Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Tomodachi Life - Indtryk - Opdateres

O-train
O-train

326
Offline
Level: 35 (Lakitu)

0
1ups givet

Skrevet 03-06-2014 14:53 - Redigeret 07-06-2014 13:50




Som i måske er klar over, så udgiver Nintendo snart "Tomodachi Life" her i Europa. Tidligere på året fik titlen en Direct, som forsøgte at lægge fokus på spillets indhold og mange funktioner, men det lader til at titlen ikke har fanget den slags hype, som man måske kunne håbe på fra Nintendos side. Man må formode, at dette hovedsageligt skyldes Mario Kart 8, men med en Direct og en demo-kampagne, så virker det stadigvæk som om, at Nintendo ønsker at gøre jer opmærksom på denne titel.

Fra tid til anden anmelder jeg for IGN DK. Tomodachi Life har ikke været på radaren, men pga. spillets mærkværdige udstråling, og Nintendos ønske om at lokalisere det i vesten, så synes jeg det er på sin plads at give det en smule opmærksomhed. Jeg har absolut ikke haft nogen forventninger på forhånd, men mit indtryk af spillet, før jeg tændte det vel og mærke, var at dette var som skræddersyret for det japanske publikum. Det måske en anelse stereotyp, men det i hvert fald ingen klassisk vestlig titel, og den opfattelse er kun blevet forstærket vha. min nuværende erfaring.

Grunden til at i får den her titel skyldes, at jeg via IGN er nød til at anmelde spillet med en score, da det er systemet, men tro det eller ej, Nintendo ønsker at man holder sig fra en nummereret score, da spillet - ifølge dem - er alt for alternativt ift. andre titler. Dette forekommer mig dog nærmere som en undskyldning for, at man netop vælger at bringe en så alternativ oplevelse til det vestlige marked; er spillet underholdende eller ej, så er det jo mit job at finde de elementer som forsager dette, og derefter må jeg give en score som i forvejen er defineret. Herinde kan jeg dog tillade mig at opdatere mine indtryk og give min holdning fra mig som tiden går.


husk det udkommer d. 6 juni!


Hvad er Tomodachi Life så? Tomodachi Life er en lokalisering af det japanske "Tomodachi Collection: New Life", og en efterfølger til DS-spillet: "Tomodachi Collection". Det er præcis det spil, som dine Mii's har ventet på. Spillet tager sted på en lille ø, som du navngiver efter eget ønske - i mit tilfælde "Buzzletown Isle" (Jeg er en RP'er af rank!). Derefter importerer du eksisterende - eller helt nye - Miis, som skal benytte sig af øens mange muligheder.

Igennem et relativ dybt system, formår du at give dine Miis en personlighed, og deraf vil de også opføre sig på forskellig vis. Du kan skabe extroverte såvel som introverte Miis. De kan være empatiske og have mangel på samme. Alting har en indflydelse på hvordan din Mii omgås andre, og nogle vil danne venskaber, måske endda modsat, samt forhold og sågar giftes og få babyer.


Buzzletown Isle


Tomodachi Life er derfor en slags simulations-spil, hvor du observerer et lille miljø bestående af Miis, men du har dog stadigvæk ansvaret for hvordan og hvorledes tingene skal gå. Man kan vælge at drage paralleller til Nintendos "Nintendogs", men jeg vil vove at påstå at Tomodachi Life er en del bedre til at involvere dig og ikke bare fungere som en glorificeret tamagotchi.

Dine Miis kan iøvrigt level op, og hver gang du foretager en handling, belønnes du med penge som du kan købe ting med, og derfra fører spillet videre på ny. Denne form for fremgang, som iøvrigt paces rigtig godt, er én af Tomodachi Life's mange styrker, og selvom jeg kun har lagt 2 timer i spillet indtil videre, så føler jeg, at jeg har oplevet en masse. Jeg håber det varer ved.

Spillet forsøger tydeligvis at være underholdende, og hvor jeg måske ikke umiddelbart finder det så humoristisk i form af de mange replikker, så er den vocal synthesizer, som giver stemme til de mange Miis, helt fantastisk åndssvag, og det får mig til at grine! Nogen af jer husker måske den samme stemme fra jeres Windows styresystem, og hvordan man prøvede at få den til at sige grimme ting - Tomodachi Life er ikke censureret, kan jeg hilse og sige, og jeg har Miis som ikke kvalificerer sig til det rigtige samfund... Medmindre man godt må hedde "Old Asian Guy" og det som er værre...



Tomodachi Life er indtil videre en frisk og original oplevelse, men jeg frygter at det repetitive gameplay ikke kan reddes af de mange nye items og områder som åbnes gradvist; i de 2 timer jeg har spillet, har jeg kørt lidt samme rutine, og selvom det følges op af en belønning, så er det begrænset, hvor sjovt jeg synes det er at pleje og passe mine beboere.

Men da jeg endnu er underholdt, er der ingen grund til at frygte noget negativt. Jeg vil gradvist opdatere tråden, for jeg ved at der er så ufattelig meget indhold, som jeg endnu ikke har oplevet!

PS: StreetPass funktionen får jeg ikke mulighed for at benytte, men idéen er, at man modtager items fra andre som man passere.

1. Opdatering

Er stødt på nogle mini-games.

Det første mini-game var en quiz, hvor man fik et pixeleret billede, og så skulle jeg ellers gætte hvad der gemte sig bagved. Det var rimelig simpelt og ligetil.

Andet mini-game var et match-spil, hvor jeg havde en masse kort med ryggen opad, og så skulle jeg ellers bare finde 2 kort der matchede. Jeg spillede mod computeren, og computeren var ikke dum. Den huskede præcis hvor kortene lå, hvis de var vist én gang, så det jo udemærket.

