Super Mario Galaxy (Wii)

Skrevet af CAPTAIN N - 05-12-2007 09:48

Hvis du aldrig har hørt om Mario, har du nok boet i en lille mørk hule i de sidste 25 år, men kort sagt er Super Mario Galaxy et platformsspil, hvor du skal løbe, hoppe, springe, finde, samle eller løse opgaver, ganske som i gamle dage. Forskellen er bar, at det hele har fået en seriøs make-over siden dengang. Spillet starter meget klassisk med, at Mario modtager et brev fra Princess Peach, der beder ham komme til hendes slot og se den store meteorregn, som finder sted hver 100 år, over Mushroom Kingdom.

Super Mario Galaxy sætter virkelig nye standarder indenfor platformsspil

Men allerede kort efter Marios ankomst går det allerede løs, for ingen mindre end Bowser kommer og ødelægger freden og angriber Mushroom Kingdom endnu engang. Han tilfangetager hele det store slot med Princess Peach og Mario, og flyver det ud i rummet. På vejen bliver Mario angrebet og falder ud i det tomme, mørke rum. Han vågner på en lille planet han tilfældigvis er landet på. På planeten møder han en lille babystjerne som kalder sig for en Luma. Lumaer er små stjerner, der en dag vil vokse op og blive til rigtige stjerner, planeter eller kometer. Den lille Luma giver Mario evnen til at rejse gennem stjerneskud, som man finder rundt på de mange baner. Mario bliver straks sendt ud for at finde en såkaldt grand star som Bowser efter sigende har stjålet. Efter Mario finder den, bliver han sendt til et rumskib, der netop drives af disse stjerner. Her møder Mario Rosalina, som er stjernernes vogter. Hun forklarer Mario, at Bowser har stjålet de magiske Power Stars. Hun forklarer Mario at han må skaffe dem tilbage så hendes rumskib kan flyve til universets midte og redde hende fra Bowser.

En platfomer med nye tricks
Fra spillet starter har man allerede en god fornemmelse af kontrollen. Især hvis man har spillet andre af spillene, da de er simple og nemme at håndtere. Det er straks sværere at mestre dem, og det er det, der er den store udfordring.
Der er et univers af baner i Galaxy delt op sektioner på rumskibet, plus nogle bonus levels spredt rundt omkring. De mange baner varierer meget fra hinanden. Der er ca. 5-6 stjerner i alle de normale baner, mens bonusbanerne næsten altid kun har en enkelt. Det spændende og anderledes ved Mario Galaxy er selve måden du spiller på. Frem for et normalt platformsspil, hvor du ofte er på nogle flade, faste grunde, bevæger man sig i Galaxy for det meste af tiden, rundt på små, runde planeter eller andre skøre konstruktioner ude i rummet. Hvert level er delt op i mange små forskellige områder, som du så kan rejse imellem. Det er en virkelig sjov ny måde at spille et spil på. Når man står på en planet og hopper, og så pludselig begynder at falde opad og lande på en anden planet, hvor tyngdekraft trækker dig med, eller et vandrace, hvor det eneste der er mellem dig og uendeligt fald, er en svævende vandstråle i himlen, du så skal surfe på. Eller en planet, der skrumper, mens du står på den, for bare at nævne nogle få ting. Her er tale om et spil, der virkelig fører platformsgenren over gennemsnittet, og også formår at give noget helt nyt i form af tyngdekraftsmanipulation.

Der er i alt 120 stjerner, som skal findes

Der er også en masse nye power ups i Galaxy, bl.a. den kendte ildblomst, der giver Mario evnen til at kaste med ildkugler, der kan tænde fakler eller grille fjender. Der er også en isblomst der gør, at du kan fryse det vand, du går på og wall jumpe på vandfald osv. Desværre er de fleste power ups kun midlertidige og går ud efter meget få sekunder. Det er lidt en skam. Men der er også nogle, der virker, indtil du tager skade, ligesom i de gamle Mario-spil. Det kunne være det nye bi-kostume, som giver Mario evnen til at flyve i begrænset tid og at kravle på honningvægge. Der er rigelig med variation, og man får brug for alle de power ups der er, hvis man vil gennemføre. Selve Wii-moten bruger du til flere ting i spillet. Det meste af tiden bruger du den til at samle de små glimmersten (StarBits), der er rundt omkring på banerne, ved at pege på dem. Men oftest bruger du den til at ryste med, da det får Mario til at lave et spin, der holder ham længere i luften, som kan komme til at redde en, en masse gange. Du bruger også din Wii-mote til andre mindre udfordringer, som når du skal race, hvilket styres ved at bevæge Wii-moten, som et rat. Eller baner, hvor du skal stå ovenpå en bold med en stjerne indeni og balancere på den, ved at holde Wii-moten lodret og så tilte den stille i den retning, du vil have, indtil bolden er i mål. Spillet gør med andre ord god brug af Wii’s funktioner.

