Skrevet 19-03-2019 12:14
I aften klokken 18 præsenterer Google noget på GDC, Game Developers Conference, hvilket i sig selv er lidt overraskende, da Google jo som bekendt ikke direkte har noget med spil at gøre.#1 - Skrevet 19-03-2019 12:42
Jeg er sikker på de vil afsløre mere omkring deres nye game streaming service, som de allerede har sendt beta test ud til tidligere.#2 - Skrevet 19-03-2019 23:18
Nu, hvor Project Stadia er afsløret - der er jo rigeligt med grafikstyrke, og formodentligvis er den almene forbruger, simpelthen ligeglad med "brugerens ejerskab af spillet, fravristes endnu mere"-problemet -#3 - Skrevet 20-03-2019 10:16 - Redigeret 20-03-2019 10:21
Synes det er et spændende tiltag, og hvis nogen kan lykkes med det, er det Google. Der er dog nogle store vanskeligheder ved det generelt, f.eks. input lag som Andreas også nævner. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at undgå det, og det vil i hvert fald begrænse genren på de titler, der bliver lanceret til platformen. Derudover vil 4k60fps også kræve en ret vild internetforbindelse, som vi godt nok har her i Danmark mange steder, men som alligevel vil begrænse sig til de færreste. De vil nok køre med dynamisk skalering, som Switch jo også allerede gør, men det vil også kunne give nogle meget mudrede resultater på en større skærm.Andreas Tarding skrev:
Det er måske kun det følelsesmæssige, der kommer i vejen, i sidste ende; Den "klassiske følelse" af, at have spilcovers eller konsollen, stående derhjemme, som med os "klassiske konsol-nostalgikere" - og, vi er jo nok bare, som det så ofte er: en uddøende race.
Det her har været vejen frem for mange længe, lige siden Xbox 360 kom med Xbox Live og deres Marketplace. Selv kører jeg meget digitalt på Switch, fordi det for mig giver mig større glæde at kunne tilgå mine spil hvor som helst, når som helst, i stedet for at tænke "Øv, jeg skulle have taget [indsæt titel] med" på farten. Dét, og så er mange anmeldereksemplarer nu om dage digitale...
Edit: En Digital Foundry-analyse af præsentationen:
#4 - Skrevet 20-03-2019 11:04 - Redigeret 20-03-2019 11:17
JOEP skrev:
Det her har været vejen frem for mange længe, lige siden Xbox 360 kom med Xbox Live og deres Marketplace. Selv kører jeg meget digitalt på Switch, fordi det for mig giver mig større glæde at kunne tilgå mine spil hvor som helst, når som helst, i stedet for at tænke "Øv, jeg skulle have taget [indsæt titel] med" på farten. Dét, og så er mange anmeldereksemplarer nu om dage digitale...
Jo, bestemt - husker også din meget forståelige historie med det, som du fortalte om i 1-års-tråden sidste år. Selv forsøger jeg også, i øvrigt, at tvinge mig til "det mest funktionelle", som selvf. er digital.
I sammenhængen af den "nyere revolution" her, forestiller jeg mig, at streamings "commoditization" af gaming, faktisk vil kunne skabe en lidt ny følelse - "commodity" på måske samme måde, som arkademaskinerne, var det i sin tid. Jeg er selv knap gammel nok, som 1991'er, til at have gennemgående minder af det, men husker stadig div. oplevelser fra slut-90'erne.
Det er vel i virkeligheden en "type af fællesskab", der har været "totalt i dvale" i næsten to årtier, som man evt. står til at genoplive (hvis ikke, at man tæller smartphone gaming med, selvf.)
Edit: Google fremviser input lag-tallene offentligt, antageligvis med en meget hurtig forbindelse: (klik for større)
#5 - Skrevet 20-03-2019 12:11 - Redigeret 20-03-2019 12:13
Idéen om at kunne streame spil er gammel, og jeg kan huske, at jeg prøvede en service for nok 8 år siden, som dog gik konkurs kort efter (nok pga. for høj delay kan jeg forestille mig.#6 - Skrevet 20-03-2019 12:40
Jeg kan se, at input lagget på deres PC FPS demo (hvilket vel er genren, hvor der er højeste krav til lavt lag), er omtrent 70 ms i gennemsnit, eller sådan.#7 - Skrevet 20-03-2019 14:33
JOEP skrev:
Det her har været vejen frem for mange længe, lige siden Xbox 360 kom med Xbox Live og deres Marketplace. Selv kører jeg meget digitalt på Switch, fordi det for mig giver mig større glæde at kunne tilgå mine spil hvor som helst, når som helst, i stedet for at tænke "Øv, jeg skulle have taget [indsæt titel] med" på farten. Dét, og så er mange anmeldereksemplarer nu om dage digitale...
Jeg har også kørt 100% digitalt på PC'en i 6-7 år efterhånden. Men der kan du også altid få spillene meget billigere digitalt fra diverse key sites, ofte kan man få et helt nyt spil på release til ca 250 kr.
På konsollerne koster digitale spil ofte næsten det dobbelte af hvad de fysiske koster og det vil jeg personligt ikke bruge penge på. Så doven er jeg heller ikke, at jeg ikke gider at skifte cartridge engang i mellem og jeg spiller ofte et spil i en lang periode.
Når de en dag kommer ned i samme prisleje som fysiske spil, så kan jeg overveje det. Men tror desværre aldrig det sker, fordi det er et lukket land. Nintendo har kun én online shop og det samme kan siges om Xbox og Playstation, de styrer selv markedet.
På PC'en ved man også at spillene vil kunne spilles for evigt, men køber man en masse digitale Nintendo spil, så ved man at når vi skifter platform engang om 4-5 år, så vil vi højest sandsynligt ikke kunne spille dem på den nye platform.
#8 - Skrevet 20-03-2019 15:27
Jeg håber det bliver en succes. Der er meget høje entrébarrierer forbundet med gaming, og det er et problem hvis man som jeg har en meget snæver spilsmag. Der er kun en håndfuld ikke-Nintendospil pr. generation som interesserer mig, så jeg kan på ingen måde retfærdiggøre at købe en ekstra konsol for dem.#9 - Skrevet 21-03-2019 10:40
Latency lader til at være det største issue ud fra de hands on artikler jeg har læst. Derudover er jeg spændt på at se, hvilke spil der kommer. Efter min mening står og falder succesen med eksklusiver (i hvert fald hvis det skal konkurrere med konsoller, som der jo lidt lægges op til). Hvis det “bare” skal være en steam konkurrent lader det ikke til at blive ligeså svært at tage markedsandele da Steam jo i forvejen er under pres fra epic bla. Der kan man tale om at Valve har sovet i timen