Skrevet af Bo130 - 01-03-2014 07:52
Jeg har lagt mærke til, at Nintendo mere og mere fokusere på at malke fans' nostalgi. Det har de selvfølgelig altid gjort, men det er blevet noget værre omkring New Super Mario Bros. på DS's udgivelse.
Hvor alle 3D Zelda's var sin egen unikke oplevelse, så var Twilight Princess mere eller mindre bare et undskyldnings-brev og en direkte efterfølger/efterligning af Ocarina of Time.
Metroid Other M bragte figurere, bosses, historie plotpoints og ligefrem grafiske tegnestil tilbage fra Super Metroid/Metroid Fusion, frem for at fortsætte med den tone og stil som Retro havde brugt over et halvt årti på at udvikle.
Og så har vi Super Mario, som førhen ville gå fra alt til et slot, til et ferie paradis, til et helt univers hvor alt var muligt. Nu løber vi igennem de samme otte typiske Mario-themed baner der kører samme motiv som Brothers 3, bruger den samme rådne Fire Flower til at bekæmpe de samme bosses som vi altid har gjort, bare med nye attack patterns. (Keep in mind, jeg har ikke spillet 3D World endnu, hvor bosserne i det mindste er nye)
Utroligt nok, noget af det mest friske der er kommet fra Nintendo selv, for mig I det mindste, viste sig at være Pikmin 3, og det er nok kun fordi det har været så lang tid siden Pikmin 2. Kirby's Epic Yarn var nyt og friskt, men det var "kun" et 2D platformer. Jeg savner den tid hvor Nintendo tog latterligt langt-ude beslutninger med deres serier, og bare rendte med dem. Det var ikke altid garanteret kvalitet, men vi var I det mindste altid interesseret.
Når jeg tjekker gaming forums i dag, folk er bare ikke interesseret i Nintendo, fordi at alle ved at det bliver højt kvalitet, men at de bare ikke tager de gamle flip-the-table beslutninger som de gjorde, dengang de gav Mario en vandkanon. Det var specielt Sonic Boom der gjorde dette åbenlyst for mig, da jeg har svært ved at finde folk der virkelig er hyper over at vi får et nyt Smash Bros., mens at Knuckles's nye design kommer i top 8 over trending topics på twitter.
Så, mit spørgsmål til folket er: Er Nintendo's fokus på at appellere til nostalgiske fans en styrke, eller er det en svaghed? Burde de tage flere ekstreme beslutninger og store chancer, for at fange folks opmærksomhed?
Tak til Shajita for ugens Weekend-diskussion! Vi belønner med 20 mønter.
#1 - martin31
Level: 9 (Bob-omb)
01-03-2014 11:44
Godt debatoplæg. Sommetider finder jeg det også kedeligt at de forskellige spil ikke udvikler sig mere.#2 - AND
Level: 35 (Lakitu)
01-03-2014 11:54
Først og fremmest dejligt med et emne, som faktisk er en smule provokerende - thumbs up til Shajita herfra!#3 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
01-03-2014 13:04
^ Agreed, nye idéer bare for nye idéer giver os katastrofer som Sticker Star. Men et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig, at se Mario serien udforske nye områder og figurere.#4 - AND
Level: 35 (Lakitu)
01-03-2014 13:23
^Jeg mener netop at Sktward Sword er et godt eksempel på, hvordan en serie kommer for langt fra originalen. Alene det, at der ikke er noget decideret open world-design, er en katastrofe, og når man så bliver taget i hånden af fucking-Fi hele vejen, er der snart ikke mere Zelda tilbage.#5 - Grauling
Level: 23 (Skree)
01-03-2014 14:04
Tror helt sikkert at Nintendo er på defensiven for at prøve "nye ting" efter Gamecuben. Spillene var jo fantastiske, men konsollen blev jo totalt overstrålet af PS2. Så tror ærlig talt at dårlige salgstal på nye ideer simpelthen har fået Nintendo til at bare sige, vi udvikler da bare det der sælger pisse godt (kan man virkelig tydelig se på Wiien)#6 - AND