Flottere end nogensinde
Galaxy er grafisk et virkelig flot spil. Faktisk er det nok det flotteste spil på Wii-konsollen i øjeblikket. Når man flyver gennem universet med de mange detaljerede planeter og effekter over det hele, er det virkelig bare flot at se på, da alle områderne er blevet designet meget omhyggeligt, lige fra de flotte lyseffekter, til frosten på Marios tøj, når der er koldt. Alt den gode gamle Mario- musik, som alle fans kender, optræder endnu engang i Galaxy. Selvfølgelig med en masse nye soundtracks også. Mario siger ikke så meget, men det behøver han heller ikke, det er ikke lige talegaver, der er Marios mest vigtige træk. Spillets musik og lydeffekter fungerer rigtigt godt, når man spiller og er med til at gøre oplevelsen fuldendt. Når man samler mønter eller StarBits op, kommer der f.eks.lyd ud af Wii-moten.

Mario møder denne gang flere forskellige modstandere end nogensinde før!

Et univers af muligheder og underholdning for alle
Der er som sagt en masse levels i dette spil. Vi vil ikke afsløre præcis hvor mange levels og stjerner der er, men vi kan afsløre, at der nok er mere spilletid i det her spil, end der var i både Sunshine og Mario 64.
Der er også en co-op mode, hvor ”spiller 1” spiller normalt, og ”spiller 2” så kan hjælpe med at skyde eller samle de mange StarBits, der er rundt på alle banerne, men det havde nu været sjovere med to egentlige spillere, der kunne spille på samme tid, enten med eller mod hinanden. StarBits, der ligger spredt ud på de mange baner, er lidt ligesom guldmønter. Forskellen fra guldmønter er, at de ikke giver points til din livsbar, men til gengæld kan du skyde dem efter fjender og dermed paralysere dem, eller du kan fodre dem til de små sultne Lumaer, som nogle gange vil dukke op på banerne. Hvis du kan give dem det antal StarBits de ønsker, vil de transformere sig om til en ny planet, du så kan besøge, og dermed få nogle skjulte stjerner. Så man skal sørge for at finde en masse af dem.
Fra tid til anden vil en såkaldt prankster comet komme forbi nogle af de baner, du har besøgt. De giver mulighed for at få en ny stjerne, hvis du kan klare dens opgave. Det kunne enten være at løbe om kap, eller klare en bane med et enkelt liv i din livsbar, eller spille banen, hvor alle fjender er hurtigere eller andre opgaver. Der er kort sagt virkelig mange udfordringer i spillet her, og det er imponerende, hvor meget arbejde Nintendo har puttet i at gøre hver eneste stjerne helt speciel at få fat i. Nogle stjerner kan tage helt op til et kvarter at få fat i, selvom du gør det hele efter bogen. Der er masser af udfordring i at få fat i dem alle, hvis det er det du vil, og hvis du gør det, venter der en helt speciel præmie, som mange savnede i Super Mario 64.

