting, så jeg kom til at være ret stærk til det, der viste sig at være sidste del af spillet. Det er jeg så glad for, at jeg gjorde, men det havde været ret kedeligt uden fast-travel. God beslutning.

Nu vil jeg i gang mde DLC-delen af spillet, som jeg har gemt, fordi jeg har glemt det og troede, det var et senere område, fordi der var helt mørkt. Smiley
2
1ups givet

Ori and the Blind Forest

Ori and the Blind Forest
Platform:
Switch Download Software

Udgivelse:
27-09-2019