Skrevet 31-01-2009 04:07 - Redigeret 31-01-2009 04:11
Sandbox generationen er den generation vi er nået til nu, Body Harvest menes at have startet genren tilbage på N64 senere bragte samme udvikler: DMA Design (nu Rockstar North) genren til nye højder med GTA 3, vice city, San Andreas osv osv. Og nu med 360, PS3 og Wii på banen står slaget mere og mere på hvem der har den bedste sandkasse. Alle Sandkasse spil følger den samme basis struktur hvis du kigger efter, lad mig give dig en skabelon.I____ skal du____ for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst ____ . Når du ikke er på mission kan du rende rundt i [/b]____[/b] som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere _____ til at hjælpe dig i historie missionerne.
Der har du den, en simpel skabalon der indeholder alt det der skaber et sandkasse spil, der er en overordnet mission, et stort frit areal du kan rende rundt på og nogle mindre missioner hvis du syntes du lyster dem. Tror du mig ikke? Så lad mig give dig et par eksempler, skal vi ikke snuppe to af sidste års store sandkasse spil.
I GTA4 skal du skaffe penge og respekt for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst at blive rig. Når du ikke er på mission kan du rende rundt i Byen som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere penge til at hjælpe dig i historie missionerne.
IFable 2 skal dublive berømt og skaffe XP for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst at redde verden. Når du ikke er på mission kan du rende rundt i landskabet som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere Penge, bedre udstyr og mere XP til at hjælpe dig i historie missionerne.
Ja det er en simpel skabelon men dog en skabelon der indeholder alt hvad der skal være der, de to overnævnte spil tilhøre det vi kalder konkurrenterne, altså er de kun spil bare på XBOX 360 eller PS3. Os hos Nintendo har ikke fået et ordentligt sandkasse spil til vores konsol i et stykke tid, og da slet ikke fra Nintendo side, eller har vi?
Jeg vil i dag våge den påstand at vi har fået i hvert fald 3 AAA sandkasse titler direkte fra Nintendo selv og vi har alle sammen overset det. Gemt hvor alle kan se dem ligger der 3 utroligt elskede spil og bliver overset som det de virkelig er: Sandkasse platformerer. Tillad mig at bruge den ovenstående skabelon til at vise dig præcis hvad jeg mener.
I Super Mario 64 skal du samle stjerner for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst at redde prinsessen. Når du ikke er på mission kan du rende rundt i slottet og malerierne som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere liv og stjerner til at hjælpe dig i historie missionerne.
#16 - Skrevet 01-02-2009 16:44
Destructo skrev:
Karma? Intelligence? Nej, for pokker. Du har vist spillet for meget Fallout.
I GTA SanAndreas har man den slags fordele og svagheder.
Faktum.
#17 - Skrevet 01-02-2009 16:46 - Redigeret 01-02-2009 16:49
zuMzArr - Nu er jeg så en af de personer der har spillet GTA: SA så meget, at jeg har spillet det mere end dig.#18 - Skrevet 01-02-2009 16:51
That's a nerd rage if I ever see one.#19 - Skrevet 01-02-2009 16:52
He'll need a Stimpak then#20 - Skrevet 01-02-2009 20:41
Giluc Zarsin skrev:
zuMzArr - Nu er jeg så en af de personer der har spillet GTA: SA så meget, at jeg har spillet det mere end dig.
Og der er IKKE noget der hedder 'Intelligence' og der er IKKE noget der hedder 'Karma'.
Der er måske noget man kan sammenligne med karma - respect og sex appeal, men der står stadig ikke 'karma'.
Undskyld mit lille vredesudbrud, men kan bare ikke tage at du skriver 'faktum' når det ikke passer.
Faktisk skriver jeg kun faktum til det der stod i mit indlæg.
Men fair nok, mente også kun ting som mindede om det.
Undskyld hvis jeg ikke sagde det.
#21 - Skrevet 02-02-2009 09:32
Michael, nu er det længe siden jeg har spillet GTA1, men så vidt jeg husker er du ikke tvunget til af lave en bestemt række missioner før du kan gå videre til næste område, man af du skal samle penge eller noget andet, til du har nok af det, som sagt længe siden.#22 - Skrevet 02-02-2009 16:57
I____ skal du____ for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst ____ . Når du ikke er på mission kan du rende rundt i [/b]____[/b] som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere _____ til at hjælpe dig i historie missionerne.
Du får det til at lyde som noget dårligt Forstår ikke hvad problemet indebærer, er det det at Nintendo laver adventure spil? Eller er det bare at de følger en tilsyneladende lukket adventure spils skabelon til at skabe deres spil?
Mener selv at Super Mario Galaxy er et fantastisk spil hvad angår både grafik, lyd og helheden af spillet. Mario er nærmest faderen af alle Jump 'n Run spil der i 3D er blevet til Adventure spil.
