Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Switch 2 - rygter og disk...

Amiibo!

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Mario Bros. Wonder (Switch)

Skrevet af JOEP - 26-10-2023 22:23

Det er altid noget helt specielt, når der udgives et nyt Mario-spil, hvad enten det er 2D-serien eller 3D-serien. Men måske har forventningerne været lidt højere end sædvanligt, da vi med Super Mario Bros. Wonder ikke alene smider “New”-delen af titlen væk, men også er første 2D Mario-spil siden 2012, hvor New Super Mario Bros. U udkom.

Som med alle spil i Mario-serien er historien ikke noget, man gider dvæle ved. Mario og vennerne er kommet til Flower Kingdom, hvor de møder Prins Florian, men midt i festlighederne dukker Bowser selvfølgelig op og snupper en Wonder Flower for næsen af alle - der sker altid noget magisk og uventet, når man tager en Wonder Flower, og det blev så til, at Bowser fusionerede med et slot og blev et kæmpe flyvende hoved. Hans plan er så at overtage verdensherredømmet med Wonder Power. Mario og vennerne sætter sig for at stoppe ham, fordi hvad skulle de ellers lave, og af sted over stok og sten går det.



At spillet foregår i Flower Kingdom og ikke i Mushroom Kingdom, som vi ellers er vant til, er en kærkommen ændring. Ikke alene er indbyggerne talende blomster, men vi møder også et helt nyt arsenal af fjender, så væk er genkendeligheden, og vi kan lade os overraske. Det betyder også, at vi ikke møder Toads i ét væk - om det trækker op eller ned er nok en smagssag.

De nye omgivelser betyder imidlertid ikke, at spillet ikke ligner tidligere spil. Vi har trods alt stadig med et helt igennem klassisk Super Mario Bros.-spil, hvor du skal hoppe over afgrunde, undvige og/eller hoppe på fjender, og tage svampe for at blive voksen, for til sidst at nå toppen af en flagstang. Undervejs er der tre store mønter, der skal indsamles, og som er gemt lidt af vejen, og så er der som noget nyt et Wonder Flowers undervejs i hver bane, som giver finurlige effekter og udmønter sig i et Wonder Seed. Hver bane indeholder to Wonder Seeds, hvor den ene er gemt på banen og den anden gives ved banens ende. Disse Wonder Seeds bruges til at åbne op for nye veje på kortet. Som noget nyt er der ingen tidsgrænse på banerne, hvilket giver lidt mere ro på i forhold til at udforske mere, hvilket er forfriskende.



Flower Kingdom er inddelt i seks mindre fyrstedømmer, som hver består af et vist antal baner. Men tro ikke, at du kan se alle baner med det samme, der er masser af skjulte baner, der dukker op, når du har klaret visse opgaver. Derudover markeres hver bane med et antal stjerner, der indikerer banens sværhedsgrad, fra 1 til 5 stjerner - det er rart at have en indikation af sværhedsgraden, men det er svært at pege på, hvad der gør baner til en 1’er eller 2’er. Der er rigtig god variation mellem banerne, og kører du træt i de traditionelle baner, kan du altid hoppe på nogle andre typer baner såsom Badge Challenge-banerne, hvor du skal mestre de egenskaber, en Badge giver dig - mere herom i næste afsnit. Andre baner er såkaldte Rush-baner, hvor du skal skynde dig, og så er der igen andre baner med andre mål. Alt sammen vældig varieret og enormt opfindsomt - jeg oplevede ganske enkelt ikke at have lyst til at lægge spillet fra mig igen efter en længere session. Dette gør også, at det føles som om, at Super Mario Bros. Wonder leger med Mario-formatet, uden det er helt let at pege på, hvad der specifikt er ændret.



Noget af det nye, der introduceres i Super Mario Bros. Wonder er Badges, som giver dig specielle egenskaber. Disse er inddelt i tre kategorier - aktive, hvor du trykker på en knap for at aktivere den; passive der bare er der fra banens begyndelse; og Expert, der ændrer Marios styring totalt (f.eks. løber meget hurtigt eller kan kun hoppe). Du kan skifte Badge inden hver bane eller når du er død i en bane. Disse giver en god måde at tilpasse spillet på, men uden at det går direkte ud over spillet - intet samlerobjekt i spillet kræver at du bruger dem, men de er til for at gøre livet lettere. Min søn havde stor glæde af at skifte lidt rundt mellem dem, mens de passive kunne hjælpe ham i svære situationer.



