N-cast #218: Endelig tale...

Salgstal for perioden mar...

Nintendo Switch-efterføl...

Animal Well ude nu - se l...

Nintendo World Championsh...

Endless Ocean Luminous (S...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario 3D World + Bo...

Switch 2 - rygter og disk...

Nintendo Switch

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Fortnite

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Mario Galaxy Theorizing Thread

Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

Skrevet 30-09-2011 23:58 - Redigeret 01-10-2011 02:00

Jeg ved godt, at denne tråd er mega dum. Men jeg kedede mig lidt, og tænkte at jeg lige så godt kunne poste dette.

Var jeg den eneste, der opfattede Rosalinas tale i slutningen af Super Mario Galaxy som en cliffhanger til Super Mario Galaxy 2?

When stars die, they turn to stardust and scatter across the cosmos. Eventually, that stardust reforms to create a new star... And so the cycle of life continues. But the cycle never repeats itself in quite the same way... So...you'll see.

Som bekendt smadrede Bowser jo hele universet, eller, det så i hvert fald ud til at det hele imploderede. Men selvom hele universet forsvandt, vil alting fortsætte ifølge Rosalina. Så livets cyklus vil gentage sig selv, men ikke på den helt samme måde.

Ergo var Super Mario Galaxy 2 planlagt på forhånd. Eller, Galaxy 1.5 var. Galaxy-serien var på forhånd bestemt til at være en serie, man kunne malke. Tankevækkende, I know.

Men dette ville også forklare, hvorfor SMG2's historie minder så meget om 1'eren. Og hvorfor Mario tydeligvis ikke kender Rosalina i SMG2: For han har aldrig mødt hende i sit nye liv! SMG2 foregår i et nyt univers, der blev skabt efter at Bowser havde smadret det gamle. Dvs. at alle de levels, worlds og fjender vi engang kendte er borte - de er erstattet med nye.

Tingene gentager sig - men de vil aldrig blive det helt samme igen. En meget sigende sætning - især når man tænker på, hvordan Nintendo anskuer deres spil- og konsoludvikling.

De vil aldrig lave de samme produkter, fordi det er kedeligt. De finder ingen tilfredsstillelse i, at lave det samme igen og igen, fordi det er kedeligt. Dette lyder måske ironisk, når man tænker på at de lavede en 2'er til Super Mario Galaxy. Men det var blot for at understrege, at Nintendo vil skabe en ILLUSION hos deres kunder om, at de stadigvæk laver Mario-spil, og udbygger serien, men det de i VIRKELIGHEDEN GØR, er at lave nye spil, der nok ligner, men aldrig bliver helt de samme som de gamle.

Så Super Mario Galaxy-serien LIGNER måske Super Mario Bros., ligesom Super Mario Galaxy 2 LIGNER Super Mario Galaxy. Men det er to forskellige ting.

Jeg håber I kan se hvad Nintendo gør her - de prøver at retfærdiggøre, at de svigter deres fans. Rosalina er ikke blot en figur, der styrer Kometobservatoriet i SMG - hun er Nintendos gudefigur, der overvåger Nintendo-universet, og sørger for at der bliver født nye stjerner (læs: gimmicks), så Nintendo kan udvide og udforske et univers, fyldt med nye, spændende ting, i stedet for at fokusere på det mest jordnære.

Der er meget mere i Super Mario Galaxy, end folk går og tror... Det er Miyamotos livsfilosofi, der syrer igennem spillets dialoger og budskaber. Jeg er sikker på, at historiebogen i SMG også vil underbygge mine påstande, på en meget rationel måde, men det må vi tage en anden dag.

For nu kan vi konkludere: Rosalina er en metafor for Nintendos uhåndterbare og vilde kreativitet.


(hun har endda en tryllestav)

hvem der bare have penge...
stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#31 - Skrevet 03-10-2011 16:01 - Redigeret 03-10-2011 16:10

Hva? Godt nok lang tid siden jeg spillede jak and daxter, men jeg mener nu bestemt at der var reelle baner du gik ind og ud af i det spil også. Selvom verdenener som du snakkede om skulle åbnes op godt nok lå i forlængelse af hinanden. Men øh måske husker jeg da forkert, det gør dog ikke den store forskel i mine øjne om jeg skal hoppe ind i banen eller om banen bare ligger i overworlden.... Udover mindre loadingtid hvilket da ville være dejligt Smiley

Edit: Jaeh, nu youtubede jeg det lige og banerne findes altså også i det spil... Jeg har absolut ingen idé om hvordan du synes verdenen adskiller sig for noget mario så nu prøver jeg altså lige at slå dette "seamless" ord du bruger til at beskrive det op, måske jeg misforstår noget =/

