Figment (Switch)

Skrevet af KristianH - 27-06-2018 16:00

Hvis du, ligesom undertegnede da jeg var lille, troede at det kun var spiludviklere fra udlandet som kunne få lov at lave spil til en Nintendo Switch, så må du nu tro om igen. Nu har nemlig et dansk indie-spilfirma ved navn Bedtime Digital Games fra Aalborg, langt om længe portet deres andet spil, Figment, til Nintendos hybrid konsol. Som titlen antyder, er Figment ikke noget helt traditionelt eventyrspil. I dette spil, skal vi nemlig på eventyr ind i en lille piges sind. På vores vej, vi vil blandt andet støde på fantastiske miljøer, farlige monstre og puzzles der sætter de små grå i gang. Men er hele dette eventyr så rejsen værd? Læs med nedenunder for at få svaret.

Straks efter at du har trykket start i Figment kommer der en lille introsekvens. Hvor imens at navnene på de forskellige udviklere som har været med til at udvikle spillet bliver vist frem, så hører vi en lille pige snakke. Vi får hende aldrig at se, men ud fra måden hun snakker på, lyder det som om hun sidder på bagsædet i en bil sammen med hendes far og mor. Faren, der kører bilen, lyder meget træt og svar kun den lille pige halvt, da hun spørger om han flyver i faldskærm på hans arbejde. Efter kort tids snak frem og tilbage mellem den lille familie, hører man pludseligt at bilen skrider og der lyder et stort brag - mon det betyder at de kørte galt?

Svaret får man aldrig direkte, for efter vi hører dette brag falmer skærmen til sort og da skærmen klare op igen, er billedet zoomet ind på en lille sjov gut der ligger og sover i sin gyngestol. Der går dog ikke særlig længe før han bliver vækket af en lille fugl, som vil advare ham imod noget. Herfra finder vi ud af, at gutten hedder Dusty og fuglen hedder Piper.

Efter at Dusty er vågnet vil han gerne have noget is til hans drink. Denne lille opgave fungere som introduktion til spillets inventar-system. Der er nemlig forskellige små objekter rundt om i spillet som du skal samle op og bruge for at komme videre i spillet. Dette inventar-system er dejlig nemt at bruge, da du med et simpelt tryk på A-knap samler ting op, og med et tryk på X-knappen kan du til enhver tid se, hvilke objekter du har fundet. Kort efter at have klaret denne opgave, bliver du introduceret til spillets antagonist. Et stort lilla monster ved navn Mareridt, som har taget Dusty's Scrapbog! Herfra er det så op til Dusty, med lidt hjælp fra Piper, at få sin scrapbog tilbage fra Mareridt, og selvfølgelig redde resten af den lille piges sind i samme omgang.

For i takt med at spillet skrider frem, bliver det tydeligere og tydeligere at den verden som spillet foregår i, skal repræsenterer den lille piges sind. Dette kommer blandt andet til udtryk ved, at spillet har 3 hovedområder, som repræsenterer henholdsvis den højre og venstre del af hjernen, samt bevidstheden som sidste del. Det første område, som er den højre del af hjernen, består af smukke naturlige omgivelser i dejlige grønne og blå farver. Der er små huse, der er formet som kaffekander og der er træer formet som musikinstrumenter rundt om i disse omgivelser. Dette passer perfekt sammen med, at den højre hjernehalvdel, er der hvor den menneskelige kreativitet sidder. På samme måde er det næste område, meget mere logisk og mekanisk bygget op. Der ure og tandhjul alle vegne og generelt er stemningen en smule mere dyster på grund af de mere mørkegrønne og røde farver, sammenlignet med det første område. Dette passer også perfekt sammen med, at den venstre del af hjernen er der hvor den logiske sans er placeret.

Spillet foregår i et isometrisk perspektiv, så du ser hele spillet oppefra med den samme kameravinkel. Dette tillader at udviklerne har kunne fokusere på at levere en rigtig flot visuel stil til spillet. Alle de forskellige miljøer har et fantastisk håndtegnet look over sig, som virkelig er en fryd for øjet at kigge på. De mange dejlige farver som er repræsenteret giver mig lyst til at gå på opdagelse i denne fantastiske verden, når jeg spiller dette spil. Her er det lidt ærgerligt, at spillet er mere lineært bygget op. Dog er der små minder gemt rundt om i spillet, som man kan gå på opdagelse efter at samle. Ofte for at finde disse minder, kræver det at du løser en ekstra puzzle i spillet, som ikke er nødvendig at klare for at gennemføre spillet.

