LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Golden Sun (Wii U VC)

Skrevet af Togetic12 - 29-04-2014 18:14

I år 2001 udkom det første spil i Golden Sun-serien. Golden Sun, som spillet blev kaldt, fik i 2003 en efterfølger (eller en part 2 om man vil) i form af Golden Sun: The Lost Age, men derefter skulle fans vente syv år før Golden Sun: Dark Dawn så dagens lys på Nintendo DS. Siden dengang er det ikke blevet til yderligere installationer, men i år er Nintendo igen på banen, denne gang med en genudgivelse af det originale Golden Sun. Spillet udkom til Wii U Virtual Console den 17. April 2014, hvilket vi her vil se nærmere på.


Eventyrsagtig titelskærm!

Golden Sun er et role-playing video game (RPG), hvor du styrer den 17-årige dreng Isaac. Det er et typisk RPG hvor vores hovedperson, Isaac, ikke siger et ord gennem hele spillet, men derimod udtrykker følelser gennem smileys eller hovedrysten. Isaac kommer fra byen Vale, hvor han træner psynergi sammen med vennerne Garet og Jenna.

Golden Sun foregår i verdenen Weyard, som indeholder alt fra bjerge til store floder. Alt i Weyard er opbygget af forskellige kombinationer af de fire elementer; ild, jord, vand og luft - også kaldet; Mars, Venus, Mercury og Jupiter. Hvert element har sin egen stjerne, som opretholder ro og orden i Weyard. Stjernerne er gemt væk i et bjergskrin, da de tilsammen giver ejeren af dem store kræfter inden for Alchemy.

Alchemy er en ufattelig stærk kraft, som engang gjorde det muligt at opbygge store flotte byer i Weyard, men da den blev for stærk, så gemte man den væk i bjerget Mt. Aleph. Den føromtalte psynergi er en form for alchemy, men i stedet for at indeholde alle elementerne indeholder den kun éy. Isaac er en Venus Adept, hvilket betyder, at han praktiserer jord-psynergi. Garet er derimod en Mars Adept, så han praktiserer ikke jord, men ild-psynergi.

Spillet starter tre år før det egentligt går i gang. Isaac er 14 år, og kender ikke rigtig til psynergi eller alchemy endnu. En dag bryder en kolossal storm løs, og indbyggerne i Vale frygter for deres liv. Jennas bror, Felix, drukner, mens Garet og Isaac møder to mistænksomme personer, Saturos og Menardi. De udfordrer Isaac og Garet til kamp, og slår dem ud med et enkelt slag. Efter stormen og Felix’ død begynder både Isaac og Garet at træne psynergi, så de en anden gang ville have kunne reddet ham. Dette tidlige indblik fungerer som spillets prolog, hvor man bliver introduceret til styringen og kamp-sekvenserne.


Rigtig fin Overworld!

Derpå springer spillet som nævnt tre år frem i tiden, og det er her spillet rigtigt udspiller sig. Isaac og Garet kan nu psynergi og drager sammen med Jenna og deres lærer, Kraden, ud for at udforske Sol Sactum, som ligger ved Mt. Aleph. De går dog dybere ind end tilsigtet og finder ved en fejl det skrin, hvor de fire Alchemystjerner findes. Isaac og Garet går i gang med at samle dem, men gruppen bliver overfaldet af føromtalte Saturos og Menardi, da de også gerne vil have fat i stjernerne. Sammen med Saturos og Menardi er den mystiske Alex og Felix, Jennas afdøde bror, som ikke er død alligevel. Saturos og Menardi afslører, at det var dem som startede stormen for 3 år siden, da de dengang forsøgte at stjæle stjernerne, men fejlede.

Den fjendtlige gruppe tager Jenna og Kraden til fange og stikker af med stjernerne, men det lykkes Isaac og Garet at beholde den ene stjerne. Isaac og Garet efterlades i skrinet hvor “The Wise one” dukker op. Han fortæller at Isaac og Garet bliver nødt til at forhindre Saturos og Menardi i at putte stjernerne tilbage i deres fyrtårne. Derfor begiver Isaac og Garet sig up på et eventyr hvor de skal frelse Weyard, for bliver de fire fyrtårne lyst op, vækkes alchemy atter i landet.

Da vore helte forlader Vale møder de en såkaldt Djinn. Djinn'er er en del af kampsystemet og fungerer som et angreb. Der findes fire forskellige Djinn-typer, som knytter sig til et forskelligt element. Inden for hvert element er der dog flere udgaver af samme Djinn, så teknisk set findes der flere end fire, men de har dog nogenlunde samme udseende. Hver Djinn gør noget forskelligt i kamp. Nogle kan bruges som angreb, mens andre giver dig statboosts. En Djinn har tre forskellige tilstande. Den normale tilstand er der., hvor den er aktiv, når du så bruger den i kamp går den på standby, hvor du så bliver nødt til at summon den igen. Når den bliver summoned skal den lige lade op, og er derfor i genopladnings tilstanden.