Apropos børn, så er der lidt hjælp at hente til de yngste - eller de urutinerede. Som i New Super Mario Bros.-serien kan du i Super Mario Bros. Wonder vælge mellem flere figurer at spille som - Mario, Luigi, Peach, Daisy og nogle Toad-udgaver, og alle disse styres helt ens. Til gengæld er der også fire Yoshi-figurer og Nabbit, der er henvendt til de uerfarne spillere. Disse tager ikke skade fra fjender, hvilket gør at man kan koncentrere sig helt om at time sine hop, og at boss-kampene ikke er for svære. Med disse figurer lykkedes det min søn (6 år) at komme rigtig langt i spillet uden ret meget hjælp fra mig, uden at blive helt vildt frustreret. Det var en fornøjelse at se. Til gengæld kan disse ikke bruge power-ups, hvilket er lidt ærgerligt. En bedre løsning havde nok været at gøre, så mønter samlet af disse ikke blev gemt, og at det så var en indstilling på figuren i stedet.

Af andre nyheder i spillet er der selvfølgelig også nye Power-Ups - udover den klassiske svamp, ildblomst og stjerne er der nu kommet tre nye: Elefant, Boble og Bor. Man kan argumentere for, at det er relativt få nye evner, men Bor og Elefant bruges nu alligevel ret forskelligt fra bane til bane - Boble har jeg ikke set nogen fidus ved. Derudover får vi dog også transformationer og den slags i form af Wonder Flowers på hver bane, der ikke bare nødvendigvis ændrer banen, men også kan ændre Mario - f.eks. kan han blive en slimklat, der kan gå på væggene eller en sten, der ruller.



Som i New Super Mario Bros.-serien tillader spillet også multiplayer, men for første gang er det også muligt at spille det online. Jeg har ikke prøvet det online, men efter sigende fungerer det glimrende. Til gengæld har det været hyggeligt at spille med min søn i lokal multiplayer. Modsat tidligere kan man ikke interagere med hinanden - man kan dog ride på Yoshi, hvis en af spillerne er denne - og man deler nu liv. Dør man, har man fem sekunder som spøgelse til at blive rørt af en medspiller for at blive genoplivet, og man mister således ikke et liv - dette gælder også, hvis man falder ned. Det er stadig sjovt at spille multiplayer, men dog mindre kaotisk end tidligere.

På det tekniske plan er der ikke meget at pege fingre ad. Grafikken er som forventet sprød og farverig uden mange fantastiske dikkedarer, baggrundene er statiske, men ændrede i forhold til tidligere spil, og animationerne er super flydende. Spillet kører stabilt på alle tidspunkter, både på fjernsynet og i håndholdt tilstand. Der er intet at klage over. Musikken er ligeså også velfungerende med masser af nye toner, men med de gamle travere iblandt. I forlængelse heraf har der været megen spekulation og diskussion om de nye stemmer, men jeg har ikke bemærket nogen synderlig forskel - så det er jo super. Så er der styringen, som jeg heller ikke har en finger at sætte på. Mario er enormt responsiv, og det er altid din egen skyld, hvis der går noget galt. Jeg oplevede at have for travlt under visse baner med mange wall jumps, hvor jeg ikke fik timet mine ryk med styrepinden præcist nok, og her kunne man godt have ønsket sig en smule mere tilgivelse.



Har du travlt med at komme igennem spillet, så kan du nok forvente at skulle bruge 7-10 timer på det, men det vil være at gøre spillet uret - der er simpelthen så meget guf i hver bane, at en hurtig gennemspilning blot fornærmer de kreative kræfter bag spillet. Du får rimelig hurtigt adgang til spillets Special World, hvor der er en specielt svær bane for hver verden. Her kan du godt forvente at spilde en del liv, men det at de nu åbnes op for fra hver verden gør også, at man kan nå at samle liv ind, inden man giver sig i kast med disse krampe-fremkaldende baner.



