Prøv Star Wars: Knights ...

SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

Luigi's Mansion 2

Switch - spilrygter og sp...

Fortnite

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Weekend-diskussion: Nintendo og nostalgi

Skrevet af Bo130 - 01-03-2014 07:52

Jeg har lagt mærke til, at Nintendo mere og mere fokusere på at malke fans' nostalgi. Det har de selvfølgelig altid gjort, men det er blevet noget værre omkring New Super Mario Bros. på DS's udgivelse.

Hvor alle 3D Zelda's var sin egen unikke oplevelse, så var Twilight Princess mere eller mindre bare et undskyldnings-brev og en direkte efterfølger/efterligning af Ocarina of Time.

Metroid Other M bragte figurere, bosses, historie plotpoints og ligefrem grafiske tegnestil tilbage fra Super Metroid/Metroid Fusion, frem for at fortsætte med den tone og stil som Retro havde brugt over et halvt årti på at udvikle.

Og så har vi Super Mario, som førhen ville gå fra alt til et slot, til et ferie paradis, til et helt univers hvor alt var muligt. Nu løber vi igennem de samme otte typiske Mario-themed baner der kører samme motiv som Brothers 3, bruger den samme rådne Fire Flower til at bekæmpe de samme bosses som vi altid har gjort, bare med nye attack patterns. (Keep in mind, jeg har ikke spillet 3D World endnu, hvor bosserne i det mindste er nye)

Utroligt nok, noget af det mest friske der er kommet fra Nintendo selv, for mig I det mindste, viste sig at være Pikmin 3, og det er nok kun fordi det har været så lang tid siden Pikmin 2. Kirby's Epic Yarn var nyt og friskt, men det var "kun" et 2D platformer. Jeg savner den tid hvor Nintendo tog latterligt langt-ude beslutninger med deres serier, og bare rendte med dem. Det var ikke altid garanteret kvalitet, men vi var I det mindste altid interesseret.

Når jeg tjekker gaming forums i dag, folk er bare ikke interesseret i Nintendo, fordi at alle ved at det bliver højt kvalitet, men at de bare ikke tager de gamle flip-the-table beslutninger som de gjorde, dengang de gav Mario en vandkanon. Det var specielt Sonic Boom der gjorde dette åbenlyst for mig, da jeg har svært ved at finde folk der virkelig er hyper over at vi får et nyt Smash Bros., mens at Knuckles's nye design kommer i top 8 over trending topics på twitter.

Så, mit spørgsmål til folket er: Er Nintendo's fokus på at appellere til nostalgiske fans en styrke, eller er det en svaghed? Burde de tage flere ekstreme beslutninger og store chancer, for at fange folks opmærksomhed?

Tak til Shajita for ugens Weekend-diskussion! Vi belønner med 20 mønter.

2
1ups givet

Kommentarer:

#1 - martin31

Level: 9 (Bob-omb)

01-03-2014 11:44

Godt debatoplæg. Sommetider finder jeg det også kedeligt at de forskellige spil ikke udvikler sig mere.
Jeg er jo ret glad for Mario Kart, men med det nye ved jeg ikke rigtig om jeg virkelig skal glæde mig eller ej.
Har på fornemmelsen at de køre den sikre stil videre frem for at nytænke.
Det samme med Mario spillene generelt. Da Super Mario 64 kom var det banebrydende, da Galaxy kom var det banebrydende, men det er ved at være lang tid siden.
Jeg synes stadig at Galaxy er det fedeste Mario spil de har lavet.
Hold kæft, den dag i dag synes jeg stadig det sparker ... i forhold til det nye 3D-world.
Musikken, den nytænkning der var, ja selv grafikken holder stadig.

Jeg synes også at Nintendo skal til at tænke ud af boksen igen som i starten med Wii.
Jeg elsker stadig Mario og de andre Nintendo- franchises og har jo også en Wii U med en del spil til.
Jeg mangler bare den der følelse jeg fik med bl.a. Galaxy, Wii Sports.

Jeg ser desværre ikke noget som tyder på at de satser stort på noget nyt og banebrydende mere, desværre.
0
1ups givet

#2 - AND

Level: 35 (Lakitu)

01-03-2014 11:54

Først og fremmest dejligt med et emne, som faktisk er en smule provokerende - thumbs up til Shajita herfra! Smiley

Man kan altid diskutere, om spilserier udvikler sig nok fra spil til spil og jeg mener at det er en lidt mere hård-fin balance, end man umiddelbart kan få indtryk af.