Altid sjove og svære bosskampe!

Selve kampsystemet føles simpelt, men indeholder stadig mange muligheder. Man kan vælge at angribe, forsvare, bruge ting, psynergi eller bruge sin Djinn. Angrib og forsvar er ret simple, men kan nogle gange være en fordel, selvom det ikke ser sådan ud. Nogle sværd har for eksempel skjulte egenskaber, som viser sig når de bliver brugt. Personernes psynergi afhænger af hvilke Djinn der er sat til personen. Det bliver lidt forvirrende i starten, men man finder hurtigt ud af, hvilke typer Djinn, som man synes, passer hvem bedst. Forskellige fjender kræver forskellige kampstrategier, så det kan være en god ide at afprøve ting, for så at se hvad der virker bedst.

Psynergi er ikke kun nyttigt i kamp, men også som nøgler til diverse puzzles. Spillets dungeons er rige på sjove og spændende puzzles, som nemt vil forvirre dig. Personernes psynergi ændrer sig alt efter sætet af Djinn'er, men nogle er faste. Den karismatiske Ivan, som tilslutter sig eventyret, kan for eksempel læse tanker, hvilket ofte giver adgang til sjove, men ubrugelige tanker. Hans tankelæsning er karakteristisk for ham, men om han udover det kan heale, gro træer eller flytte ting, ændrer sig som nævnt efter hvilke Djinn han har tilknyttet, og der kan altså kombineres på tværs af elementerne. De føromtalte puzzles skal tit og ofte løses ved hjælp af netop psynergi, hvilket giver dig rig adgang til at prøve alle Djinn kombinationer og forskellige psynergies.


Djinn-kombination!

Som I nok har gættet, betyder Djinn rigtig meget i spillet. Ikke kun psynergies og puzzles bliver påvirket, men også personen generelt. Igen sker det alt efter hvilken Djinn kombination man har fat i. Når en person får et level, kan han skifte class. En class fortæller hvilken type karakteren er, og den ændres altså alt efter level og Djinn-kombination.

Det gode:
Golden Sun er et yderst komplekst spil, hvor man altid har forskellige muligheder, alt efter hvilken type man er. Kampsystemet fungerer rigtig fint, selvom man nogle gange godt kan blive træt af de mange random battles. Hvis man vil undgå alle kampene kan man købe Sacred Feathers, som fungerer som Pokémons repel, men de er forholdsvist dyre, så det er begrænset hvor mange man vil have til rådighed. “Overworlden” er charmerende, og det samme er de forskellige byer man kommer til. Bosserne er få, men dem som eksisterer, er ufatteligt underholdene og det vil ofte blive en lang taktisk kamp. Udover den dejlige styring er Weyard fyldt med hemmeligheder, så det er dybest set umuligt at løbe tør for ting at gøre, da der altid vil være en skattekiste eller to, som man ikke har fundet. Djinn-systemet fungerer fint, men det forekommer yderst kompliceret, så det er ikke just børnevenligt. Man skal dog ikke blive ked af det, da det bare fungerer som startskud til Golden Sun: The Lost Age. Det virker ganske fornuftigt at splitte historien over to spil, da det ellers ville have virket lidt uoverskueligt, og mange havde måske stoppet halvvejs.


Mange godt gemte skatte!

Det dårlige:
Selvom det er en del af charmen at man farer vild, bliver det nogle gange for meget af det gode. Det skete enkelte gange, at jeg ikke havde den fjerneste ide om, hvor jeg skulle gå hen, og i sådanne situationer er der ikke meget hjælp at hente hos de forskellige indbyggere i byerne. Personernes inventory er ikke særlig store så man må rationere sine ting, men det er normalt ikke et problem, da de fleste ting er ret overflødige. Spillet er som nævnt 13 år gammelt, så det ser ikke helt godt ud på tv’et. På GamePad'en ser det fint ud, da det er cirka samme skala som Game Boy Advance var, men når det så bliver skaleret op på tv’et, kan det virke lidt klodset.

