Metroid: Other M (Wii)

Skrevet af Grauling - 05-09-2010 00:45

Historien i spillet har stor betydning, og fylder en del i Metroid: Other M. Fans verden over har diskuteret frem og tilbage om de lange videosekvenser og en dybere historie, passer ind i Metroid-spillene. Historien starter hvor den slap i Super Metroid. Samus udrydder Mother Brain én gang for alle, ved hjælp af den sidste eksisterende Metroid, som ofrede sit liv for at redde Samus. Et stykke tid efter episoden, får Samus et S.O.S med nødsignalet Babies Cry. Samus sætter kurs efter signalet, der kommer fra en efterladt rumstation. Men hun er ikke alene i rumstationen, for her møder hun nemlig sine gamle holdkammerater fra The Galactic Federation, fra tiden før hun blev dusørjæger. Samus teamer op med sine gamle holdkammerater, for at finde ud af hvad der forgår på den tilsyneladende forladte rumstation.

Samus Aran, det tidligere medlem af The Galactic Federation

Holdet bliver hurtigt delt ud over hele rumstationen, for at udføre forskellige missioner. Man skal fx selv sørge for at strømmen kommer tilbage på stationen, og man bliver efterfølgende hele tiden sendt ud på nye missioner af lederen Adam. Der er ialt fem forskellige etager i spillet, hvor tre af dem er i forskellige temaer. Det er græs, ild og is tema, hvor monstrene selvfølgelig er forskellige i hver af dem.

Spillets historie ligger ikke fingre imellem, at Samus Aran er en kvinde. Der er op til flere lange videosekvenser hvor man hører omkring Samus' tid i The Galactic Federation, og om hendes tanker omkring at leve i en mandeverden. Nogen vil nok ikke kunne lide flashbackene, men jeg fandt dem personlig meget interessante.

Jeg nævnte tidligere at spillet var gået mere tilbage til rødderne. Spillet er nemlig i 3D, som man følger i et slags 2D perspektiv. Det er lidt svært at forklare, da jeg personligt aldrig har oplevet et spil der er sådan bygget op, men det er vist nemmest at forklare, hvis man starter ved at forklare omkring kameravinklerne. Der er to kameravinkler, hvor det første er en kameravinkel der er programmeret i forvejen, som følger Samus hvor end hun går hen. Når man ser fra denne vinkel, styrer man med Wii Remoten som et NES-joypad. Man kan så også skifte over til førstepersons perspektiv, ligesom i Metroid Prime-serien. Dette gøres ved at pege Wii Remoten mod skærmen. Her kan man låse sig fast på en fjende eller forskellige objekter. Du kan dog ikke bevæge dig når du er i denne vinkel, men du kan til gengæld bruge missiler mod fjender, eller komme steder hen du ikke kunne før, med din grappling hook. Personligt synes jeg det virker rigtig godt man får en følelse af 2D selv om det egentlig er 3D.

Førstepersonsperspektiv er en fordel, hvis du skal finde hemmelige rum, og absolut nødvendigt hvis du vil affyre missiler

Os der har spillet Metroid før, ved at man lidt efter lidt får låst op for Samus' evner. Dog skal man ikke finde dem før man kan bruge dem. Her får man godkendt brug af forskellige skud, missiler eller forskellige dragter af lederen på holdet, Adam Malkovich.
Ligesom i de fleste Metroid-spil, er der også mange hemmelige objekter man kan finde. Disse objekter er flere missiler, mere liv eller hurtigere opladning af ens skud. Dog er stederne, hvor disse objekter gemmer sig, markeret på ens kort med en lysende prik, så de er desværre ret nemme at finde. Nogle skal man dog bruge lidt mere hjerne til at finde ud af hvordan man skaffer. Nogle kan nemlig være ret svære at skaffe selvom man ved hvor de ligger.