Tredje mini-game er klart det mest interessante. Her var jeg i en forlystelsepark, hvor jeg gjorde brug af deres arkade-maskiner. Jeg spillede hvad der kunne minde om en Final Fantasy kopi, i hvert fald en tidlig 90'er turn-based RPG. Der var kun 2 commands, og ikke meget dybde, men fjenderne var ret skæge. Var mod bl.a. mod en panini og en kage. Sidstebossen var en "Virtual Boy King", som bare var en Virtual Boy. En lidt skæg måde at introducere gammel Nintendo tech til nye Nintendo fans!

Det var ikke vanvittig underholdende, men ift. de mange sim-funktioner, så var det dejligt med nogle aktiviteter som ovenikøbet var lidt varierende.

Jeg har desuden fået lukket op for en del, men da det er nat, så er mine beboere gået i seng - de fleste af dem anyways.


2. Opdatering

Efter 3 timer lagt i spillet, må jeg erkende, at Tomodachi Life er delvist unikt. Spillet er lavet til dem som foretrækker de små hurtige spil-sessioner - altså ikke dem som kan lide at lægge timer i et spil i ét stræk.

Jeg er glad for det integreret level-system, for det giver spillet lidt appeal til os som ønsker at opnå ting i vores spil, men samtidig er jeg meget taknemmelig for, at man i spillet kan gøre stort set alt efter eget tempo. Nogle in-game events foregår efter en tidsplan. Jeg formoder, at det følger 3DS'ens ur, og derfor kan man sikkert snyde sig til disse events, men det er nu meget sjovt at følge verdenen i real-time.

Da jeg startede spillet, lavede jeg en avatar som repræsenterede mig, og én som repræsenterede min kæreste. Nu har de to fundet sammen i spillet, og det er lidt skægt. Jeg mistænker min "Old Asian Guy" for at være mere feminin end forventet; han elsker hatte og pink skjorter, men alle har vel sin egen smag.

Mini-games popper op engang imellem, og det ryster gameplayet op præcis som ønsket. Det skrev jeg også i forrige opdatering. Med 3 timer lagt i spillet, er jeg stadigvæk positivt overrasket, men her er ingen historie, ingen egentlige mål, og alting er meget casual.

Skal i hvert fald have det her spil med mig, når jeg flyver til Sicilien om halvanden måned.


Bonus opdatering

Fik én af mine Miis til at synge heavy metal. Det er noget af det sjoveste, jeg længe har set!


3. Opdatering - og konklusion!

Jeg har nu indsendt min anmeldelse til IGN. Tomodachi Life er en underlig oplevelse. Det bliver hurtigt meget rutinepræget og de mange aktiviteter er virkelig overfladiske. Der er ingen dybde, og det gør spillet svært at nyde efter få timer, når først man har forstået universet. Der er underholdende elementer, især i den visuelle præsentation, men det her er et sim-spil, hvor du er en nødvendighed for spillets fremgang, men paradoksalt som det lyder, så involveres du ikke i meget. Du kan fx. kun vælge tøjfarve, men aldrig hvad for noget tøj der skal gå sammen. Det er allerede ordnet for dig. Du kan heller ikke indrette Miiernes lejligheder, men kun vælge fra et færdiglavet layout. I enden bliver spillet egentlig bare én stor afkrydsning af forskellige lister, som måske leder dig til en sjov handling fra øens beboere, men så er det heller ikke sjovere. Rutinen føles efter 4-5 timer. Kan man lide dybe sim-spil, så kan jeg ikke anbefale spillet, men hvis man ikke har noget imod et relativ simpelt og rutinepræget spil med en skæv præsentation, så kan Tomodachi Life måske være underholdende i enkelte doser.


Mit forhold til Nintendo er kompliceret ;I
    KJ85
    KJ85

    21447
    Offline
    Level: 58 (Tektite)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 03-06-2014 15:03

    Så modtog vi alligevel et anmeldereksemplar, så snart kan endnu en af vore brugere måske dele sine meninger i tråden her Smiley


    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 04-06-2014 16:07

    Der er nu kommet 2 opdateringer Smiley


    GoOby
    GoOby

    3325
    Online
    Level: 11 (Octorok)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 05-06-2014 12:19

    Glæder mig i morgen. Lyder som et sjovt spil, så det skal jeg helt sikkert have Smiley


    Bo130
    Bo130

    110
    Offline
    Level: 38 (Tatori)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 06-06-2014 19:10




    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 07-06-2014 13:51

    Så er min sidste opdatering inde. Her giver jeg min endelig mening om de sidste par dage med Tomodachi Life.


    [8-Bit] MoNkEy
    [8-Bit] MoNkEy

    1854
    Offline
    Level: 31 (ChuChu)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 07-06-2014 14:03

    ...tror bare jeg holder min mening for mig selv...
    Tak for de fine indlæg, hr. OliverAdam! Ret fedt at du, selvom du anmeldte for InternationaleGangbesværedeNæsehorn, gad informere os laverestående N-Clubsere om dine erfaringer. Danke for det do!
    Hopper hurtigt ud igen, før jeg kommer til at sige et eller andet grimt om selve "spillet". Smiley

    hop



    O-train
    O-train

    326
    Offline
    Level: 35 (Lakitu)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 07-06-2014 14:11

    Hehehe tak for kommentaren Abe. VIdste ikke vi fik anmeldereksemplar, men nu ville jeg bare afslutte mine indtryk Smiley


    BamBamthePyro
    BamBamthePyro

    12
    Offline
    Level: 17 (Deku Baba)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 08-06-2014 22:43

    Jeg har slet ikke til tid spil det her, men jeg vil meget gerne.