SteamWorld Heist II annon...

N-cast #217: En eksplosio...

LEGO afslører tre nye LE...

N-cast #216: Microsoft br...

N-club Streams: Uge 18

LEGO annoncerer nye LEGO ...

Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Switch 2 - rygter og disk...

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Alt om Zelda

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

Skrevet 13-10-2011 20:14 - Redigeret 25-09-2012 21:59

.

kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#646 - Skrevet 17-01-2012 23:15 - Redigeret 17-01-2012 23:16

Først og fremmest har jeg ALDRIG skrevet, at 3D er problemet. Det er selvfølgelig designet og de ting, som vi har talt om mange gange tidligere, som er problemet.

Du skriver, der ikke er nedgang, men prøv at regn de procentvise fald fra Ocarina of Time og frem ud? Og hvis jeg havde medregnet de håndholdte spil, var billedet ikke blevet meget bedre. Tværtimod.

Og det er lidt letkøbt at du finder undskyldninger for, at alle de nyere Zelda-spil ikke har solgt optimalt. Du opstiller en masse fordomme - altså sammenhænge, som jeg ikke er sikker på er særligt valide.

Påstand 1: Majora's Mask solgte dårligt, fordi det var på samme konsol som et andet Zelda-spil. Der findes mange serier, hvor der er udkommet flere spil på samme konsol, som ikke sælger så dårligt?

Påstand 2: The Wind Waker solgte dårligt, fordi det blev udgivet på en svag konsol. Men alle Mario-spillene på GameCuben solgte bedre?

Påstand 3: Skyward Sword sælger dårligt, da det bare er et fail spil (underforstået at det ikke kan bruges til at se, om der er en tendens).

Fakta er jo, at salgstallene har været faldende siden Ocarina og Time - ja faktisk siden originalen, hvis vi ikke kigger på Ocarina of Time og Twilight Princess med. Man kunne dermed komme med påstanden om, at det enkelte opsving ved Twilight Princess ligeså meget skyldtes Nintendos enorme hypekampagne for selve spillet siden 2004 og den generelle Wii hype, der var i 2006-2008. Det er i hvert fald en ligeså valid påstand som din om at Wind Waker solgte dårligt, fordi det var på en "dårlig" konsol.


chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#647 - Skrevet 17-01-2012 23:35

Ingen ved endnu hvordan SS påvirker salget af næste Zelda spil. Det ved vi først til den tid Smiley som med ethvert andet spil i en serie


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#648 - Skrevet 18-01-2012 00:21 - Redigeret 18-01-2012 00:22

Alexander Brock Petersen skrev:Og det er lidt letkøbt at du finder undskyldninger for, at alle de nyere Zelda-spil ikke har solgt optimalt. Du opstiller en masse fordomme - altså sammenhænge, som jeg ikke er sikker på er særligt valide.



Jeg finder ikke "undskyldninger" for at de ikke sælger, men forsøger at nærme mig en grund til at de ikke sælger, eller sælger mindre dårligt.

Påstand 1: Majora's Mask solgte dårligt, fordi det var på samme konsol som et andet Zelda-spil. Der findes mange serier, hvor der er udkommet flere spil på samme konsol, som ikke sælger så dårligt?



Nu er min påstand jo ikke at den udkommer på samme konsol, men derimod at tidspunktet den udkom på. Jeg kan tydeligt huske at der lige i samme måneder kom et element af konkurrence til, nemlig Playstation 2. I øvrigt nærmer vi os de sidste dage af N64'ens levetid, så det ville heller ikke undre mig, at salget stille og roligt aftager der. De to årsager, godt nok uden at have kilder (der jo er en akademisk arbejdsskade), ser jeg som primære til, at spillet ikke solgte bedre.

Påstand 2: The Wind Waker solgte dårligt, fordi det blev udgivet på en svag konsol. Men alle Mario-spillene på GameCuben solgte bedre?



Jeg vil gerne kommentere hvert enkelt spil, for jeg synes der er ret gode grunde til, at de hver især solgte/ikke solgte godt. En grund til at WW sandsynligvis solgte mindre end det måske havde potentiale til, var receptionen grafikken fik. Jeg kender ikke nogen tal, men jeg kan sagtens huske, at folk mildest talt ikke var imponeret over stilen, og havde måske forventet noget ganske andet. Nu ved jeg ikke om det er min mikrosociologiske orientering, men jeg har altid været skeptisk overfor periodiseringer, da de næsten altid er utrolig påvirket af ideologi, tidsånd, diskurser etc. som forfatteren skriver under. Derfor vil jeg hellere se på enkelte spil, end kigge på tendenser, da jeg af natur er kritisk over for den slags størrelser.

Påstand 3: Skyward Sword sælger dårligt, da det bare er et fail spil (underforstået at det ikke kan bruges til at se, om der er en tendens).



Tjae. Man kan sagtens have et vældig godt spil, eller i dette tilfælde et super ringe et, som ikke nødvendigvis siger noget om nogen tendenser. Samme kritik kunne selvfølgelig rettes mod dit foreslag til analyse af TP's salg. Det er ikke en del af en tendens, men resultatet af hype. Jeg synes det er lidt billigt at afskrive mine forslag som forklaring som "fordomme", TP kunne vel sagtens sælge godt, fordi brugerne synes at det var et godt spil? Det sidespring der udkom som LC, solgte også godt, hvilket umiddelbart peger i en anden retning, end ren dekadence.

Fakta er jo, at salgstallene har været faldende siden Ocarina og Time - ja faktisk siden originalen, hvis vi ikke kigger på Ocarina of Time og Twilight Princess med.



Hvis vi kigger på salget af stationære spil (såfremt det er interessant), så er de spil der solgte dårligt MM og WW. Som sagt, synes jeg ikke det er svært at pege på nogle ret åbenlyse årsager til deres salg. Som jeg ser det mere generelt ligger de ganske pænt over 4 millioner, hvor nogle spil, af ret oplagte grunde, så sælger bedre end det eller dårligere. Der kan altså være individuelle årsager til, at deres slag ikke står mål med andre zeldaspil, end nogen bagvedliggende tendens. Men jeg vil gerne bare understrege, at jeg naturligvis er enig i, at de de facto sælger dårligere. Jeg vil imidlertid ikke afskrive det som ”nedgang”, men i stedet søge partikulære forklaringer.



kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#649 - Skrevet 18-01-2012 00:24

Kragh, nedgang er nu engang nedgang. Kig dog på faldet i tallene! At du finder gode grunde til, hvorfor der er nedgang, er så en anden ting. Jeg tror i øvrigt vi er enige om de grunde. Så vi er enige om alting undtagen, at du ikke vil kalde det nedgang. Smiley


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#650 - Skrevet 18-01-2012 00:49

Det kan godt være det er mere ideologi, det vil jeg godt medgive dig! Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#651 - Skrevet 18-01-2012 00:52

For hvis du tror, at jeg med nedgang mener, at folk har mistet interessen i Zelda for good, så tager du fejl. Jeg ser nedgangen som meget konkret i form af, at færre har haft lyst til at købe et Zelda-spil over tid med visse undtagelser. Men som vi har talt om siden starten af Skyward Sword-diskussionen, så er det det næste Zelda-spil, der bliver det vigtige, der enten redder eller knækker serien. Eller det er i hvert fald mit bud.


Kragh
Kragh

17
Offline
Level: 3 (Koopa-Troopa)

0
1ups givet

#652 - Skrevet 18-01-2012 01:08

Egentlig var mit udgangspunkt også en afklaring af dét spørgsmål. OG jeg tror du har ganske ret, det næste Zelda bliver et af de vigtigste i serien. Det er ikke længere selvfølgeligt, at spillene bare sælger.