Jo større de er, jo hårdere falder de

Noget helt nyt i Metroid: Other M er, at der ikke er nogen genstande der kan gendanne dit liv eller antallet af missiler. Samus skal selv genoplade sit liv og missiler, og dette gøres ved at man tager Wii Remoten op peger den lodret og trykker A, hvorefter hun lader op et par sekunder. Dette kan kun gøres når Samus er lav på liv. Samus har også nogle specielle angreb, f.eks. hvis hun er tæt på sine fjender, kan hun hoppe op på deres hoveder, og skyde en fuld opladet beam lige ned i nakken på fjenden.

Grafikken i spillet er utrolig flot. Alt fra de mange filmsekvenser til Samus der skyder en plasma beam af er bare lækkert at se på. Især de lokationer hvor bosserne befinder sig er fedt designet.

Bedste måde at nakke aliens på, er at skyde en fuldopladet beam lige i nakken på dem!

Lydsiden i spillet er udmærket. God og klassisk sci-fi musik, som man kender det. Musikken er lavet af Kuniaki Haishima, og altså ikke Kenji Yamamoto, som ellers har lavet musik til de fleste tidligere Metroid spil. Lydsiden er ikke ligeså god som den var i Prime serien og især ikke hovedmenuens musik men spillet har dog et par fede melodier, især bosskampene.

Metroid: Other M er ikke specielt langt. Personlig tog det mig ikke mere end ti timer at gennemføre spillet, men hvis du vil finde alle de 'skjulte' objekter i spillet, kan du let få flere timer til at gå i selskab med Samus. Grunden til at spillet ikke er så langt er nok spillet sværhedsgrad. Spillets sværhedsgrad er middel. Dog er der bare steder hvor man kan bliver ved med at dø om og om igen. Bosskampene giver også en del udfordring.

Grafikken har ændret sig en del siden vi første gang så Samus tilbage på den gamle NES

Metroid: Other M er et superunderholdende og innovativt spil. Grafikken er virkelig pæn, og hvis du er til dyb historie og fed action er dette spil lige noget for dig! Spillet er generelt superunderholdende, selvom sværhedsgraden ikke er ekstremt høj. Hvis du ikke kan lide op til 5 min. lange videosekvenser, kan Metroid: Other M dog blive lidt kedeligt, da spillet kører meget på historien, og så skal du måske overveje at hoppe over, selvom undskyldningerne er få.

0

5/5

05-09-2010 03:12

Det lyder rigtig godt, men jeg havde ikke rigtigt forventet andet. Det er jo næsten en selvfølge, at alle Mario-, Zelda- og Metroid-spil til Wii skal have 8/9/10 i karakter. Og det er slet ikke spor negativt ment - det viser bare at Nintendo godt ved hvor de har deres styrker. De kunne jo med garanti lave et lige så godt spil med Miis - det ville bare ikke være lige så fedt Smiley
0

#2 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

05-09-2010 11:00

Der er ikke mulighed for at vælge sværhedsgrad?
0

#3 - Grauling

05-09-2010 11:21

Spoiler
Det er faktisk muligt at unlocke en Hard Mode hvis du gennemføre spille 100% med alle de hemmelige Iteams.
0

#4 - Peblisko

05-09-2010 15:29

Ja okay, det lyder straks bedre. En svære sværdhedsgrad er standard i et hvert Metroid-spil.
Fin anmeldelse, meget informativt, det eneste jeg savner er måske lidt flere kritiske synspunkter, men nu har du så også givet det 9.
0

#5 - Peblisko

05-09-2010 15:33

Forresten ville jeg gerne høre lidt mere om din holdning til styringen udover at den er "god", da jeg fx har læst andre steder, at sådan noget som at undvige mens man bevæger sig er temmelig besværligt. Men nu tror jeg også snart jeg bare selv skal få købt det og se med mine egne øjne. Smiley
0

#6 - Grauling

05-09-2010 19:40

Jeg synes ellers det er ret let at undvige selvom man løber rundt. Jeg fandt i hvert fald hurtigt ud af lige at dobbeltklikke på d-padet lige for at undvige forskellige angreb og så lige give slip på 1 knappen og sende en beam lige tilbage i hovdet på dem Smiley Jeg fandt det overhovedet ikke besværligt Smiley
0

#7 - Jonezy

17-09-2010 14:27

Så fik jeg gennemført og 100% dette hæsblæsende action eventyr. Har ikke en store Metroid baggrund, har faktisk kun spillet Prime, og jeg godt se at stilen er seriøst ændret til et fokus på action frem for exploring, og det passer så mig perfekt.

