Excitebike: World Challenge (WiiWare)

Skrevet af Mr. Mario - 21-02-2010 17:22

Excitebike-serien stammer helt tilbage fra NES'en og er siden blevet set til SNES (med Mario-tema), Nintendo 64 og sidenhen til Wii, dog med trucks i stedet for motorcykler, men det nye Excitebike: World Challenge minder mest af alt om det første spil fra NES-maskinen. Så vi er nu tilbage ved de lineære baner, med fire spor fyldt med forhindringer i form af barrierer, grus/græs og masser af bakker. Og dette step tilbage til fortiden er bestemt ikke nogen dårlig idé.

Klar... Parat... START!

Det ser jo umiddelbart ud som om det gælder om at være den første, men sådan er det ikke i spillets single-player-del. Nej, det gælder nemlig, lige som i gamle dage, om at nå i mål inden for en bestemt tidsgrænse. Så modstanderne er blot til for at genere dig og selvom du hurtigt får givet dem baghjul, venter andre random-kørere på at tage tjansen som pestilenser. Og pestilenser er de særligt når de crasher, da de ikke længere, lige som dig, bliver nødt til at starte op ude i rabatten. Nej, de blinker blot mens de er ude for en stund, man har derfor ikke en chance for at vide, hvornår de atter er klar, hvilket i nogle tilfælde resulterer i, at du køre lige ind i enden på dem sekundet efter de er klar og crasher – ikke særligt sjovt, når der er en tid der skal holdes.
Banerne består stort set af præcis de samme bakkeelementer og forhindringer som man kunne opleve tilbage i NES-spillet, det eneste nye i forhold til NES-titlen er muligheden for at ændre terrænet et begrænset stykke foran dig, ved at køre ind i et ikon, som vi kender det fra Excite Truck. Men denne store omgang genbrug forhindrer dog ikke nye Excitebike-spillere såvel som gamle i at have det sjovt. Der er i alt 16 baner fordelt på fire cups.

Da det meste af spillet bygger på et spil fra NES-maskinen, der jo som bekendt havde et begrænset udvalg af knapper på joysticket, er styringen i Excitebike: World Challenge ganske simpel og let tilgængelig. Gamere i alle aldre kan derfor være med. Så hvad ville passe bedre end en offline multiplayer-del? Tja, det spørgsmål må desværre forblive en spørgsmål, da spillet ikke indeholder dette. Men...

Der er spandevis af halsbrækkende hop og bakker

Trods en masse genbrug byder Excitebike: World Challenge dog alligevel på noget nyt; for os europæere, der endnu ikke har set skyggen af Excitebots, vel at mærke. Man kan nemlig spille mod op til tre andre spillere fra hele verden via Nintendo Wi-Fi Connection. Så når du har mestret alle banerne i single-player mode kan du søge udfordring på nettet. Dog benyttes der et mindre logisk pointsystem, da du er sikret point i hvert ræs. Din score kan derfor kun stige uanset hvor skidt det går. Derfor bliver scoren bare en indikator for, hvor meget du har spillet online frem for en indikator for, hvor god du er.
Ligesom i NES-spillet har du også muligheden for at designe dine egne baner. Så når du har fået nok af at udfordre verden, kan du gå i gang med at udfordre din kreativitet – hvis du da har tålmodigheden til det.

Spillet kræver ikke så meget rent grafisk, så spillet er derfor heller ikke en titel, der vil komme til at tage nogle priser i den kategori. Og de fleste omgivelser i spillet er direkte inspireret af omgivelserne i Excite Truck. Men alligevel er spillet så pænt som det næsten kan blive. Så som WiiWare-titel gør spillet det alligevel meget godt grafisk set.
Spillet indeholder selvfølgelig den gode gamle Excitebike-melodi i en lidt opfrisket version. I spillets baner vil du på vanligvis lægge ører til den evindelige lyd af den brølende motor, mens der selvfølgelig kører noget musik i baggrunden. Denne musik er dog næppe noget du vil kommet til at huske. Så det eneste musikalske indslag du vil huske fra denne titel, er det du måske kendte i forvejen – nemlig Excitebikes tilelmelodien.

Skab dine egne udfordringer!

Det er på bedste vis lykkedes Nintendo at tage Excitebike-serien tilbage til dens rødder. Og med WiiWares begrænsninger er Excitebike: World Challenge bestemt en titel, der er værd at kigge nærmere på, hvis men kan lide en eller flere af de tidligere spil i serien, eller bare er til en hurtig omgang ræs. Den simple kontrol gør det let tilgængeligt for alle aldre. Spillet byder på mange timers underholdning i form af single-player mode, online multiplayer og muligheden for at designe sine egne baner. Så Excitebike: World Challenge er bestemt en af de WiiWare-titler med prisen 1000 Wii Points, der er alle pointene værd. Og det selvom størstedelen, på nær onlinedelen, er genbrug fra Excitebike og Excite Truck.

0

4/5