Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Nyt patent - nye muligheder?

Skrevet af Zøvnig - 13-12-2005 21:41

Nintendo har taget patent på en ny teknologi, som kunne være måden hvorpå Revolution, på en nem og billig måde, kan levere lige så imponerende grafik som den man kommer til at se på PS3 og Xbox 360

En ny teknologi er under stor udviking hos Nintendo. Hvis man checker dette patent, de er ved at tage her
vil man kunne se at de har stor interesse i en grafisk rendering-teknik kaldet displacement mapping.

Da dette kan være svært at oversætte vil jeg låne teksten her fra n-galaxy. Den forklarer hvad der er det specielle ved denne teknik.

Displacement mapping is a technique which can be used to literally transform simple low-polygon models (the building blocks of a game's visual environment) into complex pieces which look more intricate than before. Basically, displacement mapping is the ability to "map" a detailed, 2D image onto a simple 3D object and make that object look pretty damn impressive.

The above image (se det første billede herunder) shows how a developer can easily turn a very simple model of a female bust (left) into a highly detailed character model which can become much more convincing using this technique (right). Some of you may already be familiar with the term "bump-mapping." Bump-mapping is a much more primitive version of displacement mapping, and allows developers to simulate textures on objects reasonably realistically - displacement mapping allows 3D designers to add life-life depth and intricacies into simple models through a simpler 2D program.

The technique can also be applied to environmental situations, as shown by the image below (se billed nummer 2 herunder)


Så der er en realistisk mulighed for, at vi kan forvente en grafik på Revolution som den der vil være at finde hos de 2 konkurrenter.


Skulle du stadig være i tvivl, så ser her hvorfor det virker meget realistisk:

* Dette patent er bevis for at at Nintendo i hvert fald kraftig overvejer at implementere denne teknik i et kommende produkt - efter al sandsynlighed Revolution.

* Satoru Iwata, Reggie Fils-Aime m. fl., fra Nintendos øverste ledelse, har alle udtalt at Revolution grafisk set nok skal blive på niveau med konkurrenternes maskiner.

* ATi som længe har arbejdet sammen med Nintendo, og også udvikler Revolutions GPU (Graphics Processing Unit) var blandt pionererne inden for displacement mapping-teknologien.

* Den type displacement mapping nævnt i Nintendos patent ser ud til være en løsning på hvordan man bruger displacement mapping i real-time rendered spilverdener (i modsætnig til kun pre-rendered billeder som nu). Denne teknik vil skære kraftigt i den processorkraft som CPU'en og GPU'en har brug for, for at levere en sublim grafik.


Det kunne se kraftigt ud som om at Nintendo har være ualmindelig meget vågne denne gang.

0
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Ignorancia

Level: 1 (Goomba)

13-12-2005 22:03

Aaah, nu skal Nintendo passe på at de ikke blæser lidt for meget i ballonen, tvivler meget stærkt på at Rev overhovedet kommer i nærheden af 360 og PS3, men det lader da til at Nintendo endelig godt igang med at finde billige alternativer, der virker som de dyre (y)
0
1ups givet

#2 - Kaptajn Knudsen

Level: 1 (Goomba)

13-12-2005 22:47

Troede ikke man kunne tage patent på sådan noget - har kendt og i sin tid leget med displacement mapping i 3dsmax for 4-5 år siden, og teknologien er sikkert ældre end det. Men som der står tager de patent på at bruge det i realtime, hvilket jeg rigtigt nok aldrig har set. Spændende træk fra Big N Smiley
0
1ups givet

#3 - Zøvnig

Level: 20 (Moblin)

13-12-2005 23:32

Hvor langt det rækker er svært at sige endnu. Men det skal blive spændende at se Smiley
0
1ups givet

#4 - Christian Jeppesen

Level: 1 (Goomba)

14-12-2005 00:54

Jeg har kun et at sige.... Sådan!
0
1ups givet

#5 - MegaGame

Level: 2 (Keese)

14-12-2005 15:52

vist de kan lave det der i realtime uden af ofre mere cpu kraft på det ville det klart give dem en fordel.
0
1ups givet

#6 - HausCHILD

Level: 1 (Goomba)

15-12-2005 09:48

niceSmiley
0
1ups givet

#7 - Cebt

Level: 1 (Goomba)

15-12-2005 14:10

problemet med displacement maps er lige netop at det ÆDER hardwaren.. det er meget krævende, kan ikke se hvordan de kan bruge det til at nedsætte hardware belastningen
0
1ups givet