Jeg synes det er fantastisk, at man med en så super simpel styring kan være så badass, som man er. Der er et par platformssegmenter, som kan drille lidt, men det er virkelig småting. Jeg fandt gameplayet super underholdende, og bosserne var intense som bare fanden.

Selve historien er ok, men man er lidt træt af at rydde op efter endnu et kikset forsøg på at lave biologiske våben er man ikke? Dog er der en rimelig gennemtænkt twist i plottet, som man ikke lige havde set komme. Jeg bliver åbenbart heller ikke irriteret over Samus' stemme, som så mange andre; jeg synes faktisk den var iorden.

Alt ialt kan jeg godt forstå hvis Metroid fans er lidt skuffet over skiftet til mere lineær action, men for mit vedkommende har jeg ikke noget at være skuffet over. Super sprød action, en dejlig simpel styring, en skøn farverig visuel side og jeg har været mega underholdt i de ca. 16 timer jeg har brugt på det. Jeg er ret enig med Asger og hvis man skal give en score må det blive omkring 8,5-9 ud af 10.

0

#8 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

17-09-2010 15:25

Ja det er ret nemt at undvige Thomas. I slutningen af spillet skal det også spammes helt vildt. Hele undvig mekanismen er faktisk utrolig broken fordi du ikke bliver straffet for at lave inputtet på et tidspunkt hvor du ikke kan dodge* og du kan altså bare trykke 3-4 gange (eller flere om nødvendigt) hvis din timing ikke er så god og du gerne vil være mere sikker. Altid bare dodge tidligere i stedet for senere, den eneste straf er at du ikke selv rammer så mange gange, men langt de fleste fjender (inklusiv bosser) lader dig så bruge concentration midt i kampe hvilket altså betyder at du har masser af tid til at skyde på nogle tidspunkter i kampene... Eller denne del gælder for normal mode anyway, har ikke unlocked hard mode... Men ja dodging er rigtig nemt.

Det værste ved styringen IMO er stadigvæk når man er i first person hvor man skal holde B nede for at se rundt og så kan skiftet mellem first person og det normale view være lidt besværligt at gøre hurtigt under kamp.

*I eksempelvis smash bros. kan du ikke bare spamme L/R når du falder for at "teche" du skal time med et bestemt antal frames ellers er der et nyt antal frames hvor du ikke kan gøre det.... Det gælder så ikke så meget i brawl hvor du bare airdodger i stedet hvis du ikker timer det ordentligt og sådan et airdodge er faktisk også bedre (ekstremt meget lag på når du lander med et tech x_X)
0

#9 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

17-09-2010 15:26

(du er stort set urørlig medmindre du dodger direkte ind i en modstander hvis du kun fokuserer på dodging)
0

#10 - kasper88

17-09-2010 15:45

Stelzig >>
Du er inde på nogle relevante problematikker vedrørende Other M's svage gameplay. Oprindeligt var Metroid et spil med meget farlige fjender, hvor ét forkert skridt kunne resultere i død. Det medførte en forholdsvis tight styring. Other M repræsenterer det modsatte.

I øvrigt har jeg aldrig forstået, hvorfor udviklere skal lave radikalt om på spilserier. Hvis ideen i Other M er så god, så lav dog en ny spilserie, der bygger på den. Der er vel en grund til, at Metroid er Metroid. Metroid blev populært på grund af sit karakteristiske gameplay med fokus på udforskning, våbenopgraderinger, der skaber nye muligheder, og farlige fjender. Det forstod den oprindelige producer af Metroid-spillene, Gunpei Yokoi, men han er desværre død nu. Derimod forstår Sakamoto det ikke. Han tror, at Metroid er blevet populært på grund af Samus, og på grund af hun er en kvinde. Den tankegang har tydeligvis taget størstedelen af fokus i udviklingen, og derfor står vi i dag med et Metroid-spil med et svag gameplay, og som ikke sælger godt.
0

#11 - Grauling

17-09-2010 16:48

Alexander jeg vil egentlig gerne hører, om du har spillet Other M? Fordi det virker ikke sådan...