En anden skabelon til fx bil spil kunne så se sådan her ud:
I____ skal du____ for at køre bedre _____ på sværere baner, for til sidst ____ . Når du ikke er på banen kan du køre rundt [/b]____[/b] som du lyster og køre mod andre der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere _____ til at hjælpe dig i træningen.
INeed for Speed Underground skal dutune din bil for at køre bedre mod andre toptunede biler på sværere baner, for til sidst at opnå den højeste Rep . Når du ikke er på banen kan du køre rundt [/b]i byen[/b] som du lyster og køre mod andre der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flerepenge til at hjælpe dig i træningen.
IMario Kart Wii skal dulåse op for hemmelige personer, biler og motorcykler for at køre bedre på offroad baner og på sværere baner, for til sidst at kunne opnå høj rang online. Når du ikke er på banen kan du køre rundt [/b]på oplåste baner[/b] som du lyster og køre mod andre der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flerepersoner og time trial tider til at hjælpe dig i træningen.
Det lyder lidt som om at skabelonen bare skal åbnes lige præcis nok til at man kan sætte alt ind i dem.
I____ skal du____ for at _____ , for til sidst ____. Når du ikke er ____ kan du ____ som du lyster og spille mod andre der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere _____ til at hjælpe dig i spillet.
ISuper Smash Bros. Brawl skal duspille adventure mode igennem for at skaffe personer , for til sidst at have alle personerne. Når du ikke er i adventure mode kan du træne som du lyster og spille mod andre der ikke har noget at gøre med adventure mode for at skaffe flerebaner/stickers/trophies til at hjælpe dig i spillet.
IWii Fit skal dufølge instrukser fra en virtuel træner for at komme i form/tabe dig , for til sidst at få det godt med dig selv. Når du ikke er i humør til at træne slavisk kan du træne som du lyster og spille mod andre der ikke har noget at gøre med træningen for at skaffe flere øvelser til at hjælpe dig i spillet.
etc.
#23 - Skrevet 02-02-2009 17:47
@ MegaGame:
GTA4 tvinger dig til lave missioner, du kan ikke komme videre før du gøre det, ja du kan godt lave alt muligt mærkeligt, men det åbner ikke for nye områder eller funktioner.
Et SB-spil (sandbox, remember?) har jo så ikke det mål, at man skal kunne låse op for alle spillets muligheder blot ved at lalle rundt.
Jeg kan besvare mange af dine statements, ved at komme med grundprincipperne for et SB-spil:
Et sandbox spil lader til hver en tid spillerne slå fra, fra spillets hovedmål, over til at spilleren kan gøre mere eller mindre hvad han eller hun vil. Dette indebærer så, at spillet rent faktisk skal have et hovedmål - en måde at gennemføre på, om man vil.
Derfor er spil som SimCity netop ikke et sandkassespil, eftersom man intet mål har. Der er intet der fastslår om du har tabt spillet, eller har vundet spillet - for der er ingen hovedmission. Og er der ikke nogen hovedmission, så er der altså heller ikke noget at hoppe væk fra (ergo sandbox-mode)
Et sandkassespil skal netop kunne gennemføres, hvilket gør Fallout 3 til så sandkasset (nyt term, lol) som det kan blive. Du har en hovedmission, men kan til hver en tid hoppe fra den og lege rundt som du vil.
Som en forlængelse af min ovenstående besked, så er EVE Online heller ikke noget sandkassespil.
#24 - Skrevet 02-02-2009 21:25
Der er jeg faktisk enig med megagame. Sim City er sandkasse spil.#25 - Skrevet 02-02-2009 21:27
Det er jo så netop muligheden for free-roaming der gør, at et spil kan klassificeres som et sandkassespil#26 - Skrevet 02-02-2009 21:33
Well. Ville bare flue-kneppe en lille smule.#27 - Skrevet 03-02-2009 10:52
Nonlinear gameplay og free-roaming gøre ikke et spil ti let sandkasse spil, sandkasse spil indholder tit de ting.#28 - Skrevet 03-02-2009 13:26
Så længe i alle sammen kæmper for overhovedet at finde en definition på et sandkasse spil og så bagefter alligevel aldrig blive enige om den, er denne diskution da totalt latterlig.#29 - Skrevet 03-02-2009 14:36
M60 skrev:
Så længe i alle sammen kæmper for overhovedet at finde en definition på et sandkasse spil og så bagefter alligevel aldrig blive enige om den, er denne diskution da totalt latterlig.
Hvorfor tror du jeg ikke har skrevet i denne tråd det sidste stykke tid
#30 - Skrevet 03-02-2009 14:38
Den virker ikke Greven, når man selv er OP for den dårlige debat.