Skrevet af aidbit - 10-01-2009 23:33
Ekstra Bladet skrev i går på deres hjemmeside, at spilbranchen på bare ét år har fordoblet deres jule-annoncebudget og at Nintendo (nærmere betegnet Bergsala) får tæsk af konkurrenterne i opgørelsen over, hvem der har spenderet flest annoncekroner.
Overskriften "Tæsk til Nintendo" fanger opmærksomheden, da det som regel er Nintendo der deler tæsk ud til de andre. Sammenhængen mellem annoncebudget og resultater hører dog tilsyneladende ikke nødvendigvis sammen.
Alligevel er det meget interessant at se, hvor meget Nintendo og konkurrenterne har øget deres jule-annoncebudget siden sidste år.
Uddrag fra Ekstra Bladets nyhed:
Jule-annoncering 2008 for konsoller og spil.
Tal i millioner kroner (2007 i parentes):
1. | Sony CE / Nordisk Film Interactive | 7,6 | (2,8) |
2. | Microsoft | 5,4 | (1,7) |
3. | L'Easy | 2,2 | (-) |
4. | EA Games | 2,1 | (1,6) |
5. | Bergsala | 2 | (0,8) |
6. | Blizzard Entertainment | 1,8 | (0,1) |
7. | Top Toy | 1,24 | (1,8) |
8. | Krea | 1,18 | (0,5) |
9. | Fona | 1,1 | (1,1) |
10. | Blockbuster | 1 | (0,3) |
Det er interessant, at Nintendo, med et lavere annoncebudget i Norden end konkurrenterne, har skabt højere resultater med salget af Nintendo DS og Wii.
Danske salgstal for perioden (1. november til 27. december):
DS | 85.235 |
Wii | 62.469 |
X360 | 39.646 |
PS3 | 22.267 |
PSP | 18.782 |
PS2 | 14.512 |
#1 - Rotjen
Level: 1 (Goomba)
11-01-2009 00:09
FOOLS#2 - Jonas
Level: 15 (Geega)
11-01-2009 01:04
Der er vel en eller anden journalist, der har set på diagrammet og formodet, at det stod for salgstal#3 - L0rd Doxah
Level: 1 (Goomba)
11-01-2009 10:30
Nintendo bruger ikke nær så mange penge... øv?#4 - NeLo
Level: 1 (Goomba)
11-01-2009 11:43
Ekstra bladet er stadigvæk et "sladderblad" hvis de læser noget tjekker de ikke om det er rigtigt, de smider bare nyheden op. Det er set rigtigt mange gange før. Hvis det stod i bt kunne man tage det op til overvejelse.#5 - Michael
Level: 18 (Twhomp)
11-01-2009 12:58
.. vent lige, hvad? Ekstra Bladet viser kun en opgørelse over hvor mange penge diverse firmaer har spenderet på at markedsføre deres produkter. Jeg læser på intet tidspunkt, om hvorvidt Nintendo "får tæsk" af Microsoft og Sony (og andre firmaer for den sags skyld). Den konklusion står ikke engang indirekte i teksten.#6 - Blazphemer
Level: 3 (Koopa-Troopa)
11-01-2009 13:01
Nintendo behøver ikke spændere så meget på annoncer for at sælge sine produkter. så er det da netop Nintendo der deler tæsk ud, og ikke omvendt!#7 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
11-01-2009 13:03
Michael - overskriften der er her på N-club, er den tidligere overskrift på Ekstra Bladet#8 - Michael
Level: 18 (Twhomp)
11-01-2009 13:13
Det skal man være velkommen til at gøre opmærksom på så, Giluc. Jeg (vi) får fortalt, at overskriften er meget opmærksomhedsvækkende (hvilken overskrift? det fortælles der ikke) og nederst i nyheden får vi fortalt, at Ekstra Bladet sidenhen har ændret på overskriften - Hvad var den tidligere overskrift?#9 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
11-01-2009 13:17
Ude fra forsiden står der:#10 - Michael
Level: 18 (Twhomp)
11-01-2009 13:38
Ja, i nyheden gøres det klart, at Ekstra Bladet mener, at Nintendo får tæsk. Men siden hvornår er introteksten en direkte citation af kilden? At "Nintendo får tæsk, i følge Ekstra Bladet" er da på ingen måde ligmed, at det var deres overskrift.#11 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
11-01-2009 13:45
Ja okay Michael, har rettet det nu, så det er noget mere tydeligt.#12 - aidbit
Level: 27 (Beetle)
11-01-2009 13:54
Vi var ved at skrive nyheden, da Ekstra Bladet ændrede sin overskrift. Michael, du kan have ret i, at vi kunne have gjort mere opmærksom på, at det var den overskrift, Ekstra Bladet brugte tidligere, men vi valgte at lægge mere vægt på det mest interessante budskab i vores nyhed - det at konkurrenterne ikke giver Nintendo tæsk, men omvendt. Ekstra Bladets ændring af deres nyhed var interessant, men af vores opfattels mindre vigtigt for N-clubs læsere.