Nu vi er på jak&daxter området så ved jeg forresten ikke om jeg vil sige at jeg "undervurderer" det. Jeg var bare skuffet over at det naughty dog lavede nu når jeg nu elskede deres crash bandicoot spil så meget og synes at insomniac i den generation pludselig overhalede naughty dog og lavede den bedre serie i den omgang (ratchet and clank). Desuden så ja så mente jeg jo som sagt også bare at det var temmelig kort da jeg prøvede det. 2'eren var endnu dårligere af årsagen som Jonas beskriver. Prøvede aldrig 3'eren.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#32 - Skrevet 03-10-2011 16:08 - Redigeret 03-10-2011 16:10

Der var også en portal til Geyser Rock, men alle andre baner kunne du bare gå ind og ud af som du ville, da de lå i forlængelse af hinanden. Jak and Daxter er også det eneste platformsspil, jeg har set, der har kunnet integrere byer. Det, og så den seamløse verden, baner vejen for genialt content. Det gad jeg godt se i Mario, så det, som Alexander siger, ikke bare virker som debug stages, du kaster dig ud i.

Ah, får næsten lyst til at spille det igen, selvom jeg har gennemført det 7 gange eller sådan noget allerede. x)


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#33 - Skrevet 03-10-2011 16:14 - Redigeret 03-10-2011 16:15

Tjaeh, ok yderligere søgning får det til at se ud som om at det kun er første bane der er decideret teleportering til. Men jeg husker det nu stadigvæk som om at det var ret tydeligt hvornår man var på vej ind i en ny bane og kan stadigvæk ikke se den store forskel det skulle gøre... Udover mindre loadingtid måske.

Specielt i galaxy hvor du bliver skudt ud til områderne synes jeg endda at du kan argumentere for at det er lige så "seamless" selvom der er en hub.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#34 - Skrevet 03-10-2011 16:19 - Redigeret 03-10-2011 16:21

Det er bare ikke seamless. Smiley Og bare fordi det er seamless må det da godt være tydeligt når man går ind i en bane. Der står jo titlen på banen, dog UDEN at lave en irriterende sekvens, der skal vise det hele frem. Der var én verden, Boggy Swamp, der var lidt svær at finde, hvor jeg decideret blev overrasket over, at der kom en ny banetitel på skærmen. Spilleren skal jo også kunne skelne de forskellige baner fra hinanden.

Når jeg tænker over det, tror jeg egentlig helst jeg bare ville have Jak and Daxter med Mario content og controls. Det ville være fet man.


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#35 - Skrevet 03-10-2011 16:23 - Redigeret 03-10-2011 16:27

Hvorfor er det ikke seamless? Altså den verden virker da for mig komplet sammenhængende, men det er måske ikke sådan du vil definere det?

Uanset kan jeg virkelig ikke se hvilken forskel det skulle gøre, jeg har intet problem med at acceptere en spilverdens præmisser og diverse portaler påvirker ikke spillet for mig overhovedet.
Og hvis det gør adgangen til baner bedre - hvilket jeg er overbevist om at det gør - så jeg kan gå frem og tilbage imellem dem nemmere så vil jeg næsten ligefrem sige at jeg er for disse portaler så det hele kan samles på et lidt mindre område ala mario64 eller sunshines' størrelse.

Edit: For mit vedkommende vil det heller ikke gøre det store hvis overworlden/hubben forsvandt og banerne blev inddelt som i 2D fuldstændig, som var tilfældet i galaxy 2 og vist også er tilfældet i 3D land. Smiley (ok du fløj stadigvæk rundt på en planet i galaxy 2, men alle banerne var 1 sted på den Smiley)


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#36 - Skrevet 03-10-2011 16:29

Problemet med Sunshine er ikke, at verdenen ikke er sammenhængende. Problemet er, at verdenen stinker.



Seriously?


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#37 - Skrevet 03-10-2011 16:32

Transportproblemet blev i Jak and Daxter løst ved portaler. Det tog ikke længere tid, at begive sig hen til en bane, end det gjorde at begive sig hen til et maleri i SM64. Pointen er, at det ville være nemmere at afbillede Mushroom Kingdom i et Jak and Daxter-lignende spil, hvis du spørger mig.


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#38 - Skrevet 03-10-2011 16:35 - Redigeret 03-10-2011 16:36

Alexander Brock Petersen skrev:
Problemet med Sunshine er ikke, at verdenen ikke er sammenhængende. Problemet er, at verdenen stinker.



Seriously?

