Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Unavngivet

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 01-11-2010 10:41 - Redigeret 11-05-2012 18:28



Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#1 - Skrevet 01-11-2010 10:53 - Redigeret 01-11-2010 10:54

Jeg synes, spillet har et fremragende koncept, og det er helt utroligt, hvad folk har kreeret, men jeg har bare aldrig haft lyst til at kaste mig over det. Et er, at det er en tidssluger uden lige, og jeg bruger i forvejen for meget tid på gaming. Et andet er, at jeg faktisk ikke er den store fan af spil, hvor jeg selv skal stå for indholdet (også derfor LittleBigPlanet ikke sagde mig en pind).

Som sagt er det dog helt utroligt, hvad folk skaber i spillet, og jeg kan da godt lide at kigge med på YouTube, men spille det gider jeg ikke Smiley


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#2 - Skrevet 01-11-2010 12:03

Jeg troede ikke du var til brugergenereret content Smiley

Ja, jeg elsker det. Det er til dels heldigt at vores PC'er her på web-skolen ikke vil køre OpenGL-ting, for ellers var produktionsniveauet dalet enormt.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#3 - Skrevet 01-11-2010 13:56

Det er rigtigt, at Minecraft til en hvis grad gør brug af brugergenerede indhold, men det er ikke det afgørende element i spillet.

Minecraft er først og fremmest bygget op omkring, hvad udvikleren bag spillet, Notch, kalder for emergent gameplay. Emergent gameplay er faktisk præcis det, jeg konstant efterspørger her på siden, når jeg kritiserer cinematiske spil med masser af "historie". Hvor mange moderne spil i dag følger et lineært og narrativt forløb, der er tilrettelagt af spildesigeren, lader emergent gameplay spilleren bestemme selv. I stedet for at følge designerens scriptede historie, kan spilleren på egen hånd danne sin egen historie, træffe sine egne valg, i hvilken som helst rækkefølge denne ønsker. Og det er præcis det, vi ser med Minecraft. Folk spiller Minecraft på hver deres egen måde. Det er det, som tiltrækker folk, og det er det, som får folk til at snakke om spillet. Folk deler erfaringer (videoer!). Når du ser en bruger poste en video på YouTube af ham selv spille Minecraft, er det en måde, hvorpå han kan fortælle sin egen historie. Det er interessant at se, fordi man ikke ved, hvad der kommer til at ske, og fordi de fleste videoer er unikke. Det er generelt en gode måde at vurdere et spils kvalitet på - gider folk at kigge på det, selvom de ikke selv spiller? I 80'erne blev videospil defineret af det at kigge på en anden spille i arkadehallerne. Mange finder det fx også interessant at kigge på 2D-Mario eller Wii Sports. 3D Mario er det derimod de færreste, der gider at kigge på.

Tilbage til Minecraft: Der er selvfølgelig gruppe, der blot bruger spillet som en virtuel legeplads, hvor de bygger med legoklodser. Men en langt større gruppe bruger spillet til at udforske verdenen og se i hvor lang tid, de kan overleve. Fjenderne i Minecraft er livsfarlige, og mange spillere bruger spillet som et survival mode. Fordi spillet ikke er scriptet, men har en randomiseret verden med vilkårlige fjender, ved man aldrig, hvad der kommer til at ske.

På mange måder minder Minecraft mig om det originale The Legend of Zelda til NES. Der er en kæmpe verden, man kan udforske, og den er fyldt med masser af farlige fjender. Det eneste Minecraft mangler for at være svaret på det originale Zelda-spil anno 2010 er quests, men mon ikke de kommer.


Lukas Skywalker
Lukas Skywalker

2193
Offline
Level: 25 (Kokiri)

0
1ups givet

#4 - Skrevet 01-11-2010 14:53

Mange bruger det på den måde, ja, men i starten var det jo slet ikke meningen, og grundkonceptet er jo netop Lego-princippet - byg hvad du lyster Smiley At sammenligne det med Zelda vil jeg mene er meget forkert - hvad nyder du mest, at kæmpe mod monstre i huler, og udforske den tilfældige verden, eller at samle materialer og bygge en mægtig fæstning?

