Nintendo fremlægger års...

Lær at lave spil med Gam...

Tony Hawk’s Pro Skater ...

Overblikstrailer for Fami...

New Pokémon Snap (Switch...

N-cast #91: Hype-toget ha...

Baldo annonceret til Swit...

Wonder Boy: Asha in Monst...

Nintendo undersøger fler...

Nintendo eShop highlights...

Switch - spilrygter og sp...

Nindie Klubben præsenter...

Fire Emblem Heroes

Alternative nyheder

Fortnite

New Pokémon Snap

Dit seneste køb

Spil på vej til Switch

Mario Kart Tour

Pokémon GO

Tilbudstråden

K: Wii spil

S: Bravely Default 2

S: Switch skuldertaske (g...

K: The Legend of Zelda: M...

Zelda Collectors Edition ...

K: Wii remote plus

Tank! Tank! Tank (Wii U) ...

Vurdering af Pokemon kort

S: Diverse spil

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 2 (Wii)

Skrevet af ShiniTenshi - 18-04-2007 07:31

Først og fremmest skal det siges, at historien i spillet selvfølgelig er den samme som i alle de andre DBZ-spil vi efterhånden har set, bare med lidt scenarier fra de fleste af DBZ-filmene. Historien indeholder også hele historien fra DBGT plus et par ”what-if” scenarier som i de gamle spil. Dog er historien meget dårligt fortalt, og der er mange ting som bare sker uden at blive forklaret. Så dem, der ikke har set serien, vil højst sandsynligt ikke få hele historien med eller vil endda kunne misforstå enkelte ting, og det synes jeg ikke er så godt. Animationerne er der også skåret rimelig meget ned på. Til gengæld er der enkelte ”cut-scenes”, som er sat op, så de faktisk næsten ligner det pågældende sted i serien på en prik - altså bare i 3D. For mig personligt var disse en stor fryd at se på, så det udlignede lidt af den hullede historie. Et andet plus er, at spillet kan spilles både med Wiimote og nunchuck, classic controller eller endda GameCube controller. Hvis man spiller med Classic eller GameCube controller er styringen som i PS2-versionen af spillet, men spiller man med Wiimote og nunchuck, er styringen en helt anden, og man skal ryste og ruske i controlleren for at lave smash-angreb og hurtige bevægelser.

Dragon Adventure
Selve storymode, som er navngivet ”Dragon Adventure”, foregår ved, at man flyver rundt på et verdenskort og derfra kan lande på forskellige kamppladser. Der er altid en kampplads, der er markeret med rødt, og det er den, man skal ned på for at komme videre i historien. De andre kamppladser, man kan lande på, er så markeret med gult, og de kan indeholde udfordringer eller andre nyttige ting. En mærkelig ting ved storymode er dog, at lige meget hvilket scenario, man er i gang med at spille, så er man enten på planeten Jorden eller planeten Namek. Dette lyder måske ikke så slemt igen, men når man tænker på, hvor mange forskellige planeter, de kommer til igennem hele DBZ, så bliver tingene altså lidt mærkelige. For eksempel så kæmper man mod Brolly på jorden, hvor de i filmen kæmper mod ham et eller andet sted i et helt andet solsystem. Disse ting er især med til at gøre historien i spillet rodet.



Her ses den specielle kamera-vinkel spillet har, og hvilken distance den tillader spillerne at have fra hinanden.


Modes explained
De andre modes i spillet er som følger: ”Ultimate Battle Z”, ”Dragon Tournament”, ”Dueling” og ”Ultimate Training”. ”Ultimate Battle Z” går ud på at man skal kæmpe sig op igennem nogle søjler med forskellige antal kampe på hver, som vi har set det i bl.a. Mortal Kombat. Disse søjler skal besejres for at låse op for de Wii-eksklusive karakterer. ”Dragon Tournament” går ud på, som vi har set den i de gamle Budokai-spil, at man skal kæmpe sig igennem en turnering på 3-5 kampe. Dette mode kan også spilles som multiplayer med op til 8 spillere. ”Dueling” er blot et andet ord for ”versus”, og her kan man vælge imellem at spille ”single battle” (1 mod 1), ”tag battle” (2 mod 2) eller ”free battle” (5 mod 5), og de kan alle spilles som spiller mod spiller, spiller mod computeren eller computeren mod sig selv. Til sidst har vi så ”Ultimate Training”, som bare er træning, som vi har set det i alle andre spil. Den indeholder dog også en guide til, hvordan alle de ”fancy” manøvrer i spillet skal laves, hvilket er meget praktisk, hvis man har svært ved at sætte sig ind i styringen.