Størstedel af Figment’s gameplay går med, at løse forskellige puzzles hvor du skal bruge spillets inventar-system til at indsamle forskellige objekter, som du så skal bruge de rigtige steder for at klare den pågældende puzzle. Eksempelvis, kommer du i først område ofte ud for at samle batterier op i forskellige farver. Herefter skal du så bruge den rigtig farve batteri, på den samme farvede kontakt for at kunne tænde for forskellige maskiner. En sådan maskine kan for eksempel være en vindmølle som skal bruges til at blæse onde tanker væk, så du lettere kan komme rundt på områderne. For undertegnede blev de forskellige puzzles aldrig helt vildt svære, men nogle af dem i slutningen af spillet, kunne alligevel godt få mig til at stoppe op og tænke lidt. Med andre ord, behøver man altså langt fra at være hardcore puzzle fan for overhovedet at kunne komme igennem Figment.

En meget interessant ting ved Figment er lydsiden. Spillet fungerer nemlig lidt som en musical, i form af at flere af de forskellige bosser i spillet har deres egne sange, som de synger når man kæmper imod dem. Personligt elsker jeg historier med gode sange, som vi ofte kender det fra for eksempel Disney tegnefilmene. Desværre oplevede undertegnede ikke, at teksterne fra sangene fangede mig lige så meget som de ville gøre i for eksempel en Disney tegnefilm. Dette er lidt en skam, da jeg ellers synes det vil være fantastisk, hvis en sang fra et dansk computerspil kunne gå hen og blive lige så kendt, som klassiske Disney sange. Lydeffekterne i spillet fungerer også fantastisk godt. Alle ting som man kan gå og slå på har forskellige lydeffekter, hvilket er med til at gøre denne fantasiverden endnu mere levende. Hvis man leder godt efter, kan man faktisk også finde et lille påskeæg i Figment, hvor spillets lydmand snakker dansk.

Alle karakters dialog i spillet, er i øvrig indtalt med rigtig stemmeskuespillere. Disse stemmeskuespillere leverer en rigtig flot præsentation til de forskellige karakterer hele vejen igennem spillet. Hvilket blot hjælper endnu mere på at gøre denne verden i Figment yderligere levende og troværdig. Siden spillet er lavet af et dansk indie-spilfirma, så kan man selvfølgelig også spille spillet igennem på dansk. Dog er det kun med danske undertekster. Så med andre ord er Figment også et oplagt spil at spille igennem med de små der selv kan læse. Det ville have været rigtig fedt, hvis spillet også havde oversat lydsiden til dansk, men omvendt er det ikke noget der ødelægger helhedsoplevelsen af spillet.

Samspillet mellem Piper og Dusty fungere også rigtig fint. Igennem de 5 - 6 timer det tog undertegnede at gennemføre spillet, kommer Piper og Dusty med sjove ordspil, både til hinanden som små, sjove drillerier, men også til de forskellige områder, som spillet tager os igennem. Oven i dette, sker der også en lille form for karakterudvikling i både Dusty og Piper i løbet af spillet. Det er ikke meget, men der sker alligevel nok til, at man godt kan mærke hvordan monsteret Mareridt påvirker både Dusty og Piper i takt med at de kommer tættere og tættere på spillets slutning. Når du har gennemført spillet, har du set alt hvad spillet har at byde på, så som udgangspunkt er der umiddelbart ikke den store værdi ved at genspille spillet.

Konklussion
Figment er et fantastisk eventyr, der med sin spilletid godt kan nås at blive spillet igennem på en enkelt aften eller lang rejse. Dette gør dog ikke noget, da hvert et øjeblik på denne rejse ind i en lille piges sind er utrolig underholdende og fyldt med gode øjeblikke. Med en pris på 149 kr. er der rigeligt værdi for pengene. Desværre er det nok kun mere hardcore fans af spillet, som vil kunne huske tilbage på det, efter det er blevet gennemført. Med andre ord, det er rigtig godt håndværk, men mangler lige det allersidste for at skille sig helt ud fra mængden af de mange andre gode indie-spil der findes på markedet i dag.

1

4/5