Disney Illusion Island (Switch)

Skrevet af JOEP - 05-08-2023 07:57

Disney har netop udgivet Disney Illusion Island til Switch, et spil udviklet af Dlala Studios, der tidligere har udviklet Battletoads-genudgivelsen til Xbox. Da Disney Illusion Island blev annonceret, mødte det kritik for den lidt anderledes grafikstil, der baserer sig på det nye Disney+-show The Wonderful Life of Mickey Mouse, men bag den fjollede facade lignede det, at der gemte sig et solidt platformspil med nogle af de mest kendte Disney-figurer. Nu er Disney Illusion Island så blevet udgivet, så lad os se på, om der var noget om snakken.

Disney Illusion Island starter med en flot, animeret scene, hvor de fire venner Mickey, Minnie, Fedtmule og Anders And møder hinanden, fordi de alle er inviteret til picnic. Det viser sig hurtigt, at picnicen var opdigtet af den nuttede Toku, der ønsker hjælp til at samle tre ældgamle bøger op, så han kan redde øen Monoth. Vennerne indvilliger i at hjælpe Toku til trods for deres uerfarenhed ud i at være helte, og så starter eventyret ellers. Undervejs får de hjælp af den tre-øjede krokodille Mazzy, der giver figurerne genstande, der kan hjælpe dem på vej.

Bag denne ret banale historie gemmer sig et charmerende eventyr med de kendte Disney-figurer i hovedrollen. Du vælger en af figurerne, når du starter spillet op - det står dig frit for at vælge om undervejs - og går så gennem en enorm, labyrintisk 2D verden med en flot farvelade og masser af hemmeligheder. Spillet er et såkaldt Metroidvania, hvor du først kan komme ind i visse områder, når du har opsamlet nogle nye evner, men modsat mange moderne spil i genren er der ingen kampe i spillet. Der er fjender, men disse er mest ment som forhindringer på din vej, og du skal derfor udelukkende bruge dine platformevner til at komme rundt. Derfor er der også kun to knapper i brug, nemlig A-knappen til hop og Y-knappen til at aktivere visse evner, som f.eks. svinge i reb. Det gør spillet særdeles velegnet til de yngre spillere, mens ældre og mere erfarne spillere mest bare vil hygge sig med et lettilgængeligt spil i et charmerende univers.

Når du starter spillet, skal du vælge hvor mange hjerter du vil have, hvilket overfladisk påvirker sværhedsgraden i spillet. Du kan vælge mellem 1, 2, 3 eller et jern-hjerte, hvor du ikke kan dø. Dette er dog kun et teoretisk valg, da der er så mange checkpoints i spillet (markeret med postkasser), at det nærmest aldrig vil føre dig mere end 30 sekunder tilbage i spillet at dø - og genstande du samlede op efter checkpointet har du stadig samlet op ved død. Det er kun i spillets få bosskampe, at det reelt set gør en forskel, om du har et eller flere hjerter, men senere i spillet vil du modtage kunne permanente opgraderinger, hvilket igen totalt underminerer valget af sværhedsgrad - det kan derfor godt undre, at man overhovedet skal have hjerter.

Manglen på sværhedsgad satte dog ikke rigtig en stopper for, hvor meget jeg nød at spille Disney Illusion Island. Man føler hele tiden, man gør fremskridt i det, og der er masser at lave og opdage, selv når man ikke jagter historiepunkter. Til tider kan spillet godt føles en smule trægt, når man hele tiden bliver bedt om at gå hen til et nyt sted, men så er det nok også på tide med en kort pause.

