Skrevet 03-11-2011 21:32
Jeg synes lige jeg vil dele med jer min umiddelbare oplevelse med et nyt tilfældigt spil. Der er tale om et download spil til PSN der vel koster om 60kr (har fået det via PSN+). Men det er ikke vigtigt, udover at der altså ikke er tale om et stort cinematisk big budget spil. I hvert fald ikke på papiret, men det illustrerer alligevel meget godt en frustation jeg tror mange har: Hvornår pokker kan jeg komme i gang med at spille?#1 - Skrevet 03-11-2011 22:03
Nogen spil kan det være fedt, f.eks. for at lade det virke uforudset.#2 - Skrevet 03-11-2011 22:07
Det er fuldstændig åndssvagt at se på spil som f.eks. Doom, hvor level-design vitterligt er alt i spillet. I dag er leveldesign langtfra blot hvor man rent faktisk kan bevæge sig, men i højere grad hvad omgivelserne er. Det er helt utroligt så mange spil der faktisk holder en på en relativt snæver bane, uden at man som spiller egentlig opdager det.#3 - Skrevet 03-11-2011 22:11
Jep, ynder også at hive det map eksempel frem Og ja, mange spil prøver at give illusionen af "open world", men i virkeligheden er banerne designet utroligt linære. Enten er bakken for stejl til at du gå over den, eller også er de mange døre bare lukkede - fordi det er de bare.#4 - Skrevet 16-11-2011 17:54 - Redigeret 16-11-2011 17:58
Det er det typiske scenarie med, at kunsteren bliver forelsket i sit eget værk og derfor bliver ekstrem detaljeorienteret (især i forhold til det visuelle). Jo flere detaljer, jo mindre content. For da tid er en knap ressource, sker der en substitueringseffekt mellem at skabe flere og flere (grafiske) detaljer i et begrænset indhold, fremfor at skabe mere indhold med begrænsede detaljer. Fx har Nintendos udviklere udtalt, at de elsker at gå eller flyve rundt i de verdner, de selv har skabt, og se den fantastiske grafik - især hvis den er i 3D.#5 - Skrevet 16-11-2011 18:27
Jeg synes, at det er godt, at de fleste udviklere fokuserer på historie. Det ville godt nok være kedeligt, hvis alle spil var sandbox games.#6 - Skrevet 16-11-2011 18:31 - Redigeret 16-11-2011 18:33
Hvordan kom du til den konklusion at ingen historie = sandbox?#7 - Skrevet 16-11-2011 18:34 - Redigeret 16-11-2011 18:37
Jeg har ikke skrevet ingen historie = sandbox games. Der kan sagtens være historie i sandbox games. Der er bare mange udfald, og spilleren skaber selv sin egen historie.#8 - Skrevet 16-11-2011 18:36
Og så har vi tetris som ikke er nogen af delene. Jeg mente egentlig bare at et spil sagtens kan være uden historie uden at være et sandbox spil. Platformers kan også sagtens fungerer uden historie og stadigvæk være A til B#9 - Skrevet 16-11-2011 18:40
Der plejer altid at være en historie i spil. Det er dog ikke tilfældet med Tetris, - det er bare ren underholdning, som folk spiller, når de keder sig. Selv Mario har en historie. Prinsessen er blevet kidnappet og man skal redde hende.#10 - Skrevet 16-11-2011 19:24
Om et spil har en historie eller ej er mindre vigtigt i denne sammenhæng. Det handler mere om gameplayet er linært og scriptet eller ej. Hovedparten af klassiske arkadespil var jo rent gameplay og ingen historie at følge. At sige Mario har en historie er lidt af en tilnærmelse. Der er jo ikke noget forløb af en historie spillet igennem. Der er et setup ja, men ikke noget forløb. Space Invaders har heller ikke nogen historie bare fordi man kan sige det er invasion fra rummet.#11 - Skrevet 16-11-2011 19:25
Jeg vil ikke mene, at det er mindre vigtigt. Hvis du læser Alexanders indlæg, påpeger jeg blot, at jeg ikke er enig i, at der er gået for meget Hollywood i det.#12 - Skrevet 16-11-2011 19:28
Jeg siger det er mindre vigtigt for den her diskussion, og det er også en misforståelse (vil jeg mene) at tro at Alexander er imod historier i spil. Problemet er hvis spillet bliver til ikke andet end at følge scriptede scener i en film. Der kan være masser af historie i et spil, og samtidig have et mere åbent gameplay.#13 - Skrevet 16-11-2011 19:31
Vi kan jo prøve at forestille os hvis man designede Tetris efter samme scriptede model som det jeg beskriver i første indlæg.#14 - Skrevet 16-11-2011 19:31 - Redigeret 16-11-2011 19:33
Suk, der er ikke tale om nogen misforståelse. Blot en lille uenighed med om der er gået Hollywood i det eller ej, - og det har da i allerhøjeste grad relevans for debatten, for hvis der er gået Hollywood i den, er det jo bare cinematics hele vejen igennem (lineært). Desuden er der meget cinematics i de nye spil (Fx MW2 og MW3). Jeg synes dog, at det veklser på en god måde. I det eksempel du nævner, lyder det dog helt ekstremt. Der kan man tale om en Hollywood film.#15 - Skrevet 16-11-2011 19:33
Det er bare bemærkelsesværdigt du siger at spil vil være kedelige uden historie. Spil handler vel om spil - altså gameplay. Film og bøger vil nok være kedelige uden historie, fordi det er deres formål at fortælle en historie. Hvorfor pludselig definere spil udfra sådanne kriterier?