Pikmin 3 (Wii U)

Skrevet af KJ85 - 01-08-2013 23:35

Mere end ni år er nu gået, siden det seneste originale spil i Pikmin-serien så dagens lys på Nintendo GameCube, og endelig er Shigeru Miyamotos kære plantevæsener klar til at gøre sit indtog på en ny konsol. Udviklingen har stået på i en længere årrække og er sågar af flere omgange blevet overført til nyere platforme, men har dette så gavnet i sidste ende og har springet på hele to generationer af hjemmekonsoller båret frugt? Lad os finde ud af det.

Pikmin 3 er et realtids-strategispil, hvor du i rollen som små væsener fra planeten Koppai får til opgave at søge efter mad på en fremmed planet, og derved undgå, at indbyggerne på Koppai sulter ihjel. Nærmere bestemt er der tale om frugt, fra hvilke de kan bringe frø tilbage og starte en ny produktion. Når du starter spillet for første gang bliver du kastet direkte i gang med spillets Story Mode og bliver introduceret til situationen, men på vej til planeten, som de kalder PNF-404, går det galt. Kort før landingen opstår problemer med rumfartøjet og vores tre hovedpersoner styrter ned i forskellige områder på planeten.

Ikke bare er Alph, Brittany og Charlie blevet adskilt fra hinanden, men deres fartøj har også mistet en vigtig komponent under nedstyrtningen, og de kan ikke komme hjem fra den fremmede planet, før de atter har den i deres besiddelse. Opholdet i rummet har desuden tæret gevaldigt på deres proviant og de har derfor kun mad til tre dage, men med juice fra planetens frugter kan provianten udbygges. Missionen er således at finde den manglende komponent og samtidig fokusere på at samle nok frugt til at overleve opholdet.

Vore helte separeres under landingen på PNF-404.

Den første dag fungerer udelukkende som en tutorial, og derfor er visse elementer af spillet ikke aktive her. Først møder vi, i et sneområde, Charlie og ser for første gang de plantelignende væsener, Pikmin’erne, der lægger titel til serien og fungerer som den vigtigste faktor i spillet, da disse væsener udfører alle spillets opgaver. Dette møde introducerer de mest basale kontrolelementer, der er forskellige alt efter hvilken controller du bruger. Selv brugte jeg Wii Remote (Plus) + Nunchuk som den primære styring, hvilket selvfølgelig er lig styringen fra New Play Control!-serien på Wii, hvorimod man med Wii U GamePad eller Wii U Pro Controller får en styring mere lig den fra de originale GameCube-udgivelser. Jeg vil i anmeldelsen udelukkende på førstnævnte kontrolskema, da det helt klart er det mest intuitive. Man går med den analoge stick på Nunchuk, skifter kameravinklen med Z, kalder Pikmins til sig med B, kaster dem fra sig på det sted man vælger ved at pege med Wii Remote’en med A og ryster man med Nunchuk frastødes alle Pikmins på en gang. Senere får man dog adgang til flere funktioner.

Mødet med Charlie munder ud i en cut-scene, hvorefter vi i stedet får kontrollen over Alph og får adgang til det første løg, hvor nye Pikmin’er fødes. Man kan til enhver tid have 100 Pikmins i banen, men for at skaffe flere end dem man har fra start, må man bringe slagne fjender og blomsterkerner tilbage til løget - herefter kan nye væsener plukkes med et tryk på A. Alph er styrtet ned i samme område som rumfartøjet og med hjælp fra de Pikmins han møder skal han først finde dét. Under denne session introduceres vi for KopPad, der er en in-game version af Wii U GamePad. Herpå kan man se et kort over banen, læse information, som man undervejs finder i Exploration Notes og med et tastetryk på kortet pauser man spillet og kan strategisk planlægge sit næste træk. Vil man tage nærbilleder af noget på planeten kan apparatet også bruges som et kamera – her kigger man rundt ved at dreje omkring, mens man kan zoome, slå blitz til/fra samt aktivere udløseren med knapperne på GamePad. Sidst, men ikke mindst, fungerer KopPad også som kommunikationsmiddel for de tre hovedpersoner og via den introduceres vi således sidst på dagen for Brittany, der er strandet i et andet område. Alph må komme hende til undsætning den næste dag og herfra begynder spillet rigtig at tage fart.

Kortet på Wii U GamePad giver et godt overblik.