Det bevæger sig meget langt væk fra Zelda, da det lige fra start af har været fokuseret på byggedelen - senere er der så kommet det der hedder alpha, men kerneidéen er Lego-princippet, og personligt tror jeg at vi ser det som MMO på et tidspunkt. Og når vi så gør det, så bliver det sjove at bygge landsbyer eller store slotte sammen, frem for at gå ud og dræbe et monster.


L3G3ND
L3G3ND

6
Offline
Level: 12 (Fire Keese)

0
1ups givet

#5 - Skrevet 01-11-2010 15:07

Det er vildt nice at se andre spille det på YouTube, men har af en eller anden grund ikke lyst til selv at begynde. Ser tit X's Adventure in Minecraft. Spilleren starter med at bygge en simpel hule og skal så overleve om natten, hvor fjender spawner i mørket. Det er virkelig interessant at følge hans fremskridt og udforskning af verden.


Jonas
Jonas

204
Offline
Level: 15 (Geega)

0
1ups givet

#6 - Skrevet 01-11-2010 16:13

http://www.youtube.com/watch?v=LnjSWPxJxNs
Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#7 - Skrevet 01-11-2010 16:16

En klassisk video og et ret godt eksempel på, at Minecraft handler om meget mere end brugergenerede indhold - det her er en typisk WTF-oplevelse i Minecraft! Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#8 - Skrevet 01-11-2010 16:38

Lukas Pedersen skrev:
Mange bruger det på den måde, ja, men i starten var det jo slet ikke meningen, og grundkonceptet er jo netop Lego-princippet - byg hvad du lyster Smiley At sammenligne det med Zelda vil jeg mene er meget forkert - hvad nyder du mest, at kæmpe mod monstre i huler, og udforske den tilfældige verden, eller at samle materialer og bygge en mægtig fæstning?

Det bevæger sig meget langt væk fra Zelda, da det lige fra start af har været fokuseret på byggedelen - senere er der så kommet det der hedder alpha, men kerneidéen er Lego-princippet, og personligt tror jeg at vi ser det som MMO på et tidspunkt. Og når vi så gør det, så bliver det sjove at bygge landsbyer eller store slotte sammen, frem for at gå ud og dræbe et monster.



Det er bare ikke lego-konceptet, der har gjort Minecraft populært. Minecraft Classic har været ude i halvandent år. Det var først da Alpha-versionens survival mode udkom, at spillet blev ekstremt populært. Uden survival mode var det ikke blev det fænomen, det er i dag. Udvikleren bag, Notch, siger også selv, at byggedelen i sig selv ville blive kedelig at spille:

Free building mode is fine and dandy, but for many people it will ultimately become boring once you've got it figured out. It's like playing a first person shooter in god mode, or giving yourself infinite funds in a strategy game.. a lack of challenge kills the fun.

Notch mener altså ikke (mere), at hovedfokus i Minecraft er byggedelen, men derimod den dynamiske verden, hvor man som spiller kan opleve emergent gameplay.

I forhold til det originale The Legend of Zelda til NES mener jeg absolut man kan drage parallellen. Det er måske svært at forstå, hvordan Zelda-oplevelsen egentligt var dengang i 80'erne, men den var i stil med Minecraft. Aldrig havde man som spiller haft en så stor verden, man kunne udforske uden nogen guidede en igennem det. Det virker måske simpelt i dag, men der masser at udforske, templer, skove, søer og farlige fjender! Det er det samme med Minecraft i dag, på nær at der ikke er en hovedquest, der muliggør at man kan vinde spillet - en ting som Notch også siger, at han arbejder på at implementere.


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#9 - Skrevet 01-11-2010 16:41 - Redigeret 01-11-2010 16:50

Jeg tror ikke vi kommer til at se quests. Der er dog planlagt achievements, samt en form for overall "mål" så man kan vinde spillet, men dog blive ved med at spille.