At lave en hel ny spilserie vil da i mine øjne være dumt. Burde man lave en ny serie fordi man gerne vil have Mario i rummet og lege med ideen graviditet? Og så vidt jeg har forstået har Metroid: Other M faktisk solgt udmærket rundt omkring i verdenen.

Jeg vil personlig kede mig ihjel hvis alle Metroid spil var ens. Hvad er der galt i nytænkning. Metroid spillene bygger på en udmærket historie men den har aldrig rigtig blevet fortalt særlig godt...Især ikke i Prime serien hvor man blev nød til at rende rundt og skanne alting bare for at forstå en lille smule af historien. I Other M er den meget mere simpel og ligetil hvilket jeg synes er dejligt.
0

#12 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

17-09-2010 16:55

Det skal lige siges at jeg ikke synes at other m er et dårligt spil. Jeg ville nok også selv give det omkring 8 selvom styringen ikke er HELT perfekt og spillet var lidt kort.
0

#13 - M60dk

17-09-2010 17:00

...og lege med ideen graviditet?

Super Mario Pregnancy er uden tvivl nyskabende Smiley

0

#14 - Grauling

17-09-2010 17:19

Ser det her det begynder at blive pineligt at bytte rundt på danske og engelske ord xD! Gravity bliver åbenbart hurtigt lavet om til graviditet i mit hoved xD! Jeg mente selvfølgelig Gravitation.
0

#15 - kasper88

17-09-2010 17:23

Asger Grau >>
Min kritik handler ikke om nytænkning, men om at Other M burde være tro med de fundamentale værdier, der definerede og gjorde serien til det, den er i dag.

Selv Retro Studios formåede at bygge videre på disse værdier, selvom det tog skiftet fra 2D til 3D i et førstepersonsperspektiv.
0

#16 - Eagle

17-09-2010 17:23

Så du har altså ikke spillet spillet.
0

#17 - Grauling

17-09-2010 17:43

Jeg vil da mene at Metroid Other M minder meget mere om 2D metroid spillene end Prime. Især udforskning delen. Other M er mindst ligeså lineært som fx Metroid: Zero Mission. Så vidt jeg husker er hemmelighederne til fx ekstra liv og missiler også markeret på kortet i 2D spillene uden at sige det med 100% sikkerhed. våbenopgraderinger er der også i Metroid Other M så det behøver vi ikke diskutere. Sværhedsgrad? Metroid Other M er faktisk utrolig svært på Hardmode og giver mere end rigelig udfordring?
0

#18 - Eagle

17-09-2010 17:44

Other M er mindst ligeså lineært som fx Metroid: Zero Mission.

Jeg håber for din skyld at du ville have sagt Fusion her og ikke Zero Mission.

Fordi hvis det var Zero Mission mente, så er det en lodret løgn.

0

#19 - Grauling

17-09-2010 17:51

Jeg har af en eller anden grund også en tendens til at forveksle de to Gameboy Advance titler, ja jeg mener selvfølgelig Fusion da det er det eneste af de to titler til GBA jeg har spillet.
0

#20 - kasper88

17-09-2010 21:44

Eagle >> Jeg har prøvet Other M.

Asger Grau >> Hvis du mener, at den essentielle Metroid-oplevelse er defineret af Zero Mission og Fusion, så tager du fejl. Zero Mission og Fusion er jo netop også Sakamotos værk, og især sidstnævnte var spillet, hvor Sakamoto begyndte sin personlige mission om at re-definere Metroid-oplevelsen. Lineariteten og den dårlige historie begyndte der - formentligt fordi Gunpei Yoko var død, og han ikke længere kunne styre Sakamoto.

