N-cast #110: Dommen over ...

Kingdom Hearts-serien ann...

Prisen på Nintendo Switc...

Husk Animal Crossing New ...

Det nye indhold til Anima...

Doctor Who: Edge of Reali...

Pokémon Café Mix bliver...

N-cast #109: Det sidste S...

Lanceringstrailer for Mar...

Opdatering til Children o...

Metroid Dread

Nindie Klubben

Pokémon-tråd

Dit seneste køb

Pokémon Legends: Arceus

Nintendo Switch

Animal Crossing: New Hori...

Switch - spilrygter og sp...

Amiibo!

Spilmusik

V: Gameboy Advance SP ags...

V/S Fire emblem path of r...

Tilbudstråden

K: pokemon leafgreen

S: Switch og 3DS spil

K. Pokémon Black & Poké...

Nintendo 64 spil

K: Wii spil

S: Bravely Default 2

S: Switch skuldertaske (g...

Story of Seasons: Trio of Towns

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Grand Theft Auto: Chinatown Wars (DS)

Skrevet af Lukas Skywalker - 31-05-2009 12:01

Når man starter Chinatown Wars, ligner introen sig selv. Rockstar-logoet bliver præsenteret på en sjov, men samtidig meget sigende måde. I San Andreas blev det vist ved en spraydåse, og her bliver det vist ved, at en stor mængde indpakkede penge bliver flyttet fra den ene af DS'ens skærme til den anden. Hvorfor det er sigende for spillet, vil du finde ud af senere.
Historien er rimelig enkel: Huang Lees far bliver myrdet, og han tager derfor til hans onkel Kenny i Chinatown, for at levere et ældgammelt sværd tilbage, så de kan bevare kontrollen over Triad-banden i Liberty City. Huang er vant til at have en okay slat penge mellem hænderne, og er dermed også vant til at alt kører som smurt, men da han lander i Chinatown, går det ikke ligefrem som planlagt. Huang bliver overfaldet og får stjålet sine genstande – der i blandt sværdet – men formår at slippe væk. Det er nu spillerens opgave at skaffe penge og respekt, for til sidst at kunne tage hævn over sin myrdede far, og få sværdet tilbage.
Historien er altså nogenlunde som vi har set den før, en person rejser til et nyt sted af den ene eller den anden grund, og der opstår et problem fordi noget går galt. Huang er da også vores klassiske sterotyp – altid klar med en rapkæftet replik, ligemeget situationen.



Huang Lee, vores kinesiske helt


Man ser straks at spillets filmsekvenser ikke er animerede eller med stemmer, men i stedet er med tekst og tegnede billeder. Det er ikke særlig spændende at se på, men dialogen er vigtig hvis man vil have spillets historie med. Efter den første filmsekvens beslutter Huangs tilfangetagere, at de vil dumpe ham i havet nede ved havnen. Så snart bilen flyver ud i vandet, får man selv kontrol over spillet. Man starter ud med at skulle bryde ud af bilen – dette gøres ved at smadre bagruden ved brug af stylussen – for derefter at svømme ind til land. Ved hjælp af sin PDA finder man hurtigt sin onkel Kenny, og så er man godt kørende. Man får prompte en mission, og allerede her finder man ud af, at PDA'en er utrolig dejlig, og gør det hele meget nemmere. Ved hjælp af denne, kan man nemlig lave en GPS-rute hen til en mission, en pusher, en Pay'n'Spray eller noget helt andet. GPS-ruten vises ikke bare på radaren (som befinder sig i venstre side på nederste skærm), men også på vejen hvor man kører eller løber. Ruten der bliver vist, er dog kun den korteste lovlige rute, og det er derfor sjældent den hurtigste, hvis man vel at mærke blæser på loven.
PDA'en kan også bruges til at modtage samt læse e-mails, og ellers er det generelt bare en opsætnings- og status-menu.

Spillets styring er enkel, og relativt let at lære. En ting som mange erfarne DS-spillere dog lige skal vende sig til er, at hvor 'B' plejer at være annuller, og 'A' plejer at være ok, så er 'B' her ok og 'X' annuller. Dette kommer helt sikkert af PlayStations controller, hvor den nederste knap er ok, og den øverste knap er annuller. Man skyder eller slår her med 'A', accelererer/sprinter med 'B', stjæler/går ind i biler med 'X', mens 'Y' bruges til at hoppe, eller til at bakke hvis man sidder i et køretøj. Man går med D-pad'et, og trykker man nedad dytter man i øvrigt – hvis man altså sidder i en bil eller på en motorcykel, vel at mærke.



Flammekasteren er et klassisk våben i GTA-serien, og i Chinatown Wars er den lige så rar at have ved hånden, som i de andre spil


Man bruger dog ikke kun knapperne, for der er også forskellige steder hvor man skal bruge den trykfølsomme skærm, og her er bare et par få eksempler:
Lad din stylus være en skruetrækker, og brug den i stedet for en bilnøgle, til at starte bilen – der skal selvfølgelig fifles lidt med den, før det virker. Dette skal heldigvis langtfra gøres ved alle biler, og det gælder selvfølgelig kun for nogle af dem, der står parkeret. Nogle biler skal man bruge en kode for at starte, og ved andre skal man forbinde nogle ledninger.
Lad din stylus være din hånd, og bestem derved i hvilken retning og hvor langt du vil kaste med en molotov cocktail/andet kasteskyts – dette virker nu også mens man kører, omend det virker lidt handicappet, eftersom man bliver nødsaget til enten ikke at styre, eller ikke accelere mens man kaster.
Lad din stylus styre en masse værktøj, og saboter din boss' rivals bil – der skal både kappes tændrør og bankes lidt på motoren med en forhammer.
Jeg kunne blive ved på denne måde i lang tid, men det burde være åbenlyst allerede nu – den trykfølsomme skærm bruges til ting, der lige så godt kunne være fjernet, men hvor det på ingen måde er et irritationsmoment at de er der. Kort sagt er det bare med til at forøge spiloplevelsen, uden at det er irriterende. Derudover er der også ting der er blevet nemmere – alt hvad der skal ordnes mht. menuer er nu blevet langt bedre og hurtigere at navigere rundt i. Jeg kunne lige forestille mig hvilket helvede PDA'en ville være, hvis den skulle styres vha. D-pad'et.
Mikrofonen bliver i øvrigt også udnyttet, man kan nemlig nu pifte, og hvis der er en taxa i nærheden kan man gå hen til den, og for et symbolsk beløb kan man blive kørt hvorhen man nu lyster. Det kan faktisk godt betale sig, for det tager kun få sekunder, og så koster det ikke særlig meget.

En ting man bliver introduceret til allerede i løbet af de første par missioner, er Drug Deal. Som navnet siger, så handler det ganske simpelt om, at handle med stoffer. Det fungerer nærmest ligesom aktier – man køber til en billig pris og venter til der kommer et godt tilbud eller til prisen er steget, hvorved man så kan sælge med fortjeneste.
Der er pushere over hele byen, og alt efter hvor de kommer fra, er de interesserede i forskellige stoffer. Nogen sælger hash billigt, og køber ecstasy til en god slat penge, mens andre måske slet ikke sælger, men i stedet betaler tårnhøje priser for et enkelt stof. Man får løbende e-mails fra forskelige personer, hvis de har nogle gode tilbud, eller er hungrige efter noget bestemt.
Man skal dog passe på, for en gang i mellem – ved nogen oftere end andre – vil politet nemlig have ligget på baghold, og så snart handlen er færdig, får man to stjerner til sit Wanted-level, og få sekunder efter vil politiet komme. Hvis man bliver taget af politet, får man afskaffet alle de stoffer man har på sig, og det kan være en dyr fornøjelse.
Man kan have 50 poser med forskellige stoffer på sig, mens man kan have en ubegrænset mængde i sin lejlighed eller sit hus.
Denne del af spillet har uden tvivl i høj grad medvirket, at spillet, som det første DS-spil, fik et mærkat der sagde 18+.



Skær den forkerte ledning over, og bomben springer i luften


Nu nævnte jeg i introen, at hver eneste spil bare er mere af det samme. Dette gør sig også gældende for Chinatown Wars, omend der er adskillige (gode som dårlige) forandringer.
Det er nu langt svære at falde af sin motorcykel, hvilket betyder en del, da det er langt nemmere at støde ind i ting her, grundet perspektivet man ser fra. Når man slår en person, er det meget vigtigt at vedkommende kommer ned at lægge. Sker dette ikke, vil personen nemlig løbe meget hurtigt væk, og selvom man selv løber lidt hurtigere, så har fodgængerne tilsyneladende evnen til at sprinte for evigt. En ting der er blevet fjernet, er muligheden for at genstarte halvdelen af en mission, hvis man mislykkedes i den sidste del af missionen. Dette kan være rimelig irriterende, hvis man i missionen skal gøre en masse som man klarer uden problemer, for bare at komme til de to minutter hvor man fejlede sidste gang. Ligesom i de seneste forgængere, er der nu også både og fly, men det er i højere grad på land at det meste fokus er lagt, i forhold til de tidligere titler, hvor de spillede en lidt større rolle – selvfølgelig stadig uden at tage spotlyset.
Derudover er der kommet den dejlige forandring, at spillet nu automatisk gemmer efter hver eneste mission, og man kan også selv gemme, lige når det lyster en – stadigvæk kun når man ikke er på mission, og man vil stadig starte fra sit hus eller sin lejlighed. Der er selvfølgelig også andre forandringer, men de ovenstående var dem jeg bed størst mærke i.

Som det ses på screenshots'ne, så er GTA: Chinatown Wars et spil i fuld 3D. Grafikken har en slags cel-shading, og det eneste negative ved det er, at det nogen gange kan blive lidt for grumset. Det bliver dog aldrig noget problem, for der er sjældent brug for at skulle kigge efter små detaljer.
Jeg har desværre oplevet, at når der er mange køretøjer inklusiv fodgængere og andre detaljer på skærmen, så begynder spillet at køre en smule langsommere. Igen så er det ikke noget problem der som sådan gør noget, men sådanne ting bør bare ikke ske på en konsol.

Hvor grafikken er pæn og fungerende, så er radioen lige det modsatte. I nær alle andre GTA-spil har radioen været et storhedspunkt, da der var adskillige stationer at vælge mellem, og de var alle gennemførte, og virkede ligesom rigtige radioer, uden bare at være baggrundsstøj. I Chinatown Wars er radioen der stadig, og der er faktisk licenserede numre med. Problemet ligger ganske simpelt i, at der ingen vokal er. Det fjerner hele pointen og charmen med radioen, og hvor man i eksempelvis San Andreas nynnede med på A Horse With No Name med America, eller hvor man i GTA III huskede de sjove videospilsreklamer, ja så er der ikke meget at komme efter her.
Radioen fungerer som baggrundsstøj, men ikke andet, og det skuffer.
Det skal dog ikke tages som om, at lydsiden er dårlig, for når man skyder med en Uzi, eller kører en bænk i smadder, ja så lyder det helt som det skal.

Spillet understøtter også Wi-Fi, både online og offline. Jeg har godtnok ikke haft mulighed for at teste det, men offline kan man arbejde sammen og klare missioner, eller man kan bare køre rundt i byen og dræbe bandemedlemmer. Dette ville jo være helt perfekt at kunne gøre online også, men det bliver vi snydt for i denne omgang. Det eneste man kan online er at chatte med hinanden, bytte stoffer, sammenligne stats og udveksle historikker over ens spilforløb.
Man kan også oprette en bruger på Rockstar Games Social Club, og her kan man så forskellige ting, bl.a. kan man tjene penge til sit spil via et online mini-spil, låse op for en hel ny "mission", og så kunne man, indtil d. 8. maj, låse op for en eksklusiv bil (som jeg desværre ikke nåede at få). Spillet udkom i slutningen af marts, og derfor er der ikke voldsomt mange ting på Social Club endnu – men det kommer hen ad vejen.



Gennemrod de røde affaldscontainere for at finde våben


Konklusion
GTA: Chinatown Wars er ganske simpelt et brandgodt spil. Elsker man sandkasse spil, er dette spil helt sikkert ens smag, og elsker man i forvejen GTA-serien, er der da bare slet ingen tvivl om, at man vil elske dette spil. Alene Drug Deal-delen er tæt på at være nok til at købe spillet, for den er så omfattende og gennemført, at det nær kunne være et spil for sig selv.
Med andre ord; Rockstar har formået at lave et gennemført spil, der har få kritikpunkter, og det holder bare hele vejen i gennem. Det er næsten som at opleve de to første GTA-spil i 3D – og nå ja, så kan det jo tages med på farten.



Anders Larsens vurdering 9/10
Grand Theft Auto: Chinatown Wars er jo de voksnes Animal Crossing, hvor radisser er skiftet ud med hårde stoffer og de nuttede dyr er byttet ud med bandemedlemmer. Spillet har meget at byde på – der i blandt en lidt tynd og vandet historie, men hvem vil følge en historie, når man har en hel by som legeplads. For når du ikke er på en af historiens missioner, kan du handle med stoffer, cruise rundt i byen og lave stunts, og jeg kunne blive ved. Skulle alle de aktiviteter gøre dig træt, kan du tage et smut forbi den nærmeste kiosk og købe dig et par skrabelodder og se om du har held i spil.
Alt i alt er Chinatown Wars et godt spil, hvor styring, lyd og grafik fungerer godt. DS'ens forskellige funktioner bliver brugt til fulde, og det er et spil der byder på mange timers underholdning hvis man vil gennemføre det 100 %.







Til allersidst vil jeg sige, at der sikkert er nogle af jer der endnu har ubesvarede spørgsmål. Dette er dog slet ikke underligt, for der er meget mere at skrive om endnu, men så bliver vi jo aldrig færdige. Så skulle du være en af dem, der stadig sidder med et spørgsmål, som du ikke føler at have fået svar på, så er du mere end velkommen til at inkludere det i din kommentar til anmeldelsen. Jeg vil da besvare spørgsmålet så godt som jeg nu kan.

0
1ups givet

5/5


Fremragende lyd

Kommentarer:

#1 - Rotjen

Level: 1 (Goomba)

31-05-2009 12:25

nice anmeldese Lukas Smiley

0
1ups givet

#2 - Dennis Høj-Suhr

Level: 26 (Octopi)

31-05-2009 16:07

har ikke være meget for GTA men skulle man gøre en undtagelse overvejer jeg lige

god anmaldese
0
1ups givet

#3 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

31-05-2009 16:11

^ Hvis du ikke rigtig har spillet GTA før, så er Chinatown Wars et fint sted at starte. Som skrevet under 'Plus', så er det bare supernice at stresse af med.
0
1ups givet

#4 - @-boy

Level: 15 (Geega)

31-05-2009 17:46

Din anmeldelse og din snak om spillet i det hele taget Lukas har helt klart bekræftet min beslutning om at anskaffe mig spillet.
Har været lidt skeptisk da jeg synes tidligere håndholdte GTA spil ikke har levet op til PC og konsol spillene.
0
1ups givet

#5 - The ultimate beast

Level: 20 (Moblin)

31-05-2009 19:40

Kanon anmeldelse, tror dog ikke jeg får købt spillet, men det er mere p.g.a. jeg ikke har vildt mange penge ^^
0
1ups givet

#6 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

01-06-2009 01:42

God anmeldelse!

Er byen egentlig stor, eller kender man den ud og ind med det samme? Med andre ord, er den lille?
0
1ups givet

#7 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

01-06-2009 01:42

God anmeldelse!

Er byen egentlig stor, eller kender man den ud og ind med det samme? Med andre ord, er den lille?
0
1ups givet

#8 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-06-2009 02:04

^ Jeg vil skyde på - og tag nu ikke nødvendigvis dette for gode varer - at hele spillet tilsammen er på størrelse med første ø i San Andreas.
I Chinatown Wars er der kun by, udover der hvor der er vand selvfølgelig, hvor der i f.eks. San Andreas var en del natur også. Derfor tager det en god portion tid at lære den udenad.
0
1ups givet

#9 - Grauling

Level: 23 (Skree)

01-06-2009 02:10

God anmeldelse Smiley

Min bror har spillet men har ikke rigtig haft tid til at spille det selv om han har lånt det til mig xD
0
1ups givet

#10 - Goldenpie

Level: 1 (Goomba)

01-06-2009 19:03

Super anmeldelse af et super spil. Køb det køb det.

Byen er den samme som i GTA IV, bortset fra at de har fjernet en af ø'erne.
0
1ups givet

#11 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

01-06-2009 21:30

^ Okay, det vidste jeg så ikke (har spillet alle GTA-spil udover GTA IV) Smiley
0
1ups givet

#12 - Rechain

Level: 7 (Korok)

01-06-2009 22:18

Lækkert spil Smiley elsker det...er GTA freak...

/Rechain
0
1ups givet

#13 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

11-06-2009 11:36

Enig med anmelderen! Det er sådan et håndholdt GTA skal være!
Lige til at tage frem, klare lidt missioner eller drug deals og færdig.

Er jeg den eneste der synes, man burde overveje at gå tilbage til overviewet fra de gamle, udført på samme måde som i dette spil til kommende GTA-titler igen? Jeg havde glemt hvor godt det fungerede og særligt i Chinatown Wars, hvor hvor det dog stadig er tredimensionelt bare set fra oven. Taget det bedste fra det alt sammen.
Også fedt at de prøvede cell-shade, der måske er meget funktionelt også for at kunne skelne mellem detaljerne, men dét er ikke noget, jeg synes behøves i de fremtidige spil.
0
1ups givet

#14 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

13-06-2009 16:15

^ Jeg vil da sige, at cel-shading lige netop sørger for at man ikke kan skelne så godt mellem detaljerne Smiley

Eller har jeg misforstået hvad du mener Smiley?
0
1ups givet

#15 - Haken

Level: 1 (Goomba)

24-06-2009 09:46

Spillet lyder ret fedt. Jeg har selv spillet nogen af de andre spil i serien og jeg blev bidt af det med det samme. Jeg tror helt klart at jeg skal have det.
0
1ups givet

#16 - Jonas Jessen

Level: 3 (Koopa-Troopa)

02-08-2009 15:36

God anmeldelse Lukas! Smiley
0
1ups givet