Bowser udtaler:
Skal man nævne nogle ting, der ikke er så fedt ved Galaxy, må det mest irriterende nok være den til tider svigtende styring. Når man render rundt på /om ting og kameravinklen skifter, bliver der ofte vrøvl med controls’ne, som pludselig opfører sig spøjst, så du nemt mister kontrollen. Det er lidt irriterende, da det jo trods alt er en lidt vigtig ting for dette spil. Det er også lidt irriterende, at man ikke kan springe over de tekster, der er gennem spillet, hvis man ikke vil læse dem, men det er til at leve med. Nogle vil måske også mene, at sværhedsgraden svinger for meget, da selv nogle af de sidste levels i spillet kan være nemme nok til, at en nybegynder kan klare dem, og nogle af de andre er udfordrende nok til at få en til at bande og svovle og kaste med svampe. Du kommer til at dø en masse gange i Galaxy. Heldigvis er der gemt 1-Ups rundt omkring på banerne, faktisk er spillet virkelig gavmildt med 1-ups. Det er ikke særlig svært at komme op på 99 ekstra liv, efter man har spillet lidt, så der er rigeligt plads til at kvaje sig, selvom spillet sletter ens liv, når man slukker. Der er også kommet checkpoints på banerne, så du ikke skal starte helt forfra, når du dør i en bane, men i stedet bliver sendt tilbage til den planet i banen, du sidst var på.
Der er faktisk ikke meget skidt at sige om Galaxy, så man skal ikke lægge for meget i de småkritiserende ord.

Grafikken er formidabel og viser virkelig, hvad Wii kan!

En stjerne er født
Nintendo har virkelig gjort det igen, og det var godt nok også på tide, vil mange nok sige, for Super Mario Galaxy er virkelig et spil, der er værdig til at gå i sin forgængers fodspor, måske endda at overgå det. Selvom mange nok stadig vil holde sig til Super Mario 64, må man sige, at det er småt med ting, der mangler i Galaxy for virkelig at gøre det perfekt. Der måtte blandt andet gerne have været et større område udenfor banerne at rende rundt på, ligesom slottet i Mario 64, men Galaxy leverer virkelig en ny måde at spille en ellers meget gennemgået genre på, og det er en fornøjelse at spille det hele vejen til enden. Der vil nok være over 24 timers spilletimer i det her spil, hvis du vil skaffe alt, og nok 10-15 for bare at gennemføre det, men det er sagtens et spil, man kan tage frem og spille om igen.
Super Mario Galaxy er bare alt det, et godt spil skal være. Et solidt platformsspil med masser af udfordring, lang levetid, stor replay value, flot grafik og kan spilles af alle, uanset alder. Dette er et spil ingen Wii-ejere bør gå glip af, for det er uden nogen tvivl det bedst udførte platformsspil siden 1996. Mario har endelig fundet tilbage til sine rødder, og man kan tydelig se, at det er det, han er allerbedst til. Vi håber bare, at det ikke vil tage endnu et årti, før vi ser det næste Mario-spil.

Second Opinion (J3pseN):
På mange måder synes jeg virkelig, at Super Mario Galaxy opfylder næsten alle kriterier for at være det perfekte platformsspil; gameplayet er næsten perfekt, som i mange andre platforms spil slipper vi her for dårlige synsvinkler, dem har Nintendo gjort op med, og skulle du befinde dig bag en kasse eller lignende, så kan du stadig se Mario som en sort figur. Man skulle tro, at den nye feature, hvor tyngdekraften bliver udnyttet kunne skabe problemer, men det gør den på ingen måde, det virker ubeklageligt og giver spillet en masse nye muligheder. Til gengæld kunne man let ønske sig en anden måde at slå på. Det er virkelig irriterende, at man skal ryste kontrolleren, da det så er meget svære at time sit angreb – det ville være langt at foretrække hvis man kunne trykke på en knap. Grafikken er super lækker, lyden og soundtracks’ne er monster gode, holdbarheden er rigtig god, og efter man har tævet Bowser, er der stadig en masse stjerner, man kan gå på opdagelse efter, og en masse nye dele af planeterne, man ikke har set. Sværhedsgraden er passende, første del af spillet er rimeligt let, men efter det eskalerer sværhedsgraden kraftigt, og nogle stjerner bliver pænt svære at få fat i.

Jeg kan kun kvittere med et 10-tal, for Super Mario Galaxy er virkelig et af de bedste spil jeg nogensinde har prøvet. Alt er utrolig gennemført og der er virkeligt kælet for detaljerne hele spillet igennem. Dette spil skal være i enhver Nintendo-samling.

Begge anmeldere er enige om, at Super Mario Galaxy fortjener den her:

0

5/5