Haha, tjaeh de er ikke for pæne, men selve spillet er altså ganske godt. Og siden du ikke kan lide at man skal møde bowser flere gange kan jeg da afsløre for dig at man kun møder ham 1 gang i dette spil. Eller man kan vist får en anden ending ved at kæmpe mod ham igen efter et bestemt antal stjerner, men det er præcis samme sted og samme boss Smiley

Also. Bowser jr. /shadow mario er tilgendgæld ret sej ^x^


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#39 - Skrevet 03-10-2011 16:43 - Redigeret 03-10-2011 16:46

Hvis man kigger lidt på Mario-spillens art work og hvilke karakterer, der var med i hvert enkelte spil, så er der en kæmpe forskel på Old School og New School Mario. Old School Mario-spil har en rigtig eventyrsverden, hvorimod New School Mario ikke har en (der er bare fokus på gameplay eksperimenter i en stor plads). Det er ikke så underligt, at Mario den dag i dag ikke fanger børns fantasi på samme måde som for 20 år siden. De nye spils content er enten ringe eller mangler fornyelse.

Old School Mario




New School Mario



Det skal selvfølgelig siges, at Galaxy har en del fed content, men det er alt sammen genbrug fra de gamle spil.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#40 - Skrevet 03-10-2011 16:55 - Redigeret 03-10-2011 16:58

Helt enig i at SMB3 havde langt bedre content end SM64.

Men læg mærke til, at selvom det blot er artwork, så er de i 3D alle sammen. Så allerede dér har man opskriften på, hvordan en 3D-Mario-verden fundamentalt skal bygges op. Altså, de 3 første billeder.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#41 - Skrevet 03-10-2011 16:56

Haha, det nederste billede er så sigende.

Slagesen skrev:Haha, tjaeh de er ikke for pæne, men selve spillet er altså ganske godt. Og siden du ikke kan lide at man skal møde bowser flere gange kan jeg da afsløre for dig at man kun møder ham 1 gang i dette spil. Eller man kan vist får en anden ending ved at kæmpe mod ham igen efter et bestemt antal stjerner, men det er præcis samme sted og samme boss Smiley


Kampen mod Bowser var ret lame. Hvorfor er han pludselig blevet pissestor? Hvorfor sidder han i et badekar under hele kampen? Hvorfor vinder man over ham ved blot at ødelægge omtalte badekar?
Det var da federe i SM64, hvor man skulle slynge ham ind i nogle meget strategisk placerede miner Smiley (selvom man godt kan komme til at tænke over, hvem der har placeret minerne og til hvilket formål).


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#42 - Skrevet 03-10-2011 16:58

Jonas skrev:
Hvorfor er han pludselig blevet pissestor? Hvorfor sidder han i et badekar under hele kampen?



Badekarret er jo fyldt med magisk sæbe. Smiley


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#43 - Skrevet 03-10-2011 17:00 - Redigeret 03-10-2011 17:03

Jeg er helt enig i at bosskampene mod bowser er bedre i mario64. Generelt elsker jeg bowserbanerne ligesom jeg elsker bonus-områderne i sunshine. Sjovt nok de områder der mindst ville passe ind i nicks "seamless" verden. Smiley

Jeg nævnte det bare fordi alexander snakkede om at man altid skulle kæmpe mod bowser flere gange i de nye spil og at det ikke gav mening. Og at det var en formular de holdte ved - det gjorde de altså ikke i galaxy Smiley
Men for mig at se er også det ligegyldigt og som du så pænt beskrev da du streamede nsmb med eagle og coco så giver det jo heller ikke så meget mening at de lader bowser jr. flyve væk konstant.


Oni Nick
Oni Nick

25
Offline
Level: 26 (Octopi)

0
1ups givet

#44 - Skrevet 03-10-2011 17:11

Der kunne godt være sådan nogle Bowser-baner, ligesom der kunne være bonusbaner i SMS. Det kan jeg ikke se noget problem i. Men de kunne også finde sted i slotte. Der er jo altid bundløse huller i dem alligevel, så man ville stadigvæk kunne lave baner, der straffede lige så meget som de Bowser-baner, der var med i SM64. For jeg er enig med dig, de baner er ret seje. De var dog kedelige i SMG, men ved ikke om det var fordi jeg bare havde lettere ved dem?


stelzig
stelzig

4805
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#45 - Skrevet 03-10-2011 17:16

Synes nu også de er meget fede i galaxy 1 og 2 selvom de fleste ikke var alt for udfordrende. Specielt fordi marios spin (som kan redde en lidt ligesom fludd) også kan udnyttes der og fordi spillet generelt bare er lidt langsommere.

Kunne egentlig godt tænke mig et 3D mario der udelukkende var baseret på den slags baner. <3 sidste verden i galaxy 2 (selvom jeg ikke har unlocked den sidste).