Nintendo Switch-efterføl...

Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Annonceringer af annoncer...

Tetris 99

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Amiibo!

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: Forskellige udgaver af samme spil

Skrevet af Bo130 - 22-02-2014 01:51

Det er altid lidt spændende når et spil bliver genudgivet. Forstår udvikleren at holde fast i hvad der gjorde originalen god, samt samtidig at tilføje noget der gør at spillet er værd at købe på ny? (Læs mere: Weekend-diskussion: Genudgivelser eller nye spil?) Yderligere interessant er dog konceptet med at udgive flere udgaver af samme spil samtidig kun med minimale ændringer. Da Pokémon udkom første gang på Game Boy tilbage i slutningen af 90’erne var dette en af de ting der skilte sig ud fra konkurrenterne, og det er det stadig den dag i dag. I et spil der handlede om at samle alle Pokémon var en af de eneste forskelle på de to udgaver af spillet hvilke Pokémon man kunne fange hvor.

Det kan ikke benægtes at Pokémon er kommet for at blive, men har konceptet med at udgive flere udgaver af samme spil hjulpet eller hæmmet det samlede salg af spillene? Hvad skal der til for at I køber begge udgivelser? Hvad er den optimale måde at opdele spillene i to på? Pokémon har endda trumfet ved også at lave en forsinket og forbedret udgivelse for hver generation, Pokémon Gul, Pokémon Crystal, Pokémon Emerald, Pokémon Platinium. Er dennes succes uafhængig af om de oprindelige spil udkom som én eller to udgivelser? Hvad gør Nintendo rigtigt for at få folk til at købe spillene endnu engang, selv om indholdet er til dels det samme?

Det er aldrig blevet en særlig brugt ting, selv om Mega Man og Inazuma Eleven lidt har forsøgt sig med det. Hvilke andre spilserier tror I ville få gavn af at udgive to lignende udgaver af spillet i stedet for én?

1
1ups givet

Kommentarer:

#1 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

22-02-2014 03:40

I Pokémon giver det mening, for det centrale koncept i tidernes morgen, var at opfordre skolebørn til at dele og bytte Pokémon med hinanden. Det er KUN hvis der er tale om et spil med en social mekanik mellem venner, at den slags business modeller fungere. Alt andet er malkning for malknings skyld og burde afskaffes.

Tråden er slut, ses næste uge.
1
1ups givet

#2 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

22-02-2014 08:54

At udgive to Pokémon-spil på en gang var og er et genialt koncept. Det opfordrer til social interaktion blandt spillere, hvilket er en af de mest fundamentale faktorer bag seriens succes. De har ramt en god balance, der gør, at man ikke føler sig snydt ved kun at købe en af dem. Af denne grund køber langt de fleste kun en af versionerne, da de jo praktisk talt er det samme spil, men det "tredje spil" plejer at have en del ændringer. Især her i de seneste generationer. Pokémon Black 2/White 2 er for eksempel fuldstændig anderledes end Black/White.
0
1ups givet

#3 - Thetof91

Level: 30 (Blooper)

22-02-2014 09:28

Som andre er jeg også enig i at lige præcis Pokemon har de ramt noget perfekt her.. Fordi du vil ikke blive snydt over at købe den ene version da der kun er tale om et par få Pokemon du kan få i den anden version... Og så muligt at bytte og alt det.. Så det er sådan også lidt ligesom med Pokemon kort hvor det for en til at vil bytte og sådan noget, og kontakt til andre den gang..

Men samtid var det ikke nogle nødvendighed at man skulle finde en at bytte med, så det ødelagde heller ikke spillet at man lige præcis ikke kunne få nogle bestemt Pokemon i den version man havde...

#2 Grunden til så stor forskel i B/W og B2/W2 var jo at B/W var lidt en failure og de derfor lavede de andre 2 spil rimelig hurtigt hvor de rettede op på en del ting og gjorder det sjovt at spille igen..
0
1ups givet

#4 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

22-02-2014 09:45

Failure? Jeg forstår ikke helt, hvad du hentyder til. Spillene blev kaldt de bedste Pokémon-spil til dato af mange, og de er blandt de bedst sælgende DS-spil nogensinde.
0
1ups givet

#5 - Thetof91

Level: 30 (Blooper)

22-02-2014 11:34

Jeg synes bare det var en failure, også nogle af mine venner synes det.. I B2/W2 fik de rettede op en masse af det synes jeg og det blev et godt spil Smiley

Gider ikke lige til at gå i dybde med det Smiley
0
1ups givet

#6 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

22-02-2014 11:36

Jeg har heller ikke hørt nogen kalde det en failure, og jeg morede mig ret godt med BW. Har dog ikke prøvet BW2. Især kunne jeg godt lide, at det kun var de nye Pokémon i starten, så man fik et bedre forhold til dem.
0
1ups givet

#7 - Fox4Fun

Level: 18 (Twhomp)

26-02-2014 12:50

Jeg synes at Super Mario 64 DS til NDS, var en super god måde at opdatere det gamle N64 spil. Her fik man 30 nye stjerner at finde, så der nu var 150 i forhold til de 120 i det gamle spil. Man havde nu også 4 figurer at spille med, når alle var reddet. Og det føltes anderledes at spille, da man nu startede med at spille med Yoshi i stedet for Mario fra start. Desuden kunne man nu tilføje multiplayer pga. de nu 4 figurer. Se sådan en genudgivelse er virkelig godt lavet. Men desværre var kontrollen ikke så god som originalen pga. manglende styrepad på NDS.
0
1ups givet

#8 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

26-02-2014 14:23

^ VI snakker ikke om genudgivelser, remakes eller opdateringer.
Vi snakker om to udgivelser, omkring samme tid (ofte samme dag), af det samme spil med minimale ændringer mellem dem, såsom Pokémon.
0
1ups givet

#9 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

26-02-2014 21:56

Jeg var også pænt skuffet over B/W. Men jeg er også blevet skuffet hver gang lige siden D/P. Overvejer at lave en video om mit problem med B/W(2) og serien generelt.

Det der med social interaktion regner jeg ikke for meget. Det er først og fremmest et godt salgstrick og Game Freak har bare været bedst til at udnytte det. Og det med en tredje version har i lang tid været grov malkning af resourcerne fra forrige spil.

Det er et smart salgs trick forstået på den måde, at jeg tror ikke det havde haft den samme interesse for mig at købe Silver, hvis ikke der havde været en anden udgave som min fætter havde.

Hvis de 2 spil i stedet havde været ét, så ville jeg nok bare låne det af ham (bortset fra at de gjorde det så "smart" at man kun kan have én save fil, hvilket de sikkert bliver ved med, desværre, og jeg tror ikke kun det handler om begrænset hukommelsesplads).
Men fordi jeg kunne få en udgave der var marginalt anderledes og stadig give mig alt det sjove som han havde med sin udgave, så tror jeg det styrkede argumentet om at få mig mit eget - men det er svært at sige hvordan det ellers kunne have hændt, jf. det med én gemt fil per spil.
0
1ups givet