Konklusion:
Golden Sun er et lækkert spil, som nok skal få RPG-elskeres munde til at løbe i vand. Der er alt i alt få negative ting, men man kan generelt godt mærke at spillet har nogle år på bagen, selvom det stadig som sagt er et super spil. Det komplekse kampsystem og specielt Djinn-delen kan blive for meget for nogle, men tager man sig tid til at forstå spillet, og dets kampsystem er man: “in for a treat”

3
1ups givet

4/5


Forbeholdt niche gamere

Hjernegymnastik

Klassiker

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

30-04-2014 23:19

Så fik vi Togetic12s anmeldelse af Golden Sun op at spille. Har rigtig gode minder med dette spil, så tag godt imod den Smiley

Er for resten ikke enig i, at det er forbeholdt niche-gamere. Det er blot et RPG som mange andre og den slag spil kræver altså en vis tidsinvestering..
0
1ups givet

#2 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

30-04-2014 23:40

Åh for pokker. Så mange timer brugt med det spil. Tror stadig jeg kan samtlige melodier fra spillet, og vil sikkert kunne ræse igennem det, uden på noget tidspunkt at være særligt i tvivl om hvad pokker jeg skulle gøre Smiley

Djinn-systemet er genialt - om end jeg dog ikke begyndte at blande dem på kryds og tværs før Dark Dawn (og så selvfølgelig de steder hvor det var nødvendigt (growth)), så har det sindssygt meget potentiale.

For øvrigt er GamePad-skærmen nu noget større end GBA-skærmen - så vidt jeg lige husker så er skærmen på GamePad'et lige så stor som hele GBA'en Smiley
0
1ups givet

#3 - Togetic12

Level: 13 (Baby Dodongo)

01-05-2014 15:19

Fair nok… Gamepadden er måske noget større end GBA'en…

Det med niche gamere: Som du selv nævner kræver RPG's en hvis tidsinvestering, men da det ikke er alle der har lyst til den langsomme start, mener jeg at det henvender sig til en speciel slags personer! At det så ikke behøver at kaldes en niche har du vel ret i, men synes det var tæt på!
Alt i alt er det dog et godt spil, som alle bør prøve Smiley
0
1ups givet

#4 - O-train

Level: 35 (Lakitu)

01-05-2014 16:14

Har kun spillede nogen timer af det, men skal have tjekket det hele ud en dag!
0
1ups givet

#5 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

02-05-2014 10:56

Hvis det er en langsomt start som vi kender det fra JRPGs så tror jeg det er passende nok at tale om niche-gamere. De spil har altså et tilgængelighedsproblem.
Forskellen for Golden Sun, tror jeg uden at have spillet det selv, er at kampene er så meget flottere og fast-paced at kigge på end andre 2D RPGs, at de fleste spillere er hooked så snart de når frem til en kampsekvens - noget man ellers sjældent ser frem til i en del RPG'er. Det mangler bare Mother 3s rytme-element, så tror jeg faktisk man kunne gøre grinding lidt sjovere for de fleste.
0
1ups givet

#6 - kevin rostrup

Level: 9 (Bob-omb)

19-05-2014 10:16

Det her er et rigtig underholdende spil
0
1ups givet

#7 - Mike JezZ

Level: 18 (Twhomp)

19-05-2014 10:47

Det her er en titel jeg godt ku finde på at købe. Jeg har ikke prøvet originalen, men denne stil/genre tiltaler mig utroligt meget.

Er dog lidt nervøs for hjernegymnastikken Smiley
0
1ups givet

#8 - Kristoffer Earthbound

Level: 3 (Koopa-Troopa)

21-06-2014 16:27

Jeg har de 2 til GBA og det til DS selv.

Holder rigtig meget af de spil, dog kan teksten blive rigtig tung da der er virkelig meget text, selv for et rpg!
0
1ups givet

#9 - Bo130

Level: 38 (Tatori)

21-06-2014 18:23

Jeg har kun det første, men skal snart spille det igennem igen. Ih, hvor jeg glæder mig Smiley
0
1ups givet

#10 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

22-06-2014 20:27

Sjovt at tænke på at det er skabt af de samme som laver Mario Sportspillene..
0
1ups givet

#11 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

22-06-2014 20:35

Kristoffer_Earthbound skrev:

Holder rigtig meget af de spil, dog kan teksten blive rigtig tung da der er virkelig meget text, selv for et rpg!



I sandhed.

In case 70,000 words somehow seems low, I'll refer again to my thread title. The original Metal Gear Solid game script is about 36,000 words. Metal Gear Solid 2, as in the game that has a 45-minute conversation about meme theory between the penultimate and final bosses, is about 47,000 (both of these are for all the mandatory cutscenes, not including optional CODEC calls. Likewise, the GS count doesn't include NPC flavor text).

Golden Sun has 1.49 times as much text as Metal Gear Solid 2, and it is all broken up across three-line dialogue boxes. Golden Sun is also half a game. I have cut out well over half of the dialogue in this game and I don't believe I've lost anything of value.

It's every bit as bad as you think, if not worse.



(Kilde)

Peblisko skrev:
Sjovt at tænke på at det er skabt af de samme som laver Mario Sportspillene..



Mega tydeligt når du sammenligner musikken. GB- og GBA-titlerne har jo også en slags RPG-mode.

0
1ups givet