Fra dag to har man således adgang til to af spillets fem områder og snart har man ikke kun adgang til én, men hele to af spillets hovedpersoner og flere typer af Pikmins. Dette tillader, at arbejdet lettere kan fordeles ved at sende en gruppe Pikmins med dem hver og med Wii U GamePad kan man sågar nu få lov til at sende en kaptajn fra A til B via en given rute på Wii U GamePad. De vil dog altid begge (eller senere alle tre) operere i det område man valgte at lande fartøjet i. Der skiftes mellem kaptajnerne med et tryk på minus-knappen, men hvis de går sammen kan der ikke skiftes og du må derfor først kaste en kaptajn væk præcis som det gøres med Pikmins. For at ændre, hvad man kaster med trykkes der på C.

Efterhånden som spillet skrider frem får man adgang til nye områder efter afsluttende boss fights, og typisk introduceres der også nye Pikimins i hvert område. I alt er der fem typer; rød, gul og blå, som vi kender fra Pikmin 1 og 2 samt de nye lyserøde og sten-typer. Hver især har de deres særpræg, der gør dem egnede til forskellige typer af opgaver. Røde Pikmins kan modstå ild og giver mere skade i kamp. Gule kan modstå elektricitet, er bedre til at grave og kan kastes højere. Blå kan modstå vand og kan som de eneste kastes herfra. Lyserøde kan flyve, blandt andet over vand, og er mindre effektive i kamp. Sten-Pikmin kan knuse krystaller og effektivt slå flyvende modstand til jorden. Når man har aktiveret mere end et løg samles de efterfølgende i ét, hvorfra man ved dagens start bestemmer, hvilke Pikmin man vil have med sig, og de kan selvfølgelig også skiftes ud midt på dagen. Holder man Z inde mens antallene justeres vil alle typer blive justeret ens.

Fra dag to introduceres også dag/nat-systemet og sagen er den, at Pikmin’erne er meget udsatte over for nattens dyreliv og derfor foregår al udforskning i dagtimerne. Reelt set har man 13 minutter til at udforske, og når disse ender bør man sørge for at ingen Pikmins er efterladt uden kaptajn langt fra løget, hvis ikke man vil miste dem. De forskellige områder er desuden fyldt med fjender og andre forhindringer, der kan hindre udforskning, hvis ikke man bruger de rigtige Pikmins. Sandvægge kan nedbrydes af dem alle, ligesom de også alle kan bygge broer med byggematerialer, men elektriske hegn kan eksempelvis kun smadres af gule Pikmins. Til nogle forhindringer får man sågar brug for bombesten, men dem kan alle Pikmins transportere.

Efterlad ikke dine Pikmins som føde for nattens dyreliv.

Som nævnt tidligere skal man huske at samle nok frugt til at overleve på sin færd. Der er 66 stk. i alt, men det er ikke nødvendigt at samle dem alle for at gennemføre. Dog bliver man belønnet efter indsamling af bestemte kvanta, så det kan være med til at opfordre dig til det. Når man ønsker at bære frugt såvel som fjender og andre genstande vil der altid stå markeret, hvor mange Pikmins der kræves til opgaven. Skal opgaven udføres hurtigere kan der dog tilføres flere af de små væsener. En anden ting, der kan få dem til at arbejde hurtigere er de tilstande de kan nå ved indtagelse af nektar. Pikmins starter ud med et blad på toppen, men i næste tilstand får de blomsterskud og til sidst blomst på toppen. Ønsker man at booste deres styrke yderligere kan en rød væske aktiveres midlertidigt ved at trykke op på D-Pad’et. Det kræver dog, at man har indsamlet noget af denne væske, der kan høstes fra specifikke bær eller findes i større klatter.

Efter endte dage gøres der status over dagens udvikling i antallet af Pikmins, samt indsamlingen af frugt og genstande vigtige for progression. En af de tre hovedpersoner vil desuden føre dagbog over dagens begivenheder. Herefter kan man vælge at kaste sig over en ny dag, men er man ikke tilfreds med sin indsats kan man også vælge en tidligere dag og starte fra, hvilket selvfølgelig sletter alle senere dage fra protokollen, hvis man efterfølgende gemmer sit spil. Man kan også genstarte de enkelte dage undervejs, hvilket kan gøres via en menu aktiveret med plus-knappen. På denne måde fortsættes spillet lige indtil man er igennem det femte område og på dette tidspunkt vil din indsats via nettet blive sammenlignet med andre spilleres, så du grafisk kan se, hvor godt du har gjort det.

Foruden Story Mode indeholder Pikmin 3 to andre game modes, kaldet henholdsvis Mission Mode og Bingo Battle. Mission Mode kan spilles alene eller i co-op, og her går det ganske simpelt ud på at samle frugt, smadre fjender eller nedlægge bosser – alt sammen på tid og afhængig af hvilken type mission der vælges. De forskellige boss-kampe åbnes efterhånden som bosserne mødes i Story Mode, men de andre missioner åbnes en efter en efter gennemspilning af den forrige. Der er fem af hver, og alt efter score belønnes man med bronze, sølv eller guld når tiden er gået eller kampen er ovre. Hvilke Pikmins der er tilgængelige afhænger af banevalget, og her kan man sågar også møde de lilla og hvide Pikmins fra Pikmin 2. De lilla er tungere og langsommere end andre, men kan til gengæld løfte for 10. De hvide er giftige, så spises de af fjender vil disse tage skade.

