Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

WarioWare: Get it Together (Switch)

Skrevet af Zone - 10-11-2021 16:18

En af Nintendos mest gakkede serier er tilbage! Vi taler selvfølgelig om WarioWare-serien, hvis japanske humor altid er helt i top i spillets Micro Games, om man så skal pille næse på folk eller skynde sig at puste en ballon op. WarioWare: Get it Together er første gang i noget tid hvor vi får et nyt spil, der ikke er en opsamling eller et spinoff. Kan spillet måle sig med fordums tiders gakkethed og formår spillet at forny sig? Læs med her.

WarioWare: Get it Together minder på mange måder om tidligere spil i serien. Men traditionen tro er der en gimmick, ligesom Smooth Moves brugte motion controls og Touched brugte stylus. I Get it Together skal Wario og hans medarbejdere i hans spilfirma, igennem en række micro games efter at deres nyeste spil er blevet infesteret med bugs. Wario og alle hans udviklere bliver suget ned i spillet og skal derefter samle alle ansatte igen! Hver WarioWare-medarbejder bliver gradvist spilbar og de har alle hver og én deres eget unikke gameplay. Wario har f.eks. en jetpack så han kan flyve rundt og så kan han bruge sin ikoniske skulder-tackling, mens Cricket f.eks. Kan styres og hoppe højt, som var han en anden blikkenslager i rødt og blåt. Micro-spillene er dog alle de samme og har altid de samme regler, så udfordringen i spillet skabes ved at nogle figurer har nemmere ved andre Micro-spil end andre. Udover dét er der dog ikke noget nyt under solen.

Det er denne udfordring der adskiller spillet fra de andre i serien og faktisk måske gør spillet lidt sværere end tidligere spil. I de forrige spil er der kun én måde at spille hver enkelt micro-spil på, men i Get it Together, skal man ikke bare mestre micro-spillene, men også hver karakters unikke moveset og mekanikker. Det er nu ikke fordi styringen eller mekanikkerne for hver enkelt karakter ér kompliceret, men der er alligevel stor nok forskel til at man ikke vil føle sig lige komfortabel med alle karakterer. Når man derudover i visse tilfælde, hvor man ikke kun spiller én karakter, får en vilkårligt tildelt karakter til hvert micro-spil, så stiger intensiteten, men også vilkårligheden og dermed overraskelserne. Om det er en god eller dårlig ting er op til den enkelte, men personligt synes undertegnede at det giver en virkelig god underholdningsværdi og så gør det spillet ret genspilbart. Nogle af micro-spillene bliver dog lidt svære at gennemføre rigtigt de første 1-5 gange, da det ikke altid er helt klart hvad man skal, og når man samtidig skal huske hvordan man styrer en given karakter.

Spillet har en vifte af spiltilstande, lige fra story mode, Play’o’pedia og Wario Cup i single player regi, til en lang række multiplayer-spiltilstande, perfekt designet til selskab fra 2-4 spillere. I story mode går man igennem en lang række udfordringer for at låse op for de forskellige figurer og hver udfordring har sit eget tema af Micro-spil. Det kan f.eks. være sportstema eller Nintendo Classics-tema, som sætter tonen og reglerne for hver enkelt samling af micro games. Hver samling kan genspilles for at forbedre sin high score, men jo flere man låser op for, jo flere kombinationsmuligheder er der i de spiltilstande hvor man kan udsættes for alle micro games fra hele spillet.Tilsammen har spillet over 200 micro-spil, med her deres regelsæt og mekanikker. Der er derfor masser af indhold, men man skal selvfølgelig kunne lide high score-spil og gakkede micro-spil.

Kvaliteten af micro-spillene er på samme niveau som de plejer i serien. Der er masser af gakkede situationer, som når man skal slukke en brand med en ‘tissende dreng’-statue, pille næse på en kæmpestor næse og meget meget mere, men de forsikrer at man altid kan få et godt grin eller et vaskeægte “hvad skete der lige der”-øjeblik - men man skal selvfølgelig også sætte pris på den gakkede, japanske humor. Der er dog nogen for en hver smag, så mon ikke de fleste kommer til at grine eller trække på smilebåndet? Spillets story mode kan derudover spilles med to spillere, hvilket kun gør spillet mere kaotisk, da man skal arbejde sammen om at klare hver mini-spil. Det er dog hylende morsomt og fungerer overraskende godt, så det er klart en velkommen tilføjelse. Story mode tilbyder også boss-baner, hvor man tager en lille pause fra micro-spillene. Boss-banerne er ofte tættere på klassiske mini-spil og kan både have motoriske og puzzle-mæssige udfordringer, som f.eks. At klare en Super Mario-bane med den karakter du nu har fået eller presse vindruer til vinproduktion, og mange andre situationer. De er af høj kvalitet og er et godt afbræk fra de små micro-spil.

På præsentations fronten gør spillet det rigtig godt. WarioWare-spil skal ikke handle om flot grafik eller episk musik, og leverer på det meget ‘random’, og budget-agtige look, som vi kender.

WarioWare: Get it Together er et klassisk WarioWare-spil som vi kender det, men med det sædvanlige twist. Twistet i denne omgang gør spillet sjovt, men lidt mere udfordrende, men giver spillet mere levetid. Micro-spillene er gode, men til tider kan det være svært at overskue hvad man skal, ikke mindst fordi man får en ny karakter til hver micro-spil. Boss-banerne er helt emminente, og så får spillets Story Mode ekstra liv gennem 2 player mode. Den japanske humor er i top, og der er noget at grine af for de fleste. Alt i alt en gennemført oplevelse, men uden så meget nyt under solen.

1

4/5