MySims: Racing (Wii)

Skrevet af Malte Schmidt - 15-10-2009 21:09

Racerspil har ikke altid en historie (mest af alt fordi de egentlig ikke har brug for det) men MySims Racing indeholder en Story Mode, der ikke er til at komme udenom, hvis man vil se hvad spillet har at byde på. Efter at have designet sin egen simmer og sin egen bil, går eventyret i gang. Du starter ud i en byen Speedville. Her var der engang fest og glade dage, og der blev kørt racerløb på stribe. Lige indtil den onde Morcubus udfordrede racerhelten Sir Charles i et løb, der galt alt eller intet. Desværre forsvandt Sir Charles på mystisk vis under en flyvetur i hans luftballon før løbet. Ja, sådan kan det gå. Efter Sir Charles forsvinden, har der ikke været nogen til at holde Morcubus væk fra Speedville, og han har siden da forsøgt at overtage byen for at gøre den til hjemsted for sin store fabrik, MorcuCorp. Der vil ikke blive fred igen før nogen har besejret Morcubus i et racerløb. Dette går naturligvis hen og bliver din opgave, da du udviser stor talent inden for racerløb. Og så er det ellers i gang.

Det er bare om at komme af sted!

Som sagt starter du ud i en by. Her skal du køre rundt til forskellige folk, der vil give dig nogle opgaver, du skal klare. Det kan f.eks. være at indsamle pizzaer på en racerbane, køre på tid eller køre mod en eller flere andre. Alt sammen selvfølgelig for at styrke dine egenskaber som racerkører og ruste dig bedst muligt, så du kan besejre Morcubus. Undervejs på banerne kan du samle krystaller, der bl.a. kan bruges til at give ekstra boost, mens du kører. Jeg vender tilbage til disse lige om lidt. Når du så har klaret disse opgaver, der bliver vurderet til enten guld, sølv eller bronze, modtager du som belønning en slags arbejdstegninger til forskellige bildele. Tegningerne kan desuden også findes ude på selve racerbanerne, hvis du tager hemmelige genveje. Disse kan bruges i spillets garage, hvor du kan opgradere din bil. Eksempelvis kan du opgradere motoren for at køre hurtigere. I garagen fungerer krystallerne, du har samlet undervejs, som penge. Det er nemlig ikke helt gratis at bygge de forskellige bildele, som du har arbejdstegninger til. Idéen med opgraderingssystemet fungerer udmærket og må siges at være en af spillets bedre dele. Det er nemlig ikke alt i spillet, der er lige sjovt og lige godt. De førnævnte opgaver er en af de mindre gode ting. De er rimelig ensformige og foregår alle på de samme baner, der for resten er ret kedelige – i hvert fald i starten. Desuden er det rigtig nemt at klare opgaverne. Dette er naturligvis en spørgsmål om meninger, og måske vil sværhedsgraden nærme sig acceptabel for spillets primære målgruppe, som må være børn. Men for alle os andre, er der absolut ingen udfordring at komme efter. Som spillet skrider frem, kommer du heldigvis til et par nye områder med nye og endda lidt mere spændende baner, samt en anelse mere udfordrende opgaver. Men stadig ikke udfordrende nok, desværre. Det kan blive hurtigt blive kedeligt, men er egentlig underholdende nok i små doser. Faktisk er det ikke alle opgaver, der er nødvendige at klare for at kunne gennemfører historiedelen, men vil man drage nytte af opgraderingsystemet, bliver man nød til at tage kampen op.

I garagen kan du både opgradere og designe din bil

Blandt de folk, som giver dig opgaver, er nogle rivaliserende kørere, som til gengæld skal besejres. Når du har slået dem alle i deres opgaver unlockes der et mesterskab, der naturligvis skal vindes for at spillet kan fortsætte. Når dette er gjort unlocker du et nyt område, og skal endnu engang skal du rundt og klare opgaver og køre mod rivaler. Sådan er MySims Racing hele vejen igennem, og når opgaverne er så ensformige som de er, er det ikke et særlig spændende spil og det kan være svært at finde motivation til at gennemfører spillet.

