Ring Fit Adventure (Switch)

Skrevet af KristianH - 25-11-2019 21:34

For godt 11 år siden, dengang hvor Nintendo red højt på Wii-bølgen, troede de fleste Nintendo fans at de havde set alt hvad Nintendo havde at byde på, når det kom til at lave spil til det mere casual marked. Men så gjorde Nintendo det, som de er allerbedst til, de overraskede os igen.
Dengang hed spillet Wii Fit, hvor man skulle bruge en advanceret badevægt, der også kunne måle din balance, som controller til at kunne spille spillet. Spillet fik selvfølgelig en efterfølger, men ellers hørte vi ikke rigtig mere til den type spil.

Nintendo er, som nævnt, kendte for at overraske, så det var med stor glæde i sindet, da jeg hørte at Nintendo nu havde tænkt sig at gå i denne retning igen, med endnu en ny sjov kontroller. Det nye eventyr, som Nintendo har kastet sig ud i hedder Ring Fit Adventure, men er det nu også lige så godt, som de gamle Wii Fit-spil, eller tilføjer de mere? Læs med nedenunder for at få svaret du bare ikke kan løbe fra.

Glæden ved at anskaffe sig Ring Fit Adventure starter allerede før man overhovedet har fået sat spillet i maskinen. Når man køber spillet, følger der nemlig to styks ekstra udstyr med, som man skal bruge for at kunne spille spillet. Den ene hedder en Leg Strap, og fungerer basal set som en holder til den ene Joy-con, der skal være spændt om benet mens man spiller. I virkeligheden er denne ikke helt lige så spændende som det andet Legetøj der følger med, nemlig The Ring-Con!

The Ring-Con er fuldstændig, som navnet antyde. Det er en ring, der er lidt større end et rat, som man vil finde i en bil. Til denne Ring-Con er det så meningen at man skal koble den ene af sine Joy-Con til, og på den måde kan man så styre spillet ved hjælp af denne Ring. Man kan tydeligt mærke at Nintendo har en baggrund, som legetøjsudviklere, for bare det at stå med ringen og bruge den til at navigere rundt i menuen er faktisk ret sjovt.

The Ring-Con fungerer ved, at den kan registrere, hvor meget du presser ringen sammen, og hvor meget du trækker i den. Til at starte med, kunne jeg godt mærke jeg var lidt bange for at være for hård ved controllen, da jeg ikke vidste hvor meget den kunne holde til. Men efter at have spillet en del timer, kan jeg fortælle, at dette ikke er noget man skal være bange for når man spiller. Det lader til at denne Ring-Con kan holde til lidt af hvert.

Når man så endelig får spillet i maskinen og er klar til at starte, bliver man mødt med en introduktionsvideo, som viser præcist hvad man skal gøre for at have det rette setup til at kunne spille Ring Fit Adventure. Man kan godt mærke spillet også er tiltænkt til folk, som ikke normalt vil spille spil, hvilket kun gør at denne introduktion video er en kærkommen tilføjelse til spillet. Lige så snart spillet har registreret at du kan finde ud af at bruge dette nye setup, slipper du selvfølgelig for at se denne video igen.

Efter at du har fået designet din egen karakter, kan du nu gå i gang med spillets hovedkampagne. Denne bliver selvfølgelig skudt i gang med en lille cutscene. I klassisk Nintendo-stil, ligger hovedfokuset i spillet ikke så meget på at fortælle en dyb historie, men mere på, at levere et godt og sjovt gameplay. Her holder Nintendo sig helt klassisk til formen, da det ikke er nogen sindsoprivende historie der foregår i spillet. Spillet starter med at du finder en mystisk ring, som er forsejlet sammen. Ringen beder dig om at slippe den fri, ved at trække ringen fra hinanden. Her skal du så rent faktisk trække i the Ring-Con for at bryde denne forsegling på ringen. Uheldigvis viser det sig, at der bryder et ordentlig muskelbundt af en drage, ved navn Dragaux, fri da denne forsegling bliver brudt. Dragaux er skurken i Ring Fit Adventure, fordi han gør brug af den onde kraft 'Drak influence' til at gøre alt og alle omkring ham onde. Det er jo knap så godt, så det er nu din opgave at stoppe ham.

Heldigvis skal du ikke gøre dette alene. Selve ringen, som Dragaux var fanget i, viser sig også at være en karakter. Han hedder, ikke overraskende, Ring, og det er ham, som bliver din guide igennem dette nye, knap så ringe, eventyr du nu skal ud på.