Level: 35 (Lakitu)
01-03-2014 14:14
^Lidt ligesom med hjernedøde actionfilm fra Hollywood, faktisk. Det er mig stadig et myserium, hvordan Michael Bay bliver ved med at have medvind i sejlene...#7 - Grauling
Level: 23 (Skree)
01-03-2014 14:21
Forstår bare ikke hvordan man ikke have tiltro nok til sine egne gamle serie? Bare fordi F-zero ikke solgte så godt på gamecuben laver vi ikke nye?#8 - Zalman
Level: 28 (Skeeter)
01-03-2014 14:46
Vi ved alle sammen godt, hvorfor deres sidste fire platforme har haft et NSMB-spil med præcis samme art style og musik. Personligt synes jeg, at det er fair nok, så længe det ikke bliver for meget. Lige præcis med NSMB-spillene blev det lige i overkanten, da de udgav 2 og U det samme år. Når man ellers kigger tilbage på det, så er det ikke så slemt igen. En udgivelse pr. platform? Det har jeg det fint med.#9 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
01-03-2014 14:53
Skyward Sword var bestemt ikke lige hvad serien havde brug for. Jeg ser ikke tabet af overworld som et kæmpe problem, hvis de havde gjort mere for at få noget ud af himlen du kunne udforske. Hvilket de selvfølgelig ikke havde... Mine større problemer med Skyward Sword ville være dets pacing, da det kan være mega sløvt, specielt når man tænker på Fi der gentager alt, men det er en anden diskussion.#10 - Peblisko
Level: 21 (Paragoomba)
01-03-2014 18:45
Godt debat-oplæg.#11 - AND
Level: 35 (Lakitu)
02-03-2014 11:53
Nu vil jeg gerne lige pointe ud, at Super Mario 3D World godt nok - ligesom alle 2D Mario'er - har ørken-design i world 2, men det er faktisk kun en enkelt bane i den verden, som er bygget op på temaet.#12 - Schizor
Level: 2 (Keese)
05-03-2014 19:27
Jeg fornemmer en smule resentment i forhold til Skyward Sword, på baggrund af at det har en mangel på, HVAD! En open-world feeling? Kan personligt ikke forstå at hele spillet er ødelagt pga. at Hyrule fields pludselig er blevet forvandlet til Skyloft og muligheden for at flyve rundt på en Ja, måske lidt mærkelig fugl kaldet en Loftwing. Jeg synes Skyward Sword er fuldstændig fantastisk, da det prøver at twiste seriens feeling en smule. Jeg kender godt til det generelle had omkring Skyward Sword. Hadet kommer fra en del af de fans der var unge sammen med Ocarina of Time. Jeg er i blandt denne fanskare og ser intet problem med manglende open-world feelings... Der var Skyward Sword i min optik gør spillet til en af de bedste i serien er bl.a. musikken, som er fortryllende. Det nye romantiske touch Link og Zelda imellem. Og ja, sidste men ikke mindst, det at Nintendo prøvede at gå en anden vej med serien, da den helt klart har brug for et face-lift.#13 - AND
Level: 35 (Lakitu)
05-03-2014 20:30
Schizor skrev:
Kan personligt ikke forstå at hele spillet er ødelagt pga. at Hyrule fields pludselig er blevet forvandlet til Skyloft
Det er jo heller ikke kun det, som argumentet går på.
#14 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
05-03-2014 21:00
Jeg ville bare ønske at Nintendo turde sprede deres udgivelser ud en smule og give luft til andre IP's. Dette er ikke muligt, da IP's som fx. Star Fox og Metroid ikke sælger nok, og vi skraber (må man formode) bunden, når vi snakker Excite Truck og F.zero, som begge er spil der virkelig kunne nyde godt af en HD-treatment.