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#653 - Skrevet 18-01-2012 01:22

Nintendos til tider inkompetente ledelse bliver evident, når man prøver at sammenligne Skyward Sword med Mario Kart Wii eller et andet populært Nintendo-spil.

- Skyward Sword og Mario Kart Wii har ikke været lige dyre at udvikle. SS har formentligt været de dyreste spil at udvikle for Nintendo nogensinde, så det ligger nok et par niveauer over MK Wii i udviklingsomkostninger.

- Men begge spils indtjeningsgrundlag er det samme, da de koster det samme i handlen. Spørgsmålet er så, hvor meget, Nintendo tjener pr. spil.

- Uanset hvad, så har vi er forskellen på de to spils samlede indtjening:

SS: 3.0 x fortjeneste
MKW: 28.00 x fortjeneste

Og husk derudover på, at SS har været meget dyre at udvikle end MKW, så der skal trækkes langt flere omkostninger fra der.

Puha, Iwata.


chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#654 - Skrevet 18-01-2012 09:22

har du et link til forskellen i indtjening ? ellers kan vi jo ikke bruge din udtalelse til noget Smiley


stelzig
stelzig

4800
Offline
Level: 24 (Whomp)

0
1ups givet

#655 - Skrevet 18-01-2012 09:41

^Siger du at du tror at SS tjener flere penge ind per spil?


Kanin
Kanin

641
Offline
Level: 23 (Skree)

0
1ups givet

#656 - Skrevet 18-01-2012 12:17 - Redigeret 18-01-2012 12:17

Chessr ønsker vist ikke at se problemet?

Behøver vi jo sådan set heller ikke, men jeg er bange for Alexander har ret. De paradigmer Zelda-spil bygger på, hvad enten det er udviklings process eller gameplay-elementer, trænger til at blive udskiftet.



kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#657 - Skrevet 18-01-2012 12:29

chessr skrev:
har du et link til forskellen i indtjening ? ellers kan vi jo ikke bruge din udtalelse til noget Smiley


Hvis videospil koster det samme i butikkerne, er indtjeningen den samme. Hvad det præcise beløb er, ved jeg ikke, men det er også underordnet, da pointen er valid alligevel.

Derfor bliver det afgørende for, hvor MEGET et videospil tjener, altså antallet. Og der har Skyward Sword solgt omkring 1,6 millioner ifølge diverse estimater, og ender derfor på omkring 3 millioner (mit bud) om et par år. Mario Kart Wii ligger derimod på cirka 28 millioner ifølge diverse estimater. Der findes ingen officielle tal på SS; men tallene på Mario Kart Wii kan du se i Nintendos seneste årsopgørelse + lægge lidt til, da den er et år gammel.


chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#658 - Skrevet 18-01-2012 12:37

stelzig skrev:
^Siger du at du tror at SS tjener flere penge ind per spil?



nej det siger jeg ikke, hvis det er til mig Smiley


chessr
chessr

341
Offline
Level: 31 (ChuChu)

0
1ups givet

#659 - Skrevet 18-01-2012 12:38

Thomas Dyregaard skrev:
Chessr ønsker vist ikke at se problemet?

Behøver vi jo sådan set heller ikke, men jeg er bange for Alexander har ret. De paradigmer Zelda-spil bygger på, hvad enten det er udviklings process eller gameplay-elementer, trænger til at blive udskiftet.



Jeg spørger bare på beviser på påstande at Mario Kart indtjener som skrevet 28x gange mere eller bare at det indtjener meget meget mere Smiley enhver fjols kan slynge tal ud og påstå de er rigtige uden beviser for det Smiley Jeg siger ikke han tager fejl, bare at man vel bør bevise sin påstand Smiley


kasper88
kasper88

22
Offline
Level: 28 (Skeeter)

0
1ups givet

#660 - Skrevet 18-01-2012 12:44 - Redigeret 18-01-2012 12:44

Men hvis prisen på spillene er den samme i butikkerne, giver det vel sig selv, at det er antallet, der afgør størrelsen af fortjenesten for spillene samlet set?