Skrevet af JOEP - 18-01-2023 06:33
Lige siden jeg fik mit første barn har jeg glædet mig til, at han skulle vokse op og blive en god gamer, så vi kunne få nogle hyggelige stunder sammen i sofaen med et godt samarbejdsspil. Tiden går selvfølgelig og han er nu 5,5 år gammel, men han er endnu ikke helt nået dertil, hvor det er sjovt at spille co-op med ham. Til gengæld er det sjovt at observere ham spille og lege rundt med forskellige spil, men noget der har fascineret mig er, hvordan hans tilgang til spil er markant anderledes end min egen tilgang var, da jeg havde den alder.
Lad os starte ved min egen introduktion: Min storebror fik sig en Sega Master System, hvor han havde flere spil til, men jeg husker især enkelte spil: Wonder Boy: Dragon’s Trap, Sonic the Hedgehog, Golden Axe, Altered Beast og Thunder Blade. Okay, ikke just lige børnevenlige, men det er egentlig ikke så relevant. Det er spil, jeg husker fra min barndom og spil, jeg brugte adskillige timer på - og som jeg aldrig nogensinde gennemførte. Senere fik vi en Nintendo (NES) og Super Mario Bros 3, som opslugte mig totalt, men som jeg aldrig nogensinde gennemførte før jeg blev voksen (nu jeg tænker over det - har jeg nogensinde gennemført det spil selv?), nogle gange kom jeg langt i spillet, andre gang knap så langt, men jeg startede altid bare forfra uden et mål om at gennemføre.
Dengang var spil meget simplere end i dag qua en forenklet styring - du havde altså kun fire retninger og to knapper at gøre godt med. Det betød dog også, at du virkelig skulle mestre spillet og skulle bruge adskillige timer på at komme forbi enkelte passager - og døde du, var det bare om at starte forfra (i hvert fald indtil udviklerne fandt på det med at lave gemme-koder i spillene). Men personligt var det med fremskridt i spil ikke særligt vigtigt for mig, jeg hyggede mig alligevel med at spille, og jeg husker ikke, at jeg var særligt frustreret over at tabe (igen og igen),
Det er min søn. Meget frustreret endda, han truer tit med at smide med noget, indtil jeg får taget alt væk fra hans rækkevidde. For tiden spiller han LEGO The Ninjago Movie Video Game - et glimrende spil til aldersgruppen med åbne og lineære, historie-drevede sekvenser og uden alt for høj sværhedsgrad, men med masser at lave - og han giver lynhurtigt op, hvis han ikke kan komme forbi et punkt, eller der er noget, der er lidt svært. Han har dermed ikke umiddelbart den samme glæde ved bare at spille, som jeg husker jeg havde, og det har undret mig og fået mig til at kigge lidt nærmere på, hvad der er ændret i forhold til dengang - er det børnene, der bliver curlet for meget og mangler gå-på-mod, eller er det spillene, der har ændret sig?
En kollega fortalte mig, at en psykolog havde undersøgt emnet lidt og fundet ud af, at spillenes grunddesign er ændret en del. Da far var knægt, var det let at stoppe med at spille, fordi jeg løb tør for liv eller lignende, mens spil nu er mere åbne, og du anspores altid til at prøve igen med det samme. Men når et barn sidder fast her, vil barnet blive frustreret over ikke at kunne opleve mere af spillet, og barnet tilfredsstilles ikke længere af glæden ved at opdage nyt. Det kan jeg godt genkende i moderne spil, som tit ikke har nogen rigtig stop-knap, men til gengæld heller ikke kræver træning og talent.
Måske skyldes det også, at børn nu har flere spil til rådighed, end jeg havde dengang, så når barnet sidder fast i ét spil, skifter det bare spillet ud, og derved opnår barnet heller ikke glæden ved at komme forbi et vanskeligt punkt i spillet. Det passer meget godt med den begrænsede opmærksomhed, vi vil give ting i disse tider - hvis noget ikke fanget indenfor få sekunder eller minutter, er det bare ærgerligt, og når et spil bliver svært, dropper vi det bare, fordi der altid er et spil mere derude, som ikke er blevet spillet endnu.
En afledt diskussion er så, om spil nu om dage er blevet for lette. Den vil jeg ikke starte nu.
Jeg har ikke nogen endegyldige svar, men jeg synes det er fascinerende at observere og fundere over, mens jeg venter på, at vi bedre kan spille sammen og mod hinanden.
Har du gjort dig nogle tanker om, hvordan børns tilgang til spil har ændret sig, hvis du da mener, at den har ændret sig?
#1 - Darlick
Level: 3 (Koopa-Troopa)
18-01-2023 11:13
Nu er min søn 8½ år. Han har haft sin Switch siden han var cirka 5, altså på din søns alder.#2 - JOEP
Level: 50 (Torizo)
18-01-2023 13:05
Han spiller også Minecraft selv, men det er på iPad, og det er bare Creative Mode. Så er det lidt som virtuelt Lego, det kan han godt lide. Han bygger en del huse af dynamit og placerer lavasøer i dem... Det er ikke så smart, men det frustrerer ham ikke på nogen måde.#3 - Dead-Cheese
Level: 25 (Kokiri)
18-01-2023 15:44
Jeg tror bestemt også spil har ændret sig. Min niece kaster hurtigt spil fra sig igen, men har i den seneste tid blevet bedre til at ville klare ting. Hun er næsten selv kommet igennem Pokémon snap til switch.#4 - Nemy
Level: 27 (Beetle)
19-01-2023 12:58
Sjovt at læse når man selv har en dreng i samme alder. Jeg er faldet over præcis det samme, og har flere gange ærgret mig over, at jeg ikke startede ud med at vise ham Game Boy i stedet for Switch. Fordi det netop er samme følelse jeg sidder tilbage med, at han giver op for let og så kaster sig over noget andet eller beder mig om at klare det han var i gang med.#5 - Liva65
Level: 1 (Goomba)
17-08-2023 07:24
Det er sandt, at nutidens spil og teknologi har ændret, hvordan børn nærmer sig spil. Den lette adgang til forskellige spil kan bidrage til mindre tålmodighed, da de hurtigt kan skifte til noget andet. Spiloplevelsen er også mere fragmenteret nu, med kortere opmærksomhedsspan og en forventning om hurtig belønning.