Golden Sun (Wii U VC)
Skrevet af Togetic12 - 29-04-2014 18:14
I år 2001 udkom det første spil i Golden Sun-serien. Golden Sun, som spillet blev kaldt, fik i 2003 en efterfølger (eller en part 2 om man vil) i form af Golden Sun: The Lost Age, men derefter skulle fans vente syv år før Golden Sun: Dark Dawn så dagens lys på Nintendo DS. Siden dengang er det ikke blevet til yderligere installationer, men i år er Nintendo igen på banen, denne gang med en genudgivelse af det originale Golden Sun. Spillet udkom til Wii U Virtual Console den 17. April 2014, hvilket vi her vil se nærmere på.
Eventyrsagtig titelskærm!
Golden Sun er et role-playing video game (RPG), hvor du styrer den 17-årige dreng Isaac. Det er et typisk RPG hvor vores hovedperson, Isaac, ikke siger et ord gennem hele spillet, men derimod udtrykker følelser gennem smileys eller hovedrysten. Isaac kommer fra byen Vale, hvor han træner psynergi sammen med vennerne Garet og Jenna.
Golden Sun foregår i verdenen Weyard, som indeholder alt fra bjerge til store floder. Alt i Weyard er opbygget af forskellige kombinationer af de fire elementer; ild, jord, vand og luft - også kaldet; Mars, Venus, Mercury og Jupiter. Hvert element har sin egen stjerne, som opretholder ro og orden i Weyard. Stjernerne er gemt væk i et bjergskrin, da de tilsammen giver ejeren af dem store kræfter inden for Alchemy.
Alchemy er en ufattelig stærk kraft, som engang gjorde det muligt at opbygge store flotte byer i Weyard, men da den blev for stærk, så gemte man den væk i bjerget Mt. Aleph. Den føromtalte psynergi er en form for alchemy, men i stedet for at indeholde alle elementerne indeholder den kun éy. Isaac er en Venus Adept, hvilket betyder, at han praktiserer jord-psynergi. Garet er derimod en Mars Adept, så han praktiserer ikke jord, men ild-psynergi.
Spillet starter tre år før det egentligt går i gang. Isaac er 14 år, og kender ikke rigtig til psynergi eller alchemy endnu. En dag bryder en kolossal storm løs, og indbyggerne i Vale frygter for deres liv. Jennas bror, Felix, drukner, mens Garet og Isaac møder to mistænksomme personer, Saturos og Menardi. De udfordrer Isaac og Garet til kamp, og slår dem ud med et enkelt slag. Efter stormen og Felix’ død begynder både Isaac og Garet at træne psynergi, så de en anden gang ville have kunne reddet ham. Dette tidlige indblik fungerer som spillets prolog, hvor man bliver introduceret til styringen og kamp-sekvenserne.
Rigtig fin Overworld!
Derpå springer spillet som nævnt tre år frem i tiden, og det er her spillet rigtigt udspiller sig. Isaac og Garet kan nu psynergi og drager sammen med Jenna og deres lærer, Kraden, ud for at udforske Sol Sactum, som ligger ved Mt. Aleph. De går dog dybere ind end tilsigtet og finder ved en fejl det skrin, hvor de fire Alchemystjerner findes. Isaac og Garet går i gang med at samle dem, men gruppen bliver overfaldet af føromtalte Saturos og Menardi, da de også gerne vil have fat i stjernerne. Sammen med Saturos og Menardi er den mystiske Alex og Felix, Jennas afdøde bror, som ikke er død alligevel. Saturos og Menardi afslører, at det var dem som startede stormen for 3 år siden, da de dengang forsøgte at stjæle stjernerne, men fejlede.
Den fjendtlige gruppe tager Jenna og Kraden til fange og stikker af med stjernerne, men det lykkes Isaac og Garet at beholde den ene stjerne. Isaac og Garet efterlades i skrinet hvor “The Wise one” dukker op. Han fortæller at Isaac og Garet bliver nødt til at forhindre Saturos og Menardi i at putte stjernerne tilbage i deres fyrtårne. Derfor begiver Isaac og Garet sig up på et eventyr hvor de skal frelse Weyard, for bliver de fire fyrtårne lyst op, vækkes alchemy atter i landet.
Da vore helte forlader Vale møder de en såkaldt Djinn. Djinn'er er en del af kampsystemet og fungerer som et angreb. Der findes fire forskellige Djinn-typer, som knytter sig til et forskelligt element. Inden for hvert element er der dog flere udgaver af samme Djinn, så teknisk set findes der flere end fire, men de har dog nogenlunde samme udseende. Hver Djinn gør noget forskelligt i kamp. Nogle kan bruges som angreb, mens andre giver dig statboosts. En Djinn har tre forskellige tilstande. Den normale tilstand er der., hvor den er aktiv, når du så bruger den i kamp går den på standby, hvor du så bliver nødt til at summon den igen. Når den bliver summoned skal den lige lade op, og er derfor i genopladnings tilstanden.
