LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Google på GDC 2019

JOEP
JOEP

74424
Online
Level: 50 (Torizo)

0
1ups givet

Skrevet 19-03-2019 12:14

I aften klokken 18 præsenterer Google noget på GDC, Game Developers Conference, hvilket i sig selv er lidt overraskende, da Google jo som bekendt ikke direkte har noget med spil at gøre.

Flere store spiludviklere og udgivere har meldt ud, at de er til stede ved den live stream, som Google afholder, og der går rygter på, at Google har en konsol på vej. Det er jo interessant, fordi Google har haft stor succes med mange foretagender (mens andre blev dundrende fiaskoer), men de skal da bestemt ikke afskrives på forhånd - se bare Microsoft, der gik fra ikke at levere hardware til at have en spillemaskine, som man bestemt ikke skal affeje uden videre.

Fra klokken 18 kan du følge med i streamen herunder:



Andre der finder dette spændende og vil følge med?

    Krisp
    Krisp

    1628
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #1 - Skrevet 19-03-2019 12:42

    Jeg er sikker på de vil afsløre mere omkring deres nye game streaming service, som de allerede har sendt beta test ud til tidligere.

    Jeg er ikke super hooked på det med at streame spil. For det første ejer man ikke spillene mere og for det andet, så har jeg ikke selv prøvet det endnu, hvor det har virket særligt godt. Men det bliver da spændende at se nærmere på. Jeg er lidt mere interesseret i Microsoft's kommende streaming projekt, da jeg selv ejer en Xbox i forvejen.


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7476
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #2 - Skrevet 19-03-2019 23:18

    Nu, hvor Project Stadia er afsløret - der er jo rigeligt med grafikstyrke, og formodentligvis er den almene forbruger, simpelthen ligeglad med "brugerens ejerskab af spillet, fravristes endnu mere"-problemet -

    De eneste ulemper, man så står tilbage med, er vel input lag og billedkvalitet. Google påstår tilsyneladende, at have designet sig til paritet med hjemmekonsoller, mht. input lag, når forbindelsen er hurtig nok (hvad jeg synes lyder temmeligt vildt - men okay?), og man står i så fald kun tilbage med billedkvaliteten, som en ulempe. Som jeg forstår det, vil man indbygge tjenesten i Youtube - og sådant situationsmæssigt, er målgruppen derfor måske også ligeglad med, at der er kompressionsartefakter på billedet? Det er vel deres forhåbning.

    Det er måske kun det følelsesmæssige, der kommer i vejen, i sidste ende; Den "klassiske følelse" af, at have spilcovers eller konsollen, stående derhjemme, som med os "klassiske konsol-nostalgikere" - og, vi er jo nok bare, som det så ofte er: en uddøende race. Smiley

    Så, tja? Smiley "It's the revolution", vel.


    JOEP
    JOEP

    74424
    Online
    Level: 50 (Torizo)

    0
    1ups givet

    #3 - Skrevet 20-03-2019 10:16 - Redigeret 20-03-2019 10:21

    Synes det er et spændende tiltag, og hvis nogen kan lykkes med det, er det Google. Der er dog nogle store vanskeligheder ved det generelt, f.eks. input lag som Andreas også nævner. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at undgå det, og det vil i hvert fald begrænse genren på de titler, der bliver lanceret til platformen. Derudover vil 4k60fps også kræve en ret vild internetforbindelse, som vi godt nok har her i Danmark mange steder, men som alligevel vil begrænse sig til de færreste. De vil nok køre med dynamisk skalering, som Switch jo også allerede gør, men det vil også kunne give nogle meget mudrede resultater på en større skærm.

    Så er der også problemet med ejerrettigheder, for du vil med streaming af spil være begrænset til at spille spillet i den tid, det er tilgængeligt på streaming-platformen, og det er der i hvert fald mange, som ikke vil lade sig begrænse af. Omvendt er det perfekt til spillere af f.eks. Fifa, som bare vil have det nyeste spil i serien, og som ikke spiller gamle klassikere.

    Til gengæld er der også enormt potentiale i idéen, og det er jo uden tvivl en retning, der bliver udforsket mere og mere, da SaaS simpelthen for softwareudviklere er den bedste måde at tjene penge på - stabil indkomst over en lang periode.

    Andreas Tarding skrev:
    Det er måske kun det følelsesmæssige, der kommer i vejen, i sidste ende; Den "klassiske følelse" af, at have spilcovers eller konsollen, stående derhjemme, som med os "klassiske konsol-nostalgikere" - og, vi er jo nok bare, som det så ofte er: en uddøende race.


    Det her har været vejen frem for mange længe, lige siden Xbox 360 kom med Xbox Live og deres Marketplace. Selv kører jeg meget digitalt på Switch, fordi det for mig giver mig større glæde at kunne tilgå mine spil hvor som helst, når som helst, i stedet for at tænke "Øv, jeg skulle have taget [indsæt titel] med" på farten. Dét, og så er mange anmeldereksemplarer nu om dage digitale... Smiley

    Edit: En Digital Foundry-analyse af præsentationen:




    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7476
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #4 - Skrevet 20-03-2019 11:04 - Redigeret 20-03-2019 11:17

    JOEP skrev:
    Det her har været vejen frem for mange længe, lige siden Xbox 360 kom med Xbox Live og deres Marketplace. Selv kører jeg meget digitalt på Switch, fordi det for mig giver mig større glæde at kunne tilgå mine spil hvor som helst, når som helst, i stedet for at tænke "Øv, jeg skulle have taget [indsæt titel] med" på farten. Dét, og så er mange anmeldereksemplarer nu om dage digitale... Smiley


    Jo, bestemt - husker også din meget forståelige historie med det, som du fortalte om i 1-års-tråden sidste år. Selv forsøger jeg også, i øvrigt, at tvinge mig til "det mest funktionelle", som selvf. er digital.

