N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 (DS)

Skrevet af Bota - 27-05-2012 17:19

Shin Megami Tensei er en serie de fleste forbinder med Persona-spillene på PSP'en, men i 2009 udkom det første spil i serien i USA, Devil Survivor, der hurtigt blev rost for sit svære strategi-gameplay og sin dybe historie. Tre år senere i februar 2012 udkom Devil Survivor 2 så, og selvom der året forinden var udgivet en opdateret version af 1'eren på 3DS'en med navnet Devil Survivor: Overclocked, endte Devil Survivor 2 med at være på Nintendo DS, og står nu til udgivelse i Europa sammen med Overclocked i 2012 i Europa. Men hvordan holder 2'eren ift. 1'eren, og er det værd at give sig i kast med? Læs med her.

Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 er ligesom sin forgænger et strategisk RPG, der dog ikke historisk hører sammen med 1’eren, så det er muligt at starte med 2’eren, hvis ikke man har spillet 1’eren. Historien i Devil Survivor 2 følger en tilsyneladende helt normal 18-årig dreng, der går på gymnasiet i Tokyo. Han falder i snak med sin ven Daichi, der introducerer ham til en mystisk internetside kaldet Nicaea. Denne side kan eftersigende forudse og vise dødsfald af dine venner før de indtræffer, således at de kan forhindres. Et "dødsklip" af dem selv i en togulykke bliver vist, der dog bliver forhindret af dæmoner, som pludselig dukker op. Ved at besejre disse dæmoner kan man nu altid tilkalde dem vha. en applikation på telefonen, som Nicaea på mystisk vis har installeret. Snart indser de, at togulykken kun er en mikroskopisk del af hvad der ligner en katastrofe, der udfolder sig på tværs af hele Japan. Du har nu syv dage til at få genoprettet verdensfreden, og de syv dage går ikke stille for sig.


Det gode:

Gameplayet fungerer på samme måde som i 1’eren: Du har en overworld-bane (eksempelvis en metrostation i Tokyo), som du kan bevæge dig rundt på i felter, som set i eksempelvis Fire Emblem. Når du står tæt på en fjende og trykker ’Attack’, går kampen ind i en RPG-mode, som minder meget om Dragon Quest og andre klassiske RPG’er. Du ser et billede af typisk tre fjender på din skærm, som du på bedste RPG-vis skal slå ud ved brug af Magic Skills såsom Bufu, Agi og Zio, som kendere af Megami Tensei-serien sikkert har stødt på før, eller ved brug af fysiske skills som Berserk og Anger Hit.


Men du kan selvfølgelig ikke slå disse fjender ud alene, derfor har Nicaea installeret apps på din telefon for at hjælpe dig på vej. Én af dem hedder Demon Auction, hvor du, som navnet antyder, kan byde på dæmoner, der varierer i kvalitet – den højestbydende vinder, og kan bruge dæmonen i kamp. Den anden app hedder Cathedral of Shadows, og det er hér, du kan Fuse (mikse/sammensmelte) dine dæmoner til nye og bedre dæmoner, der ikke kan fås via auktionen. Når du gør dette, kan du vælge skills fra begge dine dæmoner til at overføre til den nye dæmon, og som noget nyt i 2’eren kan du, når du har klaret fjender nok, få add-ons, der kan give din ønskede dæmon eksempelvis +2 i strength. Fjendedesignsne er veltænkte og -udførte, og mange fjender er ligesom i 1’eren og alle andre spil i SMT-serien lavet efter figurer i forskellige trosretninger eller myter, asatroen inkluderet. 2’eren er dog ikke så fokuseret på mytologiske figurer/dæmoner som 1’eren, hvor figurer som Loke og Balder, som vi kender fra den nordiske mytologi, har en større rolle. Nu fokuserer Atlus i højere grad på astronomi, eksempelvis er hovedbosserne baseret på stjernerne i Karlsvognen. Det er rart at se, at Atlus gør sig umage med fjendedesigns, selvom mange af dem selvfølgelig er præget af den japanske tegnestil.