Konklusion
Super Mario Bros. Wonder er en vidunderlig tilføjelse til Super Mario Bros.-serien, der er masser af liv og sjæl, og mens historien som sædvanlig ikke får dig til at spille videre, så er det i stedet det spækkede gameplay, der lokker timerne ud af dig - det er svært at lægge spillet fra sig, fordi hver bane er så fantastisk forskellige, hvad enten de er de simplere “Nå fra A til B” på normal vis, eller de mere udfordrende Badge Challenges - eller en helt anden variant. De nytilkomne Badges, der giver Mario og venner evner der kan hjælpe, er en dejlig nyhed i Mario-spillene, som tillader dig at tilpasse spillet til dine egne ønsker. Spillet er ikke super langt, men hvis du går efter at klare det hele, får du rimelig meget valuta for pengene, og der er noget for de fleste niveauer, både børn og uerfarne og de erfarne Mario-spillere. Kort sagt: Det er svært at give en grund til, at du ikke burde anskaffe dig Super Mario Bros. Wonder.

6
1ups givet

5/5


Nemt at gå til

Øjeguf

Fremragende lyd

Kommentarer:

#1 - [8-Bit] MoNkEy

Level: 31 (ChuChu)

29-10-2023 14:46

Dejlig anmeldelse, JOEP!
Jeg skal klart ha' nallerne i "SMB. Wonder", men om det bli'r i form a' en julegave eller først til næste år er nu uvidst.
Vil ihvertfald glæde mig til at spille, ud fra denne anmeldelse Smiley

1
1ups givet

#2 - Zone

Level: 30 (Blooper)

03-11-2023 18:32

Er meget enig! Jeg kan tilføje at man klart bør overveje at slå "online" til. Det er virkelig sjovt at se andre spillere hoppe rundt sammen med én i banerne og løfter oplevelsen, synes jeg. Smiley
0
1ups givet

#3 - Bukselak

Level: 6 (Cucco)

20-11-2023 00:34

5/5 hvad for noget…. Hvorfor den høje karakter?

Nye Ideer 9-10 point
Gameplay 9-10 point
Grafik 7-10 point
Musik 9-10 point
Sværhedsgrad 6-10 point
Samlet 40 point ud af 50 spillet er desværre for let og gennemføre, der er alt for få svære baner.
Der er f.eks ingen tidsbegræsning på banerne, det er en kæmpe fejl efter min mening, det gør kun spillet lettere.

Den sidste boss Bowser, er til grin, så let den er. Det er virkelig tarveligt lavet, for helvede Nintendo her skuffer i lige lovlig meget…. Derfor kan i på ingen måde få top karakter.

Der er vel 3-4 svære baner i hele spillet, det er simpelthen sjusk…

Er det værd og købe, ja selvfølgelig også selvom spillet er for let mange steder. Der er mange timers spilleglæde i det, det er desværre bare for hurtigt overstået, hvilket er et minus.
0
1ups givet

#4 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

20-11-2023 06:36

Hvis man vægter høj sværhedsgrad som en del af sin bedømmelse, så ja, vil Mario Wonder miste nogle point. Det er ikke det sværeste Mario-spil i historien. Men over de seneste år er serien også blevet lettere at gennemføre, hvorefter der så åbnes op for ekstra-indhold, som er til den svære side. Det er for at alle kan være med.

Det kan godt være, at Bowser var let, men det var da i forhold til tidligere spil i serien en ret anderledes kamp. Det er dog ikke ligefrem fede boss-kampe, man husker Mario-spillene for, hvilket også gør, at det ikke er noget, der har ændret ved min opfattelse.

Spillet får sin bedømmelse på baggrund af, at det simpelthen er sjovt at spille. Når så teknikken også bare virker, så bliver bedømmelsen derefter. Med en 5-skala er det desuden svært at nuancere karakteren ret meget - det her er ikke 10/10, men det er i den højeste ende af skalaen til trods. Og så er det bare nitpicking om det er stort 8/10 eller 9/10 eller lille 10/10.
1
1ups givet

#5 - Bukselak

Level: 6 (Cucco)

02-12-2023 12:50

Vi oplever selvfølgelig spil forskelligt, men jeg føler virkelig spillet er lavet for børn, sværhedsgraden er for svag, for mig har det betydning i forhold til, holdbarheden af spillet. Jeg har ikke rørt det siden jeg gennemførte det, fordi det har ikke nok og byde på efter min mening.