Når to stråleangreb kolliderer, bliver det en brav kamp om, hvem der kan rotere sticken hurtigst.

Cell-shading og masseødelæggelse
Grafikken i spillet er der ikke det store at klage over. Den er helt udmærket men ikke over det niveau, en PS2 kan yde, men spillet er stadig pænt og tager god udnyttelse af cell-shading. Personerne ligner også sig selv fra serien, så der er der heller ikke noget at klage over. Banerne er store og indeholder masser af ting som bygninger, træer, store sten, bakker, bjerge, biler osv., der alt sammen kan ødelægges. Men selvom de er store, er de stadig lidt begrænsede, da der er et usynligt trådnet omkring banerne, som gør, at man ikke kan komme igennem. Det bliver dog synligt, når man kommer tæt på det, så man ved, hvornår man ikke kan komme længere. Jeg har hørt mange klage over dette, og at spillet derfor ikke er så frit, som det er blæst op til at være. Men personligt synes jeg, at en uendelig bane er lidt for meget at bede om. Nå, men ingen roser uden torne - selvom grafikken i spillet er nydelig, og banerne er så ”interaktive”, som de er, så er der altså setbacks, som fx at store eksplosioner enkelte gange kan få spillet til at hakke ustyrligt meget. Dette er dog ikke så slemt rent spilmæssigt, da man for det meste alligevel ikke kan gøre særlig meget, når skærmen er tildækket af eksplosioner, og når de forsvinder, så stopper spillet jo også med at hakke. Det er jo bare ikke særlig kønt at se på, men det er faktisk nok også det eneste dårlige, der kan siges om grafikken, og det er ikke noget der konstant plager spillet.



Her ses to karakterer fra DBGT, som duellerer.


Både engelsk og japansk lyd
Spillets lydside er såmænd også udmærket. Der er masser af mere eller mindre forskelligt baggrundsmusik i spillet. I alt er der over 30 numre i spillet, og de fleste af dem lægger også rigtig godt op til noget højhastigheds DBZ-slåskamp. Men så kommer vi til stemmerne, og da vi har omkring 78 karakterer, som hver har deres at sige, så er der ikke gjort noget særligt ud af, at de ikke kommer til at sige den samme sætning et par gange i træk. Men det er jo desværre blevet mere eller mindre standard i fighters efterhånden, så det er vi jo så vant til. Men udover dette kan man heller ikke rigtigt brokke sig over lydsiden. Skulle man gå hen og blive træt af at stemmeklippene bliver for ensformige, så kan man altid bare slå de japanske stemmer til i stedet. Dog er det en lidt besynderlig måde, de har valgt at gøre dette på i menuen. For i stedet for en sprogmenu, hvor man vælger engelsk eller japansk, så har de lavet et menupunkt, der hedder ”Japanese voices”, som kan sættes til enten ”on” eller ”off”, og det virker derfor lidt, som om udvikleren ikke regnede med at have begge sprog med fra starten.



Det er også muligt at lave fusions i kamp, hvis man har to på sit hold, der gør det i serien.

Løgnagtig spil-information
På bagsiden af spillet står der, at der er ”over 120 spilbare karakterer”, men tæller man karaktererne sammen, kommer man kun op på 78, og det er endda med 4 forskellige versioner af figuren Vegeta. Men tæller man derimod også alle personernes udviklinger med (Super Saiyan osv.), så får man ”over 120”. Mere præcist tallet 135, hvoraf 18 af dem er forskellige versioner af figuren Vegeta. Jeg syntes bare, at det er lidt forkert at sige, at der er over 120 karakterer, når der reelt set kun er 78. Altså 78 karakterer er da også imponerende nok, så hvorfor har de talt udviklingerne med? Nå, men det vil jeg jo nok aldrig kunne forstå, så lad os gå videre til noget andet interessant, der står bag på æsken. Der står nemlig, at storymode er 60 timer lang, men de fleste skal nok ikke bruge mere end 20-40 timer - med mindre de ligefrem sætter spillet på hard. Udover storymode er der nok ca. 10 timer i at klare ”Ultimate Battle Z” og ”Dragon Tournament”. Efter dette er alle personer og baner så unlocked, og for de flestes vedkommende vil der ikke være mere at hente i singleplayer-delen, medmindre man er typen, der bare skal have 100 % af alt.

