LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Mario Kart (Wii VC)

Skrevet af yasw - 12-09-2010 22:11

Super Mario Kart var skelsættende for sin tid. Spillet solgte 8 millioner og blev dermed det bedst sælgende Super Nintendo-spil nogensinde. Det gjorde brug af Mode7 grafikmotoren i Super Nintendoen og gav en imponerende 3D effekt. Men den største nyhed lå i innovationen af racerspilgenren. Som navnet antyder kører man rundt i gokart biler, og der ligger en rigtig stor udfordring i køreteknikken, hvor det især er vigtigt at "slide" gennem de mange skarpe sving. Læg dertil muligheden for at bruge forskellige våben mod dine modkørere, og man får en helt ny unik genre indenfor racerspil.



Uhyggelige Ghost Valley


En del af koncepterne i Super Mario Kart, er at finde stort set uændret i de nyere spil. Mushroom Cup, Flower Cup, Star Cup og Special Cup blev grundlagt her. Bowser's Castle, Rainbow Road, Ghost Valley og Koopa Beach har vi også set mange gange siden. Velkendte våben som bananskralder, skildpaddeskjolde og svampe er her også. En interessant Battle Mode var også en idé der startede her. Men der er også en del som er ganske anderledes. Mest af alt er Super Mario Kart meget mere et gokart spil. Banerne er små flade gokart-baner med mange sving, i modsætning til de noget mere avancerede baner, som det sidenhen er blevet til. Dette kræver noget andet af spilleren. Køreteknikken skal være i orden og stabil, og man vinder ikke på længere sigt, ved brug af våben.

En helt unik ting, der aldrig er kommet tilbage, er hvordan hastigheden af ens bil bestemmes. Mario platformspillene handler jo også om at samle mønter, og det har man indopereret i Super Mario Kart. Du samler mønter op ved at køre over dem på vejen, og hastigheden øges desto flere man får, og de kan mistes igen hvis man kører ind i andre eller bliver ramt af et våben. Dette gør faktisk spillet temmelig udfordrende, og i mine øjne også langt sværere end alle de andre Mario Kart-spil.



Lad vær med at spørg hvad den fisk laver der


Det var så en del om hvorfor spillet har spilhistorisk værdi, og hvor disse originale idéer til et racerspil kom fra, men hvordan er det egentlig at spille Super Mario Kart i dag? Her er svaret lidt mere blandet. Man kan ikke komme udenom at det ikke er ældet med ynde. Vi er i dag vant til langt mere flydende og hurtig 3D grafik i racerspil, og så er det altså svært at vænne sig til en 20 år gammel Mode7 grafik. Men det nok mest generende element, som altså ikke kun har noget med alder at gøre, er at skærmen selv i single player er delt i to, hvor det nederste billede er fyldt med et oversigtskort over hvor de forskellige kørere er på banen. Det er tydeligt at spillet var designet meget med multiplayer for øje.

Multiplayer kan spilles af to, enten en mod en eller med 6 computerstyrerede kørere, samt Battle Mode hvor det handler om at ødelægge modspillerens balloner. Men det er svært at forestille sig at andre end to der har et nostalgisk forhold til Super Mario Kart, vil finde den del interessant. Lydsiden er velkendt Mario. Stemningsfulde melodier og passende lydeffekter. Man vil måske kunne genkende nogen af melodierne fra de senere spil i serien.



Sådan ser skærmopdelingen ud i single player


Konklusion
Super Mario Kart er et svært spil at bedømme i dag, for på den ene side kan man ikke se bort fra dets revolutionerende koncepter der holder stort set uændret i dag, men på den anden side er disse gode idéer netop blevet perfektioneret i mere moderne spil. Hvor andre spil med årtier på bagen kan være interessante stadigvæk, grundet helt unikke simple spilkoncepter man ikke ser mere, har Super Mario Kart ikke det store at byde på for andet end nostalgikere. Synes man stadig det lyder interessant, og det skal da heller ikke totalt afvises til nysgerrige spillere med smag for retrospil, så er Super Mario Kart altså også et spil med nogle elementer der ikke er fulgt med i de efterfølgende spil - den langt mere egentlig gokart-baserede kørestil og hastighedssystemet med opsamling af mønter.

1
1ups givet

3/5


Klassiker

Kommentarer:

#1 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

13-09-2010 19:41

Cool nok at i anmelder gamle spil, men i burde måske fjerne karaktérer-boksen. Det er blasfemi at give Super Mario Kart 6.
0
1ups givet

#2 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

13-09-2010 22:15

Super Mario Kart er cool. Men ja, 6? Det er jo næsten en umulig vurdering at lave.
0
1ups givet

#3 - Sillyyy

Level: 17 (Deku Baba)

13-09-2010 22:37

Personligt synes jeg, at Super Mario Kart er super ringe.
0
1ups givet

#4 - yasw

Level: 1 (Goomba)

14-09-2010 13:04

Prøv at læs konklusionen i stedet for kun karakteren. Anmeldelsen er nødt til at være en afvejning af spillets historiske betydning kontra dets spilværdi den dag i dag.
0
1ups givet

#5 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

14-09-2010 13:17

Karakterboksens nødvendighed er nærmest ikke-eksisterende, særligt når du selv mener det er svært at bedømme (og jeg går ud fra du mener i forhold til at stikke det en karakter).

Din konklusion opsummerer det hele rigtig godt, så jeg vælger let og elegant at se bort fra karakterboksen.

Ellers et dejligt retrotrip, og du skal have tak for det Smiley
0
1ups givet