Pikmin 3 Deluxe (Switch)

Skrevet af Nemy - 28-10-2020 16:00

Siden Pikmin gjorde sit indtog på GameCube har jeg været fan af det Miyamoto-kreerede univers. Der er noget afslappende og romantisk over den ellers barske Pikmin-verden, hvor livet går sin gang og til tider er brutalt og ubarmhjertigt. Jeg har derfor spillet alle 3 spil op til flere gange, også 3eren til Wii U. Denne er nu udkommet i Nintendos Deluxe-program på Switch, og jeg var derfor glad, at det var mig der fik lov til at anmelde denne titel. Jeg følte mig hjemme fra dag 1, men må indrømme, at jeg ikke synes 3’eren er den bedste installation i serien, selvom det gør mange ting rigtigt.

I Pikmin 3 sættes du i rollen som de tre ”Koppaianere”, Alph, Brittany og Charlie, der er sendt på ekspedition for at indsamle mad på en fremmed planet. Deres egen planet, Koppai, er nemlig ramt af akut fødemangel, og derfor er ekstern opdagelse af føde vejen frem for planeten. Planen er, at indsamle frugter fra en fremmed planet og ved hjælp af frøene herfra skabe en ny og bæredygtig fødevareproduktion på Koppai. Det går selvfølgelig ikke helt efter planen, og allerede på vej til den udsete planet, PNF-404, går det galt. Kort før landingen på planeten opstår der problemer med rumskibet, og vores tre hovedpersoner styrter ned forskellige steder på planeten. Nu handler det udover at finde frugt også om at finde sammen og gøre rumskibet funktionsdygtigt igen.

Som i tidligere spil befinder du dig kun på planeten om dagen. Om aftenen ved solnedgang flyver du og dine Pikmin op i rummet for at være væk fra de farlige væsener, der kommer ud om natten. Spillet er derfor opdelt i dage, hvor du hver dag har et bestemt tidsrum til at nå de ting du skal. Den første dag er undtagelsen da denne fungerer som turtorial og her kommer du igennem en fast lineær vejledning og introduktion til spillet. Herefter har du i teorien frie tøjler. Det eneste du skal være opmærksom på er, at du skal indsamle frugt nok til at kunne overleve. Det burde dog ikke være det store problem, da de frugter du finder giver dig rigeligt med juice, som er det vores helte indtager om aftenen når dagen er slut. Du kan derfor selv styre meget af slagets gang og bestemme dig for, hvordan du vil prioritere din tid en given dag og hvilken del af det område du er landet på, som du vil udforske. Det fungerer rigtig godt og giver en ro til at udforske det man gerne vil. Det er vigtigt at få indsamlet alle Pikmins inden en dag slutter og man bevæger sig væk fra planeten. Efterlader du Pikmins på planeten til deres egen skæbne om natten mister du dem.

Efter hver dag får du en oversigt over, hvordan dagen er gået. Her måles hvor mange nye Pikmins du har fået, hvor mange du har mistet, samt hvor mange frugter du har indsamlet. Nye Pikmins skabes ved at få indsamlet ”piller” og besejrede fjender, som de bringer tilbage til deres ”løg”. Herfra skydes nye spir ud, som du kan plukke til nye Pikmins. Farven afhænger af, hvilken farve, der bragte genstanden tilbage til løget.

Spillet har en god progression, og i takt med, at vores venner samles og kommer til nye områder finder du også flere forskellige typer Pikmin. De forskellige Pikmins har forskellige farver og egenskaber. Der er de gule, som kan kastes højere end de andre og modstå elektricitet. De røde er stærkere i kamp og kan tåle ild. De blå kan bevæge sig i vand. De lyserøde kan flyve og de sorte kan smadre glas. Det gør, at du skal vurdere, hvilke Pikmins du vil medbringe til et givent område af banen for at klare de udfordringer der er. Det fungerer rigtig godt, og mekanikken med at kunne styre flere figurer gør, at du kan sende én person hjem for at hente flere Pikmins af en given type, mens du beskæftiger dig med opgaven foran dig. Det er muligt at have op til 100 Pikmins ude på banen ad gangen, og her kan du selv sammensætte, hvor mange af en given slags du vil have. Hvert område afsluttes med en boss-kamp, som kræver en specifik tilgang at besejre. Disse boss-kampe fungerer som udgangspunkt super godt, men det kan være frustrerende at gå i gang med en boss-kamp og så have for lidt tid til at færdiggøre den. Det kan hurtigt gøre det ekstra hektisk at indsamle de ressourcer, som kommer ud af besejringen, at du ikke har tid til at fragte det hele tilbage til rumskibet.

Udover spillets story-mode, som er den primære oplevelse er det også muligt at spille side-missioner. Disse låses op i takt med, at du gennemfører story-mode. Spillet anbefaler dig løbende, at tage fat på side-missionerne. Sidemissionerne foregår parallelt med story-mode, og viser, hvad der sker et andet sted på planeten imens vores venner er i gang med deres færd. Det er reelt set små minibaner, som handler om at indsamle ressourcer på tid, og det gør således ikke det store for oplevelsen.

Det er muligt at spille co-op med en ven. Som noget nyt nu også i story-mode. Her tager I hver især kontrollen over en af hovedpersonerne og kan så ellers styre, som det normale spil. Det gør det en smule lettere at koordinere indsatsen, at du kan tale til en medspiller og planlægge, hvordan en given opgave skal løses. Det bliver dog en smule mindre uoverskueligt af, at skærmen bliver delt op og man derfor har et mindre område at overskue.

Alt i alt har det været et glædeligt gensyn med Pikmin 3 og Pikmin-universet. Spillet har en god pacing og progression igennem hele eventyret. De nye tilføjelser til Switch-udgaven er sjove, men ikke noget der højner værdien betragteligt. Hvis du har fået nok af Pikmin 3 da du spillede det på Wii U er der derfor ikke nok nyt at komme efter. Hvis du var vild med 3’eren på Wii U eller savner et hyggeligt og solidt spil til din Switch er Pikmin 3 Deluxe et rigtig godt bud på det næste spil der skal i din maskine.

1

4/5