Konklusion:
Med en singleplayerdel på ca. 30-50 timer, hvilket er helt OK for at kampspil, plus en masse yderligere timers underholdning med multiplayer, vil spillet klart være et must-have for alle DBZ fan. Men hvis ikke man ligefrem er fan af serien, er der nok ikke rigtig noget at hente i dette spil. Men med det store antal spilbare karakterer, den omfattende storymode og de interaktive baner, må spillet alligevel siges at være det største og mest eksplosive DragonBallZ-spil til dato, og det kan sagtens anbefales herfra.

0
1ups givet

4/5


Essentiel multiplayerdel

Kommentarer:

#1 - Fornuft

Level: 1 (Goomba)

18-04-2007 21:40

Lyder som noget jeg godt kunne finde på at købe når jeg har pengene til det ! Har også tænkt på at købe for denne anmeldelse så det giver mig abnre mere lyst til at få det =)
0
1ups givet

#2 - Junder

Level: 2 (Keese)

18-04-2007 21:44

Fin andmeldelse. Det spil kan klart andbefales herfra
0
1ups givet

#3 - Hassel

Level: 1 (Goomba)

19-04-2007 07:10

Damn det her spil er bar det bedste
det bedste wii spil for mig måske fordi jeg er dbz fan
det er helt vildt lækkert man kan transforme i spillet
0
1ups givet

#4 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

19-04-2007 09:01

Namme nam, god anmeldelse!
0
1ups givet

#5 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

19-04-2007 12:44

har det til ps2 og det er mega grineren og det lever op til næsten alt det DBZ budokai tenkaichi ikke kunne.
jeg skal også have wii versionen pga styringen og de ekstra figure Smiley skulle bare være sikker på om der er japanske stemmer med, det er der så jeg skal have det her spil Smiley
bare man ikke lever sig for meget ind og smadre værelset >_> Smiley
0
1ups givet

#6 - Jonas Jessen

Level: 3 (Koopa-Troopa)

19-04-2007 13:09

´Tror faktisk godt at jeg vil ha det det bliver nok mit næste spil til wii XD
0
1ups givet

#7 - Jainay

Level: 2 (Keese)

19-04-2007 15:20

Hvorfor står der "DBGT2" under et af billederne? O.o

Well, har det til PS2, og det er bare NICE! Har gennemført det, og det kunne seriøst ikke være bedre! Smiley Eller jo, men..

Har også hørt noget med der er flere mænd og 1 ekstra bane med i Wii-versionen. Nogen der kan bekræfte det?
0
1ups givet

#8 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

19-04-2007 16:40

Ja, de 6 ekstra char's er med i Wii versionen samt den ekstra bane... De ekstra char's er: Pilaf robot, Pilaf robot fusion, Cyborg Toa, Demon King Piccolo, Appule og Frieza Soldier. Men jeg ved dog ikke hvilken en af banerne der er den ekstra Smiley

mht. DBGT2... så er det ikke med i min original-kopi Smiley så det bliver vel rettet tilbage til "DBGT" inden alt for længe Smiley Godt der var nogen der så det Smiley
0
1ups givet

#9 - Linda B

Level: 13 (Baby Dodongo)

19-04-2007 17:36

Phoenix: Det var min fejl -_- Jeg sad og kiggede den igennem tidligere og kunne ikke forstå, hvorfor der ikke var et 2-tal bag på (jeg tænkte selvfølgelig på forkortelsen DBZBT2, og overså fuldkommen, at det var noget andet der stod) Undskyld for fejlen, det skal ikke ske igen Smiley
0
1ups givet

#10 - Jainay

Level: 2 (Keese)

19-04-2007 22:07

Ah, fint nok

Well, det med de nye characters er da ALT for nice! Kan kun vaere en ny grund til at have fat i det her spil! Saa skal der taeskes folk paa WII!
0
1ups givet

#11 - RF-Naruto

Level: 1 (Goomba)

20-04-2007 10:18

vildt sejt Smiley weeeeeeeeeeeeeee
0
1ups givet

#12 - Shajita

Level: 28 (Skeeter)

21-04-2007 11:59

SPOILER

ok?
den ekstra bane er frieza´s rumskib uden for planet Vejita.
har set en film om den på youtube ^^
altså der vor bardock kæmper sin sidste kamp mod frieza
0
1ups givet

#13 - Reizo

Level: 1 (Goomba)

23-04-2007 15:50

tror faktisk det bliver en mulighed har haft alle DBZ budokai spillene
0
1ups givet

#14 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

04-05-2007 08:10

Har tænkt på at købe det. Gør det måske også snart. Smiley
0
1ups givet

#15 - Stay Alive

Level: 1 (Goomba)

30-06-2007 20:44

alså det er dårligt til Playstation 2 men kunne godt tænke mig at prøve det til wii
0
1ups givet