Dæmonerne har naturligvis styrker og svagheder som set ovenfor på Odin - og når man kommer senere hen i spillet vil man se fjender der naturligt kan annullere, dræne eller reflektere dine angreb. Ligesom stort set alle strategiske RPG’er (SRPG) er Devil Survivor 2 forholdsvist let i starten og bliver tiltagende sværere, jo længere du når. Der er dog enkelte kampe i starten, der kan være specielt udfordrende, især hvis man er nybegynder i genren - sværhedsgraden er dog betydeligt nedsat og tilpasset i forhold til 1’eren, der både fik ris og ros for sin meget høje sværhedsgrad, men selvom det altså er lettere end 1'eren, er især boss-kampene stadig særdeles udfordrende.

Soundtracket i 2’eren udmærker sig med mange melodier som du hurtigt nynner med på, og som passer situationerne godt. Musikken føles ikke særligt repetitiv, som den har det med at blive i SRPG’er, hvilket er hvad jeg syntes 1’eren led under. Alt i alt er soundtracket altså også en mærkbar forbedring fra 1’eren til 2’eren.

Ligesom i 1’eren kan du frit vælge mellem hvilke af dine holdkammerater, du vil snakke med. Et nyt system introduceret i Devil Survivor 2 hedder Fate System, der lader dig forme bånd med spillets personer, og ved at få høje Fates på dine karakterer åbner du op for flere dæmoner og kampmuligheder – i bedste fald kan høje Fate-numre forhindre dødsfald. Systemet fungerer overraskende godt, da du som regel vælger at snakke med de personer du godt kan lide og har på dit team, hvilket betyder flere muligheder for dem på slagmarken, der er essentielt for overlevelse.

Det dårlige:

Som dens forgænger har Devil Survivor 2 fem forskellige slutninger, og de dialogvalg du laver gennem spillet, påvirker hvilken slutning du ender med at kunne tage. For mange fejlvalg i dialogmuligheder eller missede begivenheder kan resultere i en karakters død og forsegle en slutning. 1’eren var slemmere til at straffe dig for disse ting, men 2’eren har ikke forbedret dette specielt meget, hvilket er ærgerligt, da det oftest ikke er særligt åbenlyst, hvad der er de korrekte valg at træffe.
Hvis du har lyst til at få at starte på en ny gennemspilning for at opleve en ny slutning, skal du spille hele spillet forfra, og altså høre de samme dialoger og spille de samme kampe igen. Du har dog mulighed for at tage data fra dit forrige spil med over til dit nye save game – hvad og hvor meget kommer an på, hvor godt du har klaret dig i sidste gennemspilning (eksempelvis fået højeste fate-numre på mange personer). Dette er som sådan et godt tiltag – og i 2. gennemspilning er de nævnte problemer faktisk ikke så fremtrædende, da du sandsynligvis vil snakke med dem, du ikke snakkede med i første gennemspilning, og dermed få nye dialoger og valg. Men hvis du stadig hungrer efter at se alle slutninger, kræver det megen tålmodighed, da du vil opleve de samme dialoger og valg igen og igen, jo flere gennemspilninger du når igennem.

Den ideelle spiller:

Hvis du er fan af klassiske RPG'er som Dragon Quest eller Pokemon, og samtidig godt kan lide de strategiske elementer i spil som Advance Wars eller Fire Emblem, er Devil Survivor 2 et must til din spilsamling. Selvom det er et niche-spil, vil jeg samtidig mene at det er et godt sted at starte, hvis man er ny til strategi-genren og ønsker at give sig i kast med denne, da sværhedsgraden er til at overkomme. Derudover har den velkendte RPG-mekanikker tilføjet, som vi kender fra Pokemon med elementære svagheder og styrker. Et gameplay der er let at sætte sig ind i, men hårdt at mestre.


Konklusion:

Shin Megami Tensei: Devil Survivor 2 tilbyder en historie og karakterer, der er bedre end 1’erens, samt små forbedringer til det i forvejen meget vanedannende gameplay. I min Activity Log på min Nintendo 3DS har spillet modtaget 1. pladsen for gennemsnitsspiltid: Hele 2,18 timer fordelt på 39 gange – og det er virkelig et spil, der er svært at lægge fra sig, når man først er gået i gang. Det er let lige at tage en kamp mere, og historien og universet suger dig ind, så du bliver ved med at ville have mere. Men efter 1. gennemspilning, som kan tage mellem 20-30 timer alt afhængig af, hvor god du er, bliver det hurtigt kedsommeligt at skulle igennem samme dialog igen for at få en ny slutning. Spillet har dets få problemer, men i den samlede pakke er det ikke noget der forhindrer det i at udmærke sig som et bundsolidt SRPG, der helt klart er værd at tage et kig på, hvis man blot er lidt interesseret i den strategiske del i RPG’er.