Selve spillet tager form af en række verdener, der hver især indeholder en række baner. En bane består af en sti, som du skal bevæge dig af, hvor du ind imellem på denne bane vil møde nogle monstre som du skal kæmpe imod. Men det er jo ikke bare til pynt at du har sat en Joy-Con fast på dit lår, så måden du bevæger dig på, sker ved at du løber på stedet for at bevæge dig fremad. Mens du løber på disse forskellige baner, kan du bruge The Ring-Con på forskellige måder til at opsamle forskellige mønter du finder i banen. Eksempelvis kan du ved at presse sammen på din Ring-Con sende små skyer af sted. Disse skyer kan bruges til at ødelægge kasser, som kan indeholde mønter. Andre steder kan du ikke nå mønterne fra hvor du er, men i stedet kan du suge dem til dig, ved at trække i Ring-Con. Selve designet af de forskellige baner, starter ud med at være meget lineært, men bare et par baner inde bliver det ret klart, at der er flere forskellige stier at tage igennem de forskellige baner. Så med den helt rigtige timing, kan du godt finde flere hemmeligheder rundt om i spillets baner. Desværre vælger spillet ikke at vise på oversigten af baner, hvor mange hemmeligheder man har fundet. Det er lidt en skam, for jeg kunne sagtens se mig selv spille den samme bane flere gange, for at være 100% sikker at jeg har fundet alle hemmeligheder.

I takt med at spillet skrider frem, får du flere og flere forskellige udfordringer på banerne som er med til at variere hvilke former for træning du skal lave. Eksempelvis kræver det, at hvis man skal løbe op ad trapper, så er det ikke længere nok bare at løbe normalt på stedet. Her skal man i stedet løbe med høje knæløft for at kunne komme ordentligt frem. Dette er dog langt fra det eneste som spillet har at udfordre dig med. I løbet af de forskellige baner du løber på, vil du komme til at møde nogle spøgelseslignende monstre. Når du løber ind i disse, ændrer spillet sig nemlig fra at være mere platformsagtig, til at minde rigtig meget om den slags kampe man ser fra traditionelle RPG-spil.

Måden disse kampe fungerer på, sker ved at der kommer en række af monstre foran dig. I starten af spillet, er der ikke så mange monstre, men i takt med at spillet skrider frem, kommer der flere og flere, som også bliver stærkere og stærkere. Disse forskellige monstre har desuden også forskellige farver, hvilket i starten ikke har så stor betydning. Det kommer til at spille en større rolle senere, men det vender jeg lige tilbage til. Måden man så kæmper mod disse monstre på, sker ved at lave forskellige fitness-øvelser. Her indeholder spillet en ret bred vifte af øvelser, som er delt ind i kategorier, der hver har til formål at træne forskellige dele af din krop. Således er der både øvelser der træner arme, mave og ben, samt en god portion yoga øvelser.
Når en given øvelse er valgt, handler det om at udføre denne øvelse et antal gange efter hinanden. Her tracker spillet, hvor godt du udføre opgaven, og Ring kommer løbende med feedback til dig. Så hvis du klarer en øvelse okay, siger Ring “good” og klarer du den rigtig godt får du et “great” med på vejen. Jo bedre du klarer en øvelse, jo mere skade giver du også til det monster, som du kæmper imod. Når det har været din tur til at give skade, får monstrene selvfølgelig også deres tur. Her har spillet en enkelt forsvarsøvelse, som man skal lave. Jo mere effektivt du laver den, desto mindre skade modtager du fra monstrene.

Selvom denne feedback kan lyde meget simpel, så er det faktisk meget effektiv. Eksempelvis oplevede jeg, at når jeg skulle lave en knæ til bryst øvelse, lagde jeg mærke til at jeg ofte “kun” fik "good" når jeg udførte øvelsen, i modsætning til de gange hvor jeg havde fået great i andre øvelser. Det viste sig simpelthen, jeg jeg ikke trak mine ben nok langt ind til brystet, og dermed ikke udførte øvelsen godt nok. Efter jeg forstod denne feedback, begyndte jeg at udføre dem mere korrekt, hvilket resultere i en del flere "great" bemærkninger, og en del mere øm krop på den gode måde.

