#1 - Skrevet 12-03-2023 17:59 - Redigeret 12-03-2023 18:02
Jeg var som barn (er 1991'er) meget fascineret af link kabel-løftet i Game Boy'en, og fik det først prøvet i Pokemon Gold. Var på en lejrtur med min skoleklasse, hvor en andens storebror så også havde spillet. Kan tydeligt huske, hvordan jeg blev totalt slagtet. Den oplevelse sidder tydeligt fast.
Så kom Game Boy Advance med single cart-multiplayer jo, og jeg fik prøvet lidt mere, med en Game Boy Advance-ejende kammerat. Jeg mindes det også som helt genialt, at man bare kunne overføre en miniature-ROM over kablet. Det var jo "watered-down" udgaver af spillet, og jeg husker især at lydkvaliteten var kompromitteret tydeligt, for at få plads i RAM'en - men fordelen var jo indlysende. Vi fik godt nok gamet meget, fordi kun én part behøvede eje spillet.
Med Nintendo DS og déns single card-multiplayer, gik det så helt bananas. På dét tidspunkt i 2004, gik jeg i 6. klasse, og det trådløse Download Play har virkelig nogle minder med sig. Det var ligesom den specielle periode, før smartphones for alvor blev udbredt. Jeg mindes tydeligt Mario Kart DS-sessioner, hvor vi sad på tværs af klasselokaler (kun adskilt af simple gipsvægge, så signalet gik igennem), og ofte fik 8 spillere med på totalt kaos. Det var godt nok tider.

Ligeledes var der Metroid Prime: Hunters og Animal Crossing i lange baner.
Jeg er næsten fristet til at sige, at Nintendo DS'ens lokale multiplayer, var ét af Nintendos klare peaks. Det passede simpelthen bare ind i en teknologisk periode, hvor det ramte helt plet i et behov.