Disse Pikmins kan ikke findes i Story Mode.

Bingo Battle er en kompetetiv multiplayer mode for to spillere. Her vælger man inden spillets start, det antal Pikmins man hver især starter med, ligesom der vælges mellem en eller to kaptajner på hvert hold. Der er tolv baner at åbne op for i denne game mode og når kampen går i gang tildeles hver spiller en kvadratisk bingoplade bestående af 16 felter. Målet er at få fire på stribe – vandret, lodret eller diagonalt – ved at bringe fjender eller frugter tilbage til sin base. Man kan selvfølgelig holde øje med fjendens halvdel af skærmen og forhindre ham/hende i at få fire på stribe ved at gå efter bestemte genstande, men spillet kan også spices op på andre måder. Indsamling af kirsebær giver eksempelvis adgang til en roulette, der kan aktivere våben eller give dig fordel på anden vis. Indsamling af et bestemt gylden item kan endda også helt ændre spillepladernes komposition.

Hermed er spillets indhold nogenlunde kortlags, så lad os straks springe videre til den mere alvorlige del og finde ud af, hvilke elementer der står ud som værende gode eller dårlige.

Man skal ikke lede længe efter positive ting at sige om Pikmin 3, for som ofte før er der tale om et rigtigt kvalitetsspil fra Nintendo. Lydsiden er stemningsfyldt, og selv uden andet stemmeskuespil end den indledende fortæller bliver man fanget af karakterernes uforståelige udbrud, der ledsages af tekstbokse. Og så gør det bestemt heller ikke noget, at Alph, Brittany og Charlie har nogle meget tydelige personligheder. Alph er den fornuftige ingeniør, Brittany den interesserede gartner og Charlie den selvfede leder med et godt øje for Brittany. Helt humorforladt er karaktererne heller ikke og de navne de giver frugterne er også til tider ret humoristiske eksempelvis er en citron kaldet Face Wrinkler.

Springet til en HD-konsol har gjort meget for spillet og man kan godt se, at udviklerne har gjort sig umage, for at få omgivelserne til at fremstå rigtig flotte. Det bliver især tydeligt når man leger med kamera-funktionen på KopPad, som tillader spilleren at komme ned på et meget mere detaljeret plan, hvor man for første gang i seriens historie kan få et reelt indtryk af, hvordan spillet udspillet sig fra de små væseners perspektiv. Selv legede jeg ikke meget med kameraet, men det vil trods dets lettere gimmicky funktion bestemt imponere nogen og inspirere til utraditionelt tidsbrug. Dette er faktisk allerede ret tydeligt på Miiverse, for spilleren kan straks dele billederne der, hvor de også automatisk tagges med navne på de skabninger, der figurerer på dem. De fem forskellige områders natur adskiller sig nok fra hinanden til, at der altid er noget at se på, og samtidig er der også tilpas mange forskellige fjender, der heldigvis ikke skal takles ens.

Billeder som dette fremhæver virkelig detaljerne.

Rent kontrolmæssigt virker tilføjelsen af GamePad-funktioner rigtig godt, og når spillet er kommet godt i gang vil du inden længe tage dig selv i nærmest konstant at pause spillet og sende dine kaptajner mod udvalgte destinationer på kortet inden du igen overtager styringen på den store skærm. Det er perfekt til at planlægge sin strategi, om end det ganske vist fjerner noget af realtids-fornemmelsen. Wii Remoten er desuden fremragende til Pikmin, da man til tider hurtigt skal kaste plantevæsenerne i flere forskellige retninger, og den præcision føler jeg ikke rigtig jeg har med en normal controller. Til gengæld giver netop denne styring ikke den samme kamera-frihed, da man ikke har den sekundære analog som på Wii U GamePad og Wii U Pro Controller.

Personligt kan jeg også rigtig lide den måde man i Pikmin 3 har håndteret situationen med udforskning kontra progression. Man er ikke som i Pikmin tvunget hurtigt gennem spillet af en overskyggende tidsgrænse på 30 dage, men ej heller har man som i Pikmin 2 en betingelsesløs frihed. At man må samle frugter for at få lov til at udforske harmonerer perfekt med spillet, og den enkelte spiller kan således selv bestemme, hvordan dagene skal gribes an. Vil man videre i historien eller skal der ledes efter frugter og Exploration Notes?