    I sammenhængen af den "nyere revolution" her, forestiller jeg mig, at streamings "commoditization" af gaming, faktisk vil kunne skabe en lidt ny følelse - "commodity" på måske samme måde, som arkademaskinerne, var det i sin tid. Jeg er selv knap gammel nok, som 1991'er, til at have gennemgående minder af det, men husker stadig div. oplevelser fra slut-90'erne.

    Det er vel i virkeligheden en "type af fællesskab", der har været "totalt i dvale" i næsten to årtier, som man evt. står til at genoplive (hvis ikke, at man tæller smartphone gaming med, selvf.)

    Edit: Google fremviser input lag-tallene offentligt, antageligvis med en meget hurtig forbindelse: (klik for større)



    powerfull499
    powerfull499

    182
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #5 - Skrevet 20-03-2019 12:11 - Redigeret 20-03-2019 12:13

    Idéen om at kunne streame spil er gammel, og jeg kan huske, at jeg prøvede en service for nok 8 år siden, som dog gik konkurs kort efter (nok pga. for høj delay kan jeg forestille mig.

    Idéen med en Netflix for spil er god, og det bliver spændende at se, om Google kan ramme plet, nu hvor andre ikke har kunnet. Hvis det bliver en succes, og man virkelig får latenstiden i bund, vil det på sigt betyde, at man aldrig behøver at opgradere sin computer/konsol igen (ved mindre at den går i stykker).


    Andreas Tarding
    Andreas Tarding

    7476
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #6 - Skrevet 20-03-2019 12:40

    Jeg kan se, at input lagget på deres PC FPS demo (hvilket vel er genren, hvor der er højeste krav til lavt lag), er omtrent 70 ms i gennemsnit, eller sådan.

    Det er noget tid siden, jeg selv har eksperimenteret med input lag - men er 70 ms på en mus, ikke nærmest uspilleligt? Det er måske også bare et "proof of concept" - og tjenesten, er evt. simpelthen kun beregnet til konsol-gaming, i første omgang.


    Krisp
    Krisp

    1628
    Offline
    Level: 18 (Twhomp)

    0
    1ups givet

    #7 - Skrevet 20-03-2019 14:33

    JOEP skrev:
    Det her har været vejen frem for mange længe, lige siden Xbox 360 kom med Xbox Live og deres Marketplace. Selv kører jeg meget digitalt på Switch, fordi det for mig giver mig større glæde at kunne tilgå mine spil hvor som helst, når som helst, i stedet for at tænke "Øv, jeg skulle have taget [indsæt titel] med" på farten. Dét, og så er mange anmeldereksemplarer nu om dage digitale... Smiley



    Jeg har også kørt 100% digitalt på PC'en i 6-7 år efterhånden. Men der kan du også altid få spillene meget billigere digitalt fra diverse key sites, ofte kan man få et helt nyt spil på release til ca 250 kr.

    På konsollerne koster digitale spil ofte næsten det dobbelte af hvad de fysiske koster og det vil jeg personligt ikke bruge penge på. Så doven er jeg heller ikke, at jeg ikke gider at skifte cartridge engang i mellem og jeg spiller ofte et spil i en lang periode.

    Når de en dag kommer ned i samme prisleje som fysiske spil, så kan jeg overveje det. Men tror desværre aldrig det sker, fordi det er et lukket land. Nintendo har kun én online shop og det samme kan siges om Xbox og Playstation, de styrer selv markedet.

    På PC'en ved man også at spillene vil kunne spilles for evigt, men køber man en masse digitale Nintendo spil, så ved man at når vi skifter platform engang om 4-5 år, så vil vi højest sandsynligt ikke kunne spille dem på den nye platform.


    LocoLogo
    LocoLogo

    3
    Offline
    Level: 7 (Korok)

    0
    1ups givet

    #8 - Skrevet 20-03-2019 15:27

    Jeg håber det bliver en succes. Der er meget høje entrébarrierer forbundet med gaming, og det er et problem hvis man som jeg har en meget snæver spilsmag. Der er kun en håndfuld ikke-Nintendospil pr. generation som interesserer mig, så jeg kan på ingen måde retfærdiggøre at købe en ekstra konsol for dem.

    Lige nu synes latens at være den største udfordring, men det gode ved denne model er, at performance kan forbedres løbende da Google ikke er afhængige af hardware cycles og dermed kan forbedre kvaliteten gradvist.


    BroSmash
    BroSmash

    1094
    Offline
    Level: 8 (Pirahna Plant)

    0
    1ups givet

    #9 - Skrevet 21-03-2019 10:40

    Latency lader til at være det største issue ud fra de hands on artikler jeg har læst. Derudover er jeg spændt på at se, hvilke spil der kommer. Efter min mening står og falder succesen med eksklusiver (i hvert fald hvis det skal konkurrere med konsoller, som der jo lidt lægges op til). Hvis det “bare” skal være en steam konkurrent lader det ikke til at blive ligeså svært at tage markedsandele da Steam jo i forvejen er under pres fra epic bla. Der kan man tale om at Valve har sovet i timen Smiley