Grunden til at Mario er Mario, er jo netop at hans spil er bygget op på en bestemt måde. Om det så pinedød er nødvendigt at vi skal igennem samme gennemtæskede ørken-tema, hver gang vi når til world 2, for at folk kan genkende Mario, er nok mere tvivlsomt.

Min pointe er, at Nintendo også kan gå for langt i forskellige retninger. Se eksempelvis Star Fox Adventures eller de der Donkey Kong-trommespil. Ønsker man sig at spillene skal variere noget mere, så vil jeg foreslå at man ønsker sig nye spilserier, frem for at lade de gamle mutere til ukendelighed.
0
1ups givet

#3 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

01-03-2014 13:04

^ Agreed, nye idéer bare for nye idéer giver os katastrofer som Sticker Star. Men et eller andet sted kunne jeg godt tænke mig, at se Mario serien udforske nye områder og figurere.

Bare for at kaste idéer ud, i stedet for at have Mario, Luigi, Toad og Peach playable, hvorfor så ikke introducere en ny figur? Han/hun/den skal selvfølgelig ikke erstatte Mario, men hvis det var et friskt ansigt med unikke evner, tror jeg at det ville gå et pænt stykke vej for at skabe lidt interesse.

Og så er der områderne. Som du siger, hvor længe har de tænkt sig at smadre ørkenbanerne ind i deres spil? Har gået og fantaseret lidt med et slags time-travel Mario, hvor baner og områder tager inspiration fra alle menneskelige tidsperioder (og fremtidsperioder), bare med et Mushroom Kingdom twist. Det er én af grundene til at jeg elsker Mario Kart mere end hovedserien nu til dags. I MK8 kan vi ræse rundt i en lufthavn, hvorfor tør hovedserien ikke tage sådan nogle chancer med dets områder?

For mange af Nintendo's serier er det dog et case-by-case basis. Mario's gameplay gør et okay job med at variere sig selv igennem level design og power ups, så jeg ville bare gerne se nogle verdener/figurere der ikke kun er der for at malke noget nostalgi cash fra NES/SNES folkefærdet. Zelda gør allerede et godt job med at variere figurere og områder (bortset fra Twilight Princess, som nævnt) men jeg tænker at det snart godt kunne bruge en grov nytænkning med hensyn til dets formular (og gameplay efter Skyward Sword). Aonuma har snakket om at han vil ændre store dele af serien med deres Wii U spil, så jeg venter og ser. Star Fox og F-Zero derimod, har ikke brug for nye idéer eller ekstrem nytænkning. De har bare brug for at komme tilbage goddamnit.

En mulighed jeg ser, er at NIntendo eventuelt kunne outsource deres serier, og have 2 teams kørende på samme serie? De er så småt begyndt med Zelda, hvor hovedteamet laver vores dungeon crawler, mens at Techmo Koei laver Hyrule Warriors. Måske man eventuelt kunne gribe fat i flere udviklere, der kunne skabe noget nytænkning og variation for serierne, mens at Nintendo selv kan lave deres nostalgi sikkerhedsnet?
0
1ups givet

#4 - AND

Level: 35 (Lakitu)

01-03-2014 13:23

^Jeg mener netop at Sktward Sword er et godt eksempel på, hvordan en serie kommer for langt fra originalen. Alene det, at der ikke er noget decideret open world-design, er en katastrofe, og når man så bliver taget i hånden af fucking-Fi hele vejen, er der snart ikke mere Zelda tilbage.

Zelda-serien er nok en af de få spilserier, som faktisk klarede overgangen fra 2D til 3D med bravour fra første spil. Det mener jeg hverken at Mario, Sonic eller Donkey Kong klarede. Mario er så kommet efter det med 2D World (og en vist fra Galaxy 2).

Lidt i forlængelse af hvad du også skriver, Shajita, så er det ikke radikal nytænkning, men hvad Alex ville kalde udvidelse af mytologien (-ish!) som vi har brug for. På det punkt synes jeg faktisk at Twilight Princess forsøgte at gøre det rigtige: vi får et Hyrule, som inkluderer nye områder, som eksempelvis Snow Peak (der ellers kun er kendt fra Termina, i Majora's Mask), men spillet formåede ikke at fylde sin kæmpe-verden op med det indhold, som skulle til for at sælge scenariet.