Der er for få boss kampe, og dem der endelig er bliver for lette og slå, ofte i først forsøg slår man bossen. Det er simpelthen for svagt efter min mening.
En god boss skal tage mindst 20-30 forsøg eller mere, så man fastholdes i spillet, fordi man ikke bare giver op.

Spillet er for hurtigt og gennemføre, det mister simpelthen spille værdi for mig, når det er så nemt. Man har fjernet delen med, du skal nå flagstangen før tiden løber ud. Hvilket også fjerner en stress faktor i spillet, det er synd.

Jeg sætter stor pris på de nye ideer og musikken, men selvom der er alt muligt ekstra i spillet, er det stadigvæk for let og få 100% i spillet.

Jeg kommer ikke i nærheden af mere end 6 ud af 10, fordi spillet stadigvæk ligger på hylden, og jeg har ikke haft lyst til og finde det frem igen, nærmere og sælge det.
0
1ups givet

#6 - JOEP

Level: 50 (Torizo)

03-12-2023 07:28

Jeg vender meget sjældent tilbage til spil efter at have gennemført dem. Det har jeg ikke tid til, og det er derfor aldrig en del af min vurdering.

Det var positivt for mig, at der ikke er tidsgrænse på - det gav mig mere frihed. Og reelt set har jeg aldrig været truet af tidsgrænsen i et Mario-spil, måske bortset fra nogle af de store og frie baner i Super Mario 3D World, men det var lidt anderledes. Det var ikke noget, der stressede mig, så igen ikke noget, der har rykket ved min vurdering - tværtimod.
0
1ups givet

#7 - ThePatrickBay

Level: 33 (Hammer Bro)

03-12-2023 10:51

Hvornår har der sidst været udgivet et svært 2D Mario-spil? Lost Levels? 2D Mario-spil er ikke svære spil og har (stort set) aldrig været det. Hvis de føltes svære, da man spillede dem som barn, var det, ja, fordi man var barn.
0
1ups givet

#8 - Bukselak

Level: 6 (Cucco)

23-01-2024 22:26

Jeg fik aldrig svaret, selv den første Super Mario Bros 1 var svær og gennemføre. Det tog mindst en måned og gennemføre. Dette spil er jeg vendt tilbage til mange gange, fordi sværhedsgraden er meget højere.

Det er vildt og tænke på, man kan mindre i spillet smb1, og alligevel er det sværere og gennemføre end det nye Wonder spil.
Selv Bowser var for let i det nye spil, jeg bankede ham første gang og tænkte. Nintendo det mener i simpelthen ikke det her..
Jeg ser det simpelthen som sjusk fra Nintendo side. Hvorfor lave så svag en boss?
Hvorfor ikke lavede en boss som man skulle banke 2-3 gange og forlænge spillets levetid.
Selv den gamle Bowser slog man aldrig første gang.

SMB 2-3 var også sværere end det nye spil, hvor længe siden er det lige du har spillet disse spil?
Fordi sværhedsgraden var meget højere på disse spil…
Prøv lige og spil dem igen, og du vil opdage forskellen.

Det nye Super Mario Bros Wonder er for let. Et ok spil, men levetid er kort på det. Jeg er ikke fan af spillet må jeg tilstå, Nintendo har lavet bedre 2D Mario spil tidligere i deres levetid.
0
1ups givet

#9 - ThePatrickBay

Level: 33 (Hammer Bro)

24-01-2024 08:06

Jeg spiller alle de klassiske 2D Mario-spil med et par års mellemrum. Jeg ved ikke, om du spiller det med stort input delay, men SMB 2+3 er ikke *meget* højere. Hvornår har du sidst spillet dem? Med en ordentlig controller uden input delay som i gamle dage?

Men Wonder er jo heller ikke slut, når du har klaret den sidste boss. Det svarer til at sige, at Mario 64 er slut, når du har klaret Bowser for tredje gang med 70 stjerner. Der er stadig 50 stjerner tilbage. Og nogle af dem er ret svære at få fat på. Wonder er andet end bosser. 2D Mario-spil husker jeg primært for alt andet end bosserne.
1
1ups givet

Super Mario Bros. Wonder

Super Mario Bros. Wonder
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
20-10-2023

Kan købes hos:
Proshop - 0.00 kr
Coolshop - 376.00 kr