Hvis man skal forstå Metroid-oplevelsen, skal man tilbage til originalen. Fokus var udforskning, våbenopgraderinger, der gjorde en stærkere, og en farlig verden med masser af fjender. Også det efterfølgende spil til Game Boy var stærkt. Super Metroid var i bund og grund blot et remake af originalen, dog med fantastisk production value, sværhedsgraden var dog tunet gevaldigt ned. Sammenlignet med Other M er det dog et habilt spil.
0

#21 - Grauling

18-09-2010 00:13

Alexander det eneste problem jeg har med den her situation er at du næsten kun snakker om historien fremfor gameplayet. Du har sagt du har prøvet det men påstår at det ikke er lige er lige så udfordrende som de originale spil...Kan du virkelig konkludere det når du har prøvet det ved en af dine venner eller i en butik? Især når det ikke er på Hard mode.

Tilbage til historien. Jeg har intet problem ved at spillet har en historie men det er da langt fra det jeg bedømmer om spillet er godt eller dårligt på. Hvis jeg ville have opleve et underholdningsmedie der vil give en fantastik historie med fantastiske plot twist vil jeg da se en film i stedet. Det er da heller ikke historien der har gjort klassikere som Mario, Zelda eller for den sags skyld Metroid. Det er har været fokuseret på dengang var godt gameplayet som er noget Metroid Other M har masser af hvis man gider bruge tid til faktisk at spille det.
0

#22 - Eagle

18-09-2010 01:41

Eagle >> Jeg har prøvet Other M.

Nå, okay, du har prøvet det. Bevares, så er du jo perfekt i stand til at udtale dig om hele oplevelsen og spillet.

0

#23 - kasper88

18-09-2010 09:32

Asger Grau >>
Så lad os glemme historien. Jeg har flere gange understreget, hvilke problemer der er med Other M. Det er lineært, der er ikke fokus på udforskning, fjenderne er ikke længere farlige, ingen nye fede våbenopgraderinger, intet nyt content i form af nye (ikke-generiske) omgivelser etc. Derudover har Stelzig beskrevet nogle problemer med styringen og sværhedsgraden, som jeg også er enig i.

Angående hard mode? Kan du ikke selv høre, hvor absurd det lyder? Man skal UNLOCKE et mode, før spillet bliver mere bedre at spille. UNLOCKE? I øvrigt mener jeg, at tilføjelsen af et såkaldt hard mode blot er endnu et velkendt "udvikler trick". Når en udvikler implementerer disse tiltag, betyder det, at gameplayet ikke har den ordentlige balance.

Eagle >>
Jeg elsker, når folk som dig, hentyder, at jeg ikke må have en mening om et spil, fordi ikke har spillet det i 100 timer, eller ikke deler "hardcore gamernes" mening om det. Uhh, nej, jeg må da endelig ikke kritisere den gode Sakamoto. Eller historien! Historien er så god - den er næsten ligesom i en Hollywood-film! Og gameplayet er faktisk rigtig godt, selvom det slet ikke minder om de originales.

Faktum er, at jeg ikke er den eneste med den holdning. Other M sælger ikke godt, og hvis Iwata bare tænker lidt klart, får Sakamoto aldrig lov til at lave et Metroid-spil mere. Nintendo er ved at være i en tilpas stor krise med Wii, at hvis han fortsætter med at give udviklere som Sakamoto lov til at lave dårlige spil, der ikke sælger, så mister han selv sit job.
0

#24 - Jonezy

18-09-2010 10:22

Angående styring. Ja, man kan godt slippe afsted med at dodge som en sindsyg og fyrer charge shots i hovedet på den man dodger, det meste af tiden, men hvor sjovt er det? Det sjove er da at liste overblast shots og lethal moves ind, når man får chancen. Derudover giver det en intens følelse at man ikke kan bevæge sig i FPS perspektivet, så man må tænke over timingen, når man vil bruge missiler. Desuden kan man jo faktisk også dodge i FPS perspektivet.