Sådan kan din status se ud efter at være gennem Story Mode.

Ovenstående gør selvfølgelig spiloplevelsen forskellig alt efter humør – nogle kan nå gennem spillet på 12 dage, andre vil bruge 90 – selv brugte jeg 32. Som konsekvens heraf er Pikmin 3 ej heller kun for kendere af serien. Mængden og fordelingen af frugt i de forskellige områder sikrer i hvert fald, at det ikke bør være noget problem at overleve selvom man begår fejl, og erfarne spillere kan samtidig fokusere sin indsats på at miste så få Pikmins som muligt. Da der er tale om en forholdsvis kort Story Mode kan man også sagtens overskue en ny gennemspilning, hvor man måske benytter andre strategier. Alt dette synes jeg er godt, for man kan næsten altid forbedre sig og det er med til at give spillet en forlænget holdbarhed.

Sidst men ikke mindst er måde Mission Mode og Bingo Battle særdeles underholdende multiplayer-spil. Mission Mode sætter samarbejdet på prøve, for det gælder om at kommunikere godt, hvis man vil opnå en høj score. Det nytter ikke noget at den ene spiller render rundt med alle Pikmins et sted i banen, hvis den anden ingen ting kan foretage sig. Jeg spillede selv med en ven, der intet kendskab havde til serien og han lærte hurtigt kommandoerne og fandt det ret god underholdning. Bingo Battle er ikke mindre sjovt og vi ved jo alle, hvad konkurrenceelementer kan gøre ved os. Spillet er intenst og kan hurtigt overstås, hvis man udnytter sine Pikmins og våben effektivt. Vil man krydre det yderligere er der endda også mulighed for en Capture the Flag-version, hvor man bliver nødt til at forsvare sin base samtidig med at man prøver at vinde på bingopladen, eller selv forsøger at stjæle modstanderens flag.

Som I nok kan høre har jeg har haft en ret positiv oplevelse med Pikmin 3, men vi kommer ikke udenom, at der også er nogle mindre heldige ting – omend de i min bog tilhører småtingsafdelingen.

Jeg har allerede rost styringen i spillet, men et enkelt element virker ikke altid efter hensigten. Man kan nemlig let komme til at ryste Nunchuk ved et uheld og derved sprede sine Pikmins, der automatisk går i gang med enhver opgave der måtte være nær. Det forstyrrer flowet en smule at skulle kalde sine Pikmins til sig igen og fordele opgaver på ny, men mest af alt er det nok et lettere irritationsmoment.

Der foruden er der nogle få mindre intuitive elementer i spillet. Det er ikke helt logisk at du stående i vandet kan sætte lyserøde Pikmins i arbejde med charge-funktionen, hvis du har vænnet dig til altid at kaste dine plantevæsener. Desuden er det lidt mærkeligt, at man mellem dagene i Story Mode først skal trykke To Earlier Day, hvis man vil afslutte sessionen for nu og gå til hovedmenuen og jeg kunne yderligere godt have ønsket mig, at jeg ikke var tvunget til at loade spillet op på en dag for at få adgang til de Exploration Notes jeg har indsamlet såvel som frugtbeskrivelserne.

Hvor går man til hovedmenuen?.

Sidste kritikpunkt bliver, at der ikke opereres med muligheden for at have to eller flere Story Mode-forløb i gang. Er man flere personer der skal spille spillet, skal man derfor enten vente på, at den forrige har gennemført eller blot aktivere spillet med en anden bruger med sit eget NNID.

Den ideelle spiller:
Pikmin 3 er for alle dem, der ikke er bange for en lidt anderledes spiloplevelse end dem mange af nutidens action-, sports- og platformspil giver. I det store hele har man nemlig ret stor frihed til at tilpasse tempoet efter sine ønsker og man skal ikke blive skræmt af genren, da man lige så stille og roligt bliver introduceret for det væsentlige. Jeg har i hvert fald svært ved at se selv nybegyndere køre fuldstændig fast, og det kan i det store hele fungere som en ret god introduktion til serien, og måske give lyst til at samle de forrige op efterfølgende.

Pikmin 3 er et virkelig godt spil. Grafisk imponerer det og leverer vel sagtens den pæneste grafik vi hidtil har set på konsollen. Gameplayet er i top, fjender og forhindringer godt varierende og banerne er spændende. Der altid noget at se til, og med tre kaptajner kan man være rigtig effektiv, hvis man forstår at multitaske. Wii U GamePad tilfører noget frisk blod og nogle gode funktioner til serien, der yderligere kan effektivere din indsats. Der er ganske få dårlige elementer i spillet, og med en særdeles underholdende multiplayer-del bør Pikmin 3 være en del af dit spilbibliotek.

3

5/5