Notch's mål har fra starten af været at lave et udfordrende spil, den tidlige creative mode var bare en slags tech demo kan man sige.
EDIT: Hov, too slow

Kan lige tilføje hvordan jeg spiller spillet.
Jeg kan godt lide survival aspektet af spillet, men det er dog det at skabe ting som driver spillet for mig. Udforskning og overlevelse alene bliver for mig hurtigt monotont. At samle ressourcer til at bygge et kæmpe fort, kræver tilgengæld at du hele tiden sætter dit liv på spil for at skaffe de nødvendige materialer.
Jeg har blandt andet lavet et mansion med en dør der har en kombinationslåst lavet med red dust. En mineskakt der er tilsluttet huset med minecarts, samt en vandelevator til toppen toppen af et bjerg, fra bunden af minen.


Bota
Bota

140
Offline
Level: 20 (Moblin)

0
1ups givet

#10 - Skrevet 01-11-2010 19:55

Kender rigtig mange, der spiller det, og prøvede da også selv at hoppe med på vognen. Købte det her for noget tid siden og har vel spillet det i et par timer sammenlagt, men det fangede mig ikke rigtigt. Ligesom Jonas synes jeg heller ikke godt om LBP - genren siger mig ikke så meget, tror jeg.
Jeg har det som sådan fint nok med, at man i et spil følger scriptet fra udviklingerne - kan nogle gange finde det meget uoverskueligt, hvis jeg får alt for mange valgmuligheder i et spil og det hele er op til én selv. Ikke at jeg ikke kan se det spændende i spil som Minecraft, slet ikke; ligesom mange har skrevet kan jeg sagtens nyde at se andres kreationer, LP's og whatnot på Youtube.


powerfull499
powerfull499

182
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#11 - Skrevet 02-11-2010 23:35

Jeg spiller det også og jeg synes, at det er virkelig godt!

Single player siger mig dog ikke noget i dette spil; jeg spiller nemlig kun multiplayer, da jeg så kan spille med mine venner. Jeg har brugt mange timer på det og jeg synes det er så fedt, fordi man kan bare lave alt ud af de firkanter! Det er kun fantasien der sætter grænser. Man kan også udforske, lede efter diamanter sammen med vennerne og chatte med andre. Meget hyggeligt Smiley

I starten syntes jeg bare, at det så meget kedeligt ud pga. grafikken, men der gik ikke lang tid, før jeg blev fanget og det samme gælder mine venner. Det er faktisk endt med at 6 af mine venner har købt det, bare fordi de har set mig spille. Sygt!

Hvis der er nogle der interesserede, så spiller jeg på serveren mc.plugpayplay.com

Mvh.
powerfull499




Offline
Level: 1 (Goomba)

0
1ups givet

#12 - Skrevet 04-11-2010 14:19

Har spillet Minecraft on/off i et par måneder snart, rigtig sjovt og vanedannende. Smiley

Især med InvEdit og TNT Smiley

Og tjek den her. Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#13 - Skrevet 05-11-2010 01:51

En klassisk trailer som meget godt viser, at Minecraft er alt andet end et spil, hvor man bare bygger.

Seriøst, de monstre må være de mest skræmmende fjender i et videospil nogensinde. Når solen er ved at stå op, og man sniger sig ud fra sit skjul, så kommer de bare pludselig bagfra. Især creppers! BANG! Lydeffekterne er fantastiske. Jeg får nogle seriøse chok fra tid til anden.


M60dk
M60dk

0
Offline
Level: 18 (Twhomp)

0
1ups givet

#14 - Skrevet 05-11-2010 13:12

Har nogen af jer været i den nye dimension? Damn, det er creepy.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#15 - Skrevet 05-11-2010 14:35

Ikke endnu. Jeg begyndte først rigtig at spille det i mandags, så jeg hygger mig stadig bare med at grave, bygge og bruge de basale ting.