Jeg mener at Zelda bør gå tilbage til Ocarina/Majora formularen og bygge videre på det - så kan de lave en ny spilserie med folk der flyver på fugle og bliver guidet igennem lineære scenarier af en dum tekno-fe!

Mvh Mario er det lidt samme game: giv os nye områder, nye figurer og måske endda et spil, hvor historien ikke kan koges ned til: Bowser kidnapper nogen - red dem!

EDIT: I øvrigt excellent observation med Mario Kart - helt enig! Smiley
0
1ups givet

#5 - Grauling

Level: 23 (Skree)

01-03-2014 14:04

Tror helt sikkert at Nintendo er på defensiven for at prøve "nye ting" efter Gamecuben. Spillene var jo fantastiske, men konsollen blev jo totalt overstrålet af PS2. Så tror ærlig talt at dårlige salgstal på nye ideer simpelthen har fået Nintendo til at bare sige, vi udvikler da bare det der sælger pisse godt (kan man virkelig tydelig se på Wiien)
0
1ups givet

#6 - AND

Level: 35 (Lakitu)

01-03-2014 14:14

^Lidt ligesom med hjernedøde actionfilm fra Hollywood, faktisk. Det er mig stadig et myserium, hvordan Michael Bay bliver ved med at have medvind i sejlene... Smiley
0
1ups givet

#7 - Grauling

Level: 23 (Skree)

01-03-2014 14:21

Forstår bare ikke hvordan man ikke have tiltro nok til sine egne gamle serie? Bare fordi F-zero ikke solgte så godt på gamecuben laver vi ikke nye?
Sådan som jeg ser Nintendo for tiden er dette: Vi skal lave tilføje noget nyt til vores titler for at det bliver interessant. Så laver de et 2D/3D Mario spil som også er ret godt, dog med de samme opbygning med 8 forskellige verdener som vi har set 1000 gange før, nu med katte kostume!!
0
1ups givet

#8 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

01-03-2014 14:46

Vi ved alle sammen godt, hvorfor deres sidste fire platforme har haft et NSMB-spil med præcis samme art style og musik. Personligt synes jeg, at det er fair nok, så længe det ikke bliver for meget. Lige præcis med NSMB-spillene blev det lige i overkanten, da de udgav 2 og U det samme år. Når man ellers kigger tilbage på det, så er det ikke så slemt igen. En udgivelse pr. platform? Det har jeg det fint med.

Jeg synes ikke, at udsagnet om, at "de er ved at løbe tør for idéer" eller at "de ikke er lige så kreative som før" holder vand. Hvis man blot kigger på titler som Luigi's Mansion, Kirby's Epic Yarn eller Kid Icarus Uprising, så vil man se tre helt forskellige spil, som slet ikke har noget at gøre med deres respektive serier. Disse spil er eksempler på nye idéer indpakket i nostalgisk gavepapir. De kunne lige så godt have designet nye characters, men hvorfor skulle de når det i bund og grund er lige meget? Det er godt med noget genkendeligt - det giver lidt et pust af det der "Nintendo magic". Det er jo derfor, vi er fans. Vi elsker deres universer. Når alt kommer til alt er det jo egentlig ikke en diskussion om serier, men om universer.

Når det så er slået fast, så synes jeg det er fint nok at håbe på nye universer fra Nintendo. Tag nogle flere chancer en gang imellem, men lad være med at ignorere de gamle serier, som fx Sony gør. Nostalgi er vigtigt, da det skaber et bånd til kunderne, men det skal ikke være for meget af det gode. Nintendo skal bare finde en måde at balancere deres IPs på, så det ikke bliver lidt for meget af det ene og lidt for lidt af det andet. Leg lidt med F-Zero det ene år og Star Fox det andet, smid lidt nye serier ind her og der (som Xenoblade og The Wonderful 101), så kommer det til at se godt ud. Nu ved jeg godt, at Ice Climbers er lidt en joke for tiden, men hvad med at lave et nyt spil om dem? Sådan nogle ting gad jeg godt se mere af.
1
1ups givet

#9 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

01-03-2014 14:53

Skyward Sword var bestemt ikke lige hvad serien havde brug for. Jeg ser ikke tabet af overworld som et kæmpe problem, hvis de havde gjort mere for at få noget ud af himlen du kunne udforske. Hvilket de selvfølgelig ikke havde... Mine større problemer med Skyward Sword ville være dets pacing, da det kan være mega sløvt, specielt når man tænker på Fi der gentager alt, men det er en anden diskussion.

