LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Nintendo laver Sandkasse spil!!

Greven
Greven

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

Skrevet 31-01-2009 04:07 - Redigeret 31-01-2009 04:11

Sandbox generationen er den generation vi er nået til nu, Body Harvest menes at have startet genren tilbage på N64 senere bragte samme udvikler: DMA Design (nu Rockstar North) genren til nye højder med GTA 3, vice city, San Andreas osv osv. Og nu med 360, PS3 og Wii på banen står slaget mere og mere på hvem der har den bedste sandkasse. Alle Sandkasse spil følger den samme basis struktur hvis du kigger efter, lad mig give dig en skabelon.

I____ skal du____ for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst ____ . Når du ikke er på mission kan du rende rundt i [/b]____[/b] som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere _____ til at hjælpe dig i historie missionerne.



Der har du den, en simpel skabalon der indeholder alt det der skaber et sandkasse spil, der er en overordnet mission, et stort frit areal du kan rende rundt på og nogle mindre missioner hvis du syntes du lyster dem. Tror du mig ikke? Så lad mig give dig et par eksempler, skal vi ikke snuppe to af sidste års store sandkasse spil.

I GTA4 skal du skaffe penge og respekt for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst at blive rig. Når du ikke er på mission kan du rende rundt i Byen som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere penge til at hjælpe dig i historie missionerne.



IFable 2 skal dublive berømt og skaffe XP for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst at redde verden. Når du ikke er på mission kan du rende rundt i landskabet som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere Penge, bedre udstyr og mere XP til at hjælpe dig i historie missionerne.



Ja det er en simpel skabelon men dog en skabelon der indeholder alt hvad der skal være der, de to overnævnte spil tilhøre det vi kalder konkurrenterne, altså er de kun spil bare på XBOX 360 eller PS3. Os hos Nintendo har ikke fået et ordentligt sandkasse spil til vores konsol i et stykke tid, og da slet ikke fra Nintendo side, eller har vi?

Jeg vil i dag våge den påstand at vi har fået i hvert fald 3 AAA sandkasse titler direkte fra Nintendo selv og vi har alle sammen overset det. Gemt hvor alle kan se dem ligger der 3 utroligt elskede spil og bliver overset som det de virkelig er: Sandkasse platformerer. Tillad mig at bruge den ovenstående skabelon til at vise dig præcis hvad jeg mener.

I Super Mario 64 skal du samle stjerner for at låse op for flere missioner og områder, for til sidst at redde prinsessen. Når du ikke er på mission kan du rende rundt i slottet og malerierne som du lyster og løse missioner der ikke har noget at gøre med historien for at skaffe flere liv og stjerner til at hjælpe dig i historie missionerne.



Jeg vover den påstand at Super Mario 64, Super Mario Sunshine og Super Mario Galaxy er sandkasse spil.


I tror mig nok næppe uden nærmere forklaring så lad mig tale lidt endnu så i kan se lyset i uvidenhedens mørke grotte.
Super Mario 64 er free roaming, du starter i et slot og skal løse en historie mission, altså en mission du ikke kan undgå. For at gøre dette skal du ind i et bestemt billede, hvis vi skal lave en sammenligning så svare det til at du begynder at tage missioner fra Roman i GTA 4, dette første billede er altså Romans missioner. Efter et par missioner er løst kan du tage missioner fra andre personer som Francis (billede 2), Frankie (billede 3) eller en af de mange andre personer der er i spillet.
Mario 64 går dog skridtet videre fra GTA og gør dig i stand til at vælge hvilken af Romans missioner du vil løse først, hvor mange du vil løse og hvordan du vil gøre det. De missioner der skal løses for at låse op for den næste mission giver (billede) er historie missioner, når der er løst de nødvendige af disse bliver resten af den persons missioner til side-quests, og du kan gå til den næste missions giver for at skaffe nok stjerne til at åbne til den næste missions giver. Men du kan også løse side-quests og på den måde helt skippe noget der før var set som essentielle historie missioner. Som du måske kan se nu, så er hver eneste billede en lille sandkasse med sine egne missioner, og de har alle sammen indflydelse på hvor vigtige de andre sandkasser missioner er.
Til sidst skal Mario/Niko/Generic Fable hero mødes med den frygtelige Bowser/Mafia boss/Troldmand for at afslutte den store quest, og derefter er det tilbage og løse de sidste side quests så du kan finde lidt flere Stjerner/penge/XP.

Så sig mig: vil i ikke give mig ret i at de 3 Mario 3D spil alle er sandkasser på bunden? Eller har jeg overset noget. Hvis i skal kritisere så vær venlige og formuler jer præcist og lad være med bare at smide et link til en eller anden side der siger jeg tager fejl.


PS. Undskyld den noget iøjnefaldende tråd titel, den skulle jo bare fange lidt hits ikke Smiley

Greven
Greven

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 03-02-2009 19:06

Michael skrev:
Den virker ikke Greven, når man selv er OP for den dårlige debat.


Hehe.
Det gik op for mig for længe siden at vi simpelthen ikke kunne blive enige om hvad et Sandkasse spil er. Siden da har jeg ikke svaret herinde Smiley



L0rd Doxah
L0rd Doxah

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 17-02-2009 20:49 - Redigeret 17-02-2009 20:49

Vil gerne sparke den her debat op igen

og for at gøre det uden bare bare at sige BUHP
vil jeg sige:

Simcity og spore er ihvertfald sandkasse spil!


Jainay
Jainay

2
Offline
Level: 2 (Keese)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 17-02-2009 21:06

True. True.


Tupiaz
Tupiaz

0
Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 10-03-2009 01:59 - Redigeret 11-04-2010 11:43

Michael skrev:
Derfor er spil som SimCity netop ikke et sandkassespil, eftersom man intet mål har. Der er intet der fastslår om du har tabt spillet, eller har vundet spillet - for der er ingen hovedmission. Og er der ikke nogen hovedmission, så er der altså heller ikke noget at hoppe væk fra (ergo sandbox-mode)

Et sandkassespil skal netop kunne gennemføres, hvilket gør Fallout 3 til så sandkasset (nyt term, lol) som det kan blive. Du har en hovedmission, men kan til hver en tid hoppe fra den og lege rundt som du vil.

Som en forlængelse af min ovenstående besked, så er EVE Online heller ikke noget sandkassespil.



Faktisk kan du blive fyret i sim city, så du kan sagtens tabe spillet. Hvis du ikke bygger byen bare fornuftig: vej net, nok politi,brandfolk hospitaler, offentlig traffik, skrald skal hentes ect. så vil de by går neden om og hjem.
Og jo Sim City er et sandkasse spil. Ligeså vel som Zelda er det, zelda har blot taget en masse legetøj ned i sandkasse, hvor at sim city er mere frit. Snadkassen handler om at du kan være fri inden for sandkassens rammer, som tit difineres ud fra spillets genre. Sb er som sådan ikke en genre men mere en dimision et spil kan have. Lige så vel som 1 person eller 3. person view ikke er en genre men en synsvinkel.
Til om hvorvidt GTA eer et sandkasse spil eller ej, vil jeg klart mene det er, du kan sagtens lade være med at klare missioner gøre hvad du vil inde for spillets genre (dette gælder også sim city). At der findes en main story laver ikke om på at spillet sagtens kan være et SB spil.