530 Eco Shooter (WiiWare)

Skrevet af Mr. Mario - 15-02-2010 22:36

530 Eco Shooter er et on-rail shooter, hvor der skal skydes på store strømme af tomme konservesdåser i den ene eller anden afskygning. Spillet præsenterer som sådan ikke nogen historie, medmindre man lige tager et smut forbi Wii Shop Channel, hvor man kan læse om historien i spillet. Så lad os lige tage et smut derind og finde ud af, hvorfor der egentlig skal pløkkes dåser ned. Det viser sig at onde rumvæsner, Cannoids, har taget kontrol over alle Jordens tomme dåser, og en økologisk krise truer. Det er nu op til dig, som teknikeren Mack, at redde Jorden, i selskab med din genbrugskanon.

Så er Mack klar til at rulle

Spillet er som sagt et on-rail shooter, ergo, følger du et, på forhånd fastlagt, "spor" uden mulighed for at bevæge dig frit omkring i banerne, der har det til fælles, at de mest af alt minder om forladte fabriksbygninger. I disse forladte fabriksbygninger vrimler det med mere eller mindre levende tomme dåser – nogle mere fantasirige end andre. Og det er selvfølgelig disse, der skal plaffes ned. For enden af hver bane venter så en boss der skal besejres.
Spillet giver rig mulighed for at hive sin glemte Wii Zapper frem fra gemmerne. I ved, det der hylster, der udkom sammen med Link's Crossbow Training, et stykke tilbehør Nintendo ikke har brugt meget tid på siden netop Link's Crossbow Training.

Men indeholder 530 Eco Shooter så noget, der gør spillet unikt i forhold til andre on-rail shooters? Svaret er ja. For det er ikke nok bare at eliminere de mange dåser. Nej, hver dåse efterlader nemlig energi svævende i luften, som du på næsten bedste Metroid-maner skal suge til dig. Så det ses tydeligt, at Kensuke Tanabe, en blandt folkene bag Metroid Prime-serien, har en finger med i spillet. Men det er ikke bare energi, det er ligeledes din ammunition. Dette har den positive effekt, at du kan fravælge, bare at holde aftrækkeren i bund hele banen igennem, hvis du ønsker at have energi og ammunition nok til kampen mod bossen for enden af banen.

Det vrimler med dåser overalt!

Spillet byder ikke på et væld af ørehængere, den eneste melodi man umiddelbart husker er det hjernevaskende temanummer. Udover musikken indeholder spillet også de lyde, der nu en gang bør være. Men overordnet set vil spillet ikke blive husket for sin lydside.
Til gengæld vil spillet måske blive husket for sin grafik. Grafikken i 530 Eco Shooter er ikke den pæneste vi har set på Wii'en generelt, men da vi har at gøre med en WiiWare-titel, er vi alligevel oppe i den høje ende af skalaen. Og som det kan ses på screenshotsne, er der tale om 3D-grafik, hvilket langtfra alle WiiWare-titler benytter sig af.

Desværre er grafikken bare lige en tand for pæn, for pæn grafik fylder jo, og det smitter desværre af på resten af spillets indhold eller mangel på samme. Spillet indeholder nemlig kun tre baner og bosserne i hver bane minder meget om hinanden. Så efter tre timers spil vil du formentlig have tømt spillet for underholdning, da spillet ikke har meget mere at byde på efter du har spillet de tre baner igennem. Selv en multiplayer-del er der ikke blevet plads til – øv. Og har man set spillets trailer, har man desværre allerede set størstedelen af, hvad spillet har at byde på.

Bosserne er intet mindre end skrotbunker

530 Eco Shooter er et nogenlunde spil, så længe det dog varer. Spillet byder desværre ikke på så forfærdeligt mange timers underholdning. For når man først har spillet de tre baner, der nu er i spillet, igennem, er der ikke synderligt meget mere at komme efter. Til gengæld bliver man så i den korte tid forkælet med en, set med WiiWare-briller, pæn grafik. Så savner du et on-rail shooter eller bare muligheden for at finde din Wii Zapper frem fra gemmerne, er 530 Eco Shooter et godt bud, hvis det ikke må koste meget mere end de 10 € (prisen for 1000 Wii Points), spillet nu en gang koster.

0

3/5