Lidt ligesom AND skriver, alle de her nostalgiske eventyr ville nok ikke være et problem, hvis Nintendo havde andre serier der kunne balancere det. De falder så meget tilbage på Mario, Zelda og 2D platformers nu til dags, at nostalgi problemet virker så meget større end det plejede at være. Hell, det er ikke fordi de ikke "har" de spil, men de vælger bare at sidde på dem? F-Zero, Star Fox, hell, vi kan gå helt tilbage og grave Ice Climbers, Mach Rider og Balloon Fighter frem, og give dem Kid Icarus Uprising/Excite Trucks omgangen.

Som Asger siger, det er tydeligt at Nintendo brændte nallerne på Gamecuben, og det lider vi stadig af. Tror bare at Wii Uen godt kunne bruge et "WTF" reboot af en af deres serier, for at få folk til at ligge mærke til maskinen. Det er tydeligt at de her (sindssyg gode og skindene poleret) retro spil ikke rigtig sælger maskinen, men måske et sci-fi Zelda med en kvindelig Link ville? I dunno, så dem bare gerne gøre NOGET ved deres status quo, i stedet for at, ja, ørken verden. Som originalt skrevet i nyheden, Sonic Boom fik hele internettet til at stoppe op i et øjeblik, og rent faktisk vise interesse i Sonic og endda Knuckles. Jeg siger ikke at vi skal smide Luigi på steroider, men noget kunne man da prøve at gøre.
0
1ups givet

#10 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

01-03-2014 18:45

Godt debat-oplæg.
Selvom jeg nu ikke synes at det er ønskværdigt at være i Sonics situation; det er den forkerte form for opmærksomhed, spillene er i hvert fald stadig middelmådige at best.

Jeg synes den her artikel beskriver det meget godt:
http://seanmalstrom.wordpress.com/2014/02/21/wii-u-doesnt-have-games-it-has-formulas/
Nintendo laver ikke spil eller sequels længere. De eksekverer formler.

Når fans siger, at vi vil have en fortsættelse der er ligesom forgængeren, så er det ikke fordi vi mener, at fortsættelsen skal kopiere den samme formel: vi vil have at fortsættelsen udvider formlen på den måde det forrige spil sprang rammerne.

Tænk på OoT: der er jo ingen der virkelig ønskede det samme spil på nye flasker (som vi fik mange gange). Vi har hele tiden ville have haft et spil, der satte nye standarder LIGESOM OoT gjorde det for sin tid. Dvs. at hvis Nintendo er seriøse omkring at de vil lave et spil, der topper OoT, så skal de ikke bare lave en finpudsning af et gammelt spils formel (som hidtil) men i stedet gøre i dag hvad OoT gjorde i 1998.

Det kan lyde overdrevet og utænkeligt, fordi "OoT var jo det første 3D Zelda, det er umuligt at toppe medmindre der kommer 4D" men hvis I tænker over det, var OoT så den eneste måde, at lave 3D Zelda på?
OoT kunne have været så meget mere, fordi det tog udgangspunkt i at oversætte ALTTP fremfor det første Zelda.
0
1ups givet

#11 - AND

Level: 35 (Lakitu)

02-03-2014 11:53

Nu vil jeg gerne lige pointe ud, at Super Mario 3D World godt nok - ligesom alle 2D Mario'er - har ørken-design i world 2, men det er faktisk kun en enkelt bane i den verden, som er bygget op på temaet.

Det er netop en af de super fede ting ved 3D World; du skal ikke igennem 6-8 baner med samme tema, i samme grad som tidligere. Hver bane er meget mere unik og det er helt klart en af grundene til, at jeg synes 3D World er genialt.

