Skrevet af Bo130 - 11-09-2013 16:22
For snart et år siden udkom Wii U i Japan.
Nintendo har generelt haft et ret godt tag på det japanske marked, og for ikke så længe siden havde vi en Top 20 bestående udelukkende af titler til Nintendo-maskiner. Nu ser det dog lidt anderledes ud. Nedenstående er salgstallene for uge 36 i Japan,
#1 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
11-09-2013 19:19
Det gør sgu lidt ondt...#2 - JOEP
Level: 50 (Torizo)
11-09-2013 20:14
Bliver lige nødt til at kommentere nogle få ting fra Oliveradam:3DS'en klarer sig fint, men Nintendo er godt klar over at iOS og Android er der, ellers ville de jo ikke have udforsket touch-baseret gaming.
Nintendo var først med touch-baseret gaming i stor stil. Smartphones blev først allemandseje tilbage i 2008, hvor iPhone 2 kom til Danmark. Da var DS rimelig stærk. Det er også først nu, smartphones virkelig er blevet en trussel for de håndholdte, da de er stærke nok til at emulere vildere spil, end 3DS pt. er i stand til. De har dog stadig den svaghed, at de ikke har knapper. Jeg vil aldrig spille krævende spil på touch-enheder uden knapper.
Deres figurer er kendte, men spørger du små børn om de kender Angry Birds og Doodle Jump og andre kendte iOS apps, så er de ligeså kendte - hvis ikke mere - end Nintendo's maskotter.
Det kan du måske have ret i, men de er også hurtigt glemte, når den næste dille rammer. Nintendo har stadig et stærkt brand i især Mario, og mange børn i 7-års alderen og opefter kender stadig Mario.
er det fuldstændig umuligt at finde ligeså gode oplevelser andre steder?
Nej, det er ganske muligt - vi skal ikke engang længere tilbage end forrige uge, hvor Rayman Legends udkom. Men ellers har jeg haft mindst lige så gode oplevelser på min Xbox 360 over de sidste to år, som jeg har haft med Wii, måske også med GameCube, men ikke helt så meget alligevel. F.eks. Mark of the Ninja er fuldt ud lige så godt, som mange af Nintendos større spil.
Nå, til aritklen: Ja, det er dælme katastrofalt, at Nintendo kan fejle så meget på dette tidspunkt. Skiftet til HD burde ikke have kostet dem synderligt på udviklingsfronten, og det tyder på, at det er en af grundene til, at der ikke kommer spil i så strid en strøm, som der burde. Heldigvis går vi et stærkt efterår i møde, der kan rette op på noget af salget. Dog tror jeg, Nintendo allerede er i FULD gang med at udvikle på deres næste konsol, der kan følge med PS4 og Xbox One. Den ser vi nok om tre års tid, hvis udviklingen ikke begynder at vende lidt.
Det skal dog siges, at jeg bestemt har tænkt mig at købe en WIi U, om ikke andet så for nogle af Nintendos stærke spil som Smash Bros, Mario Kart, Mario og Zelda.
#3 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
11-09-2013 22:38
Nintendo var først med touch-baseret gaming i stor stil. Smartphones blev først allemandseje tilbage i 2008, hvor iPhone 2 kom til Danmark. Da var DS rimelig stærk. Det er også først nu, smartphones virkelig er blevet en trussel for de håndholdte, da de er stærke nok til at emulere vildere spil, end 3DS pt. er i stand til. De har dog stadig den svaghed, at de ikke har knapper. Jeg vil aldrig spille krævende spil på touch-enheder uden knapper.
Ja men vi kan vel blive enige om, at mange af de større titler kunne undvære touch-funktionerne. Men faktisk så vil jeg ikke mene DS'en går under kategorien af "irrelevant" hardware, det var en udmærket maskine, hvis software gjorde udemærket brug af touchskærmen, den var bare aner bag PSP'en på alle andre fronter. Mit fokus er på 3DS'en og Wii U'en (det gælder KUN den, når der snakkes touch-gaming)
Det er software, som bestemmer en konsols succes. Det siger Nintendo selv... på trods af deres mangel på selv samme. Jeg tror heller ikke iOS eller Android spil har så meget succes grundet touchskærmen - der er jo ingen direkte alternative på smartphones. Det kræver 3rd party controllers, før man kan få analoger eller d-pads + knapper. Jeg tror det skyldes at de spil man kan få efterhånden er solide oplevelser, med udemærket grafik, til en ganske overkommelig pris. NOVA, Chaos Rings, Real Racing - alle spil, som kan måle sig med 3DS'en visuelt. Om gameplay er ligeså rigt er selvfølgelig til debat, jeg tror ikke der er noget iOS spil som jeg ville investerer ligeså mange timer i... men det er mig, og jeg er minoriteten, for der er mange mennesker, som ikke gider punge 399,- ud for et 3DS spil, men ser 75-100kr langt mere appellerende på et iOS/Android device. Det må også være en faktorer som spiller ind: prisen.