En meget interessant detalje omkring måden kampene fungerer på, er at man selv kan vælge hvilken øvelse man har lyst til at udføre næste gange. Spillet tvinger dig med andre ord ikke ud i, at skulle udføre nogle øvelser du ikke har lyst til at lave. Du er i stedet hel selv herre over hvilke øvelser du vil lave. Dette fungere ved, at inden du går i gang med en bane kan du vælge 5 forskellige øvelser at have med til de forskellige kampe. Når spillet starter har du kun 5 øvelser at gøre godt med, men i takt med at du kommer længere ind i spillet, lukker du op for flere og flere øvelser, så du selv kan tilrettelægge hvordan du vil træne. Oven i dette, så har kategorierne forskellige farver, præcis de samme farver som monstre har.

Dette er ikke tilfældigt, for vælger du at kæmpe mod et monster, som har samme farve, som den øvelseskategori du har valgt, bliver den mængde skade du giver forhøjet. Denne lille tilføjelse, er med til at give spillet en del taktiske elementer, der også kan have en motiverende indflydelse på dig som spiller. Eksempelvis spiller jeg en kamp, hvor jeg er ret udmattet efter at have spillet i en times tid. Jeg ved jeg kan vælge en hård øvelse og muligvis få slået de sidste to monstre ud, så jeg ikke skal behøver at forsvare mig imod dem. Alternativt kunne jeg vælge en lettere øvelse, som ikke vil give helt lige så meget i skade. Men så er der pludselig chancen for, at monstre kan slå mig ud, da jeg ikke har liv nok til at kunne klare to angreb. Hvis dette havde været et almindeligt rollespil, havde jeg klart valgt den første løsning, men fordi at det er min egen krop som aktivt skal bruges for at kunne gøre fremgang i spillet, blev svaret ikke helt lige så nemt.

I løbet af spilles hovedkampagne, vil man også støde på forskellige minispil. Disse forskellige minispil tager udgangspunkt i en enkelt øvelse, som så bliver brugt som input til spillet. Et af de første spil man møder, handler eksempelvis udelukkende om at rotere, presse og strække i Ring-Con på den rigtige måde. Selve minispillet er en udvidet udgave af whack-a-mole, så i stedet for af de forskellige muldvarper kommer frem på en flad overflade, kommer de frem i en cirkel. Her styrer du så to hamre, en på hver side af cirklen. Når du presser Ring-Con sammen, slår hamrene indad, og trækker du i Ring-Con slår hamrene udad. Dette skal du så bruge til at slå så mange mulvarper ud med som muligt på tid, for at få så mange point som muligt. Spillet har i alt 12 forskellige minispil som alle har samme kompleksitet. Disse minispil kan også findes fra spillets hovedmenu, hvis man blot skulle have lyst til at spille nogle sjove minispil, uden at skulle kaste sig ud på det helt store eventyr.

Det store spørgsmål, når det kommer til et spil som Ring Fit Adventures er, fungerer denne kombination af fitness sammen med disse forskellige RPG-elementer, eller virker det hele bare som noget der er blevet smækket sammen uden nogen dybere sammenhæng. Personligt vil jeg mene, at hele tanken om at gribe Fitness an som et RPG, er tæt på genial. Det er de færreste som opnår gode resultater ved at dyrke motion en enkelt eller to gange. I stedet handler det om at gentage mange af de samme øvelser flere gange ugentligt over en længere periode. Dette minder, i mine øjne, på mange måde om det samme man ofte gør i RPG’er, nemlig kæmpe mod monstre i forskellige kampe for at komme i højere level. Nintendo har med andre ord formået at lave en fantastisk kobling mellem to aktiviteter, som mange andre aldrig havde troet kunne passe sammen. På denne måde har Nintendo skabt et produkt, der forhåbentlig kan være med til at motivere folk til at få en bedre livsstil. Jeg kan personligt fortælle, at der har været flere gange under skriveprocessen på denne anmeldelse, hvor jeg hellere vil kaste keyboard og mus fra mig, for i stedet at drage ud på nye eventyr sammen med Ring i spillet og min Ring-Con i hænderne.

Nintendo har igen overrasket os med et spil, som denne gang formår at servere det at dyrke fitness på en ny, sjov og lidt mere motiverende måde. Med andre ord, er du typen som gerne vil komme i en bedre form, men som ikke er 100% hooked på alle de fitness-tilbud som kommer frem, så kan jeg varmt anbefale spillet til dig. Det klart at spillet nok ikke kommer til at være en fuld erstatning for de resultater, som du vil kunne opnå med træning i et fitnesscenter, men spillet kan i stedet fungere, som et godt springbræt til at opbygge nye gode vaner med mere træning i sin hver dag.

5

5/5