Chocobo GP (Switch)

Skrevet af zcream - 19-03-2022 17:00

Square Enix vil for mange formentlig være et synonym med rollespil, men tilbage i 1999 udgav Square en kart racer med titlen Chocobo Racing. Spillet blev aldrig den helt store succes, men Til E3 i 2010 blev der faktisk annonceret et Chocobo Racing 3D til Nintendo 3DS. Spillet blev dog aldrig udgivet og det er således først nu og med udgivelsen af Chocobo GP til Nintendo Switch, at vi får et nyt kapitel i den Final Fantasy inspirerede racerspil. Vi tager et kig på om det er bedre end det første og om det kan køre fra mægtige Mario Kart.

Chocobo GP er en kart racer og derfor er det måske ikke overraskende, at du styrer en nuttet figur rundt på nogle farverige baner og skal forsøge at kæmpe dig forbi en bunke modstandere i kampen om at komme først over målstregen. Alt sammen i et tilsvarende nuttet køretøj. Figurerne du kan vælge imellem har forskellige evner og er gamle kendinge fra tidligere tiders Final Fantasy titler, ligesom også banerne er inspireret af spillene. Eksempelvis kan du køre rundt på Gold Saucer fra Final Fantasy VII.

Kontrollen er meget lig det du måske kender fra Mario Kart 8, hvor du benytter styrepinden til at dreje og holder A nede for at gasse op. Du kan også drifte, hvilket kan give en speed bonus og benytte forskellige evner til at komme hurtigere frem eller genere dine modstandere. På vej rundt på banerne, kan du samle diverse ting op, der enten giver dig forskellige muligheder eller oplader den pågældende figurs unikke evne, som kan benyttes flere gange i et løb. Styringen fungerer rimelig fornuftig, men har alligevel en let træghed over sig, der ikke nødvendigvis ødelægger spillet, men på en eller anden måde ikke er lige så flydende, som man kunne forvente. Rammer din racer ind i et eller andet, så dæmpes tempoet ret så drastisk, hvilket både går ud over flowet, men samtidig også har en tendens til at hæmme stemningen af fart og action.

Spillet byder på en god håndfuld modes, der kan udfordre dig på alverdens måder. Du har Chocobo GP, der fungerer som en stor online turnering med op til 64 spillere. Du kører dog kun med 7 andre ad gangen og kommer du i top 4, så går du videre til næste løb, indtil du enten taber eller ender i finalerunden. Underholdning er der således masser af, hvis du altså kan finde modstandere. Under denne anmeldelse lykkedes det godt og vel hver femte gang og hvis ikke spillet sælger godt, kunne fremtiden for online-delen godt se lidt dyster ud.

Derudover er der en storymode, hvor du kører og slider dig igennem et eventyr med rigtig udmærket stemmeskuespil, men uden så voldsomt meget dybde. Det er også her du kan unlocke nye figurer. Disse kan dog også unlockes ved at købe dem i spillets shop. Her skal du bruge rigtige penge og spillet vil rigtig gerne oplyse dig om denne mulighed, hvilket godt kan være en smule enerverende, hvis du altså ikke lige er fan af mikrotransaktioner. Du har også mulighed for at spille amindelig multiplayer i løb med 8 deltagere og en ret underholdende time attack, hvor du kan uploade dine egne bedste tider og kører mod dit eget ghost, ligesom du også kan køre mod andre spilleres tider. Der er også en series ace mode, hvor hver serie indeholder fire baner og du, ligesom i Mario Kart 8, dyster om at blive den samlede vinder.

Lidt som du måske kender fra spil som Fortnite eller Crash Team Racing Nitro-Fueled, så er også Chocobo inddelt i sæsoner. Gennemfører du eksempelvis den nuværende sæson, har du mulighed for at unlocke Cloud Strife og Squall Leonhart karaktererne, men at tjene penge nok er ikke noget du kommer sovende til. Og da der kun er ni baner og et begrænset antal online modes, så kan det godt blive en noget trættende opgave, at spare op til de store gevinster. Idéen er egentlig fin nok, men udførelsen lader lidt tilbage at ønske i forhold til variation.

Grafikken er farverig, flydende og uden betydelige framerate problemer, hvilket gælder i både håndholdt pg docked tilstand. Så rent teknisk, er der tale om et rigtig pænt spil. Alligevel mangler udtrykket et eller andet - måske noget personlighed, men til formålet fungerer det fint. Lydsiden også fungerer upåklageligt. Der er tydeligvis lagt et stykke arbejde i, at få stemmeskuespillet på plads og det er helt klart lykkedes. Lydeffekterne er, dog uden at være prangende, også helt hæderlige. Musikken kan til tider være noget krævende at lytte til i længere tid, men der er på ingen måde tale om et dårligt produkt ift. både det visuelle og lydsiden.

Spillet findes i en gratis udgave og umiddelbart må anbefalingen være, at prøve denne før du evt. køber, da Chocobo GP ikke vil falde i alles smag. Der er bestemt underholdende elementer i spillet, men der er også en række mindre heldige ingredienser i pakken. Her taler vi ikke udelukkende om, at spillet ihærdigt forsøger at få dig til at købe forskellige ting, men også det faktum, at der reelt set er for mange designmæssige kritikpunkter, om end de generelt er små, til at Chocobo GP er i stand til at hive sig selv op i kart-racernes superliga. Det betyder dog ikke, at spillet er dårligt og har du eksempelvis en forkærlighed for Square Enix figurer og de eventyr de har budt os på gennem tiderne, er det ingenlunde umuligt, at du vil kunne finde nogle sjove timer, i selskab med Chocobo og vennerne

2

3/5