LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

New Super Mario Bros. Wii og Spirit Tracks hands-on

Skrevet af Lukas Skywalker - 05-11-2009 22:04

Følgende er Ole Røsands fra N-club Norges erfaringer. Der er muligvis afsløringer i følgende.

I dag tog jeg en tur til Bergsalas kontor, og slog mig ned med demoversionerne af New Super Mario Bros. Wii og The Legend of Zelda: Spirit Tracks. Er dette noget vi kan glæde os til? Holder spillene det de lover, og er de lige så sjove som vi har fået indtrykket af? Her er mine tanker:

New Super Mario Bros. Wii

Den største nyhed i New Super Mario Bros. Wii er nok at man kan spille fire personer samtidig, men desværre sad jeg mutters alene, så jeg fik ikke testet hvordan det fungerede. Demoen bestod af hele første verden i spillet, som jeg spillede mig i gennem fra start til slut.

Grafisk set minder spillet vældig meget om forgængeren til Nintendo DS, naturligvis visuelt opgraderet til Wii. Banene er store, farverige og har god variation. Første verden havde seks baner, et mellemslot og et hovedslot, samt nogle hemmeligheder her og der, og i løbet af gennemgangen som tog en lille halv time, var jeg både over jorden, under jorden og under vand. Nu håber jeg ikke at jeg blander navnene sammen, men det var Lemmy Koopa som var bossen i første verden og ham møder du to ganger. Tre hop i hovedet på ham og han går til tælling.

Kontrollen er ganske enkel, og jeg brugte ikke rigtig andet end styrekrydset, 1- og 2-knappene, samt lidt bevægelse. Desværre synes jeg at kontrollen var noget "tung" og følte ikke at jeg havde 100% kontrol til enhver tid. Specielt på steder hvor ting på banen bevægede sig, som tandhjul og platforme, oplevede jeg at "hægte" mig fast på kanterne fra tid til anden. Dog er dette bare et lille irritationsmoment, og ødelægger ikke spiloplevelsen.

Af udstyr fik jeg testet propeldragten som fungerede ganske godt. Den er lidt mærkelig at kontrollere i starten, men man vænner sig hurtigt til den. En let rystelse med kontrolleren snurrer dig højt op i luften og du kan bore dig nedover og tilbage igen.
Isblomsten fungerer på samme måde som ildblomsten, bortset fra at fiendene bliver til isblokker du kan løfte op og kaste. Både ild- og iskuglerne kræver mere timing og sigtning for at træffe fjenden, end tidligere. Til slut fik jeg også en ridetur på Yoshi som fungerer på samme måde som i Super Mario World.

Jeg glæder mig til at få spillet mere når spillet er ude. Dette var uden tvivl et rigtigt Mario-platformer og gav mig en spilfølelse som mindede om en blanding mellem Super Mario Bros. 3 og Super Mario World. New Super Mario Bros. Wii er et must under juletræet for alle som ikke får købt det før den tid.

The Legend of Zelda: Spirit Tracks

Det var ikke bare New Super Mario Bros. Wii jeg fik kløerne i denne gang. Også E3-demoen til The Legend of Zelda: Spirit Tracks fik jeg spillet grundigt i gennem. Demoen var delt op i tre forskellige dele: Dungeon, Boss Battle og Train. Jeg tog dem også i denne rækkefølge.

I Dungeon-demoen så spiller man, som navnet siger, gennem en af hulerne i spillet. Denne var naturligvis fuld af puzzles som måtte løses, de fleste ved hjælp af dit fantom. Fantomet er en stor rustning som følger efter dig, og kan styres individuelt ved at tegne en streg den skal følge. Du kan dermed kommandere den til at stå på knapper, eller slå på fjender. Den er også immun mod ild og udgør en glimrende "båd" når du skal over lava. Puzzles'ne var enkle og en sten med forklaring på stod ved de som ikke var totalt åbenlyse.

Bossen man kæmpede mod, var den gigantiske snudebille, som vi har set videoer af tidligere. Den bød ikke på store udfordringer, men tog redskabet man fandt i hulen, hvirvelvinden, i brug. Bossen havde to stadier, det første var på bakken hvor man bare løb rundt i cirkel til den angreb, og derefter blæste den om på ryggen, hvor man så slog den med sværdet. Den anden fase var i luften hvor bossen kastede tre larver på dig som rullede sig sammen til bomberm når man slog dem. Derefter var det bare med at vente til bossen kom dykkende mod dig, før man blæste en bombelarve på den så den eksploderede. Lidt flere angreb til ryggen, og bossen sagde godnat.

Resten af demoen gik på skinner, bogstavelig talt, nemlig via en togtur. Man får kontrol over toget som kører langs sporene og på vejen må man skyde bomber på forhindringer og fjender, akkurat som med båden i forgængeren, og minder meget om bådturene i den forstand. Togturen var ganske sjov og man kunne vælge hvilket spor man skulle følge visse steder. Mod slutningen af banen måtte man planlægge lidt for ikke at blive kørt ned af andre tog på skinnerne. Til slutt kørte man gennem en mørk tunnel, og blev jaget af et gigantisk monster hvis øje måtte bombes før den forsvandt igen.

Alt i alt virker dette som et ganske lovende Zelda-eventyr. Demoen bød ikke på store udfordringer, men jeg vil antage at spillet vil blive en god del vanskeligere som spillet skrider frem. Koordinationsstyringen af fantomet og Link samtidig, kommer nok til at være en gennemgående puzzlespilløser, og togturene kan nok til tider blive gode udfordringer. Fans af The Legend of Zelda: Phantom Hourglass kan glæde sig til denne opfølger.


Jeg giver gladeligt to tommelfingre i vejret til begge titler, specielt når man tænker på at der ikke er annonceret andre Nintendo-titler end disse i nærmeste fremtid. Begge spil vil være gode julegaver og holde de fleste underholdt i juleferien.

New Super Mario Bros. lanceres d. 20. november, og The Legend of Zelda: Spirit Tracks lanceres d. 11. december.

0
1ups givet

Kommentarer: