Pokémon Ranger: Guardian Signs (DS)

Skrevet af Mr. Mario - 26-02-2011 16:33

Som nævnt indtager du i Pokémon Ranger: Guardian Signs rollen som en Pokémon Ranger, og vanen tro kan du selvfølgelig selv vælge køn. For de af jer, der ikke ved hvad en Pokémon Ranger er, så er Pokémon Rangers kort sagt en form betjente, der sørger for menneskers og Pokémons ve og vel, ved at klare en række missioner og små quests. Selvom det ikke altid er et ufarligt job, gør de ikke brug af våben, men derimod deres Capture Styler, der bruges til at indfange Pokémon med, hvorefter de kan gøre brug af de forskellige Pokémons evner. Som spiller bruger du Capture Styleren til at tegne cirkler om en Pokémon for at fange den, så forbered dig på at tegne en masse cirkler på din DS, hvis du anskaffer dig denne titel.

Endnu et Pokémon Ranger-eventyr kan gå i gang

Som Pokémon Ranger bliver du sendt af sted til en ny region, hvor en ny ondsindet gruppe, The Pokémon Pinchers, laver rav i den. Så ikke så meget nyt her. The Pokémon Pinchers har skumle planer og kidnapper store mængder af Pokémon, og størstedelen af spillet går derfor med at løbe i hælene på disse Pinchers, hvilket er ærgerligt, da de rent ud sagt er en gruppe kedelige skvatmikler uden den helt store portion selvtillid. Du sidder derfor de første mange timer og venter på at historien tager en mere spændende drejning.
Som sagt er The Pinchers ikke just nogen overvældende modstander, så du kan let komme til at savne lidt modstand, hvilket gør den nye funktion i dette spil tæt på ubrugelig. Med den nye funktion i Guardian Signs kan du nemlig, for de Ranger Points du optjener ved at klare missioner og quests, anskaffe dig power-ups til din Capture Styler. Et element der kunne have tilføjet spillet et lidt mere taktisk element, hvis spillet ikke havde været så let, som det er.

Hop over dybe afgrunde på ryggen af selveste Raikou

Men overordnet set ligner Guardian Signs meget de tidligere spil, uden de helt store nævneværdige ændringer. Så der er da også genbrugt lidt fra de tidligere spil, som f.eks. den lille jingle der fremkommer når man gemmer, hvilket i øvrigt afslører at det går lidt hurtigere med at gemme i Guardian Signs, end i de to tidligere spil. Udover denne nævnte jingle er der ikke just nogle ørehængere at finde blandt spillet lydside. Rent grafisk ligner spillet også de tidligere, hvilket groft sagt betyder, at din karakter blot spadserer rundet i en masse, ellers ok pæne, omgivelser i 2D. Så intet revolutionerende her.
Og det havde også pyntet en del, hvis de havde genbrugt flere Fields Moves fra de tidligere spil, da antallet af Field Moves er blevet kraftigt reduceret i forhold til 2'eren, Shadows of Almia.

The Pinchers er over det hele – både i luften og under vandet

Der hvor Guardian Signs har noget helt nyt at byde på i forhold til de tidligere spil i serien, er spillets multiplayer-del. Ja, serien har fået tilføjet en multiplayer-del, hvor du sammen med op til tre venner kan drage på missioner sammen. Denne funktion er desværre Multi-Card Play-baseret, så vi har desværre ikke haft mulighed for at teste om den del skulle være mere interessant end den halvkedelige single-player-del. Og nu hvor vi er ved den trådløse kommunikation, kan du som tidligere downloade ekstra missioner til single-player-delen via Nintendo Wi-Fi Connection.

Guardian Signs bringer Pokémon Ranger-serien et skridt tilbage i forhold til den fremgang som det forrige spil præsterede. Så med mindre du allerede har fået fat i Shaymin, Deoxyxs og Manaphy til dit Pokémon HeartGold eller SoulSilver, er her ikke meget at kommer efter, desværre.

Mine damer og herrer, Ukulele Pichu – din partner Pokémon

Efter endnu en gang at have lavet utallige loops på DS'en, viser Pokémon Ranger: Guardian Signs sig at være at være en kedelig kop te, også selvom spillet introducerer dig for nye muligheder og giver dig mulighed for at sætte dig op på ryggen af legendariske Pokémon. Spillet mangler nemlig et ordentligt sæt skurke og en god portion udfordring, hvilket er mangler der resulterer i en halvkedelig historie, der kan få de 15-20 timer som det tager at klare spillet, til at blive rigtig, rigtig lange og kedsommelige. Så Pokémon-fans kan glæde sig over, at Pokémon Black & White lander i butikkerne meget snart, hvis de hungrer efter et nyt og godt Pokémon-spil.

0

3/5