På platformsiden er spillet ikke synderligt vanskeligt, men enkelte passager kan da godt tage et par forsøg, og specielt i den sidste times tid af spillet vil en uerfaren spiller nok knuge controlleren ret hårdt. Det er dog ikke et langt spil, og jagter man bare historien, kan den overstås på omtrent 6 timer. Hovedsageligt går tiden med at bevæge sig rundt i den gigantiske verden, da der ikke rigtig er nogen gåder at låse e.l. Der er flere ting at samle i spillet, alle er valgfri. Det første er små blå kugler kaldet Glimts, og så kommer der forskellige Tokun-kort, der viser lidt om øens indbyggere. Derudover er der minder om Mickey og vennernes gamle kortfilm, og til sidst skal der tages billeder af små Mickey-hoveder, der optræder i baggrunden flere steder i spillet. Mange af disse ting er markeret på spillets kort, men det kan være svært at se, om man nu er færdig i et område, og de ting der ikke er markeret kan godt være lidt kedsommelige at være på jagt efter, da spillets verden er gigantisk, og indtil slutspillet er det ikke rigtig muligt at bruge teleportation mellem verdenens dele.

Disney Illusion Island er et skoleeksempel på et veltilrettelagt platformspil, hvor der er tænkt over tingene. Det giver sjældent anledning til frustrationer, og selvom der kræves hurtige tastetryk, så er spillet venligt mod dig og tager hånd om nybegynderne. Jeg kunne godt have ønsket mig en form for flow-tilstand, hvor erfarne spillere måske kunne “flyde” hurtigere gennem områder med nogle tricks, lidt som man har set i Rayman Legends og til dels også New Super Mario Bros.-serien, men man er ret hurtigt forbi sektionerne, så det er ikke noget, jeg nåede at savne så meget.

Til trods for manglen på kampevner er der bosser i spillet. De er dog ikke særligt spændende at kæmpe imod, og de kræver sådan set bare, at du gør det samme adskillige gange, hvad enten det er et svinge i nogle reb eller trykke på nogle kontakter. Kampene er således en smule længere end de burde have været, men der er heldigvis ikke så mange af dem, at det gør noget.

Disney Illusion Island tillader op til fire spillere samtidig - og bare rolig, alle kan godt være samme figur på samme tid - men udover at alle får lov til at være med, så er der ingen ændring i spillet i co-op. Man kan udføre enkelte tricks med hinanden, men modsat New Super Mario Bros.-serien kan man ikke drille hinanden eller hjælpe hinanden forbi svære punkter, hvilket godt kan være lidt ærgerligt. Desuden er det ikke muligt hurtigt at hoppe ind eller hoppe ud af spillet som sekundær spiller, hvilket er enormt ærgerligt - her skal man ganske enkelt ud til hovedmenuen og starte spillet igen. Det er en kæmpe fejl, og en ting jeg håber bliver rettet i en senere opdatering af spillet. Det samme gælder i single-player, hvis man ønsker at spille som en anden figur.

Som nævnt er spillet ekstremt charmerende, og der er flere animerede filmsekvenser i spillet, som er en fornøjelse at overvære. Disse er fuldt ud indtalte, men dog på engelsk, og resten af spillets dialog foregår i tekstbokse - det gør dog ikke noget, for disse er faktisk ret sjove, og det føles lidt som at spille en tegneserie. Flere gange måtte min hustru da også spørge, hvad jeg grinede af, mens jeg spillede, og specielt Anders And gav mange gode grin. Spillet er ligeså en fornøjelse at lytte til med gode stemmeskuespillere (de rigtige fra den nye serie, som spillets grafiske stil er baseret på), og baggrundsmusikken er god og passer perfekt til spillet.

Disney Illusion Island byder på et helt nyt Disney-eventyr fyldt med charme og humor. Spillet er i den lette ende og fungerer som en god introduktion til Metroidvania-genren, men det til trods vil mange garvede spillere hygge sig med en lidt mere afslappet oplevelse, der byder på liv og glade dage. Spillet er smukt animeret, og det er et pragteksemplar af et platformspil, uden dog at gøre noget specielt eller nyt for genren. Der tilbydes co-op, men det er implementeret på en klodset måde, så du skal ud til spillets hovedmenu for at vælge antal spillere, hvis du ønsker at være med eller stoppe spillet, og så er der ikke rigtig nogen interaktion mellem figurerne, når du spiller co-op, hvilket er lidt ærgerligt. Det er dog en god måde at spille med de lidt yngre spillere på. Alt i alt er Disney Illusion Island en fornøjelse og letfordøjelig omgang eventyr.

2

4/5