Det kan du måske have ret i, men de er også hurtigt glemte, når den næste dille rammer. Nintendo har stadig et stærkt brand i især Mario, og mange børn i 7-års alderen og opefter kender stadig Mario.
Ja men kan du nu også være sikker på det? Angry Birds har været ude i masser udgaver, med meget få mechanics ændret. Level design er umiddelbart det, som har været den spillende faktorer, og folk æder det op. Det samme gælder Cut the Rope, Bejeweled etc. - samme formula, næsten samme grafik, men nye udfordringer, nye high-scores som skal toppes, let tilgængeligt gameplay, men hårdt at mestre. Men folk æder det op! - og er det virkelig så underligt? Pokémon formularen har jo også været ens i næsten 20 år, men er nu for alvor nød til at ændre sig, hvilket den også gør med stor stil! Folk begyndte at udvise deres frustrationer over de få ændringer på trods af det forbedrede hardware. Jo jo visuelt blev det da lidt bedre gang på gang, men altså... Mario 64DS så jo fantastisk ud i forhold til noget som Pokémon Diamond og Pearl, hvorfor? Var de nervøse for at ændre formularen? Muligvis, den hev jo stadigvæk masser af penge i land pga. det tilfredsstilende gameplay, fuldstændig ligesom Angry Birds
Så ja før eller siden glemmes de, men så længe gameplay er i top, præsentationen er accepteret (og Angry Birds har en fordel, og det er at gameplay hænger meget sammen med det visuelle, de kan nok ikke tage den længere end 2,5D før gameplay skal ændres)
For lige at vende tilbage til det du siger, så skal man jo også tænke på at Nintendo har kunne fornye deres franchise med den løbende udvikling i hardware, men når deres hardware er en hel generation tilbage, så kan de ikke imponerer folk på samme måde, som de før har kunne, ergo brugen af gimmicks, også selvom nogen vil påstå at det er fordi, at de er så opsat på at innoverer, men det kommer jeg til.
Og ja 7-årige og opad kender måske Mario, men spørg enhver "casual" hvad de senest har spillet: iOS/Android eller 3DS/Wii U. Vi kender allesammen til fodbold, men vi begår os ikke nødvendigvis med det. Alle kender mælk, men det ikke alle som drikker det. Selvom Mario er kendt, så han bestemt ikke den mest eftertragtede længere, og dermed føres han heller ikke videre, slet ikke hvis han ikke tilbyder noget, som folk faktisk vil have!
Jeg skulle naturligvis ha uddybet mig, for min personlige mening er, at touch er langt mere upræcist end en egentlig controller med analoger, og jeg er sikker på - det lyder det i hvertfald som ifølge gaming websites - at dem som investerer tusindevis af kroner i spil, de foretrækker selv samme styringsform, og det er der Wii U'en er mig et mysterium. Hvorfor baserer en hel konsol på noget, som er så gimmicky og nærmest hadet af størstedelen?
Jeg ser intet argument for det. Innovation? Hvorfor er Wii U'ens touchskærm så betydelig dårligere end samtlige smartphones? For at holde prisen nede? Jamen bør man virkelig producerer noget, som man ikke kan sælge til dens rette værdi (åbenbart ikke, da den stadigvæk sælger med tab). Selv Kamiya fra Platinum Games har sagt at han ville ønske den havde multi-touch.
Hvorfor tror Nintendo virkelig at touch-gaming eller den 2. skærm er så attraktivt? Hvor er det revolutionerende? De påstår det findes i form af den anden skærm, men dual screen gaming er jo ikke nyt. Det har været på banen i 8 år, med NDS'en - altså deres helt eget produkt!
Jeg ejer altså en Wii U, og jeg kan godt sige dig, det er bare som at spille på en akavet DS'er, når først man er hooket op til tv'et. På den maskine har man stadigvæk overblik over den anden skærm, da de er så små og begge synlige med blot en justering af øjnene så at sige
At spille på GamePad'et er ingen fornøjelse. Hovedet skal drejes og det føles som en distrahering fra det egentlige gameplay. Off-tv play er fantastisk... for børn. Men børn køber ikke Wii U'en, børnenes forældre køber Wii U'en, og lige nu ser det ikke ud til at nogen "casuals" gider Wii U'en... eller overhovedet ved hvad det er!
Og er man forældre, og ønsker man at introducerer sit hjem til en spillemaskine, hvorfor så tage én som dårligt har hyldeplads i de fleste butikker, som sælger minimalt, som ikke understøtter multimedier funktioner på samme plan som sine modstandere, som ikke har blue-ray, som ikke tilbyde ligeså god grafik - som er dyrere end de maskiner den er på bølgelængde med, men som samtidig har mindre harddisk plads -
Jeg kunne forsætte og forsætte og det er altså ikke fordi jeg hader Nintendo eller håber at de dør ud eller noget, men selv med gode modargumenter, så viser salg jo hvordan det går for dem. Personligt er de allerede irrelevante på hjemmekonsol markedet, mens de kan overleve på den håndholdte front så længe de har deres software, men jeg tror fuldt ud på, at Pokémon er én af de eneste grunde til at Nintendo stadigvæk står stærkt på det marked, og det er derfor det bliver spændende at se hvor de står om 1-2 år, for i modsætning til telefoner som konstant kan udvikle sig og leverer flottere og fyldigere oplevelser, så er Nintendo bundet til deres 3DS, som er nød til at have en respektabel levetid som respekt for kunderne, udviklerne, og dem som forhandler deres produkter (de jo nød til at sørge for at eksisterende units bliver solgt, så de ikke pludselig har et restlager på flere millioner).
Heldigvis går vi et stærkt efterår i møde, der kan rette op på noget af salget. Dog tror jeg, Nintendo allerede er i FULD gang med at udvikle på deres næste konsol, der kan følge med PS4 og Xbox One. Den ser vi nok om tre års tid, hvis udviklingen ikke begynder at vende lidt
Vi går et stærkt efterår i møde, og jeg er super glad for det! Wind Waker, 3D World, en god håndfuld 3rd party support! Det dejligt! Det kan vende Wii U'ens status, men hvis det ikke gør, så lægger mit sidste håb på Mario Kart og Super Smash Bro, og selvom jeg anser dem for at være de største system-sellers, så tror jeg ikke på at det betyder meget hvis ikke Wind Waker og 3D World altså var irrelevante.
Jeg er lidt interesseret i dit sidste statement. Det ville være klogest hvis Nintendo var igang med at udvikle en ny maskine nu, men hvor ved du det fra? Sony og Microsoft gik jo ikke igang med deres maskiner for 6 år siden, de var et godt stykke inde i PS3'en og 360'ens life cycle før de begyndte
Alt i alt, hvis man er interesseret i en Wii U, så synes jeg man skal kigge på den nuværende situation, hvad Nintendo har at gøre godt med på nuværende tidspunkt i forhold til konkurrenterne, for det nemt at sige at fremtiden holder positive ting for Nintendo, set i lyset af deres fortid, men markedet har ændret sig drastisk og Nintendo har distanceret sig enormt fra realiteterne, og virker helt uvidende om at spil faktisk virker helt normalt for folk idag, selv dem som ikke kalder sig selv gamers, at det er et medium ligeså accepteret som film og bøger, og at piger, drenge, kvinder, mænd, fædre, mødre, børn og bedsteforældre alle kan have gode oplevelser, men alle kræver forskellige oplevelser - en ting jeg ikke tror Nintendo kan levere med samme styrke som Sony og Microsoft.
Tallene taler for sig selv, Nintendo skal bare tage sig sammen og har personligt fokus på dem, for jeg er interesseret, men er småt at forstå Pachter, Bushnell og andre, som skeptikere.
#4 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
11-09-2013 23:22
Ps: undskyld stavefejl eller klumset formuleringer, det blev en smule rodet, når man ikke sådan laver en skitse eller lign. hehe.#5 - Anch1989
Level: 8 (Pirahna Plant)
12-09-2013 07:50
De kan glæde sig over, at Sony har givet dem en mindre julegave, ved ikke at kunne lancere Playstation 4 i hjemlandet, før efter nytår.#6 - martin31
Level: 9 (Bob-omb)
12-09-2013 16:42
Wii U er ikke nogen revolution. Det er helt sikkert. Jeg har dog valgt at investere i en og jeg er indtil videre meget glad selvom den ikke helt giver den samme juhu-følelse som Wii gav da den kom frem.#7 - JOEP
Level: 50 (Torizo)
12-09-2013 19:22
Puha, Oliver! Jeg har ikke rigtigt tid til at svare dig ordentligt, men overordnet er jeg egentlig enig med dig - der var blot nogle små anker.#8 - Shajita
Level: 28 (Skeeter)
12-09-2013 19:49
Jeesus Christ OliverAdam, har du overvejet at trimme dine beskeder lidt?#9 - O-train
Level: 35 (Lakitu)
12-09-2013 20:02
Jeesus Christ OliverAdam, har du overvejet at trimme dine beskeder lidt?
Hehe sorry, jeg bliver bare voldsomt revet med, da Nintendo's nuværende situation virkelig interesserer mig. Der er mange argumenter kørende lige nu, og jeg svinger selv frem og tilbage
Har bare en tendens til at skrive lange indslag hehe.
#10 - Bo130
Level: 38 (Tatori)
14-09-2013 09:49
Monster Hunter 4 udkommer i dag. Der er virkelig mange der køber det i dag også. Det bliver spændende at se hvor længe der går førend det har solgt mere end Vita-maskinen har gjort samlet set i Japan (1.823.717). Jeg håber personligt på at det sker i dag