10
1ups givet

4/5


Forbeholdt niche gamere

Fremragende lyd

Hjernegymnastik

Særdeles udfordrende

Kommentarer:

#1 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

27-05-2012 22:11

Lyder klart som noget, jeg skal tjekke ud en dag. Jeg elsker denne type RPGs og har efterhånden hørt en del godt om Shin Megami Tensei-serien.
0
1ups givet

#2 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

27-05-2012 23:26

God anmeldelse. Jeg sætter pris på sådanne anmeldelser af niché-spil, især fordi det er en serie jeg har været interesseret i at kigge nærmere på i længere tid.

Der er dog så vidt jeg ved ikke nogen fastsat udgivelsesdato på hverken 1eren eller 2eren i Europa endnu, desværre. 1eren (DS-udgaven, altså, ikke 3DS-udgaven) og 2eren kan dog importeres fra USA hvis man stadig kan finde nogle eksemplarer til salg.
0
1ups givet

#3 - Bota

Level: 20 (Moblin)

27-05-2012 23:41

^Hov, det vidste jeg faktisk godt, ved ikke hvorfor jeg har skrevet, de skulle udkomme i år. Et crewmedlem må gerne rette det, hvis vedkommende ønsker. Smiley

Jeg kan i øvrigt anbefale planetaxel.com til bestilling af spillet - de har det i skrivende stund til under 200 kr.
1
1ups givet

#4 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

28-05-2012 00:33

Fed anmeldelse, Bota. Velformuleret og informativ.

Mit indtryk var ellers ikke, at det var helt så nemt eller et godt sted at starte som Fire Emblem, men det er hermed taget til overvejelse. Dog synes jeg miljøet virker lidt mystisk på den negative måde ud fra dit resume, men jeg ved hvor meget du sætter pris på en god historie, så noget af det MÅ være i orden.

Hvordan fungerer auktionerne mod NPC'en? Den slags plejer altid at være lidt underligt implementeret; kan huske at de var nemme at gennemskue i Zelda: TWW.
0
1ups givet

#5 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

28-05-2012 00:35

Er det helt forkert at forbinde det med en blanding af Digimon og T.W.E.W.Y.? Det med at det foregår i et truet Tokyo og at man bruger digitale monstre som hjælp?`
0
1ups givet

#6 - Bota

Level: 20 (Moblin)

28-05-2012 00:50

Tak. Smiley Fire Emblem er også et ganske udmærket sted at starte - jeg tænkte blot dette er bedre for de folk, der søger flere RPG-elementer i et SRPG.
Det var nu ikke meningen at historien skulle komme ud som værende negativ ud fra det korte resume - det forklarer blot præmissen for selve spillet. Historien er meget dybere end som så, og meget af den handler selvfølgelig også om interaktionen mellem dine holdkammerater og dig.

Auktionerne fungerer helt fint. I starten får du at vide, hvad gennemsnitsbudet hos 1-3 personer er. Når den 5 sekunder lange auktion går i gang, kan du se nederst på skærmen, hvorvidt de har tænkt sig at byde højere, lavere, eller lige omkring deres gennemsnit. Så er det op til dig, hvor meget du selv vil byde - og du får kun ét forsøg.

Heh, ja, du kan måske godt sammenligne de to. Den futuriske og moderne setting som TWEWY har, minder især meget om settingen i Devil Survior-spillene, selvom gameplayet selvfølgelig er forskelligt.
0
1ups givet

#7 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

28-05-2012 19:41

Det her er da en vildt god anmeldelse, og lyder sq egentlig ganske godt.

Jeg vil dog vente med at tildele en 1-up for den, da jeg forventer, at coins til en hvis grad genindføres for 1-ups på et tidspunkt, og her fortjener Bota da i den grad at få nogle coins Smiley
0
1ups givet