N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Banjo-Kazooie (N64)

Skrevet af AND - 06-04-2012 18:10

Rare Wares platform-eventyr fra 1998 til Nintendo 64, Banjo-Kazooie, har for længst opnået klassikerstatus. Denne anmeldelse giver et bud på hvorfor spillet ikke bare er en klassiker, men også hvorfor spillet kan imponere den dag i dag.

Det gode

Banjo-Kazooie præsterer en forholdsvis simpel historie: Den bukseklædte bjørn Banjo og hans ven, den røde måge Kazooie som bor i Banjos blå rygsæk, begiver sig ud på et tredimensionelt platform-eventyr for at redde Banjos søster Tooty, fra den onde - og lettere overvægtige - heks Gruntilda. Igennem ni baner skal de to venner samle noder og puslespilsbrikker i forsøget på at avancere igennem Gruntildas Lair, den onde heks' grottelignende borg som, ud over at fungere som portal til de forskellige baner, ligeledes er fyldt med opgaver som skal løses. Målet er at finde og redde Tooty inden den onde heks får held til sin grumme plan om at stjæle Tootys skønhed. Og selvfølgelig at give Grunty tørt på!


Den onde heks Gruntilda

Banjo-Kazooie udmærker sig ved den støt stigende sværhedsgrad. Spillets første bane: Mumbo's Mountain, er således let at gå til, samtidig med at den præsterer at introducere spilleren til spillets platformelementer, såvel som den mere udforskende del af gameplayet, på en rigtig god måde og i et tempo hvor alle kan være med. I hver bane er der både 10 puslespilsbrikker og 100 noder man kan samle, og her kan de samles på ca. 30 minutter.
Sværhedsgraden stiger som sagt støt igennem hele spillet, og især de specielle Honeycombs, som udvider spillerens livsforsyning, bliver hurtigt en udfordring at finde. Hver bane indeholder to honeycombs, og allerede i tredje bane: Clanker's Cavern, er det aldeles udfordrende at finde især den ene honeycomb.

Og det er på alle områder at spillets sværhedsgrad er stigende. Udfordringerne som skal klares for at indsamle de vigtige puslespilsbrikker bliver sværere for hver ny bane man spiller. Fjenderne bliver ligeledes både mere besværlige at klare og samtidig kræver det mere og mere at holde Banjo og Kazooie i live længe nok til, at man kan indsamle de 100 noder som hver bane indeholder. Og alle noderne skal samles på samme tid, for hvis man dør undervejs, så bliver det samlede antal registreret og noderne resettet, og så må man begynde forfra, hvis man vil have flere og således slå sin egen node-rekord for den enkelte bane.

Humoren i Banjo-Kazooie er ligeledes med til at trække spillet op. Således er der gjort rigtig meget ud af spillets karaktergalleri, lige fra den halvgale troldmand Mumbo, hvis magi er lettere utilregnelig, til den evigt uheldige kamel Gobi, som gang på gang må lægge ryg til, når Banjo og Kazooie mangler en bevægelig vandkande!
Også dialogerne imellem den arrige fugl Kazooie og muldvarpen Bottles er værd at fremhæve. Her bliver nemlig ikke sparret på farverige fornærmelser, med den stakkels Banjo i rollen som diplomatisk fredsmægler.


En af spillets senere fjender - han her skal du bruge et helt specielt angreb for at få has på!

Et kendetegn i de fleste af 90'ernes store Rare Ware-titler er kravet om indsamling af diverse genstande, og Banjo-Kazooie er bestemt ingen undtagelse.
Modsat især firmaets senere titler, som godt kunne have en tendens til at overgøre samler-aspektet en smule, er der i Banjo-Kazooie perfekt balance imellem antallet af genstande som præsenteres og som skal indsamles, og så spillets mere actionprægede elementer i form af platforming, bekæmpelse af fjender og forskellige puzzles som skal løses undervejs.
Herved skaber variationen imellem indsamling og action en perfekt dynamik, som er med til at gøre Banjo-Kazooies forholdsvis simple gameplay-koncept godt og varieret.

Det dårlige

Banjo-Kazooies ni baner præsenterer et bredt spænd af varierende temaer og flotte miljøer. Dog kunne Rare med fordel have skruet sværhedsgraden op en smule hurtigere end det er tilfældet. Man skal faktisk et godt stykke ind i tredje bane, Clanker's Cavern, før spillet begynder at udfordre. Her kunne man således godt have stillet større krav til spilleren allerede i anden bane: Treasure Trove Cove, som kan gennemføres på omkring 45 minutter. Dog kommer spillet hurtigt efter det og allerede fra fjerde bane af, er det blevet betydeligt sværere at finde honeycombs, overleve fjender længe nok til at indsamle banernes noder, og gennemføre de udfordringer som skal til, for at få fat på de værdifulde puslespilsbrikker.


Muligheden for at flyve er en fantastisk variation

Den ideelle spiller

Banjo-Kazooie udkom for fjorten år siden, og det bærer spillet naturligvis præg af. Grafikken kan på ingen måde hamle op med moderne spils visuelle præstationer, og de idéer som spillet introducerede inden for platforming og udforskning/indsamling er naturligvis blevet genbrugt siden. Derfor kræves det nok også, hvis spillets gameplay skal komme til sin ret, at spilleren sætter sig ud over de teknologiske begrænsninger.

Selvom spillets gameplaykoncept er blevet genbrugt af senere spil, så er der sjældent noget spil der gør det så godt som Banjo-Kazooie, og som platform-eventyr vil spillet derfor stadigvæk skille sig ud den dag i dag, selvom konceptet næppe overrasker længere.
Spillet kan godt virke en smule barnligt med sin nuttede grafiske stil, og samtidig giver spillet mulighed for at de fleste aldersgrupper kan være med, da det er muligt at gennemføre spillet uden at indsamle samtlige 100 puslespilsbrikker og 900 noder. Omvendt kan de mere erfarne gamere også få rigtig meget ud af spillet, hvis man sætter sig for at gennemføre det 100 procent, hvilket er betydeligt mere udfordrende. Og så er meget af dialogen tydeligvis også rettet mod de lidt ældre gamere.
Med udgivelsen i 1998 var spillet et af de første inden for 3D platform-adventure genren, så der er også enormt meget nostalgisk værdi i spillet.

Den ideelle spiller er således bevidst om spillets historiske og nostalgiske værdi, har stor interesse for genren og behøver ikke nødvendigvis at have en ph.d. i platforming.

Golden moment
Banjo-Kazooies sidste bane: Click Clock Wood er både den sværeste og bedste. Banens helt specielle koncept introducerer et miljø centreret omkring et enormt træ, der naturligvis kan bestiges. Banen har fire forskellige indgange og hver indgang åbner for den samme bane, men oplevet indenfor de fire årstider. Således følger man træet, miljøet omkring træet og banens figurer, herunder det sultne egern Napnut, den deprimerede kamel Gobi og en flok arbejdsomme bier, fra forårets kommen, over sommerens tørke og efterårets melankoli til vinterens kompromisløse kulde. Samtidig får de handlinger som man som spiller har mulighed for i de forskellige årstider, indflydelse på udviklingen i de efterfølgende årstider. Eksempelvis vokser et træ, som vandes om sommeren sig således større til efteråret og så videre.
Det understreger Banjo-Kazooies enorme kreative kapacitet, at spillet slutter af med en så unik og veludført idé. Den måde musikken, i forening med de visuelle udfoldelser, skaber en helt fantastisk fornemmelse af årets gang, er en fantastisk imponerende præstation i sig selv. Når man dertil lægger nogle af de allerbedste platforming- og action-idéer som spillet tilbyder, så er der ingen tvivl om at Click Clock Wood er den bedste bane i Banjo-Kazooie, og er et mesterværk i sig selv.


Heksedoktoren Mumbo Jumbo - hans magi er ikke altid lige pålidelig. Hvis du ikke passer på, ender du som en vaskemaskine!

Konklusion

Når man snakker klassiske 3D platform-spil, så er Banjo-Kazooie næsten umulig at komme uden om. Med sit farverige karaktergalleri, opfindsomme baner og den velkendte humor, markerede spillet sig ved udgivelsen i 1998 som et af de bedste bud på et moderne platform-eventyr. Samtidig beviste Rare Ware at firmaet stadig kunne være med blandt de allerbedste spiludviklere i den nye generation af tredimensionelle spilsystemer.
Spillets kompromisløse kombination af platforming og collecting var minimalistisk og samtidig ekstremt dynamisk og velproportioneret. Samtidig er især den store variation i banedesigns og sværhedsgrad med til at holde spilleren fanget i samtlige spiltimer. ”Winter, spring, summer, fall – one platformer to rule ’em all”

15
1ups givet

5/5


Forbeholdt niche gamere

Fremragende lyd

Klassiker

Kommentarer:

#1 - Birks

Level: 13 (Baby Dodongo)

09-04-2012 20:24

Hvordan kan du kalde Kazooie en måge Smiley Smiley??

Hvordan er dette forbeholdt niche-gamere?
Banjo-Kazooie var netop et af de spil jeg havde som alle ville spille, når jeg holdt børnefødselsdag (det er vel et udmærket parameter ift. at kalde det et nicheprodukt eller ej).

Jeg ser det heller ikke som en ulempe, at de første par levels er markant nemmere end de andre-- når jeg genspiller det med års mellemrum, er det rart i opstarten at få genopfrisket styringen og generelt tage den lidt med ro og blot nyde nostalgien. Ydermere har det kun været en fordel da jeg spillede det som 9-årig -- hvis niveauet havde været sat højt fra starten af, havde jeg aldrig gennemført det dengang, men blot opgivet.

Ellers glimrende anmeldelse. Udover niche-tagget og sværhedsgraden i starten af spillet, er jeg meget enig med dig Smiley
3
1ups givet

#2 - AND

Level: 35 (Lakitu)

10-04-2012 12:36

Hej Villy. Tak for kommentaren Smiley Altså - hvad ville du kalde Kazooie, hvis hun ikke er en måge? Grunden til at jeg kalder spillet for forbeholdt niche-gamere er fordi det er gammelt. Grafikken kan ikke hamle op med moderne platformere som også har genbrugt mange af de koncepter som i sin tid gjorde Banjo-Kazooie så populært. Så man kan vel sige at spillet er blevet et niche-spil med tiden, netop fordi det er retro?

Jeg er helt enig med dig i, at det ikke var niche da det kom ud, så måske har jeg i virkeligheden misforstået niche-begrebet en smule? Smiley
0
1ups givet

#3 - STEEL

Level: 6 (Cucco)

10-04-2012 16:33

Jeg er også en af de heltige der har spillet Banjo-Kazooie på N64 og
har gjort det til ende.Det er en af mine yndligs spil til Nintendo 64 og det gjore min barndom super Smiley at spille det som 9-10 årige.Og AND tog det virkelig 45 Minutter at komme genem Treasure Trove Cove det burde du kunne klare bedere.
1
1ups givet

#4 - Togbis

Level: 16 (Space Pirate)

10-04-2012 16:42

Kunne være jeg burde prøve Banjo Kazooie, det lyder til at være det tætteste jeg kan komme på et åbent 3D-Mario indenfor de næste par år. Smiley
0
1ups givet

#5 - AND

Level: 35 (Lakitu)

10-04-2012 17:33

@Togbis - Banjo-Kazooie blev faktisk sammenlignet en del med Mario 64 da det udkom. I mine øjne er Banjo-Kazooie overlegent på næsten alle områder, og Mario 64 er ellers også et ganske godt spil - hehe! Alene det faktum at man ikke bliver sendt ud af banen hver gang man har fundet en ny puslespilsbrik gør, at der er en meget bedre dynamik, end i Mario hvor man hele tiden får afbrudt sin rytme og skal starte forfra med eksempelvis at bestige den samme bjerg igen og igen.
Omvendt så åbnede Mario 64 op for et fedt element, eftersom banerne forandrede sig en lille smule, for hver stjerne man opsamlede. I det lange løb synes jeg nu at Banjo-Kazooies model vinder mest, med sin banedesign model Smiley

@ STEEL - eh, måske var det kun 30 minutter jeg brugte! Smiley Smiley
1
1ups givet

#6 - Gradius

Level: 5 (Cheep)

10-04-2012 17:40

Jeg kan godt li BK1. 2'eren var ok men ville for meget lidt ala DKC64 dog ikke helt sås slemt. Rare var gode til at "låne" Nintendos ideer og så viderebygge på dem i sin tid...nu er de blot at spøgelse af hvad de var dengang og det ser ud til det drejer sig om at masseproducere kinect spil.
1
1ups givet

#7 - Moysen

Level: 16 (Space Pirate)

10-04-2012 23:09

Syntes også BK var en sjov serie. Kunne godt lide både 1'ern og 2'ern. Men om det skal have 5/5, ved jeg ikke helt Smiley Måske en 4/5? Smiley
0
1ups givet

#8 - AND

Level: 35 (Lakitu)

11-04-2012 08:40

@ Moysen - hvilke spil inden for platform-/adventure-genren synes du er bedre? Grunden til at jeg giver BK 5/5 er ganske simpelt at jeg ikke kan komme på bedre spil inden for genren - måske endda inden for nogen genre Smiley

@ Gradius - jeg er enig i at Tooie ikke kunne måle sig med Banjo-Kazooie, men jeg synes at Rare introducerede nogle fede nye elementer i det spil også - især interaktionen imellem de forskellige baner var fedt og fungerede. Banjo-Kazooie vinder bare stadig på spillets minimalistiske gameplay og de helt igennem geniale banedesigns.
DK64 var også et ganske godt spil, men slet ikke i samme klasse. Der var for meget collecting og back tracking til at det for alvor kom op i omdrejninger Smiley
0
1ups givet

#9 - Zintendo

Level: 10 (Bomchu)

11-04-2012 09:09

Back to basics metoden får som regel en god modtagelse Smiley
0
1ups givet

#10 - Moysen

Level: 16 (Space Pirate)

11-04-2012 10:59

Nu ved jeg ikke helt om Rayman: Origins rammer de samme genrer, men IMO er det et ligeså godt Platform/Adventure-spil Smiley smag. Bedre spil end BK findes der skam, men det er vel hver sin smag. F.eks. så syntes jeg at Age of Empires 2 eller Heroes 3 er nogle af de bedste spil jeg har spillet.
0
1ups givet

#11 - AND

Level: 35 (Lakitu)

11-04-2012 14:21

Naturligvis er smag subjektiv - heldigvis! Smiley For mig personligt er BK klart i min all time top ti - og som platformer har jeg ikke prøvet bedre, men jeg har heller ikke prøvet Rayman: Origins, så det kunne være at jeg skulle ud og investere i det Smiley

@ Zintendo - jeg mener ikke blot at BK er genialt fordi gameplayet er simpelt, men nærmere fordi det er så kompromisløst - det er ingen overflødige elementer, modsat senere Rare-titler som fx DK64, hvor man skulle besøge de samme locations helt op til fem gange, fordi man havde fem forskellige aber som alle kunne noget aktivere et eller andet. BK derimod efterlader praktisk talt ikke plads til nogen form for backtracking - bort set fra indsamlingen af noder, men her mener jeg at det giver god mening, at man skal starte forfra hvis man dør, for ellers ville det simpelthen være for let - som det også er tilfældet i Tooie. Men du har helt ret; back to basics er en genial metode i platform adventures - især fordi jeg vil våge at påstå at Rare har opfundet mange af de moderne basics inden for genren Smiley
1
1ups givet

#12 - Moysen

Level: 16 (Space Pirate)

12-04-2012 09:16

http://www.shopto.net/XBOX%20360/SALE/XB2RA12-Rayman%20Origins.html

Hvis du overvejer Origins, så er det kun til 14 Pund + Fragt fra ShopTo.net (Linket) Smiley Til den pris, er spillet mere end pengene værd. Smiley
1
1ups givet

#13 - AND

Level: 35 (Lakitu)

12-04-2012 10:36

Fedt mand! Tak for det Smiley
0
1ups givet

#14 - STEEL

Level: 6 (Cucco)

13-04-2012 15:39

Hej Moysen tak for siden selvom den ikke var tiltenkt migSmiley
0
1ups givet

#15 - Abild

Level: 9 (Bob-omb)

13-04-2012 18:14

Nice. Er også selv ret vild med Bajo Kazooie, virkelig et fedt spil i min bog.
0
1ups givet

#16 - AND

Level: 35 (Lakitu)

13-04-2012 18:17

Fedt fedt - husk endelig 1-up hvis I synes om anmeldelsen Smiley

Nu er jeg generelt ret vild med Nintendo 64-generationen, men Banjo-Kazooie er stadig en af de aller stærkeste titler fra dengang - selvom der er så ufatteligt mange at vælge imellem, at det er til at blive helt euforisk over Smiley
4
1ups givet

#17 - STEEL

Level: 6 (Cucco)

13-04-2012 21:02

Sådan har jeg det også at det er en ef de bedste på Nintendo 64-generationen og Zelda de er nok de bedste til den.
1
1ups givet

#18 - AND

Level: 35 (Lakitu)

13-04-2012 21:19

Jeg tænker også rigtig meget på Zelda, når man snakker Nintendo 64 - begge titler er stadig de bedste i serien, i min bog. Jeg synes dog heller aldrig at Mario-serien har stået stærkere end på Nintendo 64, lige fra Super Mario 64 over de tre Mario Party-spil til Mario Kart 64 som også stadig er super fedt at spille. Og så er der kultklassikere som Mystical Ninja: Starring Goemon og Conker's Bad Fur Day som ligeledes virkelig er fantastiske Smiley
2
1ups givet

#19 - AND

Level: 35 (Lakitu)

16-04-2012 03:07

- selvom jeg nu også synes at Tooie gjorde det ret godt og DK64 var godt nok ikke i nærheden, men stadig en ekstra gennemspilning værd Smiley
0
1ups givet

#20 - tgmg

Level: 7 (Korok)

27-05-2012 22:49

banjo kazooieSmiley åhh yeah det var et af mine første n64 spil og elsker stadig at spille den den dag idagSmiley sammen med 2eren banjo tooieSmiley er dog lidt træt af det kom til xbox en for først var det fed og købte det for fed grafik også fordi jeg er en arhtivment hore... og mit ynglings spil med arhtivmentSmiley det kunne ikke gå galt men det gjorde det .. ikke fordi spillet ikke var flot eller som man husker det men det at de har fjernet lyd effeckerne som der hvor grunthilda smider en bussemand eller slås med banjos lillesøster.. ting som gjorde spillet ekstre sjov... dog skal de have ros for at føre idden videre med stop and swomp men bare til et spil som ikke må nævnes... jeg håber de finder tilbage til nintendo eller deres gamle spille ånd tilbage og laver den længe ventede banjo treeie.. jeg er i hverfald først i køen hvis det skulle udkommeSmiley men overall.. fed spille serie som for altid vil ligge mit hjerte nærSmiley
0
1ups givet

#21 - palsted

Level: 11 (Octorok)

04-07-2012 17:49

Kommer det til wii eller 3ds VC?
0
1ups givet

#22 - Statustekst

Level: 10 (Bomchu)

04-07-2012 18:40

Jeg prøvede det på Xbox Arcade, og syntes, at det slem overvurderet.
0
1ups givet

#23 - Dead-Cheese

Level: 25 (Kokiri)

04-07-2012 19:51

palsted skrev:
Kommer det til wii eller 3ds VC?


Nej. Få eller ingen Rare spil bliver genudgivet på Nintendo konsoller da Rare er ejet af Microsoft.

0
1ups givet

#24 - AND

Level: 35 (Lakitu)

05-07-2012 09:46

De spil som Rare Ware udviklede for Nintendo, er enten ejet af Rare selv, eller af Nintendo. Donkey Kong Country-serien er eksempelvis på Virtual Console, fordi Nintendo selv ejer den. Desværre er spil som Banjo-Kazooie og Conker ejet af Rare og udkommer derfor kun til Microsofts konsoller, som Mr. Ost er inde på Smiley
0
1ups givet