Altid sjove og svære bosskampe!
Selve kampsystemet føles simpelt, men indeholder stadig mange muligheder. Man kan vælge at angribe, forsvare, bruge ting, psynergi eller bruge sin Djinn. Angrib og forsvar er ret simple, men kan nogle gange være en fordel, selvom det ikke ser sådan ud. Nogle sværd har for eksempel skjulte egenskaber, som viser sig når de bliver brugt. Personernes psynergi afhænger af hvilke Djinn der er sat til personen. Det bliver lidt forvirrende i starten, men man finder hurtigt ud af, hvilke typer Djinn, som man synes, passer hvem bedst. Forskellige fjender kræver forskellige kampstrategier, så det kan være en god ide at afprøve ting, for så at se hvad der virker bedst.
Psynergi er ikke kun nyttigt i kamp, men også som nøgler til diverse puzzles. Spillets dungeons er rige på sjove og spændende puzzles, som nemt vil forvirre dig. Personernes psynergi ændrer sig alt efter sætet af Djinn'er, men nogle er faste. Den karismatiske Ivan, som tilslutter sig eventyret, kan for eksempel læse tanker, hvilket ofte giver adgang til sjove, men ubrugelige tanker. Hans tankelæsning er karakteristisk for ham, men om han udover det kan heale, gro træer eller flytte ting, ændrer sig som nævnt efter hvilke Djinn han har tilknyttet, og der kan altså kombineres på tværs af elementerne. De føromtalte puzzles skal tit og ofte løses ved hjælp af netop psynergi, hvilket giver dig rig adgang til at prøve alle Djinn kombinationer og forskellige psynergies.
Djinn-kombination!
Som I nok har gættet, betyder Djinn rigtig meget i spillet. Ikke kun psynergies og puzzles bliver påvirket, men også personen generelt. Igen sker det alt efter hvilken Djinn kombination man har fat i. Når en person får et level, kan han skifte class. En class fortæller hvilken type karakteren er, og den ændres altså alt efter level og Djinn-kombination.
Det gode:
Golden Sun er et yderst komplekst spil, hvor man altid har forskellige muligheder, alt efter hvilken type man er. Kampsystemet fungerer rigtig fint, selvom man nogle gange godt kan blive træt af de mange random battles. Hvis man vil undgå alle kampene kan man købe Sacred Feathers, som fungerer som Pokémons repel, men de er forholdsvist dyre, så det er begrænset hvor mange man vil have til rådighed. “Overworlden” er charmerende, og det samme er de forskellige byer man kommer til. Bosserne er få, men dem som eksisterer, er ufatteligt underholdene og det vil ofte blive en lang taktisk kamp. Udover den dejlige styring er Weyard fyldt med hemmeligheder, så det er dybest set umuligt at løbe tør for ting at gøre, da der altid vil være en skattekiste eller to, som man ikke har fundet. Djinn-systemet fungerer fint, men det forekommer yderst kompliceret, så det er ikke just børnevenligt. Man skal dog ikke blive ked af det, da det bare fungerer som startskud til Golden Sun: The Lost Age. Det virker ganske fornuftigt at splitte historien over to spil, da det ellers ville have virket lidt uoverskueligt, og mange havde måske stoppet halvvejs.
Mange godt gemte skatte!
Det dårlige:
Selvom det er en del af charmen at man farer vild, bliver det nogle gange for meget af det gode. Det skete enkelte gange, at jeg ikke havde den fjerneste ide om, hvor jeg skulle gå hen, og i sådanne situationer er der ikke meget hjælp at hente hos de forskellige indbyggere i byerne. Personernes inventory er ikke særlig store så man må rationere sine ting, men det er normalt ikke et problem, da de fleste ting er ret overflødige. Spillet er som nævnt 13 år gammelt, så det ser ikke helt godt ud på tv’et. På GamePad'en ser det fint ud, da det er cirka samme skala som Game Boy Advance var, men når det så bliver skaleret op på tv’et, kan det virke lidt klodset.
Konklusion:
Golden Sun er et lækkert spil, som nok skal få RPG-elskeres munde til at løbe i vand. Der er alt i alt få negative ting, men man kan generelt godt mærke at spillet har nogle år på bagen, selvom det stadig som sagt er et super spil. Det komplekse kampsystem og specielt Djinn-delen kan blive for meget for nogle, men tager man sig tid til at forstå spillet, og dets kampsystem er man: “in for a treat”
Forbeholdt niche gamere
Hjernegymnastik
Klassiker
Kommentarer: