Mario + Rabbids Sparks of Hope (Switch)

Skrevet af JOEP - 12-04-2023 07:00

Mario + Rabbids Kingdom Battle udkom i 2017 og tog verden med storm - lidt havde vi anet, at kombinationen mellem Super Mario, våben, Rabbids og strategisk turbaseret RPG kunne være så sjovt at spille. Sidste år udkom så langt om længe fortsættelsen Mario + Rabbids Sparks of Hope, som tilbyder en masse nyheder, men som samtidig beholder det velkendte gameplay. Men holder spillets gameplay til en ny omgang?

Mario, vennerne og kaninerne har det godt efter at have klaret skærene i det første spil og er blevet helt gode venner. Men idyllen i svamperiget bliver brudt af Cursa, der jagter de nye figurer Sparks - der er de velkendte Luma fra Super Mario Galaxy-spillene krydset med de vanvittige Rabbids. Mario og vennerne - og kaninerne - beslutter sig for at beskytte de uskyldige små væsner og tager ud på en rejse gennem tid og rum for at befri dem fra det onde Darkmess, der besætter forskellige planeter og fanger Sparks.

Historien er - som du måske kan fornemme - absolut ikke vigtig i Mario + Rabbids Sparks of Hope, men det er gameplayet til gengæld. Her får du de velkendte turbaserede kampe, som dog har fået nogle twists, sammen med en masse udforskning af de forskellige planeter, som du lander på. Uden for kampene skal du gennemgå de forskellige planeter og områder for at finde Darkmess, som skal fjernes, men undervejs skal du også hjælpe planeternes indbyggere (som sjovt nok alle er Rabbids) med små opgaver. Belønningen for at gøre dette er Sparks, eller planetmønter som du kan bruge til at låse op for et hemmeligt område på hver planet. Det fungerer fint, men kan godt blive lidt kedeligt i længden, da opgaverne ikke rigtig varierer fra planet til planet. Derudover er der små gåder rundt omkring på planeten, som kræver lidt af dig som spiller, men det er ikke fordi, du er særligt udfordret. Beep-o - robotten som du rejser med - får nogle evner undervejs i spillet, som åbner op for nye gåder og opgaver, f.eks. en scanner der kan finde usynlige genstande, broer og stiger. Enkelte ting kræver også, at du rejser tilbage til tidligere planeter, når du har låst op for nye evner, hvilket er rigtig fint.

Anderledes interessante er kampene dog. Her skal du vælge tre helte, som du kan tage med dig i kamp, og så skal du ellers klare kampen, hvad enten det er at besejre alle fjender, et antal fjender, overleve et antal runder eller noget helt fjerde. På banerne er der kasser, som du kan skjule dig bag, men disse kan destrueres, så du tvinges tit til at flytte dig. Derudover vil fjenden også forsøge at komme om bag dig. Hver helt har sit helt eget våben, der skyder forskelligt; Mario har to skud, Luigi kan skyde langt, Peach har en shotgun der uddeler mere skade tæt på, og sådan bliver det ved. I det første spil skulle du altid have Mario med dig i kamp, men det er heldigvis ændret her, så du kan sammensætte dit hold præcis som du ønsker. Du får endda nye helte med dig undervejs, og afhængigt af din opgave skal du remixe dit hold flere gange undervejs.

Våbnene kan krydres med effekter fra de Sparks, som du redder. Her kan du give dine våben andre effekter, f.eks. ild, vand eller vind, eller du kan give dine venner større modstandskraft over for angreb eller øget angrebsstyrke - evner der i det første spil var håndteret af våbnene selv. Hver figur kan bære to Sparks, så der er mulighed for at krydre dine figurer, så de passer til dit mål. Dette system gør det ret gennemskueligt at bruge specialeffekter og fungerer fint - om end nogle Sparks er lidt for effektive, specielt efter en opgradering.

Både helte og Sparks kan opgraderes undervejs. Dine figurer stiger i niveau for hver kamp, der gennemføres, og undervejs i spillet får du prismer, der kan bruges til at udfylde dine heltes Skill Tree, der forstærker dine heltes evner - som vi kender det fra alle mulige RPG-spil. Gider du ikke besvære dig med det, kan du dog autoudfylde dine heltes Skill Tree. Derudover kan du opgradere dine Sparks ved at bruge stjerner, som du finder undervejs i spillets planeter og får som belønning for kampe.

Alt i alt fungerer kampene rigtig fint og er klart spillets sjoveste elementer. Der er god variation i dem, men en eller anden grund er der ikke så meget udfordring i kampene. Jeg spillede på normal, og fjenderne er overraskende passive, specielt hvis de ikke kan nå dig, og indtil slutningen af tredje planet er der næsten ingen grund til at lægge en decideret strategi inden du går i gang - det er bare lige på og hårdt. Bosskampene er ikke særligt spektakulære, og en enkelt gang missede jeg, at det faktisk var bosskampen, jeg var i gang med! Spiller du på en højere sværhedsgrad, får du blot fjender med mere liv, og som gør mere skade, men deres intelligens ændres ikke.

Mario + Rabbids Sparks of Hope er intet teknisk vidunder, men det behøver det heller ikke være. Spillet kører fuldstændigt flydende uden hakken og sprutten,og generelt er det noget af en farvelade at se på - med masser af glade farver. Lydsiden er rigtig fin og gør, hvad den skal, men det kan sagtens spilles uden særlig meget lyd.

Der er dog et eller andet, der er lidt skævt i spillet. Det er bare svært at sætte fingeren på, hvad der egentlig er galt. Jeg tror, jeg må sige, at spillet mangler noget sjæl og charme, to ting det første spil havde i overflod. Spillets mellemsekvenser er meget low-key, tit bare samtaler i tekstform, og Rabbids er i denne omgang fuldstændigt… normale? Der er ikke rigtig nogen spræl i titlen, noget som man ellers forventer af Rabbids. Historien er lidt for seriøs for universet, og Cursa er slet ikke nok til stede i fortællingen. Det gør at spillet bare er en række baner med nogle kampe undervejs, som føles meget som en liste, du bare gennemgår via kortet - og så er der lige opgaven i at finde hen til det sted, hvor kampen er, hvilket også kan drille lidt.

Den overordnede pakke i Mario + Rabbids Sparks of Hope er rigtig solid med meget mere af det gameplay, der gjorde det første spil så interessant, men med nogle rigtig fine ændringer. Der er mere vægt på udforskningen i spillets verdener, og det virker fint, om end det godt kan blive lidt ensformigt, når man først har set et par planeter. Det er i kampene, spillet virkelige brillerer, og her er gameplayet fra det første spil bevaret, men med flere ændringer, der gør spiloplevelsen bedre. Siden lanceringen er spillet blevet forbedret på det tekniske, og således har jeg ikke bemærket noget kritisk på den tekniske side - spillet er en farvelade, det ser fornuftigt ud, kører fint, og det lyder godt. Der mangler dog noget charme og sjæl, og det bliver mere bare en checkliste på et kort, hvor du går fra kamp til kamp, fordi det er der, det sjoveste element i spillet ligger. Alt i alt har Mario + Rabbids Sparks of Hope meget at byde på og underholder i mange timer.

3

3/5