0

#25 - Grauling

18-09-2010 11:20

Fordi Speed Boosteren, Plasma Beam, Powerbomb og Seeker/Super Missiles er utrolige lamme opgraderinger i Other M.
Du bliver også ved med at sige at fjenderne ikke er svære når du ikke har prøvet at spille hele spillet. Du har ret i fjenderne er ret nemme...i hvert fald lige i starten..men alt andet vil da også være dumt..Prøv at forstille dig hvis Link i OoT i stedet for at kæmpe mod Deku Baba's i starten af spillet skulle kæmpe mod tons vis af Dead Hands. Og hvis du ikke mener der ikke findes svære fjender i Other M så har du tydelig vis ikke kæmpet mod The Desbrachian...damn jeg har haft mange problemer mod dem xD
0

#26 - stelzig

Level: 24 (Whomp)

18-09-2010 11:54

Selvom man dodger hele tiden og bruger charge shots skal man nu nok få sine lethal moves in alligevel (er overblast når man hopper på fjenden og skyder der? I så fald samme situation der. Og noget du også alternativt kan spamme hvis du hellere vil det, man behøvber ikke at "liste dem ind" ). De dræber stadigvæk tidligere... Og giver også invincibility fra andre fjender. Og som nævnt så ved de senere bosser (specielt den sidste) skal du simpelthen dodge hele tiden. Du kan ikke rigtig komme uden om det og der er ikke noget der hedder lethal move imod den. Ikke dermed sagt at den (og andre bosser) ikke var helt ok jeg synes mange af dem var fede (selvom det stadig virkelig er et kritikpunkt at de fleste er åbne så længe at man kan lave concentration midt i kampen). Dodging systemet fortjener uden tvivl et den straf jeg nævnte før at hvis man mistimer det så kan man ikke lave det inden for en lille tidsramme.

Desuden snakkede jeg ikke om at kunne bevæge sig i FPS perspektivet, men at man for at kunne se rundt skal holde B nede (hvilket bliver endnu mere dumt i og med at du låser fast til ting med B også), en lille deadzone og så ellers mulighed for at dreje kameraet under firstperson hele tiden ville være bedre.

Omkring dodging i first person så havde jeg også tænkt at det måske var muligt (omend knapperne så stadigvæk ligger irriterende) da det ville gøre skiftet tilbage en lille smule bedre i stedet for at man skal sidde og fumle med at spillet hurtigt skal skifte tilbage til det rigtige perspektiv og at du vender moten ordentlig osv.
0

#27 - Peblisko

18-09-2010 12:27

Interessant debat. Jeg er vild med Asger og Alexanders diskussion, for I har begge jeres stærke modargumenter.
Og jeg elsker at se Stelzigs fokus på styringen, selvom det ikke helt er det, de andre snakker om, men det er fedt, fordi det stadig er vigtigt at vide, og jeg vil personligt gerne vide den slags inden jeg går i gang med spillet.
Når jeg har gennemført Super Metroid og Other M, skal jeg nok selv komme med noget konstruktivt til debatten. Smiley Synes ikke jeg kan tillade mig andet før jeg har.
0

#28 - Eagle

18-09-2010 12:30

Huh? Jeg tror lige du overfortolkede hvad jeg sagde der.

Jeg har da også fulgt lidt med i folks meninger, og det virker som om den generelle mening er, at spillet ikke er specielt godt i forhold til de andre. Se evt. GameFAQs average, eller gamerankings. Jeg har på ingen måde sagt, at du ikke må have en mening om det - det ville være tåbeligt - men jeg har bare antydet, at din egen mening kommer til kort, hvis du ikke engang har sat dig ned med spillet i længere tid, eller i det mindste gennemført det.

Din mening om Hard Modes er i øvrigt fuldkommen absurd. Hard Modes er en fantastisk måde at tilføje genspilningsværdi til et spil, man allerede har gennemført, og hard modes er et fantastisk redskab til at gøre et spil sjovt på flere niveauer - såfremt udviklerne gør ordentligt brug af det. Det betyder, at dem som ikke har lyst til at investere alt for meget i spillet sagtens kan komme igennem det, og dem der søger lidt mere udfordring i spillet har et alternativ. Mange Metroid-spil har en tilføjet Hard Mode - Prime-spillene, Zero Mission, så vidt jeg husker.