Det vil altid være en balance, imellem at give folk hvad de kender, og samtidig hele tiden sætte nye standarder. Jeg kunne personligt ikke tænke mig at se et futuristisk Zelda med Linkiana i hovedrollen, men jeg ville helt klart gerne se, hvad Nintendo kunne godt med en gammel serie som Ice Climber. Retro Studios ser jo ud til at have fanget hvad folk vil have: tag en spilserie, som er blevet en smule glemt, behold det bedste og prop noget nyt ind,

Især Metroid Prime-serien er jo et fantastisk eksempel på dette: alt det bedste fra 2D Metroid, tilsat FPS-elementet - genialt.
0
1ups givet

#12 - Schizor

Level: 2 (Keese)

05-03-2014 19:27

Jeg fornemmer en smule resentment i forhold til Skyward Sword, på baggrund af at det har en mangel på, HVAD! En open-world feeling? Kan personligt ikke forstå at hele spillet er ødelagt pga. at Hyrule fields pludselig er blevet forvandlet til Skyloft og muligheden for at flyve rundt på en Ja, måske lidt mærkelig fugl kaldet en Loftwing. Jeg synes Skyward Sword er fuldstændig fantastisk, da det prøver at twiste seriens feeling en smule. Jeg kender godt til det generelle had omkring Skyward Sword. Hadet kommer fra en del af de fans der var unge sammen med Ocarina of Time. Jeg er i blandt denne fanskare og ser intet problem med manglende open-world feelings... Der var Skyward Sword i min optik gør spillet til en af de bedste i serien er bl.a. musikken, som er fortryllende. Det nye romantiske touch Link og Zelda imellem. Og ja, sidste men ikke mindst, det at Nintendo prøvede at gå en anden vej med serien, da den helt klart har brug for et face-lift. Smiley
0
1ups givet

#13 - AND

Level: 35 (Lakitu)

05-03-2014 20:30

Schizor skrev:
Kan personligt ikke forstå at hele spillet er ødelagt pga. at Hyrule fields pludselig er blevet forvandlet til Skyloft



Det er jo heller ikke kun det, som argumentet går på.

0
1ups givet

#14 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

05-03-2014 21:00

Jeg ville bare ønske at Nintendo turde sprede deres udgivelser ud en smule og give luft til andre IP's. Dette er ikke muligt, da IP's som fx. Star Fox og Metroid ikke sælger nok, og vi skraber (må man formode) bunden, når vi snakker Excite Truck og F.zero, som begge er spil der virkelig kunne nyde godt af en HD-treatment.

Vi ved alle at Nintendo har stærke IP's, men det er kun Mario og Zelda der rykker maskiner, og det er ingen overdrivelse. Det er KUN de to figurer. Mario Kart og Smash Bros. har også sin indflydelse, men det er så spændende at se, om alt dette vil vare ved med Wii U, som ærlig talt er en døende maskine, selv i øjnene på dem som stadigvæk finder sig underholdt - jeg kan fx. nyde min maskine, men jeg kan ikke lide at spiludvalget er så svagt. At jeg ikke kan købe ét retail spil (som faktisk er noget værd) om måneden, det er simpelthen ikke acceptabelt.

Jeg ser virkelig kun Pikmin som Nintendos helt store sidste franchise, ikke fordi at der har været mangel på gode imellem, men fordi få af dem har ramt den samme størrelse, som jeg samligner med triple-A produktioner. Donkey Kong Tropical Freeze kan være nok så fantastisk og banebrydende for genren, men genren er der ikke mangel på, og da slet ikke på maskinen. Desuden så jeg det blot som et sikkert valg, eftersom Donkey Kong Country Returns gjorde sig fint med salg - et spil som iøvrigt VIRKELIG spillede på nostalgi.

Derfor er jeg enig med Shajita. Man kan holde meget af Nintendo, men de roder virkelig rundt i den samme suppe, og der er langt fra de mest innovative, når det kommer til software, de har bare mestret deres egen stil til sådan grad, at der ikke er grund til overhovedet at prøve at efterligne.

Der er så meget potentiale i mange af deres IP's, men de er for bange for at tage chancer, da de i sidste ende er en business. Det er ironisk, især fordi Wii U var et kæmpe sats, men stripper man Wii fra sin motion control og DS'eren fra sine 2 skærme, så er mange af de største spil blot forlængelser af forrige. Fortæl mig ikke at Super Mario Galaxy var aner bedre med wiggle-motion end hvis du havde haft en normal controller. Spillet var fantastisk, men det var klassisk 3D mario og ganske vist i bedste forstand (den bedste forstand faktisk.. 3D World er godt, men Galaxy-serien er stadigvæk den bedste synes jeg)
0
1ups givet