Hvis ikke du lige har lyst til at spille Story Mode, men derimod bare er i humør til lidt race, så kan du vælge et såkaldt Quick Race, hvor du uden at skulle tænke på spillet historie, kan give modstanderen baghjul. Har du venner på besøg, er der også mulighed for at spille multiplayer, hvilket er fuldt forventeligt af denne type spil. En onlinedel ville bestemt have pyntet, men her må spillet desværre skuffe – der er intet at komme efter på den front.

Der er mulighed for at styre racerbilen på stort set den måde, du har lyst til. Du kan vælge at køre med Wii Remoten – evt. i et Wii Wheel, som vi kender det fra Mario Kart Wii, med Wii Remote og Nunchuk, med en Classic Controller eller du kan vælge at gå "oldschool" og tage din gamle GameCube Controller i hånden. Dette er bestemt en god ting, og trækker MySims Racing en lille smule op på karakterskalaen.

Tvær dine venner ud ved hjælp af spillets forskellige power-ups!

Grafikken i MySims Racing kan ikke siges at være et overvældende syn. Dette er nok grundet en blanding af at det trods alt er Wii’en, der er tale om og at grafikken ikke ligefrem er denne type spils bærende element. Dog er den heller ikke direkte dårlig, og man kan da se, hvad der foregår på skærmen. Dette er i sidste ende det vigtigste, ikke?

Soundtracket til MySims Racing vil næppe blive nomineret til næste års Grammy Awards. Melodierne på de forskellige baner holdes mest i baggrunden, og det er ikke nogen man husker, som man eksempelvis kan huske nogle af de catchy melodier fra Mario Kart spillene. Lydeffekterne er som man kan forvente at et sådan spil. Motorlyden kører beslutsomt hele vejen igennem, og bliver du ramt at en ting eller kører du ind i noget, kan det høres med et bump. Simmerne snakker med nogle fjollede små stemmer, der lyder lidt som en blanding mellem dinotalk fra GameCube spillet Star Fox Adventures og stemmerne fra Animal Crossing.

Banerne introduceres naturligvis på ægte racerspils-manér

Story Mode vil holde dig beskæftiget i nogle timer, men at gennemføre historien vil ikke give et 100 % -mærkat på din savefile. Det kunne tænkes at du skal have fat i alle arbejdstegningerne i spillet, hvilket betyder at du skal ud på banerne og lede, hvis du vel og mærke absolut vil have gennemført spillet helt. Undertegnede har ikke fundet motivationen til dette, men om ikke andet er muligheden der. Der er desuden mulighed for at indtaste snydekoder, som måske også kan hjælpe dig på vej mod de 100 %. Multiplayer-delen trækker holdbarheden på et hvert spil op, og dette gør sig derfor også gældende her. Har du venner på besøg og mangler I noget at lave, ja, så er MySims Racing klar til at blive puttet i maskinen. Mangel på at kunne spille online er dog en skam, da dette helt bestemt kunne trække spillets levetid endnu længere op.

Turbo-baren er næsten fyldt, så hold endelig speederen i bund

MySims Racing er ikke det bedste spil på feltet og det bringer ikke rigtig noget nyt til genren. Dog ligger der et par timers underholdning på spildisken, og til den næste familiekomsammen eller børnefødselsdag, kan spillet godt gå hen og blive et mindre hit med sin multiplayer-del. Men for den bare lidt erfarne spiller, er det ikke et spil, som trækker tænder eller sætter hjertebanken i gang på grund af spænding. Stod valget mellem MySims Racing og eksempelvis Mario Kart Wii, er undertegnede ikke i tvivl om hvilket spil, valget ville falde på. – Og det er ikke bare fordi jeg er Nintendo fan.

0

3/5