Flere spil burde have denne mulighed nu om dage, hvor spil er ved at blive alt for nemme (og så gerne en god hard mode: at tilføje ekstra hitpoints gør det sværere, men sjældent sjovere. At tilføje flere fjender på bestemte tidspunkter, flere ting man skal holde øje med eller diverse andre ændringer - det er en god hard mode.)

0

#29 - Eagle

18-09-2010 12:36

For at tilføje - jeg har heller ikke spillet spillet selv, og er fuldstændig ligeglad, om du mener spillet er det værste der er sket for Nintendo længe. Betyder absolut intet for mig, men ligesom at du ikke har spillet det, ville det være fjollet hvis jeg gik ind og kritiserer det som du gør, når jeg har ingen basis har for at gøre dette.
0

#30 - Peblisko

18-09-2010 12:37

^Det, jeg tror, Alexander mener, som jeg også er enig i, er at man måske skulle gøre det muligt at vælge Hard Mode fra start af i stedet for at åbne op for det, fordi det med at give spillet genspilningsværdi burde være noget mere end en "billig" Hard Mode. Men jeg skal ikke kunne sige det.
0

#31 - Eagle

18-09-2010 13:01

Det siger han i hans første sætning ja, men han siger efterfølgende:

I øvrigt mener jeg, at tilføjelsen af et såkaldt hard mode blot er endnu et velkendt "udvikler trick". Når en udvikler implementerer disse tiltag, betyder det, at gameplayet ikke har den ordentlige balance.

0

#32 - Peblisko

18-09-2010 13:41

Ja, netop, det understreger vel bare "platheden" ved det?
0

#33 - Jonezy

18-09-2010 14:18

@Stelzig

Ja, du kan godt komme til at lave lethal moves, hvis du bare holder 1 inde og dodger hele tiden, da du en gang imellem vil løbe ind i fjenderne fuldt charged tilfældigt og derved lave et lethal move, med det er da en noget federe fornemmelse, når du selv har styr over det.

Overblast er når man hopper op på fjenden, og jeg kan ikke se man bliver uovervindelig der, da nogle fjender er immune over for det, selv med screw attack, og man skal time sit blast for at få det til at lykkedes. Jeg har stadig ikke fået blastet den mini boss, man møder 4 gange, selv om jeg har været oppe og stå på den en del gange efterhånden, da jeg ikke kan få timingen rigtig.

Hvis du med den sidste boss, mener den der kommer i post-gamet, så kan man faktisk til sidst hoppe op på den, men jeg fuckede igen min timing op, så jeg så ikke animationen.

Angående 'pauserne' i de forskellige bossfights, så man lige får tid til at lave en concentration, så skal man trods alt stadig lige først lære mønsteret at kende, og de fleste bossfights kommer rimeligt pludseligt og du får ikke lige en scanning, som kan fortælle dig om bæstets svaghed.

Jeg tror, at spillet vil blive meget udfordrende for en del og skabe mere frustration end sjov, hvis man designer dodgen, som du gerne vil have det, selvom det for dygtige gamere som dig ville højde spillets kvalitet en del.

Jeg nævnte FPS perspektivet fordi jeg ville rose styringen generelt. Jeg kan godt følge dig på kritikken af det med at kigge rundt, både med brugen af b-knappen og hurtigheden det foregår med. Grunden til det er nok, at man netop dodger i FPS perspektivet ved en hurtig bevægelse, som tager sigtekornet ud af billedet i det rigtige øjeblik, så de to mekanismer ville drille hinanden, hvis man gjorde som du nævner, men jeg er enig, det kunne godt forbedres.

Generelt synes jeg dog, at det er imponerende, hvad udviklerne har gjort, så man med så simpel en styring, som man har i Other M, kan lave alle de ting man kan. Det er virkelig forfriskende.
0